این میوه می تواند فشار خون شما را کنترل کند | روزی چند عدد از این میوه باید مصرف کرد؟

1

1402/12/8

09:14


این میوه می تواند فشار خون شما را کنترل کند | روزی چند عدد از این میوه باید مصرف کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

به گزارش خبرآنلاین ، سیب حاوی ویتامین‌های ث (C)، کا (K)، ئی (E)، ب۱ (B ۱)، ب۶ (B ۶)، مس و پتاسیم است. یک سیب متوسط ۱۰۴ کالری و پنج گرم فیبر دارد. خوردن سیب با کره بادام زمینی یا در اسموتی (Smoothie)، میان‌وعده‌ای سالم و پر فیبر برای قلب محسوب می‌شود.

راهکارهایی برای کنترل فشارخون بالا

بیماری فشارخون بالا بی‌ سر و صدا پیشرفت می‌کند و عوارض خود را ایجاد می‌کند. مشکلاتی که به دنبال این بیماری به وجود می‌آید متنوع است و مهم‌ترین آنها شامل سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی، نارسایی کلیوی، آنوریسم( اتساع عروقی) و تخریب شبکه چشم است.

به گزارش ایسنا، برای اینکه خون در سرخ رگ‌ها جریان پیدا کند و موادغذایی را به اعضای مختلف بدن برساند، نیاز به نیرویی دارد که خون را به گردش درآورد. این نیرو فشار خون نامیده می‌شود. انقباض و انبساط عضلات قلب و سرخ رگ‌ها این نیرو را ایجاد می‌کند. فشارخون یعنی فشاری که از طرف خون به دیواره داخلی رگ‌های بدن وارد می‌شود. اگر دیواره سرخ رگ‌ها به دلیل رسوب چربی توانایی انقباض و انبساط خود را از دست دهند فشار خون افزایش می‌یابد.

وقتی می‌گوییم کسی فشارخون بالا دارد یا به بیماری فشارخون بالا مبتلا است منظور این است که شخص دچار افزایش فشارخون سرخ رگی شده است. در این وضعیت قلب نیز باید با شدت و قدرت بیشتری فعالیت کند. از نظر علمی عبارت «پرفشاری خون» یا «فشارخون بالا» مناسب‌تر از «فشارخون» است. به دلیل اینکه همه انسان‌ها باید فشارخون عادی داشته باشند تا خون بتواند در رگ‌ها گردش عادی خود را انجام دهد.

نکته مهم این است که باید مصرف نمک در غذا محدود شود. مقدار مصرف نمک روزانه در بیماران باید کمتر از ۲.۳ گرم باشد. البته کاهش این مقدار به کمتر از ۱.۵ گرم در روز اثربخشی بهتری برای کنترل فشارخون دارد. حذف نمکدان از سفره ضروری است و می‌توان برای بهتر کردن طعم غذا به جای نمک از چاشنی‌ها و ادویه‌ها، آویشن، گلپر، نعناع خشک،‌ کنجد،‌ لیموترش تازه و... جایگزین خوبی برای نمک هستند. از طرفی باید خوردن تنقلات شور مثل چیپس،‌ انواع پفک، خیارشور و... خودداری کرد.

خوردن پتاسیم به کنترل فشارخون کمک می‌کند. تامین پتاسیم را می‌توان با خوردن مــوز، آناناس، زردآلو، سیر، کلم بروکلی، هلو، انگور، آلو، کدوسبز، قارچ، گوجه فرنگی و انواع سبزی و حبوبات انجام داد. همچنین محصولات لبنی (شیر، ماست، پنیر) کلسیم و ویتامین‌های فراوانی دارد. خوردن مواد لبنی کم چرب نیز همواره توصیه می‌شود.

از سوی دیگر حبوبات هم سرشار از فیبرهای محلول در آب هستند و استفاده از آنها می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند. حبوبات منبع تامین کننده پروتئین مورد نیاز به حساب می‌آیند. همچنین در بین انواع گوشت‌ها، ماهی بهترین انتخاب برای مصرف است زیرا چربی ماهی نه تنها عوارض قلبی_ عروقی ندارد بلکه به سلامت قلب هم کمک می‌کند.

نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و نوشابه‌ها فشار خون را افزایش می‌دهند و باید در حد اعتدال مصرف شوند. می‌توانید به جای آنها از انواع چای و دم کردنی‌های گیاهی یا دوغ بدون نمک استفاده کنید.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، کره، خامه،‌ سس، مارگارین، دنبه، چربی‌های هیدروژنه و روغن‌های جامد باید از برنامه غذایی کنار گذاشته شود. به جای آنها استفاده از روغن زیتون یا دیگر انواع روغن‌های گیاهی مایع و روغن ماهی پیشنهاد می‌شود. اضافه کردن مغزها و دانه‌های گیاهی مثل گردو به برنامه غذایی توصیه می‌شود./ فرارو

این نوشیدنی خوشمزه و پرطرفدار موجب زوال عقل می‌شود

همه ما در کار‌های روزمره خود اقدامات کوچکی انجام می‌دهیم که برای سلامت ذهن و بدن ما مفید است. کار‌های کوچکی مانند بالا رفتن از پله به جای استفاده از آسانسور و پله برقی و یا مصرف نان سبوس دار به جای نان سفید. انتخاب این گزینه‌های سالم در طول روز ممکن است حس خوبی به ما دست می‌دهد.

اما به نظر می‌رسد کاری ممکن است انجام دهیم که در نهایت برای سلامت ما خوب نیست و در واقع، می‌تواند منجر به زوال عقل شود. این کار چیزی نیست جز نوشیدن نوشابه؛ چه نوشابه‌های معمولی و چه نوشابه‌هایی که با قند مصنوعی شیرین شده باشند.

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند مانند نوشابه و آبمیوه می‌تواند باعث افزایش وزن شود و حتی به سایر مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا و دیابت نیز کمک کند.

این حقایق دغدغه بسیاری از مردم در طول سال‌ها بوده است تا از نوشابه‌های معمولی به مصرف نوشابه‌های رژیمی که به ظاهر جایگزین سالم‌تری به نظر می‌رسند، روی بیاورند. اما ممکن است بخواهیم نوشابه را به طور کلی حذف کنیم، چه نوشابه‌هایی که با قند یا شیرین‌کننده مصنوعی ساخته شده باشد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ که در مجله سکته مغزی منتشر شد، نشان داد که نوشابه‌های رژیمی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد. این مطالعه ۱۴۸۴ فرد بالای ۶۰ سال را برای یک دوره ۱۰ ساله ردیابی کرد و نشان داد افرادی که هر روز نوشابه رژیمی مصرف می‌کردند (در مقایسه با افرادی که کمتر از یک بار در هفته این نوشابه‌ها را مصرف می‌کردند) سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

مصرف نوشابه رژیمی با خطر بالاتر سکته مغزی نیز مرتبط است

محققان در این مطالعه نه تنها زوال عقل، بلکه خطر ابتلا به سکته مغزی ناشی از نوشیدن منظم نوشابه رژیمی را نیز مورد بررسی قرار داد و به نتایج مشابهی دست یافتند. برای این منظور، محققان دو هزار و ۸۸۸ نفر از افراد ۴۵ ساله و مسن‌تر را در مدت ۱۰ سال پیگیری کردند.

آن‌ها دریافتند افرادی که دست کم یک نوشابه رژیمی در روز مصرف می‌کنند، سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک، ناشی از انسداد عروق خونی قرار دارند. سکته ایسکمیک یا انسدادی یکی از سه نوع سکته مغزی شایع است. همچنین به عنوان ایسکمی مغزی یا سکته انسدادی شناخته می‌شود.

این نوع سکته مغزی ناشی از انسداد در عروقی است که خون را به مغز می‌فرستند. این انسداد، جریان خون و اکسیژن را به مغز کاهش می‌دهد و منجر به آسیب یا مرگ سلول‌های مغزی می‌شود. اگر گردش خون دوباره به سرعت برقرار نشود، آسیب مغزی می‌تواند دائمی شود.

تقریبا ۸۷ درصد از تمام سکته‌های مغزی، سکته ایسکمیک است.

آب بنوشید

با این حال نتایج این مطالعه بدان معنا نیست که نمی‌توان هر چند وقت یک بار از یک نوشابه رژیمی مصرف نکرد بلکه مصرف همه چیز در حد اعتدال مطلوب است. اما زمانیکه نوبت به مصرف منظم می‌رسد، آب قدیمی باید مورد نظر شما باشد.

دکتر «کریستوفر گاردنر»، مدیر مطالعات تغذیه در مرکز تحقیقات پیشگیری استانفورد، در یک بیانیه مطبوعاتی در واشنگتن پست، گفت: بیشتر آب بنوشید و نوشابه‌های رژیمی کمتری مصرف کنید. " "و به نوشابه واقعی تغییر ندهید. "

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۷ که در مجله آلزایمر و زوال عقل منتشر شد، نشان داد که مصرف بیشتر نوشیدنی‌های شیرین شده به طور کلی با حجم کل مغز کمتر مرتبط است. این مطالعه نشان داد که چه نوشابه رژیمی و چه نوشابه معمولی مصرف کنید می‌توانید عوارض جانبی منفی شناختی را تنها با مصرف دو نوشیدنی در روز مشاهده کنید./ ایرنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو