11 روش موثر برای تمیز کردن قابلمه سوخته

منبع: تاپ ناز

2

1402/12/12

13:13


یکی از دغدغه های بسیاری از خانم ها، تمیز کردن قابلمه سوخته و سیاه است. تمیز کردن و برق انداختن قابلمه سوخته مشکلی است که ممکن است وقت زیادی از …

یکی از دغدغه های بسیاری از خانم ها، تمیز کردن قابلمه سوخته و سیاه است. تمیز کردن و برق انداختن قابلمه سوخته مشکلی است که ممکن است وقت زیادی از ما بگیرد، اما روش های زیادی برای حل این مسئله وجود دارد. با استفاده از این روش ها می توانید غذاهای چسبیده به کف قابلمه را جدا کنید.

البته روش تمیز کردن قابلمه سوخته به نوع قابلمه بستگی دارد. در این مطلب می خواهیم موثرترین راهکارهای تمیز کردن قابلمه سوخته را برای شما عزیزان ارائه دهیم. اگر شما هم چنین مشکلی دارید، این مطلب را از دست ندهید.

روش های پاک کردن قابلمه سوخته

تمیز کردن قابلمه سوخته کار دشواری است. برای تمیز کردن ظرف های سوخته به هیچ عنوان از قاشق و وسایل فلزی استفاده نکنید چون این کار فقط به وسایل شما آسیب می زند. به این نکته توجه داشته باشید که نحوه تمیز کردن قابلمه روحی با تفلون و چدن متفاوت است. در ادامه به روش های تمیز کردن قابلمه و ظروف سوخته می پردازیم.

1. کرم تارتار

کرم تارتار یک نوع پاک کننده است که با کمک آن می توانید قابلمه سوخته را تمیز کنید. برای این کار یک قاشق غذا خوری از کرم تارتار را با یک فنجان آب ترکیب کنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. صبر کنید تا مایع خنک شود، سپس کف قابلمه را تمیز کنید و تمام سوختگی ها را پاک کنید.

2. برنج

برنج برای از بین رفتن رطوبت بسیار مناسب است. برای تمیز کردن سوختگی قابلمه مقدار کمی برنج را با یک فنجان آب بجوشانید. با استفاده از این ترکیب سوختگی های ظرف به راحتی کنده می شوند و شما با استفاده از یک تکه پارچه ی تمیز و مایع ظرفشویی به آسانی می توانید آن ها را پاک کنید.

مطلب مشابه: چطور آشپزخانه مرتب داشته باشیم؟ (ساده ترین چک لیست نظافت)

3. جوش شیرین

جوش شیرین برای تمیز کردن قابلمه سوخته ای که از جنس آلومینیوم است، گزینه بسیار مناسبی است. برای این کار کافی است چند قاشق چای خوری جوش شیرین را کف قابلمه بریزید و آن را با مقدار کمی آب ترکیب کنید تا غلظت مواد مانند خمیر شود. قابلمه را برای چند ساعت کنار بگذارید تا سوختگی های آن به خوبی کنده شوند. سپس آن را با یک تکه پارچه نرم تمیز کنید.

4. قرص ماشین ظرفشویی

مقدار کمی آب در کف قابلمه بریزید و آن را روی حرارت کم بگذارید. قابلمه را از روی حرارت بردارید و 1 تا 2 قرص ماشین ظرفشویی را داخل قابلمه قرار دهید. سپس آن را هم بزنید تا قرص حل شود و قابلمه را با محلول درون آن برای چند ساعت کنار بگذارید. در آخر قابلمه را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید.

5. نمک

نمک خواص ضد باکتریایی دارد و برای از بین بردن چربی ها، کثیفی ها و لکه های سوختگی قابلمه بسیار مناسب است. برای تمیز کردن قابلمه سوخته با نمک، ابتدا باید مقدار قابل توجهی نمک کف قابلمه بریزید. سپس تا جای ممکن داخل قابلمه آب بریزید. می توانید علاوه بر نمک، مقداری مایع ظرفشویی هم درون قابلمه بریزید.

قابلمه را برای چند ساعت روی گاز قرار دهید. با این کار بیشتر لکه های سوختگی خود به خود از کف قابلمه کنده می شوند. در صورتی که نتیجه نگرفتید، دوباره ترکیب آب و نمک را داخل قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند. وقتی که آب جوشید، زیر حرارت راخاموش کنید و قابلمه را کنار بگذارید تا آب خنک شود. بعد از اینکه آب خنک شد، کف قابلمه را با یک پارچه نرم تمیز کنید.

6. لیمو

برای استفاده از لیمو جهت تمیز کردن قابلمه سوخته کافی است که دو عدد لیمو را برش دهید و به 8 قطعه تقسیم کنید. سپس تکه های لیمو را درون قابلمه بریزید و حدود یک لیوان آب به آن اضافه کنید. قابلمه را بر روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید تا آب و لیمو بجوشند.

این کار باعث جدا شدن سوختگی ها و کثیفی ها از کف قابلمه می شود. بعد از گذشت چند دقیقه قابلمه را از روی حرارت بردارید و آب و لیموها را خالی کنید. سپس قابلمه را با استفاده از یک اسکاچ بشویید و تمیز کنید.

7. نوشابه

نوشابه علاوه بر سوختگی ها، لکه ی زنگ زدگی را هم از بین می برد. نوشابه را داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید کف ظرف را بپوشاند. سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند.

بلافاصله می توانید نتیجه را ببینید و نیاز به چند ساعت صبر کردن نیست. سپس قابلمه را بشویید. ترکیب شدن سوختگی ها با کربنات نوشابه، باعث نرم شدن سوختگی می شود. شما می توانید به جای نوشابه از آب گازدار هم استفاده کنید.

8. سرکه سیب

سرکه سیب برای تمیز کردن قابلمه سوخته بسیار موثر است. دو لیوان سرکه سیب را با دو لیوان آب داخل قابلمه بریزید و قابلمه را برای چند دقیقه روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند. سپس آب و سرکه را دور بریزید. اگر سوختگی کم باشد، در این مرحله می توانید با یک قاشق چوبی سوختگی ها را بکنید و جدا کنید.

9. آب جوش

در برخی موارد برای تمیز کردن قابلمه سوخته کافی است آن را روی گاز قرار دهید و حرارت را روشن کنید. اجازه دهید تا قابلمه داغ شود، طوری که اگر داخل آن یک قطره آب بریزید، بخار شود. یک فنجان آب را داخل آن ریخته و بگذارید به آهستگی بجوشد. همچنین می توانید مقداری جوش شیرین به آن اضافه کنید. بعد از اینکه سوختگی ها در آب نرم شدند، آن ها را با یک قاشق چوبی یا کفگیر پلاستیکی تمیز کنید.

اما اگر سوختگی زیاد باشد، باید یک روش دیگر را امتحان کنید. در این روش یک لیوان مایع ظرفشویی را در قابلمه بریزید، مقداری آب به آن اضافه کنید و قابلمه را بر روی حرارت قرار دهید. پس از 20 دقیقه، آب درون قابلمه را بیرون بریزید و سوختگی ها را که کاملا نرم شده اند، با استفاده از قاشق چوبی جدا کنید.

10. ورقه آلومینیومی

برای استفاده از این روش ابتدا مقدار قابل توجهی جوش شیرین را روی سوختگی ها بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید تا به صورت خمیر دربیاید. یک ورقه آلومینیومی را مچاله کنید و آن را کف قابلمه بکشید تا تمام سوختگی ها و مواد غذایی پاک شوند. سپس قابلمه را با مایع ظرفشویی و آب گرم بشویید. در نظر داشته باشید که از این روش برای تمیز کردن قابلمه تفلون استفاده نکنید چون باعث ایجاد خراش در قابلمه می شود.

11. اسید سیتریک

اسید سیتریک یک ترکیب چند کاره است که نه تنها سوختگی های قابلمه را به طور کامل از بین می برد، بلکه تمام لکه های آن را نیز پاک می کند. بسیاری از افراد از اسید سیتریک برای برق انداختن و درخشندگی وسایل آشپزخانه استفاده می کنند.

برای استفاده از اسید سیتریک، باید چند قاشق چای خوری از آن را همراه با مقداری آب داخل قابلمه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. سپس زیر حرارت را خاموش کنید و صبر کنید تا آب خنک شود. بعد از اینکه آب خنک شد، لکه ها و سوختگی ها به راحتی از بین می روند.

کلام آخر

اکثر افراد تجربه غفلت از غذای روی گاز و سوختن قابلمه را داشته اند. اما در این مواقع نیازی نیست که قابلمه را دور بیندازید و می توانید آن را کاملا تمیز کنید. در این مقاله سعی کردیم بهترین ترفندها برای تمیز کردن قابلمه را برای شما ارائه دهیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید باشد.

مطلب مشابه: نکات مهم در ست آشپزخانه؛ راهنمای انتخاب وسایل ست متنوع

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو