سنگ مصنوعی چیست؟ با ویژگی انواع سنگ های مصنوعی آشنا شوید

سنگ مصنوعی چیست؟ با ویژگی انواع سنگ های مصنوعی آشنا شوید


منبع: آرگا

2

1402/12/4

00:08


سنگ مصنوعی یکی از ابداعات انسان مدرن می باشد تا استخراج بی رویه سنگ از معادن و تخریب محیط زیست صورت نگیرد. برای دانستن این که سنگ مصنوعی چیست؟ با آرگا همراه باشید.

سنگ مصنوعی یکی از دستاوردهای انسان امروزی می باشد که در طرح ها و رنگ های متنوعی به تولید می رسد. قیمت مناسب سنگ مصنوعی نسبت به سنگ طبیعی و مقاومت زیاد آن سبب شده تا با استقبال روبرو شود. اگر برای شما جای سوال است که سنگ مصنوعی چیست؟ با ادامه مطلب همراه ما باشید.

ویژگی های سنگ مصنوعی چیست؟

سنگ مصنوعی به عنوان راه حلی برای استخراج بی اندازه سنگ از معادن و تخریب محیط زیست ابداع شد. با پیشرفت علم و فناوری امکان طراحی سنگ مصنوعی در طرح و رنگ های متنوع بر اساس نیاز بازار فراهم شد. از طرفی قیمت مناسب این سنگ نسبت به سنگ طبیعی و مقاومت بالا سبب شد تا سهم بسیاری از بازار مصالح را در اختیار بگیرد.

ممکن است برای شما جای سوال باشد که سنگ مصنوعی چیست ؟ در پاسخ باید گفت ترکیبات اصلی انواع سنگ مصنوعی از سیمان پرتلند، آگرگات و رزین پلیمری می باشد که این امر سبب مقاومت زیاد و دوام بالای آن نسبت به مصالح مشابه شده است. در ضمن از علل دیگر محبوبیت سنگ مصنوعی قابلیت استفاده آن در بخش های مختلف مانند کفپوش و نماپوش های داخلی و خارجی ساختمان تا سینک ظرفشویی می باشد.

پیشینه سنگ مصنوعی

قبل از پرداختن به این که سنگ مصنوعی چیست بد نیست در مورد پیشینه آن نیز اطلاعاتی داشته باشید. این سنگ به عنوان یکی از مصالح ساختمانی نوین شناخته می شود که از ترکیب مواد پلیمری با آگرگات، سیمان پرتلند و آب به دست می آید. تفاوت در سنگدانه ها یا مواد پلیمری اساس ایجاد سنگ های مصنوعی می باشد.

مطابق اطلاعات ثبت شده در یونسکو، نخستین کاربرد سنگ مصنوعی در سال ۱۱۳۸ و شهر کارکسون فرانسه می باشد که از آن جهت مرمت دیوارهای اطراف شهر استفاده شد. سنگ مصنوعی دیوار این قلعه ترکیبی از سنگدانه های طبیعی و سیمان با خاکستر آتشفشانی بود. ولی تولید تجاری سنگ مصنوعی قرن ها بعد روی داد.

زمانی که کارخانه سنگ مصنوعی کواد استون در سال ۱۷۷۰ تاسیس شد. کواد استون ساختار سنگ مصنوعی امروزی را نداشته و ترکیب رسی پخته شده سفت و محکمی بود که از آن در قصر باکینگهام نیز استفاده شد. تولید سنگ مصنوعی سبب شد تا بیشتر مصالح ساختمانی به شکل پیش ساخته در کارگاه آماده شده و بعد به محل اجرا منتقل گردند.

در این دوران از سنگ مصنوعی به عنوان ستون، پله، دیوارپوش و کفپوش استفاده شد ولی ابداع سیمان پرتلند و بتن در قرن ۱۹ و تغییر ساختار سنگ مصنوعی به شکل امروزی به تدریج از محبوبیت کواد استون کاست. امروزه به شکل وسیعی از سنگ مصنوعی در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود و این موضوع به خاطر ویژگی های این سنگ نسبت به دیگر مصالح ساختمانی است.

سنگ مصنوعی

در این بخش خواهید دانست که سنگ مصنوعی چیست. سنگ مصنوعی مجموعه ای از مصالح پیش ساخته ساختمانی است که از مخلوط سیمان، رس، آگرگات سنگ های ضایعاتی و خاک سبک وزن با مواد پلیمری تحت شرایط خاص به دست می آید. این سنگ نسبت به سنگ طبیعی وزن کمتری داشته و رنگ پذیر می باشد و با ریختن مواد اولیه سنگ مصنوعی در قالب های مختلف می توان طرح های گوناگونی ساخت.

وزن سنگ مصنوعی با توجه به مدل آن متغیر بوده و از ۱۵ کیلوگرم در متر مربع تا ۷۰ کیلوگرم تغییر می کند. سنگ مصنوعی ساختاری دارد که استفاده از آن در داخل و خارج ساختمان در کف و نما نیز امکان پذیر است. استفاده از سنگ طبیعی در ساختار سنگ مصنوعی سبب می شود رفتارش در شرایط گوناگون خیلی شبیه سنگ های طبیعی باشد.

در ضمن ضخامت سنگ مصنوعی قابل تغییر بوده و می تواند به شکل اسلب یا بلوک های مکعبی برش یابد.

فناوری تولید سنگ مصنوعی

در این بخش خواهید دانست که فناوری تولید سنگ مصنوعی چیست . سنگ مصنوعی به سه روش ویبره ای، پرسی یا ترکیبی از این دو روش تحت شرایط خاص تولید می شود. مواد خام اصلی به کار رفته در ترکیب سنگ مصنوعی شامل رنگدانه، رزین، آگرگات ها، میرنال های پر کننده، افزودنی های بتن و چسباننده می باشد.

آگرگات در حقیقت مواد سنگی به اندازه ماسه بوده که از خرد شدن قطعات سنگی بزرگ یا رسوبات ماسه ای حاصل می شوند. آگرگات آهکی یا سیلیکاته است. از آگرگات آهکی می توان مرمریت و دولومیت را نام برد و از آگرگات های سیلیکاته می توان به گرانیت، بازالت، پورفیری، کوارتزیت، ماسه های سیلیکاتی اشاره کرد.

دانه بندی و جنس سنگ ها بر اساس ظاهر دلخواه و مشخصات فیزیکی و مکانیکی محصول نهایی انتخاب می شود. فیلر یا مینرال های پر کننده، مواد معدنی می باشند که برای ارزان سازی محصول با افزودن ویژگی خاص به آن به کار می روند. از انواع فیلر می توان شیشه دانه بندی، سیلیس با خلوص بالا و کربنات کلسیم اشاره نمود.

سیمان استفاده شده در تولید سنگ مصنوعی از نوع سیمان سفید یا پرتلند بوده و رزین مورد استفاده بر پایه پلی کربوکسیلیک اتر است که به روان شدن خمیر سنگ مصنوعی، کاهش آب اضافی، کاهش هوای اضافی بتن، افزایش مقاومت فشاری و کاهش زمان بتن ریزی بسیار کمک می کند.

در تولید سنگ مصنوعی از ترکیباتی مانند خاک رس هم استفاده می شود که سبب افزایش مقاومت محصول نهایی می گردد. رنگدانه به کار رفته در سنگ مصنوعی از رنگ های اکسید آهن بوده که با گذشت زمان یا تابش خورشید تغییر نیافته و به خاطر لایه لایه بودن سنگ مصنوعی با خراش از بین نمی رود.

هر یک از مواد تشکیل دهنده سنگ مصنوعی بایستی مطابق استانداردهای خاصی با هم ترکیب شوند در غیر این صورت سنگ مصنوعی فاقد کیفیت لازم خواهد بود. در نتیجه سنگ مصنوعی بایستی ظاهر صاف و بدون تابیدگی با لبه های ساب خورده داشته باشد.

روش های تولید سنگ مصنوعی

در پاسخ به این که روش های تولید سنگ مصنوعی چیست باید گفت این سنگ به دو روش خشک و خیس به تولید می رسد. در روش خشک اسلامپ میکس بتنی صفر بوده ولی در روش خیس میکس بتنی شل تر می باشد و اسلامپ بتن ۷-۱۰ سانتی متر است. تولید سنگ مصنوعی در این روش ها با مزایا و معایبی همراه است.

به طور مثال اگر در ساحل قلعه شنی درست کرده باشید می دانید بعد از فشرده سازی ماسه داخل سطل می توان آن را از سطل خارج نمود و مجددا از سطل به عنوان قالب بهره برد. روش تولید خشک سنگ مصنوعی خیلی شبیه این کار است و می توان از قالب آن چند مرتبه در طی روز استفاده نمود.

ولی به علت سفت بودن میکس بتنی پهن کردن آن در قالب به دقت بیشتری نیاز دارد. هر چند به علت اسلامپ صفر محصول زودتر ایجاد می شود ولی به سختی شکل بافت خاصی را می گیرد. به این ترتیب برای ایجاد ظاهر صیقلی تر با طرح های متنوعی می توان از روش خیس برای تولید سنگ مصنوعی بهره برد.

انواع سنگ مصنوعی

تنوع سنگ مصنوعی به نوع مواد استفاده شده در آن بستگی دارد. بر این اساس سنگ های مصنوعی به انواع زیر دسته بندی می شوند:

 سمنت پلاست

این سنگ از ترکیب بتن با مواد پلیمری، رنگدانه های معدنی، افزودنی ها و مواد تثبیت کننده و دانه های سبک طبیعی و معدنی به دست می آید. سنگ سمنت پلاست کاربرد بسیاری در زیباسازی محوطه داخلی و بیرونی ساختمان داشته و در رنگ ها و طرح های متنوعی راهی بازار می شود.

از آنجا که با افزودن رزین به بتن فرایند پلیمریزاسیون روی می دهد، محصولات مختلف سنگ مصنوعی سمنت پلاست با اسم بتن پلیمری در بازار داخلی معروف هستند.

مرمریت

این سنگ بسیار شبیه سنگ مرمر طبیعی است. آگرگات سنگ مرمریت ترکیبی از مرمر و گرانیت بوده و به علت استفاده فراوان از مینرال های پر کننده توانایی عبور نور از خود را ندارد. ترکیبات مرمریت در قالب های مختلفی ریخته شده و محصولاتی مانند وان حمام، میز آشپزخانه، دیوار حمام، نمای رومی، ستون، مبلمان سنگی و … به تولید می رسد.

از ویژگی های این سنگ مصنوعی می توان به استحکام بالا، نگهداری و نصب راحت، جذب آب کم، مقاومت در برابر سرما یا گرمای بسیار، قیمت پایین نسبت به سنگ مرمر طبیعی اشاره نمود.

اونیکس

سنگ اونیکس بسیار زیبا بوده و ظاهری رگه دار شبیه سنگ مرمر دارد. این سنگ با فناوری تلفیقی سنگ کورین و سنگ مرمر مصنوعی به تولید می رسد و نور را عبور می دهد. از این سنگ برای پارتیشن، کفپوش، دیوارپوش و سنگ زیر سینک و روشویی استفاده می شود که با نورپردازی زیبایی خاصی به محیط می بخشد.

از حمله مزایای سنگ اونیکس می توان به قابلیت خم شدن و نصب خیلی راحت اشاره نمود. در ضمن تنوع رنگ، چسبندگی زیاد، مقاومت کششی و فشاری بالا، مقاومت در برابر برف و باران، مقاومت در برابر نور فرابنفش، مقاومت در برابر گرما و سرمای زیاد و قیمت مناسب نسبت به سنگ های طبیعی اشاره نمود.

کوارتز

سنگ مصنوعی کوارتز از ترکیب سنگدانه کوارتز، مواد پلیمری، رنگدانه و دیگر مواد معدنی تحت شرایط خاصی به تولید می رسد و بخش بیشتر مواد تشکیل دهنده آن سیلیس بوده که یکی از سخت ترین و مقاوم ترین مواد موجود در طبیعت می باشد. سنگ مصنوعی کوارتز فاقد تخلخل و درز است از این رو هیچ محلی برای تجمع باکتری و میکروب ندارد و به آن سنگ آنتی باکتریال هم اطلاق می شود.

از سنگ مصنوعی مذکور برای سینک ظرفشویی، سنگ مزار، سنگ رو کابنیت، سنگ اوپن با مقاومت زیاد، دیوار حمام، کفپوش نواحی تجاری، کف آسانسور، روشویی و میزهای آزمایشگاه استفاده می شود. می توان با تغییر مواد اولیه، سنگ مصنوعی با ظاهر کوارتز تولید کرد. به این ترتیب قیمت تمام شده کمتر بوده ولی مقاومت و خواص آنتی باکتریال سنگ مصنوعی کوارتز را ندارد.

کورین

کورین یک ماده مهندسی شده مشابه کوارتز است که از ترکیب پلیمرهای اکریلیک و مواد معدنی بوکسیت، آلومینیوم تری هیدرات و پیگمنت های مختلف حاصل می شود. این محصول اولین بار در یک شرکت امریکایی تولید شد. سنگ مصنوعی کورین می تواند نور را از خود عبور دهد و می توان از تجهیزات نوری پشت آن بهره برد.

قابلیت شکل پذیری با گرما را داشته و نسبت به اسید سولفوریک مقاوم است. با تغییر بعضی مواد اولیه می توان سنگ مصنوعی شبیه کورین را به تولید رساند با این فرق که محصول نهایی گرما سخت است. از این سنگ به عنوان سنگ اوپن، کابینت، سینک روشویی و ظرفشویی، میز منشی و … استفاده می شود.

از ویژگی های سنگ کورین می توان به ضد لک بودن، قابلیت ترمیم خط و خش، قابلیت اتصال قطعات بدون مشخص شدن درز، تنوع طرح و رنگ و بدون حفره بودن اشاره کرد.

وکیوم لمینت

سنگ وکیوم لمینت یکی از جدیدترین انواع سنگ مصنوعی می باشد که نخستین بار در آلمان تولید شد. این سنگ از سه لایه درست شده است. لایه اول از جنس بتن پلیمری بوده که در آن به جای آب از فوم صنعتی استفاده شده و لایه دوم یک صفحه نانو ژله ای است و لایه سوم لمینت شفاف و براق می باشد.

این سه لایه در نهایت وکیوم و بسته بندی می گردند. سنگ وکیوم لمینت در ابعاد و ضخامت های متنوعی تولید می شود و اگر ضخامتش کم باشد نور را عبور می دهد. این سنگ مصنوعی در پارتیشن، دیوار پوش حمام و … کارایی دارد.

مزایای سنگ مصنوعی

اگر برای شما جای سوال است که مزایای سنگ مصنوعی چیست و چه برتری نسبت به سایر مصالح ساختمانی دارد باید اشاره کرد یکی از علل استقبال از این نوع سنگ تنوع طرح و رنگ آن می باشد که به زیباسازی فضای داخلی و بیرونی ساختمان متناسب با هر سلیقه ای کمک می کند. به طور کلی از جمله مزایای سنگ مصنوعی نسبت به دیگر مصالح ساختمانی عبارت است از:

  • داشتن وزن سبک
  • وجود طرح های جذاب و متنوع
  • داشتن رنگ بندی متنوع و غیر قابل تغییر
  • وجود سطح درخشنده
  • داشتن ضخامت کم
  • عمر طولانی
  • داشتن مقاومت فشاری و خمشی زیاد
  • ضد لک و ضد خش بودن
  • مقاوم بودن در برابر یخبندان
  • نفوذ پذیری خیلی کم به آب
  • مقاومت بودن در برابر گرمای زیاد
  • مقاوم بودن در مقابل تغییرات آب و هوایی
  • ترمیم کم هزینه
  • نصب راحت و ساده
  • امکان سفارشی سازی

از همراهی شما متشکریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با سنگ شجر و سنگ فیروزه روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو