برای کاهش قیمت مرغ در ماه رمضان باید امیدوار بود؟ | قیمت مرغ و گوشت امروز 18 اسفند

1

1402/12/18

12:49


برای کاهش قیمت مرغ در ماه رمضان باید امیدوار بود؟ | قیمت مرغ و گوشت امروز 18 اسفند

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت مرغ طی چند ماه گذشته افزایشی بود. قیمت مرغ در بازار با نوسان همراه است. قیمت مرغ پس از بین بردن جوجه های یک روزه روند صعودی به خود گرفت. قیمت مرغ به دلیل نبود نظارت موثر گران شد. قیمت مرغ امروز را در ادامه می خوانیم.

 

امروز قیمت‌ها در بازار گوشت مرغ روند صعودی را در پیش گرفته است و ارزش هر کیلو مرغ زنده در بازار ۵۶,۷۸۵ تومان بود که نسبت به روز گذشته افزایش ۳۲۱ تومانی را تجربه کرده است.

قیمت مرغ زنده در بازار

قیمت‌ها در بازار گوشت مرغ امروز روند صعودی را در پیش گرفته است و ارزش هر کیلو مرغ زنده در بازار ۵۶,۷۸۵ تومان بود که نسبت به روز گذشته افزایش ۳۲۱ تومانی را تجربه کرده است.

عرضه و تقاضای گوشت قرمز فعلاً همپوشانی دارد و در حال حاضر تولید داخل، پاسخگوی نیاز موجود بازار است. ولی از سال آینده در صورتی که حمایتی از تولید صورت نگیرد، احتمال کمبود در پاییز و زمستان و افزایش قیمت‌ها وجود دارد.

قیمت مرغ کشتار امروز

همچنین هر کیلو مرغ کشتار امروز در بازار نسبت به روز گذشته رشد را در پیش گرفت و با افزایش ۳۳۷ تومانی، ۷۹,۴۴۲ تومان خرید و فروش شد.

براساس اعلام پایگاه خبری صنعت مرغداری و دامپروری، امروز قیمت دام زنده کیلویی ۲۶۰ هزار تومان است؛ همچنین قیمت هر کیلو دام در کشتارگاه هم ۵۰۰ هزار تومان است.

قیمت مرغ و گوشت منجمد امروز

همچنین هر کیلو گوشت منجمد گوساله در بازار امروز بدون تغییر نسبت به نرخ روز گذشته، ۳۲۰ هزار تومان نرخ گذاری و فروخته شده است.

منبع: خبر آنلاین

قیمت مرغ

قیمت مرغ در نزدیکی ماه رمضان 1402

مشاهدات حاکی از آن است که قیمت مرغ در هفته‌های اخیر نوسان چندانی نسبت به هفته‌های گذشته نداشته و در حال حاضر کمبودی در بازار وجود ندارد.

امروز سه شنبه بر اساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو مرغ گرم از ۷۷ هزار تومان آغاز می‌شود و کمبودی در بازار نیست.

در میادین میوه و تره بار نیز هر کیلو مرغ گرم با قیمت ۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

بر اساس اعلام وزیر جهادکشاورزی جوجه‌ریزی در بهمن‌ماه از ۱۵۱ میلیون قطعه عبور کرده و تولید مرغ در کشور رکورد زده است.

نیکبخت همچنین جوجه‌ریزی بهمن ‌ماه را نشانه ظرفیت تولید صنعت مرغ کشور دانست و بر پایداری تولید در آخرین ماه سال تاکید کرد.

اگر چه از سوی برخی کارشناسان انتقاداتی در خصوص افزایش قیمت مولفه‌های تولید مانند افزایش قیمت جوجه یکروزه به بازه ۳۲تا ۳۹ هزار تومان، تامین نشدن سویا با قیمت مصوب و رسیدن قیمت سویای آزاد به کیلویی ۲۸ هزار تومان و در نهایت افزایش قیمت تمام شده مرغ درب مرغداری‌ها مطرح می‌شود اما آن‌طور که برآورد اظهارنظرهای کارشناسانه نشان می‌دهد مرغ به میزان کافی در بازار وجود دارد و هیچ نگرانی از بابت تامین مرغ شب عید و ماه رمضان وجود ندارد./ جی پلاس

احتمال ریزش قیمت مرغ در آستانه نوروز و ماه رمضان

بازار کالاهای اساسی با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و ایام نوروز از حساسیت بیشتری برخوردار می‌شود. در حال حاضر افزایش جوجه‌ریزی در ۳ ماه پایان سال که به ماهانه بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه رسیده، ثبات را در بازار این محصول پروتئینی به ارمغان آورده است.

در همین خصوص محمدعلی نیکبخت با بیان اینکه روزانه به ۹ هزار تن مرغ گرم در کشور نیاز داریم، گفت: تأمین این میزان، بدون تولید امکان‌پذیر نخواهد بود، زیرا علاوه بر محدودیت‌های لجستیک، کشورهای همسایه توان تأمین نیاز ایران را ندارند.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: ما باید برای صادرات تولید کنیم‌، توقف در تولید درست نیست در بخش طیور، جوجه‌ریزی برای اسفند به اندازه بهمن انجام می‌شود و اگر مازادی در تولید وجود داشته باشد، صادر خواهد شد.

وی عنوان کرد: تلاش می‌کنیم سیاست‌ها در حوزه واردات، صادرات، زیرساخت‌ها و… به گونه‌ای باشد که به تولید آسیب وارد نشود، در روزهای ماه رمضان و عید نوروز هم تلاش می‌کنیم آرامش بازار برهم نخورد و فراوانی برای مردم و جامعه رقم بخورد.

جوجه‌ریزی بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه‌ای سبب شده که وزارت جهاد کشاورزی از طرفی اجازه صادرات مرغ به کشورهای همسایه را صادر کند و از طرف دیگر برای ذخایر احتیاطی مازاد مرغ تولیدکنندگان را خریداری کند.

به‌طوری که هم‌اکنون شرکت پشتیبانی امور دام کشور در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی با توجه به روند افزایش تولید جوجه‌ریزی و امکان کاهش قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ در دو مقطع مبادرت به خرید از محل مازاد تولید داخل داشته است که در مقطع اول حدود ۸ هزار تن و در مقطع دوم بیش از ۷ هزار تن خرید تنظیم بازاری و ذخایر صورت پذیرفته است.

به همین دلیل به نظر می‌رسد با تمهیداتی که در وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام کشور اندیشیده شده، نگرانی در زمینه تأمین، عرضه و توزیع مرغ در ماه مبارک رمضان و ایام عید وجود ندارد.

قیمت مرغ

حسین شیرزاد، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در همین خصوص می‌گوید: خریدهای صورت‌گرفته توسط شرکت پشتیبانی امور دام از مرغداران مستقل، زنجیرهای تولید، اتحادیه‌های سازمان تعاون روستایی و تحت پوشش اتاق تعاون و تشکل‌های تولیدی است و این شرکت آمادگی دارد که به‌طور مستمر، مرغ مازاد را از هر یک از فعالان تولیدی صنعت طیور مذکور به طور نامحدود در سراسر کشور خریداری کند.

وی در ادامه افزود: تاکنون از ۱۴ استان مرغ مازاد بر نیاز بازار خریداری شده و استان‌های مازندران، اصفهان و البرز با توجه به آمار میزان تناژ خریداری شده به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا سوم می‌باشند در میزان خرید صورت گرفته که ارزش مرغ منجمد خریداری شده معادل با ۱.۲ هزار میلیارد تومان (همت) است.

وی تصریح کرد: این خریدها از طریق دستورالعمل‌های شرکت پشتیبانی امور دام کشور به ادارات کل پشتیبانی امور دام استان‌ها ابلاغ و به جامعه هدف اطلاع‌رسانی شده و خریدها با انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان انجام شده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تأکید کرد: این سیاست‌های حمایتی در راستای ارتقای امنیت تولید در جامعه مرغداران تا زمانی که مازاد تولید مرغ در کشور وجود داشته باشد مستمر و نظام‌مند صورت می‌گیرد و همچنین به‌منظور حمایت از جوجه‌ریزی مطلوب در ماه‌های آتی نیز «قرارداد خرید آتی تولید مرغ» به استان‌ها ابلاغ شده است که نسل جدیدی از قراردادهای هوشمند محسوب می‌گردند.

وی افزود: مرغ‌های منجمد خریداری شده در محدوده وزنی ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ گرم بوده و در قراردادهای منعقد شده با موضوع «تأمین مرغ تولیدی آتی» مرغ منجمد با تحویل نهاده‌ها به صورت مدت‌دار دو ماهه در اختیار تولیدکنندگان قرار داده می‌شود.

شیرزاد گفت: با هماهنگی‌های به‌عمل آمده بین شرکت پشتیبانی امور دام کشور و بخش خصوصی، روزانه بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ تن محموله گوشت مرغ گرم از استان‌های همجوار شامل مازندران، گیلان، گلستان، سمنان، زنجان، قزوین و البرز وارد استان تهران می‌شود که از این میزان ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن از آن وارد میدان بهمن به عنوان بارانداز و توزیع‌کننده اصلی گوشت مرغ استان مذکور است. ضمناً از میان استان‌های ذکر شده به عنوان استان‌های معین، بیشترین میزان سهم تأمین گوشت مرغ را به ترتیب استان‌های مازندران، گیلان و گلستان به‌عهده دارند.

شیرزاد در پایان گفت: با تمهیداتی که در وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام کشور اندیشیده شده نگرانی در زمینه تأمین، عرضه و توزیع مرغ در ماه مبارک رمضان و ایام عید وجود ندارد./ اقتصاد ایران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو