راهنمایی برای خرید فیروزه اصل و جلوگیری از خرید فیروزه تقلبی

منبع: زیبامون

6

1402/2/7

01:25


اگر اطلاعات کافی از فیروزه اصل و تقلبی نداشته باشید، ممکن است در دام خرید فیروزه تقلبی بیفتید. برای جلوگیری از این اتفاق به مرور راه­هایی خواهیم پرداخت که برای تشخیص فیروزه اصل از تقلبی مفید هستند.

راهنمایی برای خرید فیروزه اصل و جلوگیری از خرید فیروزه تقلبی

سنگ فیروزه یکی از محبوب ­ترین سنگ­های تزئینی در سراسر دنیاست که جواهرات تزئین شده با این سنگ طرفداران زیادی دارد. سنگ فیروزه دارای رنگ آبی تا سبز بوده و بسته به ویژگی­های سنگ مادر ممکن است بر روی آن رگه­های تیره رنگی هم مشاهده کنید. متاسفانه محبوبیت بالای سنگ فیروزه سبب شده سنگ­های تقلبی زیادی با همین ترکیب رنگ به بازار عرضه شوند. زمانی که شما برای خرید سنگ فیروزه به بازار مراجعه می­کنید، اگر اطلاعات کافی از فیروزه اصل و تقلبی نداشته باشید، ممکن است در دام خرید فیروزه تقلبی بیفتید. برای جلوگیری از این اتفاق به مرور راه­هایی خواهیم پرداخت که برای تشخیص فیروزه اصل از تقلبی مفید هستند.

تشخیص فیروزه اصل از تقلبی

دقیق­ترین راه تشخیص فیروزه اصل از تقلبی مراجعه به فردی متخصص است که به خوبی با انواع فیروزه آشنا بوده و با ابزارهای دقیق مشخص می­کند آن سنگ تقلبی است یا خیر اما با کمک روش­های زیر هم می­توان تا حدودی از اصل بودن فیروزه مطمئن شد.

راهنمایی برای خرید فیروزه اصل و جلوگیری از خرید فیروزه تقلبی

جنس سنگ فیروزه

سنگ فیروزه از جنس سنگ آذرین بوده و برای تشکیل آن به قرن­ها زمان نیاز است. سنگ­های فیروزه تقلبی از موادی مانند پلاستیک یا سرامیک ساخته شده و معمولا وزن کمتری نسبت به فیروزه اصل دارند. اگر سنگ فیروزه­ وزن بسیار سبکی داشت، بهتر است ابتدا با کمک علائم دیگر به دنبال اثبات اصل بودن آن باشید. 

رنگ سنگ فیروزه

یکی دیگر از راه­های تشخیص سنگ فیروزه، توجه دقیق به رنگ آن است. سنگ فیروزه رنگی بین آبی تا سبز دارد اما هر چه رنگ آن به آبی نزدیک باشد، مرغوبیت آن بیشتر است. رنگ سنگ فیروزه حالت مات داشته و با دست کشیدن بر روی آن معمولا متوجه خطوط ریزی خواهید شد. در سنگ فیروزه تقلبی شفافیت رنگ بالا بوده و خطوط روی ان با نقاشی کشیده می­شود.

تست خراش برای تشخیص فیروزه اصل از تقلبی

یکی از بهترین راه­ها برای تشخیص فیروزه اصل از تقلبی، تست خراش است. برای این کار با سوزن یا یک جسم نوک تیز خطی بر روی پشت فیروزه خود بکشید. اگر شاهد شکل گرفتن خراش بودید، آن سنگ فیروزه تقلبی است اما چنانچه سنگ مقاومت نشان داد، احتمالا فیروزه اصل در دست دارید. سنگ­های فیروزه تقلبی کیفیت پایینی داشته و به راحتی در صورت قرار گرفتن در معرض اجسام نوک تیز، بر روی آن­ها خراش ایجاد خواهد شد.

حرارت

حرارت دادن به سنگ هم می­تواند روشی برای تشخیص سنگ فیروزه اصل از تقلبی باشد. برای این کار می­توانید سنگ را در معرض نور خورشید یا گرمای بخاری قرار دهید، اگر در کوتاه مدت رنگ آن تغییر پیدا کرد سنگی رنگ شده در دستان شماست. سنگ فیروزه اصل تنها در صورتی تغییر رنگ نشان می­دهد که برای مدت زمان طولانی در معرض نور خورشید یا گرما قرار گیرد.

شناسنامه سنگ فیروزه

راحت­ترین راه برای تشخیص سنگ فیروزه اصل از تقبلی مشاهده شناسنامه آن است. سنگ­هایی که از دل معادن فیروزه استخراج می­شوند دارای شناسنامه منحصربفردی هستند. هنگام خرید می­توانید از فروشنده درخواست کنید تا شناسنامه آن سنگ را به شما نشان دهد، پس از آن مطمئن خواهید شد که سنگ انتخابی شما از کدام معدن و شهر استخراج شده است.

راهنمایی برای خرید فیروزه اصل و جلوگیری از خرید فیروزه تقلبی

 

خرید سنگ فیروزه اصل

امکان خطا در روش­های مختلف ذکر شده در قسمت قبل وجود دارد زیرا هر روزه سنگ­های تقلبی با جزئیات بیشتری تولید شده که تشخیص آن­ها را سخت­تر می­کند. در واقع بهترین راه­حل است که خرید خود را از همان ابتدا از فروشگاهی خوشنام و معتبر انجام دهید. با کمی جستجو می­توانید از اعتبار فروشگاه معتبر شده و خرید خود را انجام دهید. فروشگاه کارما یکی از فروشگاه­های معتبر در زمینه فروش سنگ فیروزه و جواهرات تزئین شده با سنگ فیروزه است که سنگ مورد نظر شما را با قیمتی مناسب در اختیارتان قرار می­دهد.

نکته پایایانی

به علت حساسیت زیاد و بالا بودن قیمت سنگ فیروزه اصل بایستی در نگهداری از فیروزه اصل و یا انواع سنگ فیروزه، انگشتر فیروزه، دستبند فیروزه و ست فیروزه توجه ویژه داشت .

برای حفظ ارزش و قیمت سنگ فیروزه زنده و نگهداری از این نگین نیز بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

از تماس مستقیم آن با کرم، روغنو ادکلن پرهیز کنید زیرا باعث تغییر رنگ این نگین میشود. همچنین در هنگام کار و استفاده از مایع دستشویی انگستر را از دست خود خارج نمایید و ازتماس آن با آب کلردار اجتناب کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو