از

از "هیولا" و "سال‌های دور از خانه" تا "نهنگ آبی" و "ریکاوری" / نگاهی به سریال‌هایی که این روزها در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شوند


268

1398/5/10

10:31


سمیرا افتخاری: گران شدن قیمت نسخه فیزیکی سریال‌های نمایش خانگی موجب شده است این آثار در فضای مجازی و در سایت‌هایی چون فیلیمو و نماآوا با اقبال بیشتری مواجه شوند.

از "هیولا" و "سال‌های دور از خانه" تا "نهنگ آبی" و "ریکاوری" / نگاهی به سریال‌هایی که این روزها در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شوند

سرویس سینمایی هنرآنلاین: این روزها شبکه نمایش خانگی با حضور دو چهره مطرح عرصه طنز جان دیگری گرفته است. مهران مدیری و مجید صالحی که سال‌ها در این عرصه فعالیت کرده‌اند با دو سریال "هیولا" و "سال‌های دور از خانه" به خانه‌های مردم می‌آیند. همزمان دو سریال "نهنگ آبی" ساخته فریدون جیرانی و "ریکاوری" به کارگردانی بهادر اسدی نیز در ژانر اجتماعی در شبکه نمایش خانگی عرضه شده‌اند.

مدیری همواره آثاری خلق می‌کند که زاییده ذهن دغدغه‌مندش نسبت به مسائل اجتماعی است، مسائلی که به زبان طنز و با شیوه و فرم مختص به خود به مخاطب عرضه می‌کند. او سال‌ها پیش که تلویزیون هنوز مخاطبان انبوه داشت، سریال‌هایی چون "پاورچین" و "نقطه چین" را ساخت و به دلیل فرم جدید در روایت و استفاده از زبان و نوع بازی‌ها مخاطبان همواره از آثار او استقبال می‌کردند. مدیری پس از این که اولین سریال‌های شبکه نمایش خانگی تولید شدند با ساخت آثاری چون "قهوه تلخ"، "گنج مظفر"، "بمب خنده"، "ویلای من" و "عطسه" به شبکه نمایش خانگی کوچ کرد و هرچند برخی از آثارش سرنوشت نامعینی داشتند اما او کار خود را ادامه داد. او حالا پس از گذشت چند سال به سراغ سریال "هیولا" رفت و تلاش کرد در این سریال بار دیگر یاران و همراهان خود را گرد هم آورد و اثری جدید خلق کند. با این تفاوت که مدیری این بار به سراغ بازیگران طنز و شناخته‌شده‌ نرفت که پیش از این بارها با او همکاری داشتند.

سریال هیولا

"هیولا" ساخته و پرداخته ذهن مدیری به همراهی پیمان قاسم خانی است که سال‌ها پیش همکاری‌های موفقی با هم داشتند. فرهاد اصلانی، مهران مدیری، شبنم مقدمی، گوهر خیراندیش، شیلا خداداد، محمد بحرانی، سیما تیرانداز، میرطاهر مظلومی، نیما شعبان نژاد، عزت الله مهرآوران، فرزین محدث، افشین زی‌نوری و محسن قاضی مرادی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

هوشنگ شرافت نواده مهدی قلی خان یک معلم ساده در دبیرستانی در محله خودشان مشغول تدریس است که به اجاره نشینی افتاده است و غضنفر چمچاره که تمام پدرانش مستخدم خاندان شرافت بودند، با پست فطرتی ذاتی خویش، صاحب چند نمایشگاه ماشین در همان محل یعنی محله شرافت شده است. روزی یکی از دانش آموزان وی که هوشمند کامروا نام دارد چند چک پول تقلبی به عنوان کادوی روز معلم به هوشنگ می‌دهد و پس از اینکه تقلبی بودن چک پول‌ها افشا می‌شود، پدر هوشمند یعنی کامران کامروا برای معذرت خواهی نزد هوشنگ می‌رود. کامروا عضو هیئت مدیره موسسه اعتباری به نام خاک پای فرهنگیان است که پول بسیاری از سرمایه گذاران فرهنگی از جمله هوشنگ را بالا کشیده است؛ اما هوشنگ با کامروا دوست شده و در موسسه نیز مقام می‌گیرد و به طور باورنکردنی در مدت زمان کوتاه صاحب مال و منالی از طریق همان موسسه می‌شود. او که تا دیروز جزو معترضان فرهنگی بود، حالا در پی فریب هم کیشان و همکاران خود است و...

پخش "هیولا" از اواخر پاییز سال گذشته آغاز شده و تاکنون 13 قسمت از فصل اول این سریال هر هفته دوشنبه‌ها در اختیار عموم مخاطبان قرار گرفته است.

از سوی دیگر، مجید صالحی را بیشتر در مقام بازیگر می‌شناسیم تا کارگردان. هرچند او در این سال‌ها آثار متفاوتی برای تلویزیون کارگردانی کرده است اما عمدتا در آثار طنز و کمدی ایفای نقش کرده و به همین دلیل هم رگ خواب مخاطب را به خوبی می‌شناسد و هم به واسطه این حضور با ژانر کمدی به خوبی آشناست. او این روزها در مقام کارگردان سریال "سال‌های دور از خانه" را روانه بازار شبکه نمایش خانگی کرده است، سریالی که دو شخصیت اصلی آن برگرفته از سریال "شاهگوش" است که داود میرباقری در سال 92 برای شبکه نمایش خانگی تولید کرد. هادی کاظمی به همراه احمد مهرانفر نقش دو شخصیت اصلی یعنی امیریل زهره خان و صولت خنجری را در این سریال ایفا می‌کنند. این دو در سریال "شاهگوش" در کلانتری دوران خدمت سربازی را می‌گذرانند و حالا در سریال "سال‌های دور از خانه" به زندگی امروز این دو پرداخته می‌شود.

سریال سالهای دور از خانه

احمد مهرانفر، هادی کاظمی، آزیتا حاجیان، احسان کریمی، گیتی قاسمی، حدیث میرامینی، آزاده زارعی، مهرناز بیات، علیرضا استادی، میرطاهر مظلومی و خسرو احمدی در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند.

داستان این مجموعه طنز ۱۵۱۲ روز پس از اتفاقات سریال "شاهگوش" است. سرباز خنجری از شمال به تهران آمده و در کلانتری ۱۰۰ ملت مشغول به گذراندن خدمت سربازی خودش بود که یکی از متهمینی که به کلانتری آورده شد خانم جوانی به نام الیزابت است که یک سگ به نام لوسی دارد. خنجری عاشق الیزابت می‌شود و در زمانی که می‌فهمد سگ الیزابت توقیف شده‌است، یک سگ را اشتباهاً به جای لوسی برمی‌دارد و به الیزابت می‌دهد. الیزابت که می‌فهمد سگ مال او نیست، برای ناراحت نشدن خنجری به بهانه پارک کردن خودرویش از پارک خارج می‌شود و حالا ۱۵۱۲ روز از آن روز می‌گذرد و هنوز الیزابت برنگشته است؛ اما خنجری همچنان به دنبال الیزابت است که روزی او را یافته و با او ازدواج کند. در این مدت که او در تهران به دنبال الیزابت است روزگار سختی را می‌گذراند و شب‌ها در شهربازی می‌خوابد تا اینکه گویی ستاره اقبال او نمایان می‌شود و…

"سال‌های دور از خانه" اولین اسپین آف ایرانی است که تاکنون تولید شده است. این سریال از اواخر فروردین ماه پخشش در شبکه نمایش خانگی آغاز شد و تاکنون 13 قسمت از آن توزیع و با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است.

در ادامه ساخت سریال‌های شبکه نمایش خانگی و اقبال این سریال‌ها از سوی مخاطبان، سریال "نهنگ آبی" به کارگردانی فریدون جیرانی تاکنون 23 قسمت را پشت سر گذاشته است. جیرانی"نهنگ آبی" را بر اساس فیلمنامه بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان کارگردانی کرد. این مجموعه در ژانر اجتماعی و معمایی ساخته شده است و از بهمن ماه سال 97 پخش خود را در شبکه نمایش خانگی اغاز کرد. قصه درباره آرمین جوانی ۲۵ ساله و دانشجوی تیزهوش کامپیوتر است که توان برقراری ارتباط با آدم‌ها را ندارد و بیشتر وقت خود را با سایت کتابخوانی که خودش ساخته می‌گذارند. پدرش مبتلا به بیماری ام اس شده و از مادرش جدا شده‌است. او در سایت کتابخوانی با ژاله دختری که فهرست کتاب‌های مورد علاقه‌اش بسیار شبیه به آرمین است، آشنا و علاقه‌مند می‌شود. ژاله او را که مشکل مالی دارد، برای کار به شرکتی که خودش در آن‌جا به عنوان گرافیست کار می‌کند، معرفی می‌کند. آرمین در شرکت با بهمن رئیس شعبه، آناهیتا نامزد بهمن، هاله منشی شرکت، نادر از اعضای هیئت مدیره شرکت مادر و مروارید همسر نادر و یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت مادر آشنا می‌شود. آرمین در این شرکت به عنوان مسئول امنیت شبکه استخدام می‌شود و این شروع ماجراهای زندگی تازه او است. لیلا حاتمی، ساعد سهیلی، ویشکا آسایش، حمیدرضا آذرنگ، حسین یاری، مصطفی زمانی، مجید مظفری، فرهاد آئیش، ماهور الوند، پریوش نظریه، آزاده صمدی، الهام کردا، ستاره پسیانی و دیبا زاهدی در این مجموعه ایفای نقش می‌کنند.

نهنگ آبی

نکته قابل توجه درباره "نهنگ آبی" این است که این سریال تا 10 قسمت اول از استقبال خوبی برخوردار شد و مخاطبان هر هفته به دنبال دیدن این سریال بودند اما پس از حواشی که برای آن پیش آمد و با رفتن لیلا حاتمی سریال تا حدی با افت مخاطب مواجه شد.

سریال ریکاوری

"ریکاوری" عنوان تازه‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی است که تاکنون دو قسمت از آن وارد بازار شبکه نمایش خانگی شده است. این سریال را بهادر اسدی کارگردانی کرده است و بازیگرانی چون پوریا پورسرخ، شبنم قلی خانی، هومن برق نورد، مجید واشقانی، مریم معصومی، شیوا طاهری و ندا قاسمی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. داستان این سریال درباره رفاقت، عشق و خیانت بین سه خانواده بابک، مسعود و سهیل است که شرکای کاری و دوستان قدیمی هستند، اما هرکدام زندگی مشترکشان دچار مسائلی شده‌است.

با توجه به این که این سریال تازه وارد شبکه نمایش خانگی شده است، هنوز نمی‌توان درباره میزان استقبال مخاطبان یا عدم استقبال از آن صحبت به میان آورد.

گران شدن قیمت نسخه فیزیکی سریال‌های نمایش خانگی موجب شده است این آثار در فضای مجازی و در سایت‌هایی چون فیلیمو و نماآوا با اقبال بیشتری مواجه شوند. در واقع با این اتفاق و با تولید آثاری از این دست که مخاطب آن‌ها را دوست دارد و ارتباط برقرار می‌کند می‌توان استفاده از فضای مجازی را نیز خیلی بهتر از گذشته برای مخاطب جاانداخت و این امکان را فراهم کرد تا دسترسی به منابع برای مخاطب بسیار سهل الوصول‌تر از گذشته شود.

این اتفاق تنها نیازمند سرمایه گذاری در بخش تولید است که هرچه آثار بهتر باشند، اقبالشان نیز در بین مخاطبان بیشتر خواهد بود. ضمن این که باید این نکته را در نظر داشت که این اقبال صرفا در استفاده از بازیگران چهره خلاصه نمی‌شود، کما این که در این سال‌ها بودند آثاری که از چهره‌های بنام بهره بردند، اما در عمل تبدیل به یک پروژه شکست‌خورده شدند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو