طرز تهیه شیرینی قیطونی خانگی با روغن جامد مخصوص نوروز

منبع: جدول یاب

1

1402/12/7

13:23


شیرینی قیطونی یکی از شیرینی های بسیار خوشمزه نوروزی می باشد که شما می توانید خیلی راحت در شکل های مختلف این شیرینی را قالب بزنید و اگر حتی قالب در خانه ندارید می توانید گرد کنید و داخل انواع مغز ها بزنید و برای نوروز سرو کنید. ما در آیتم های آموزش شیرینی نوروزی …

طرز تهیه شیرینی قیطونی

شیرینی قیطونی یکی از شیرینی های بسیار خوشمزه نوروزی می باشد که شما می توانید خیلی راحت در شکل های مختلف این شیرینی را قالب بزنید و اگر حتی قالب در خانه ندارید می توانید گرد کنید و داخل انواع مغز ها بزنید و برای نوروز سرو کنید. ما در آیتم های آموزش شیرینی نوروزی در قبل به شما یاد دادیم که شامل طرز تهیه شیرینی نارگیلی، طرز تهیه شیرینی برنجی می باشد. امروز در جدول یاب طرز تهیه شیرینی قیطونی را به نیز به شما یاد خواهیم داد پس همراه ما باشید.

مواد لازم

آرد شیرینی پزی ۱۵۰ گرم
آرد نخودچی ۵۰ گرم
آرد برنج ۵۰ گرم
روغن جامد یا قنادی ۱۳۰ گرم
پودر قند ۱۲۰ گرم
پودر زنجبیل یا هل ۱/۴ ق چای خوری
وانیل ۱/۸ ق چای خوری
نمک ۱ پنس
گلاب ۱/۴ پیمانه
پودر نارگیل و رنگ خوراکی مایع به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی قیطونی

مرحله اول: آماده سازی

آرد برنج را ۳ بار از پارچه حریر رد کنید تا کاملا نرم باشد. آرد نخودچی و قنادی را ۳ بار از الک ریز رد کنید. هر سه آرد را به همراه زنجبیل یا هل و نمک مخلوط کنید.

مرحله دوم: همزدن مواد

پودر قند را با روغن برای ۵ دقیقه بزنید تا کاملا پوک و نرم و روشن شود سپس وانیل را اضافه و مخلوط کنید. مواد خشک را اضافه کنید، با همزن یا لیسک یا نوک انگشتان مخلوط کنید ولی خمیر را ورز ندهید. اگر خمیر شل بود و نیاز به آرد بیشتری بود میتوانید کمی اضافه کنید تا خمیر مطلوبی حاصل شود.

مرحله سوم: استراحت خمیر

خمیر را در کیسه فریزر برای ۲ تا ۳ ساعت در آشپزخانه یا یخچال استراحت دهید. پودر نارگیل را در کیسه فریزر ریخته و با چند قطره رنگ خوراکی دلخواه یا زعفران مخلوط کنید. از خمیر گلوله هایی به وزن دلخواه مثلا ۸ گرم جدا کرده و در دست گرد کنید و ابتدا در گلاب بغلطانید و سریعا خارج کنید و در کیسه پودر نارگیل بغلطانید تا کاملا با پودر نارگیل پوشیده شود

مرحله چهارم: پخت شیرینی قیطونی

سپس در سینی فر با فاصله کمی بچینید و برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۷۰ قرار دهید و چک کنید که شیرینی تغییر رنگ ندهد. سپس برای ۲ ساعت در محیط قرار دهید تا کاملا خودش را بگیرد، بعد در ظرف دلخواه چیده و سرو کنید.

فوت و فن های دستور پخت شیرینی قیطونی

  1. گلوله ها را بیش از حد در گلاب قرار ندهید زیرا بافت شیرینی خشک می شود.
  2. برای گلوله های صورتی و طلایی که ترک دارند از شکر کریستالیزه رنگی استفاده کردم، در صورت استفاده از شکر، شیرینی ها ترک خواهند خورد ولی با پودر نارگیل ترک محسوسی نباید داشته باشند.
  3. می توانید مقدار زنجبیل یا هل را افزایش دهید.
  4. می توانید در تابه کاغذ روغنی قرار دهید و شیرینی ها را روی شعله ملایم برای ۵ تا ۱۰ دقیقه بپزید.
  5.  با این میزان مواد حدود نیم کیلو شیرینی خواهید داشت.
  6. شیرینی را در ظرف دربسته در جای خشک و خنک یا در یخچال برای چندهفته نگهداری کنید. ‌

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو