قیمت دلار آخرین روز سال به چند رسید؟ | چه سرنوشتی در انتظار قیمت دلار است؟

1

1402/12/29

14:06


قیمت دلار آخرین روز سال به چند رسید؟ | چه سرنوشتی در انتظار قیمت دلار  است؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت دلار با پیش بینی های وحشتناکی مواجه شده است. متوسط هفتگی قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد. طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیرمستقیم بر بازار  خواهد داشت. مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند. در ادامه قیمت دلار در بازار امروز را مشاهده می کنید.

بروزرسانی قیمت دلار و سایر ارزها

ارز

قیمت (ریال)

دلار (صرافی بانک ملی) 434,725

یورو (صرافی بانک ملی) 473,512

درهم امارات 165,030

پوند انگلیس 767,760

لیر ترکیه 18,850

فرانک سوئیس 682,400

یوان چین 83,800

ین ژاپن 404,290

وون کره جنوبی 450

دلار کانادا 446,700

دلار استرالیا 396,000

دلار نیوزیلند 367,400

دلار سنگاپور 451,200

روپیه هند 7,270

روپیه پاکستان 2,168

دینار عراق 470

لیر سوریه 240

افغانی 8,440

کرون دانمارک 88,100

کرون سوئد 58,100

کرون نروژ 57,000

ریال عربستان 161,000

ریال قطر 165,700

ریال عمان 1,572,100

دینار کویت 1,965,000

دینار بحرین 1,611,600

رینگیت مالزی 127,900

بات تایلند 16,770

دلار هنگ کنگ 77,100

روبل روسیه 6,560

منات آذربایجان 354,700

درام ارمنستان 1,510

لاری گرجستان 224,800

سوم قرقیزستان 6,740

سامانی تاجیکستان 55,600

منات ترکمنستان 180,000

منبع: رویداد 24

قیمت دلار

برخی کارشناسان اعتقاد دارند نرخ واقعی کنونی دلار در بازار آزاد نباید بیش از ۵۵ هزار تومان باشدقیمت دلار در آخرین آخرین کاری سال ۱۴۰۲ یک کانال سقوط کرد و دوباره به کانال ۵۹ هزار تومان بازگشت.

کاهش ۹۰ تومانی قیمت دلار طی ۲۴ ساعت گذشته در حالی است که در ساعات اولیه روز دوشنبه بازار ارز در مسیر صعودی حرکت کرد، اما در پایان روز در نهایت به کانال ۵۹ هزار تومان بازگشت و در مرز کریدور ۶۰ هزار تومان ایستاد.

اما در این میان، برخی کارشناسان اعتقاد دارند که دلار ۵ هزار تومان حباب دارد. احمد صالحی، کارشناس اقتصاد بین‌الملل می‌گوید: نرخ واقعی کنونی دلار در بازار آزاد نباید بیش از ۵۵ هزار تومان باشد یعنی بیش از این رقم نیست؛ چراکه با روش‌های مختلفی می‌توان این نسبت را ثابت کرد که نرخ ارز نباید بیش از ارقامی باشد که عنوان شد.

وی در این باره یادآور می‌شود: با این‌که برخی تلاش می‌کنند عنوان کنند به زودی شاهد در رفتن فنر نرخ ارز هستیم اما به واقع اینگونه نیست؛ چراکه دولت ‌و بانک مرکزی نرخ ارز را دستوری نگه نداشته‌اند که به سرعت با تکانه اقتصادی و سیاسی افزایش بیابد، بلکه در حال حاضر نرخ دلار حباب ۵ هزار تومانی دارد.

این کارشناس مسائل ارزی توضیح می‌دهد : برخی از نوسانات کنونی ارز ناشی از تاثیر روانی نامزدی ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا و پایان سال است، ضمن اینکه اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه نیز می تواند روی افزایش تقاضای ارز تأثیر گذار باشد.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل در ادامه بحث به ایسنا توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه در سال آینده مالیات بر عایدی سرمایه اخذ می شود و خریدار باید مالیات بپردازد لذا ممکن است بخشی از افزایش تقاضای ارز ناشی از این موضوع باشد بنابراین در صورتی که محدودیت و مالیاتی بر خرید و فروش ارز بدون نیاز واقعی گذاشته شود قطعا نرخ ارز به قیمت متعادل برمی گردد چراکه دلیلی برای افزایش نرخ ارز جود ندارد و برنامه ریزی بانک مرکزی در راستای جلوگیری از افزایش نرخ ارز مطلوب بوده است‌.

منبع: سانا پرس

قیمت دلار

قیمت دلار به چه سمتی می‌رود؟

اما درباره وضعیت بازار ارز در هفته‌های آینده نگاه‌های متفاوتی وجود دارد. برخی کارشناسان عنوان می‌کنند با توجه به تورم بالای ۴۰ درصد، افزایش قیمت دلار حتمی است، اما برخی نیز از نزول قیمت‌ها صحبت می‌کنند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق می‌گوید: با اقدامات بانک مرکزی امکان دارد نرخ ارز در ماه‌های ابتدایی سال آینده نزولی شود و سوداگرانی که مانند سال گذشته اقدام به خرید ارز کردند متضرر شوند.

یحیی آل اسحاق با بیان این‌که با نزدیکی به ایام نوروز تقاضا برای ارز مسافرتی افزایش پیدا می‌کند، می‌افزاید: در پایان هر سال معمولا تقاضا برای ارز افزایش پیدا می‌کند که قسمتی از آن برای مسافرت به خارج از کشور است.

وی تصریح می‌کند: جو روانی و فضاسازی‌های شکل گرفته نیز در افزایش قیمت ارز اثر دارد، البته اگر بانک مرکزی با توجه به سابقه سال‌های گذشته این موضوع را مدیریت کند، نوسانات نرخ ارز کمتر خواهد شد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان می‌کند: شرکت‌هایی که فعالیت‌های خارجی دارند باید تا پایان سال تسویه حساب کنند که این مسئله نیز بر تقاضای ارز اثر می‌گذارد؛ علاوه بر این انتظارات مردمی نیز ممکن است در این زمان افزایش پیدا کند؛ ولی هر سال در همین بازه زمانی شاهد افزایش نرخ ارز هستیم که اتفاق عجیبی نیست.

وی به ایسنا متذکر می‌شود: بین نرخ ارز و تورم رابطه‌ای وجود دارد و با بالارفتن تورم نیز نرخ ارز نوسان پیدا می‌کند، اما با وجود اینکه تورم امسال ۳۸.۵ درصد است نرخ ارز فقط ۲۰ درصد رشد داشته؛ بنابراین با اجرای سیاست‌هایی توسط بانک مرکزی از رشد نرخ ارز به اندازه تورم جلوگیری شده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این موضوع که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به نوعی تقاضای واقعی پاسخ داده می‌شود، تاکید می‌کند: افزایش نرخ ارز در پایان سال ممکن است به علت افزایش تقاضا در بازار غیر رسمی باشد؛ چون تقاضای واقعی ارز در بستری قانونی پاسخ داده می‌شود.

این در حالی است که محمدصادق الحسینی، اقتصاددان در یادداشتی در یادداشتی در فضای مجازی تاکید می‌کند: برخی از تحلیلگران دولتی شروع کرده و می‌گویند ترامپ بیاید، هیچ تاثیری در اقتصاد ایران ندارد.

وی عنوان می‌کند: فقط امیدوارم حاکمیت به این مهملات توجه نکند. حضور ترامپ به تنهایی ۴۰ - ۷۰ درصد نرخ دلار را بالا خواهد برد. فروش نفت ایران را هم به شدت کاهش خواهد داد. خام متعلقان نشوید.

منبع: اقتصاد نیوز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو