غذاهای ممنوع برای کبد چرب

غذاهای ممنوع برای کبد چرب


منبع: زیبامون

229

1398/2/27

22:46


کبد چرب، بیماری بسیار شایعی که این روزها، افراد زیاد و مخصوصا خانوم ها رو درگیر خودش کرده و اهمیت دادن به درمان و بهبود اون، بسیار ضروریه. اگه کبد چرب دارید یا فکر می کنید که در معرض ابتلا به اون هستید، نباید این غذاها رو بخورید...

غذاهای ممنوع برای کبد چرب

کبد چرب، بیماری مزمن و شایعی هستش که در اثر رسوب چربی در کبد و ناتوانی این عضو در شکستن و تجزیه این چربی ها به وجود میاد. البته چیزی که باعث این رسوب در کبد میشه، سبک زندگی نامتعادل و غلطی هستش که افراد در پیش می گیرن. کبد چرب غیر الکلی که نوع شایع در ایران هستش، در اثر چاقی، مصرف مواد غذایی ناسالم و چرب و کم تحرکی ایجاد میشه و اگه جلوی اون گرفته نشه، می تونه به حالت خطرناک سیروز کبدی و نیاز به پیوند کبد برسه. اما در حالت خفیف تا شدید هم باعث سوءهاضمه، خستگی و... هم میشه که توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، حتما روی لینک زیر کلیک کنید:

کبد چرب - علائم کبد چرب و پیشگیری و درمان آن

 

اگه کبد چرب دارید یا فکر می کنید که در معرض ابتلا به اون هستید، می تونید با خوردن مواد غذایی که در زیر توضیح دادیم، به بهبود وضعیت سلامت کبد و بدن تون کمک بسیار زیادی کنید:

 

نان سفید

نان سفید و هر محصولی که از آرد سفید (آردی که سبوس اون گرفته شده باشه) تهیه شده باشه، از کربوهیدرات های ساده هستن که باعث افزایش سریع قند خون و سطح انسولین در بدن و کمی بعد، افت شدید قند خون میشن که این یعنی گرسنگی بیشتر و چندباره و پرخوری و دریافت مقدار زیادی کالری که به صورت چربی در کبد ذخیره میشه.

مصرف نان سفید و محصولات دیگه که از آرد سفید تهیه شدن رو کاهش بدید و به جای اون از فرآورده های تهیه شده با غلات کامل استفاده کنید.

 

نان سفید

 

کره

کره و روغن و چربی های اشباع، باید به مقدار بسیار جزئی و کم مصرف بشن و فقط 5 تا 6 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه از اون ها تامین بشه و بیشتر از این مقدار، اصلا مجاز نیست. این چربی های اشباع، خیلی زود باعث افزایش چربی در بدن و چاقی میشن که در کبد به صورت سلول های چربی درمیان و با افزایششون، کارایی و عملکرد کبد بسیار ضعیف میشه.

 

کره

 

شکر

شکر و هر چیزی که با شکر درست شده باشه هم می تونه باعث ایجاد کبد چرب و اختلال در عملکرد اون بشه. کالری اضافی ای که از شکر وارد بدن میشه، به صورت مولکول های چربی در کبد ذخیره میشن که متاسفانه به دلیل مصرف بسیار زیاد شکر در رژیم غذایی و در طول روز، آسیبی که به کبد از این طریق وارد میشه، خیلی زیاد هستش.

نوشابه، آبمیوه و نوشیدنی های دیگه و همچنین انواع کیک، شیرینی، کوکی و کلوچه و... هم سرشار از شکر و قند هستن که باید مصرف اونا رو به حداقل برسونید. اگه کبد چرب دارید، یکی از بهترین روش ها برای مبارزه با اون، کاهش مصرف شکر و چربی هستش که باید جدی بگیرید!

 

شکر سفید

 

فست فود

فست فودها از بدترین غذاها هستن که دشمن بزرگ سلامت به شمار میان. کیفیت پایین مواد اولیه، مقدار زیاد چربی و شکر در اونها، روش طبخ نادرست و استفاده از روغن ها و چربی های اشباع در اونها و...، تهدید بزرگی برای سلامتی بدن به شمار میان که نه تنها خطر ابتلا به چاقی و کبد چرب رو افزایش میدن بلکه در دراز مدت، می تونن باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان رو هم بشن.

اگه به خوردن فست فود اعتیاد دارید، بهتره سعی کنید حتی یک وعده در هفته رو کاهش بدید تا این اعتیاد کاهش پیدا کنه و مرتفع بشه. می تونید مواد اولیه ساندویچ و پیتزا رو تهیه کنید و خودتون در منزل درست کنید.

 

فست فود

 

گوشت قرمز

گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی چربی و کلسترول هستش که تحقیقات نشون داده افرادی که مقدار زیادی گوشت قرمز مصرف می کنن، تا 50 درصد بیشتر از دیگران شانس ابتلا به مقاومت به انسولین در اونها بالا میره. به طور کلی، بیشتر از 2 وعده در هفته، مصرف گوشت قرمز توصیه نمیشه و بهتره از گوشت های سفید مثل مرغ، بوقلمون، ماهی و سبزیجاتی که سرشاز از پروتئین هستن، مثل اسفناج، بروکلی، آووکادو و سیب زمینی استفاده کنید.

 

گوشت قرمز

 

مدیریت بهترین راهه!...

شاید با دیدن لیست بالا، فکر کنید که از خوردن همه چیز محروم شدید، اما اگه کمی واقع بین باشید، می بینید که پیشگیری بسیار آسون تر و بهتر از درمان هستش. سعی کنید غذایی که می خورید رو از قبل بررسی کنید و فاکتورهای مضر اونو کاهش بدید. مثلا وعده صبحانه رو بدون شکر و مربا میل کنید.

این تلاش های شماست که باعث سلامت و شادابی بدنتون میشه و هر تلاشی برای داشتن تغذیه سالم، خیلی زود به عادت شما تبدیل میشه و دیگه برای اون سختی نخواهید کشید. ورزش کردن و داشتن تحرک کافی در طول روز، باعث سوزاندن کالری های اضافی میشه و از تبدیل اونا به چربی در کبد و بدن، جلوگیری می کنه.

 

سیب قرمز

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو