طرز تهیه زرشک پلو با گوشت و کشمش؛ با طعمی فراموش نشدنی

منبع: نکته چی

1

1402/12/21

11:22


طرز تهیه زرشک پلو با گوشت زرشک پلو با گوشت، غذایی سنتی و پرطرفدار که ترکیبی از طعم‌های ترش و ملایم را در …

طرز تهیه زرشک پلو با گوشت

طرز تهیه زرشک پلو با گوشت, دستور پخت زرشک پلو با گوشت

زرشک پلو با گوشت، غذایی سنتی و پرطرفدار که ترکیبی از طعم‌های ترش و ملایم را در کنار هم قرار می‌دهد. در این مطلب از سایت آموزشی نکته چی با ما همراه باشید تا با هم این غذای خوشمزه و مجلسی را آماده کنیم.

برای طرز تهیه زرشک پلو با گوشت، ابتدا پیاز را تفت داده و پس از نرم شدن، گوشت و ادویه‌جات را اضافه می‌کنیم، سپس با افزودن آب، اجازه می‌دهیم گوشت به مدت ۲ ساعت بپزد. در این فاصله، زرشک را با کمی آب می‌پزیم و پس از صاف کردن، آب زرشک را به گوشت اضافه می‌کنیم. برنج و کشمش را نیز افزوده و پس از جذب آب برنج، به مدت ۵۰ دقیقه زمان می‌دهیم تا دم بکشد. در نهایت، روغن داغ را روی آن می‌ریزیم.

مواد لازم مقدار
برنج ۴ پیمانه
زرشک ۱ پیمانه
پیاز ۲ عدد متوسط
گوشت ریز قیمه شده ۵۰۰ گرم
زردچوبه، فلفل سیاه و نمک به مقدار کافی

طرز تهیه زرشک پلو با گوشت

مرحله ۱: تفت دادن پیاز

ابتدا، پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و در یک قابلمه با کمی روغن متوسط حرارت دهید. پیاز را به آرامی تفت دهید تا نرم و کمی طلایی شوند. این فرآیند حدود ۵ تا ۷ دقیقه زمان می‌برد. تفت دادن پیاز تا حدی که سبک شود، پایه و اساس طعم دهی به گوشت در مراحل بعدی خواهد بود.

مرحله ۲: اضافه کردن گوشت و ادویه‌جات

پس از اینکه پیاز نرم و سبک شد، گوشت قیمه شده را به قابلمه اضافه کنید. گوشت را به خوبی با پیاز مخلوط کرده و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. در این مرحله، ادویه‌جات شامل زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را نیز اضافه کنید. ادویه‌ها به خوبی با گوشت ترکیب شوند و طعم دلپذیری به غذا بدهند.

مرحله ۳: افزودن آب و پخت گوشت

پس از تفت دادن گوشت با ادویه‌جات، به آن آب اضافه کنید تا گوشت کاملاً پوشیده شود. حرارت را کمی کاهش دهید و اجازه دهید گوشت برای مدت ۲ ساعت به آرامی بپزد. این زمان کافی است تا گوشت کاملاً نرم و پخته شود. در این فاصله، می‌توانید به سایر مراحل آماده‌سازی غذا بپردازید.

مرحله ۴: آماده‌سازی زرشک

در حین پخت گوشت، زرشک‌ها را با کمی آب در یک قابلمه کوچک روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید زرشک‌ها به مدت حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بپزند تا رنگ آن‌ها بازگردد و طعم ترش آن‌ها ملایم‌تر شود، سپس زرشک‌ها را از صافی رد کرده و آب آن‌ها را جدا کنید.

مرحله ۵: اضافه کردن آب زرشک به گوشت

پس از اینکه گوشت به خوبی پخت و آب آن کاهش یافت، آب زرشک را به قابلمه اضافه کنید. آب زرشک به طعم و رنگ دلپذیری به گوشت اضافه می‌کند و باعث می‌شود طعم غذا تعادل بهتری پیدا کند.

مرحله ۶: اضافه کردن برنج و کشمش

در این مرحله، برنجی که از قبل خیس خورده است را به همراه کشمش به مخلوط گوشت و آب زرشک اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که برنج به خوبی در مایع قرار گرفته باشد تا بتواند به طور یکنواخت بپزد.

مرحله ۷: دم کردن برنج

پس از اضافه کردن برنج و کشمش، در قابلمه را ببندید و حرارت را به حداقل برسانید. اجازه دهید برنج برای مدت ۵۰ دقیقه به آرامی دم بکشد. در این زمان، برنج آب موجود را جذب کرده و کاملاً پخته می‌شود.

مرحله ۸: اضافه کردن روغن داغ

پس از اینکه برنج کاملاً دم کشید، مقداری روغن را در یک تابه کوچک گرم کنید، سپس روی برنج داغ کنید. این کار باعث می‌شود طعم برنج غنی‌تر شود و براقی خاصی به آن بدهد.

دستورهای بیشتر!

امیدوارم از درست کردن و خوردن زرشک پلو با گوشت و کشمش لذت برده باشید. اگه این غذا به دلتون نشسته و دوست دارید باز هم با زرشک پلو تجربیات جدیدی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنم نگاهی به دستور غذاهای «زرشک پلو با مرغ ریش ریش» و «زرشک پلو با مرغ» ما بندازید. اگه دنبال یه تغییر کوچیک ولی دلچسب توی منوی زرشک پلوییتون هستید، حتما به این دو دستور یه شانس بدید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو