آموزش فشیال خانگی و نکات انجام فشیال صورت در خانه

آموزش فشیال خانگی و نکات انجام فشیال صورت در خانه


منبع: آرگا

1

1402/12/5

23:08


فشیال روش مدرن درمان پوستی است که سبب پاکسازی منافذ پوست شده و با از بین بردن سلول های مرده پوستی ظاهر صورت را شاداب و جوانتر می نماید. در این مطلب با مراحل فشیال خانگی آشنا می شوید.

در هر سنی داشتن پوست سالم و با طراوت موجب افزایش اعتماد به نفس می گردد. یکی از روش های مراقبت از پوست فشیال خانگی می باشد. این روش درمانی سبب پاکسازی عمیق پوست، کاهش اندازه منافذ پوستی، جلوگیری از بروز جوش و … می شود. برای آشنایی بیشتر با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با روش فشیال خانگی

فشیال نوعی روش درمان پوستی جدید می باشد که سبب پاکسازی منافذ پوست شده و سلول های مرده را از بین می برد. در نتیجه سبب جوانسازی و تغذیه پوست صورت شده و ظاهر شاداب و جوانتری به آن می بخشد. در هر سنی داشتن پوست سالم و با طراوت سبب افزایش اعتماد به نفس افراد می شود.

یکی از روش های مراقبت از پوست انجام فشیال است. در حقیقت با این روش درمانی سبب پاکسازی عمیق پوست، کاهش اندازه منافذ، جلوگیری از جوش صورت و درخشندگی پوست خواهید شد. همچنین اگر پوست شما چرب است برای حفظ کیفیت آن می توانید از فشیال خانگی بهره بگیرید.

این روش برای همه در دسترس بوده و فواید بسیاری برای سلامت پوست دارد. این روزها فشیال در اکثر سالن های زیبایی صورت می گیرد ولی می توان در منزل نیز با مواد طبیعی در دسترس فشیال خانگی انجام داد. همچنین از انواع ماسک و اسکراب های باکیفیت که در بازار ارائه می شود نیز بهره برد.

مقدمات مورد نیاز فشیال در منزل

برای اجرای فشیال پوست در منزل بایستی یک سری مقدمات آن را فراهم نماید تا تاثیر بیشتری بر سلامت پوست داشته باشد. از جمله این مقدمات عبارت است از:

 ایجاد محیط آرامش بخش

پاکسازی و کار فشیال فقط به مراقبت از صورت خلاصه نشده بلکه آرامش کامل بدن هنگام این کار سبب می شود درخشش زیادی در چهره ایجاد شود. در برخی سالن های زیبایی قبل از شروع این کار اقداماتی جهت سم زدایی و افزایش آرامش فرد صورت می گیرد.

به این ترتیب در منزل محیط آرامش بخشی را ایجاد کنید. به طور مثال برای سم زدایی بدن مقداری چای سبز بنوشید و پاها را دقایقی در محلول آب و نمک دریایی قرار دهید. یا شمع معطر روشن کنید. همه دستگاه های الکترونیکی را روی بی صدا قرار داده و یک موزیک ملایم پخش کنید تا در حالت آرامش کامل قرار بگیرید.

بررسی مشکلات پوست صورت

پوست صورت را دقیقا مورد بررسی قرار داده و مشکلاتی که می خواهید برطرف شود را شناسایی کنید. از جمله این مشکلات پوستی عبارت است از:

  • آکنه
  • جوش سر سیاه
  • منافذ باز
  • لک های پوستی
  • التهابات پوستی
  • چین و چروک و …

انتخاب محصولات مناسب

با توجه به نوع پوست صورت به محصولات آرایشی و مراقبت از پوست و حتی مواد طبیعی خاصی نیاز است. واکنش پوست به مواد مختلف حتی تحت شرایط آب و هوایی هم تغییر می کند. اگر محصول نامناسبی برای مراقبت از پوست استفاده شود ممکن است آن را دچار حساسیت های پوستی، آکنه، لک و … نماید.

حتی اگر این عوارض روی پوست به وجود نیاید ممکن است با این مواد نامناسب شادابی پوست از بین برود. از این رو باید پوست را به خوبی شناخت تا بتوان متناسب با آن محصولات مراقبتی را انتخاب کرد. در حالت کلی پوست به انواع زیر تقسیم بندی می شود:

  • پوست نرمال: این نوع پوست چربی و رطوبت متعادلی دارد و مشکلات پوستی را کمتر تجربه می کند. پوست نرمال در برابر محصولات آرایشی و بهداشتی به ندرت عوارض پیدا می کند.
  • پوست چرب: پوست چرب دارای منافذ پوستی بزرگ و غدد چربی بیش از حد فعال بوده که سبب شده چربی پوست از حالت نرمال خارج گردد. همچنین نسبت به دیگر انواع پوست مستعد آکنه های مکرر است.

  • پوست خشک: اگر پوست حالت زمخت داشته باشد و خیلی پوسته پوسته شود همچنین با احساس خارش همراه باشد یعنی پوست خشک است. برای این که پوست خشک سالم شود به آبرسانی و تغذیه نیاز دارد.
  • پوست مختلط: پوست های مختلط شامل ویژگی های پوست خشک و چرب است. افراد با پوست مختلط اغلب پوست گونه های خشکی دارند و پیشانی و روی بینی چرب است. این نوع پوست در فصول مختلف نیز تغییر می کند به طوری که در تابستان چرب و در زمستان خشک است.
  • پوست حساس: پوست حساس در معرض تحریک و التهاب بیشتری است. این نوع پوست به مواد شیمیایی مانند الکل واکنش نشان داده و در مقابل محرک های موضعی و محیطی مانند گرما و اصطکاک سریعا تحریک می شوند. افراد با پوست حساس مستعد بیماری هایی مانند آکنه کیستیک و درماتیت تماسی می باشند و باید در انتخاب روتین های پوستی و مواد آرایشی با احتیاط عمل کنند.

مراحل فشیال صورت در منزل

در این بخش با مراحل فشیال خانگی صورت آشنا می شوید:

مرحله اول: پاکسازی صورت

برای رفع آلودگی ها، چربی و باکتری ها و سلول های مرده سطح پوست استفاده از روش مناسب برای فشیال صورت ضروری می باشد. دقت کنید پاکسازی درست و دو مرحله ای، سبب رفع مواد آرایشی باقی مانده و چربی اضافه پوست می گردد. اگر پوست شما چرب است دقت کنید که از پاک کننده مخصوص پوست چرب استفاده شود تا تنها چربی های اضافه پوست را پاک کند.

به طوری که همه چربی های صورت از بین نرود. زیرا برای داشتن پوست نرم و مرطوب به میزان مشخصی چربی طبیعی روی پوست نیاز است. می توانید از انواع پاک کننده مانند ژل یا فوم شستشوی صورت استفاده کنید تا مناسب ترین محصول را برای پوست خود پیدا کنید.

روش دیگر استفاده از پاک کننده طبیعی و خانگی می باشد که تهیه آن کار ساده ای است. برای این کار مقداری پودر جو دو سر را با ماست ترکیب کرده تا به صورت خمیر درآید. سپس آن را روی کل صورت اعمال کنید. با نوک انگشت به آرامی و با حرکات دایره ای ماسک را روی صورت پخش کنید. بعد از دقایقی آن را با پنبه یا پارچه نرمی پاک کرده و صورت را با آب ولرم شستشو دهید. در اتمام با آب خنک آبکشی و به آرامی پوست را خشک نمایید.

مرحله دوم: بخور صورت

بخور صورت از روش های موثر و قدیمی مراقبت از پوست به شمار می رود. این روش سبب پاک سازی آلودگی و چربی های اضافی سطح پوست شده و منافذ مسدود را باز می کند. پیش از استفاده از ماسک صورت توسط بخور، پوست را نرم تا منافذ باز شود. این کار سبب شده مواد مغذی ماسک به لایه های عمیق پوست نفوذ در نتیجه پوست نرم و درخشان دیده شود.

هنگام بخور صورت، از گیاهان خشک شده مثل رزماری، آویشن و … استفاده کنید. برای این کار شیرجوش یا قابلمه ای را با عمق مناسب از آب پر کنید. بعد مقداری از گیاه خشک شده را به آن اضافه و صبر کنید جوش بیاید. بعد از آن شعله را خاموش و توسط یک حوله روی سر اجازه دهید پوست به مدت ۵-۸ دقیقه در معرض بخار قرار گیرد. هنگام بخور چشم ها را با چشم بند بسته و ریلکس کنید.

مرحله سوم: لایه بردار و روشن کننده

لایه بردارهای فیزیکی و شیمیایی بافت ریز داشته و سلول های مرده را از بین می برند. با این وجود دقت کنید که لایه برداری بیش از حد صورت نگیرد وگرنه به پوست آسیب می رسد. یک روش لایه برداری فیزیکی استفاده از اسکراب پوست می باشد که در فشیال خانگی مناسب تر به نظر می رسد.

اسکراب صورت به سرعت آن را روشن نموده و با لایه برداری سلول های مرده پوست سالم و شاداب تری خواهید داشت. برای این کار با توجه به نوع پوست از اسکراب های موجود در بازار استفاده شود. به خاطر داشته باشید اسکراب دارای دانه های لایه بردار ملایم باشد وگرنه سبب ایجاد ترک های ریز روی پوست می شود.

از انواع اسکراب خانگی قابل اشاره ترکیب ماست و قهوه، ترکیب لیمو و شکر یا ترکیب عسل و جو پرک می باشد. همچنین ماسک های صورت بر پایه خاک رس روش عالی برای فشیال صورت با پوست چرب می باشد. این ماسک چربی اضافه پوست را رفع و سبب شادابی و طراوت پوست صورت می شود. حتما از ماسک صورت مخصوص نوع پوست و با برند معتبر استفاده شود. به طور کلی پس از بخور نوبت آن است که پوست صورت لایه برداری شود.

مرحله چهارم: تونر

از تونر صورت برای پاکسازی آلودگی هوا و ذرات باقی مانده مواد آرایشی استفاده می شود. تونر با یکدست کردن پوست آن را برای استفاده از مرطوب کننده آماده می نماید. در ضمن با سفت کردن پوست و بازگرداندن منافذ باز شده به اندازه طبیعی ظاهر را جوان تر و زیباتر می سازد. اگر قبل از کرم مرطوب کننده تونر استفاده شود تاثیر آن افزایش می یابد.


چه برای فشیال خانگی یا روتین مراقبت از پوست دقت کنید تونر بدون الکل استفاده کنید. برای تهیه تونر خانگی می توان از پنبه آغشته به گلاب یا عرق گیاه گل بهار استفاده کرد. پیش از استفاده از مرطوب کننده با پنبه گلاب را به صورت اعمال کنید. گلاب شبیه یک تونر طبیعی پوست عمل می کند.

مرحله پنجم: مرطوب کننده

این که فقط پوست خشک به مرطوب کننده نیاز دارد تصور اشتباهی است. یکی از رموز جوانتر به نظر رسیدن پوست مرطوب نگه داشتن آن است. حتی پوست چرب نیز برای تغذیه و حفظ لطافت به مرطوب کننده مناسب نیاز دارد. اگر پوست چرب آبرسانی و مرطوب نشود، برای جبران خشکی چربی بیشتری تولید خواهد کرد.

در مورد پوست چرب باید از مرطوب کننده مخصوص آن استفاده شود. این مرطوب کننده سبب شده پوست احساس چربی نداشته باشد. به این ترتیب کرم مرطوب کننده مناسب با نوع پوست استفاده شود. به خاطر داشته باشید بعد از شستشو، بخور و استفاده از ماسک صورت به خوبی مرطوب گردد.

مرطوب کردن پوست مرحله آخر فشیال طبیعی صورت می باشد. هفته ای یک مرتبه می توانید این مراحل را در خانه انجام دهید. این روش درمانی با رفع چربی اضافه پوست از بروز جوش صورت هم تا حد بسیاری جلوگیری کرده و زیبایی را دو برابر می نماید. ضمنا با این کار لکه های تیره و پیری زودرس پوست هم کاهش می یابد.

فشیال سبب صاف و یک دست شدن پوست شده و تیرگی و کدری آن را کاهش می دهد. به این ترتیب با طی مراحل اشاره شده پوست شما شفاف و شاداب خواهد شد.

سخن پایانی

در این مطلب راهکارهای مورد نیاز برای داشتن پوست نرم، زیبا و درخشان ارائه شد. با انجام منظم این مراحل قطعا پوست شما شاداب خواهد شد. ضمنا هنگام خروج از منزل ضد آفتاب فراموش نشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو