بیوگرافی میکل آنژ یکی از بزرگترین هنرمندان ایتالیایی (15 اسفند زادروز)

بیوگرافی میکل آنژ یکی از بزرگترین هنرمندان ایتالیایی (15 اسفند زادروز)


منبع: تالاب

1

1402/12/14

13:32


میکل آنژ یا میکل‌آنجلو، یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان ایتالیایی در قرن شانزدهم بود کـه در […]

بیوگرافی میکل آنژ یکی از بزرگترین هنرمندان ایتالیایی (15 اسفند زادروز)

میکل آنژ یا میکل‌آنجلو، یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان ایتالیایی در قرن شانزدهم بود کـه در زمینه‌هاي‌ نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری و شعر فعالیت میکرد. او یکی از نمایندگان برجستهٔ رنسانس والا و سبک تکلف‌گرایی بودو آثار بسیاری از خود بـه جا گذاشت کـه در معروفترین موزه‌ها و کلیساهای اروپا قابل مشاهده هستند. برخی از آثار مشهور میکل آنژ عبارتند از: پیه تا، داوود، نقاشی سقف پرستشگاه سیستین، واپسین داوری، کتابخانه لورنزی و گنبد کلیسای سن پیترو

 

دوران کودکی میکل آنژ

دوران کودکی میکل آنژ

میکل آنژ در ۶ مارس سال ۱۴۷۵ در کاپرزه، یک شهر کوچک در توسکانی، بـه دنیا آمد. پدرش یک مقام اجتماعی بودو میخواست وی را بـه مدرسه لاتین بفرستد، اما میکل آنژ علاقه‌اي بـه درس خواندن نداشت. او بیشتر وقت خودرا صرف تماشای نقاشان کلیساها و کپی کردن آثار هنری مذهبی و کلاسیک میکرد. در سن ۱۳ سالگی، پدرش با دومنیکو گرلاندایو، یکی از نقاشان مشهور فلورانس، توافق کرد تا میکل آنژ را بـه عنوان شاگرد بپذیرد.

 

در کارگاه گرلاندایو، میکل آنژ مهارت‌هاي‌ نقاشی و فرسکو را فراگرفت و با آثار هنری مذهبی و کلاسیک آشنا شد. او همچنین از کتابخانه مدیچی، کـه حاوی متون و تصاویر باستانی بود، استفاده کرد و با مارسیلیو فیچینو، جووانی پیکو دلا میراندولا و پولیتسیانو، سه فیلسوف و هنرمند نامدار، در ارتباط بود.

 

میکل آنژ در دوران کودکی و نوجوانی خود، استعداد و توانایی خودرا در زمینه‌هاي‌ مختلف هنری نشان داد و پایه‌هاي‌ آینده‌اي درخشان را برای خود فراهم کرد. او با آثار خود، سبک و روش جدیدی در هنر ایجاد کرد کـه بـه تکلف‌گرایی مشهور شد. او یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان تاریخ بود کـه بر روی نسل‌هاي‌ بعدی تاثیر عمیقی گذاشت.

 


مطالب مشابه: آشنایی با مشهورترین نقاش زن تاریخ + عکس


 

تحصیلات میکل آنژ

تحصیلات میکل آنژ

میکل آنژ تحصیلات رسمی چندانی نداشت و بیشتر بـه صورت خودآموز هنر را فرا گرفت. او در سن ۱۳ سالگی بـه کارگاه دومنیکو گرلاندایو1؛ یکی از نقاشان مشهور فلورانس، پیوست ودر آنجا مهارت‌هاي‌ نقاشی و فرسکو را یاد گرفت. او همچنین از کتابخانه مدیچی، کـه حاوی متون و تصاویر باستانی بود، استفاده کرد و با مارسیلیو فیچینو، جووانی پیکو دلا میراندولا و پولیتسیانو، سه فیلسوف و هنرمند نامدار، رابطه داشت.

 

او در سن ۱۴ سالگی نخستین مجسمه خودرا از سنگ مرمر ساخت کـه تصویر یک مارمولک بود. او همچنین با برتولدو، یکی از دانش‌آموزان دوناتلو، مجسمه‌سازی را یاد گرفت و آثاری مانند مجسمه بقراط و مجسمه هرکول را خلق کرد.

 

او چگونه به شهرت رسید؟

او چگونه به شهرت رسید؟

میکل آنژ با استعداد و توانایی خود در زمینه‌هاي‌ مختلف هنری، بـه شهرت رسید. او از کودکی علاقه‌مند بـه مجسمه‌سازی بودو در سن ۱۳ سالگی بـه شاگردی دومنیکو گرلاندایو، یکی از نقاشان مشهور فلورانس، رفت. او در آنجا مهارت‌هاي‌ نقاشی و فرسکو را فراگرفت و با آثار هنری مذهبی و کلاسیک آشنا شد. 

 

او درسال ۱۴۹۶ بـه رم رفت ودر آنجا با پاپ جولیوس دوم، پاپ لئون دهم و پاپ کلمنت هفتم همکاری کرد. او برای ان‌ها آثار معروفی چون پیه تا، داوود، نقاشی سقف پرستشگاه سیستین، واپسین داوری، موسی و کتابخانه لورنزی را خلق کرد. او همچنین در طراحی گنبد کلیسای سن پیترو نقش مهمی داشت.

 

میکل آنژ با آثار خود، سبک و روش جدیدی در هنر ایجاد کرد کـه بـه تکلف‌گرایی مشهور شد. او با تصویربرداری از انسان و طبیعت بـه شکلی منحصر بـه فرد، احساسات و ایده‌هاي‌ عمیقی را منتقل کرد. او از اندام‌هاي‌ بزرگ و پیچیده، حرکات و انحناهای زیاد، رنگ‌هاي‌ روشن و تاریک و تضادهای قوی استفاده کرد. او همچنین با شعرهایی کـه بـه زبان ایتالیایی نوشت، خلاقیت و هوشمندی خودرا نشان داد.

 

بهترین نقاشی‌های میکل آنژ 

بهترین نقاشی‌های میکل آنژ 

 

میکل آنژ در نقاشی‌هاي‌ خود، افراد و شخصیت‌هاي‌ مختلفی را بـه تصویر کشیده اسـت. برخی از ان‌ها عبارتند از:

 

1. آدم و حوا:

در تابلوی آفرینش آدم1؛ میکل آنژ صحنه‌اي از کتاب مقدس را نشان میدهد کـه در ان خداوند با انگشت خود جان را بـه آدم میدهد. در تابلوی آدم و حوا در باغ عدن، میکل آنژ صحنه‌اي دیگر از کتاب مقدس را نشان میدهد کـه در ان آدم و حوا از باغ عدن بیرون رانده می شوند.

 

2. مریم مقدس و عیسی:

میکل آنژ در چندین نقاشی و مجسمه، مریم مقدس و فرزندش عیسی را بـه تصویر کشیده اسـت. برخی از ان‌ها عبارتند از: مجسمه پیتا، کـه در ان مریم مقدس بدن مرده عیسی را در آغوش می گیرد. مجسمه مدونای بروخه، کـه در ان مریم مقدس فرزند کوچک عیسی را در بغل دارد. تابلوی دونی توندو، کـه در ان مریم مقدس، عیسی و یوسف مقدس را در قاب دایره‌اي میبینیم.

 

بهترین نقاشی‌های میکل آنژ 

 

3. انبیا و شخصیت‌های کتاب مقدس:

میکل آنژ در نقاشی سقف کلیسای سیستین، چندین انبیا و شخصیت کتاب مقدس را بـه تصویر کشیده اسـت. برخی از ان‌ها عبارتند از: ارمیا، کـه یکی از انبیای بزرگ اسرائیل بود. هاتف کومای، کـه یکی از شخصیت‌هاي‌ کتاب مقدس بود کـه بـه میکل آنژ الهام بخشید. موسی، کـه یکی از انبیای بزرگ و رهبر قوم اسرائیل بود. آخرین قضاوت، کـه یکی از آثار بزرگ میکل آنژ اسـت کـه صحنه‌اي از روز قیامت را نشان میدهد.

 


مطالب مشابه: نقاشی دیدنی و مفهومی توسط هنرمند معروف راب گونسالوز


 

بزرگ‌ترین مجسمه‌ای که میکل آنژ ساخت 

بزرگ‌ترین مجسمه‌ای که میکل آنژ ساخت 

بزرگ‌ترین مجسمه‌اي کـه میکل آنژ ساخت، مجسمه داوود اسـت کـه در فلورانس قرار دارد. این مجسمه از سنگ مرمر ساخته شده و بیش از ۵ متر ارتفاع دارد. میکل آنژ دراین مجسمه، داوود را در حال تفکر نشان داده اسـت. او درسال ۱۵۰۱ بـه سفارش آرته دلا لانا شروع بـه ساخت داوود کرد تا برای تزئین کلیسای جامع فلورانس مورد استفاده قرار گیرد.

 

ازدواج میکل آنژ

ازدواج میکل آنژ

میکل آنژ هیچگاه ازدواج نکرد و هیچ فرزندی نداشت. او در زندگی خود با چندین شخصیت مرد و زن رابطه عاطفی داشت، اما بیشتر بـه تنهایی زندگی میکرد. او خودرا بـه هنر اختصاص داد و از ازدواج و خانواده دوری میکرد. برخی از شرکای زندگی میکل آنژ عبارتند از:

 

1. توماسو دی کاوالیری: یکی از شاگردان و دوستان نزدیک میکل آنژ بود کـه با او از سال ۱۵۳۲ تا مرگ وی درسال ۱۵۶۴ رابطه داشت. او ۳۴ سال از میکل آنژ جوان‌تر بودو از خانواده‌اي اشرافی می‌آمد. میکل آنژ بـه او عشق و احترام زیادی داشت و برای او بیش از ۳۰۰ شعر نوشت

 

2. چکینو دی براچی: یکی از شاگردان و همکاران میکل آنژ بود کـه با او از سال ۱۵۰۶ تا مرگ وی درسال ۱۵۱۶ رابطه داشت. او ۲۲ سال از میکل آنژ جوان‌تر بودو از خانواده‌اي متوسط می‌آمد. میکل آنژ بـه او علاقه و محبت زیادی داشت و برای او چندین شعر نوشت.

 

3. ویتوریا کولونا: یکی از شاعران و مارکیزهای ایتالیایی بود کـه با میکل آنژ از سال ۱۵۳۶ تا مرگ وی درسال ۱۵۴۷ رابطه داشت. او ۱۰ سال از میکل آنژ جوان‌تر بودو از خانواده‌اي اشرافی می‌آمد. میکل آنژ بـه او احترام و دوستی زیادی داشت و برای او بسیاری از شعرها و نقاشی‌هایش را اهدا کرد.

 

افتخارات میکل آنژ

افتخارات میکل آنژ

میکل آنژ یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان اروپا بود کـه در زمینه‌هاي‌ نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری و شعر فعالیت میکرد. او برخی از شاهکارهای هنر رنسانس را خلق کرد کـه تاثیر عمیقی بر روی نسل‌هاي‌ بعدی گذاشت. برخی از افتخارات میکل آنژ عبارتند از:

 

1. او نخستین هنرمند غربی بود کـه زندگی‌نامه‌اش در دوران زندگی‌اش بـه رشته تحریر درآمد

2. او یکی از نمایندگان برجسته رنسانس والا و یکی از همه ی‌چیزدان‌هاي‌ این دوره شناخته میشود

3. او یکی از بنیان‌گذاران سبک تکلف‌گرایی در هنر بود کـه با استفاده از اندام‌هاي‌ بزرگ و پیچیده، حرکات و انحناهای زیاد، رنگ‌هاي‌ روشن و تاریک و تضادهای قوی، احساسات و ایده‌هاي‌ عمیقی را منتقل کرد

4. او برای پاپ‌هاي‌ مختلف آثار معروفی چون پیه تا، داوود، نقاشی سقف پرستشگاه سیستین، واپسین داوری، موسی و کتابخانه لورنزی را خلق کرد

5. او در طراحی گنبد کلیسای سن پیترو نقش مهمی داشت و پس از مرگش، طرح او با برخی تغییرات بـه اجرا درآمد

6. او با شعرهایی کـه بـه زبان ایتالیایی نوشت، خلاقیت و هوشمندی خودرا نشان داد و برخی از شعرهایش بـه عنوان نمونه‌هاي‌ برجسته شعر عاشقانه و مذهبی در ایتالیا شناخته می شوند.

 

علت فوت میکل آنژ

علت فوت میکل آنژ

میکل آنژ در ۱۸ فوریه ۱۵۶۴ در رم درگذشت. علت مرگ او بـه طور دقیق مشخص نیست، اما برخی منابع از عواملی مانند سن، خستگی، سرماخوردگی، فشار روحی و بیماری‌هاي‌ مزمن مثل آرتریت، آسم و پاداگرا یاد می کنند.

 

آرامگاه میکل آنژ کجاست؟

آرامگاه میکل آنژ کجاست؟

میکل آنژ در اصل می خواست در فلورانس دفن شود، اما پس از مرگش، جسدش بـه دستور پاپ پیوس چهارم بـه کلیسای سنتا کروچه در فلورانس منتقل شد. در آنجا، مراسم تشییع جنازه‌اي با شکوه برای او برگزار شد و مقبره‌اي با چندین مجسمه از او ساخته شد.

 


مطالب مشابه: زندگینامه ونسان ونگوگ + عکس آثار ونسان ونگوگ


 

در پایان

میکل آنژ یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان تاریخ بود کـه بر روی نسل‌هاي‌ بعدی تاثیر عمیقی گذاشت. او بـه عنوان یکی از نمایندگان برجسته رنسانس والا و یکی از همه ی‌چیزدان‌هاي‌ این دوره شناخته می شود. او با آثار خود، هنر را بـه سطحی بالاتر از تقلید از طبیعت برد و ان را بـه وسیله تخیل و خلاقیت بـه بیانگر فلسفه، اخلاق و دین کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو