7 اصل مهم در رژیم سیب زمینی بهمراه عوارض آن

منبع: اوما

218

1398/8/29

18:23


7 اصل مهم در رژیم سیب زمینی بهمراه عوارض آن

رژیم سیب زمینی چیست؟

رژیم محبوب سیب زمینی ادعا می کند برای کاهش وزن به مقدار 0.45 کیلوگرم در روز باید فقط سیب زمینی بخورید. همچنین این رژیم سه تا پنج روز طول می کشد. این رژیم به سال 1849 باز می گردد و توسط تیم استیل ابداع شده است. 

استیل در کتاب خود اظهار داشت که سیب زمینی بهترین قرص رژیم غذایی است که تاکنون معرفی شده است. او ادعا می کند این رژیم غذایی به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت روده و تامین مواد مغذی برای انرژی در هنگام کاهش وزن کمک می کند. 

خلاصه : رژیم سیب زمینی به کاهش وزن سریع در سه تا پنج روز کمک می کند. اما ادعاهای این رژیم از نظر علمی اثبات نشده است.

نظرات درباره رژیم سیب زمینی

رژیم سیب زمینی یک رژیم غذایی کوتاه مدت است که باعث کاهش سریع وزن می شود. ابتدایی ترین نسخه این رژیم ادعا می کند برای کاهش وزن به مقدار 0.45 کیلوگرم در روز باید فقط سیب زمینی بخورید. سیب زمینی منبع عالی مواد مغذی است، اما ممکن است تعجب کنید آیا خوردن آن می تواند به کاهش وزن کمک کند یا خیر؟

این مقاله به بررسی جوانب مثبت و منفی رژیم غذایی سیب زمینی و اینکه آیا این رژیم به کاهش وزن کمک می کند یا خیر، می پردازد.

تفکیک رتبه بندی امتیاز 

  • امتیاز کلی: 2
  • کاهش سریع وزن: 3
  • کاهش وزن طولانی مدت: 1
  • راحتی برای دنبال کردن: 2
  • کیفیت تغذیه: 2

رژیم سیب زمینی سه تا پنج روز طول می کشد و فقط اجازه مصرف سیب زمینی می دهد. این رژیم ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند اما بسیار محدود کننده است، فاقد مواد مغذی خاصی است و ممکن است منجر به رفتارهای ناسالم در غذا خوردن شود.

اصول رژیم غذایی سیب زمینی

رژیم سیب زمینی با دستورالعمل نسبتاً کمی همراه است. اگرچه چندین تفاوت وجود دارد ، تیم استیل در کتاب خود هفت قانون اساسی را تشریح می کند:

 

رژیم سیب زمینی

قانون 1. به مدت سه تا پنج روز فقط سیب زمینی پخته شده بخورید.

قانون 2. به عنوان یک قاعده کلی ، هر روز 0.9-2.3 کیلوگرم سیب زمینی میل کنید.

قانون 3. هیچ غذای دیگری ، از جمله چاشنی ها و ادویه جات، مانند سس کچاپ ، کره ، خامه ترش و پنیر نخورید.

قانون 4. اگر لازم است، می توانید نمک بخورید، اما سعی کنید از مصرف آن بپرهیزید.

قانون 5. وقتی تشنه هستید ، فقط آب ، چای ساده یا قهوه سیاه بنوشید.

قانون 6. ورزش سنگین توصیه نمی شود. در عوض ورزش سبک انجام دهید و پیاده روی کنید.

قانون 7. طبق دستور پزشک داروهای معمول خود را مصرف کنید ، اما از مصرف مکمل های غذایی بدون نسخه خودداری کنید.

به خاطر داشته باشید که روش پخت و پز اهمیت دارد. سیب زمینی سرخ شده یا بیش از حد فرآوری شده مانند چیپس سیب زمینی مجاز نیست.

خلاصه : رژیم سیب زمینی هفت قانون اساسی دارد، اما قانون اصلی این است که به مدت سه تا پنج روز چیزی جز سیب زمینی میل نکنید.

آیا رژیم سیب  زمینی می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

تحقیقات نشان می دهد رژیم های غذایی که کالری را محدود می کنند به احتمال زیاد منجر به کاهش وزن می شوند. اگرچه مصرف روزانه سیب زمینی به مقدار  0.9-2.3 کیلو گرم بسیار زیاد به نظر می رسد، اما فقط به مقدار 530-1300 کالری تامین می کند. این مقدار کالری بسیار کمتر از میزان متوسط مصرف روزانه بزرگسالان است. جالب توجه است ، سیب زمینی حاوی مهار کننده پروتئیناز مرکب 2 است که با کند شدن هضم غذا می تواند به کاهش گرسنگی کمک کند.

یک مطالعه نشان داد موش هایی که با این ترکیب سیب زمینی تحت درمان قرار گرفته اند به مقدار بسیار کمی غذا می خورند و نسبت به موش های درمان نشده وزن بیشتری از دست می دهند. با این حال ، این تأثیرات هنوز در انسان مورد مطالعه قرار نگرفته است.

اگرچه رژیم سیب زمینی ممکن است برای کاهش وزن کوتاه مدت موثر باشد ، اما این یک راه حل طولانی مدت نیست. سیب زمینی مغذی است ، اما تمام مواد مغذی مورد نیاز شما برای سلامتی مطلوب را تامین نمی کند.
علاوه بر این، نشان داده شده است که رژیم های غذایی کم کالری متابولیسم را کاهش می دهد و باعث کاهش حجم عضلات می شود. همچنین ، به احتمال زیاد بازگشت به رژیم غذایی معمول، باعث بازگشت وزن کاهش یافته می شود.

خلاصه : رژیم سیب زمینی به احتمال زیاد باعث کاهش وزن کوتاه مدت خواهد شد ، زیرا کالری آن بسیار کم است. سیب زمینی حاوی ترکیبی است که گرسنگی را کاهش می دهد اما تحقیقات انجام شده در این خصوص محدود است.

فواید رژیم سیب زمینی

گرچه دلایل زیادی برای انتقاد از رژیم سیب زمینی وجود دارد، اما این رژیم مزایایی نیز دارد که عبارتست از:

  1. سیب زمینی بسیار مغذی است. سیب زمینی منبع عالی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری ، مانند ویتامین C ، پتاسیم ، فولات و آهن است. 
  2. پیچیده نیست. گرچه این رژیم محدود کننده است اما استفاده از آن نسبتاً آسان است. در این رژیم به راحتی سه تا پنج روز سیب زمینی می خورید.
  3. این رژیم مقرون به صرفه است. سیب زمینی یکی از ارزان ترین غذاهای موجود است و این رژیم نسبتاً ارزان می باشد.
  4. غنی از فیبر است. مطالعات نشان می دهد رژیم های غذایی با فیبر بالا باعث تقویت سلامت روده می شوند و در پیشگیری از چاقی، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 نقش مهمی دارند.
  5. با وجود این مزایا، سیب زمینی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین نمی کند. به عنوان مثال، سیب زمینی فاقد ویتامین B12، کلسیم و روی است - که همه برای سلامتی ضروری هستند.
  6. پیروی از یک رژیم غذایی متعادل که شامل انواع میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، چربی های سالم و پروتئین بدون چربی است برای سلامتی شما بهتر است و باعث کاهش وزن پایدار می شود.

خلاصه : رژیم سیب زمینی مزایایی دارد. این رژیم حاوی مواد مغذی بسیاری از جمله فیبر بسیار زیادی است. همچنین استفاده از آن آسان است و رژیمی نسبتا مقرون به صرفه است.

عوارض رژیم سیب زمینی

 

عوارض رژیم سیب زمینی

بسیار محدود

رژیم سیب زمینی یکی از محدودترین رژیمهای غذایی می باشد. این امر پیروی از آن را بسیار دشوار می کند. حتی نگران کننده تر ، این نوع رژیم غذایی ممکن است شما را به سمت ایجاد یک رابطه ناسالم با غذا سوق دهد.
در حقیقت ، رژیم محدود کننده نوعی غذا خوردن بی نظم است که منجر به سایر رفتارهای ناسالم ، مانند خوردن غذای نامناسب می شود. علاوه بر این ، این رژیم باعث می شود به سایر رفتارهای محدودکننده - از جمله حذف وعده های غذایی و روزه گرفتن – سوق پیدا کنید. این رفتارها بسیار غیر ضروری است، زیرا این رژیم غذایی کالری بسیار کمی دارد.

کمبود پروتئین، چربی و سایر مواد مغذی ضروری 

بدون شک سیب زمینی می تواند یک ماده مغذی از یک رژیم غذایی متعادل باشد. با این حال، این ماده غذایی به سادگی نمی توانند تمام نیازهای غذایی شما را برآورده کنند. آنها فاقد دو ماده مغذی اصلی - پروتئین و چربی هستند. یک سیب زمینی متوسط تنها 4 گرم پروتئین دارد و تقریباً بدون چربی است.

اگرچه سیب زمینی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی خاص - مانند پتاسیم ، ویتامین C و آهن است - اما سایر موارد دیگر از جمله کلسیم ، ویتامین A و برخی ویتامین های گروه B را به مقدار کم دارد. از آنجا که رژیم غذایی سیب زمینی فقط به مدت 3 تا 5 روز انجام می شود ، بعید به نظر می رسد دچار کمبود مواد مغذی شوید. اگر تصمیم دارید این رژیم را به مدت طولانی استفاده کنید یا به صورت مکرر مورد استفاده قرار دهید، در معرض خطر کمبود مواد مغذی قرار می گیرید.

ممکن است عضله از دست بدهید

رژیم های سریع مانند رژیم سیب زمینی محبوب هستند زیرا به سرعت باعث کاهش وزن می شوند. با این حال ، از دست دادن ماهیچه معمولاً همراه با از دست دادن چربی می باشد- به ویژه هنگامی که کالری به شدت کاهش می یابد. به عنوان مثال ، یک مطالعه نشان داد 18٪ از وزن از دست رفته توسط شرکت کنندگان در رژیم غذایی بسیار کم کالری (500 کالری در روز)، باعث کاهش توده عضلات بدن می شود.

در مقایسه ، کسانی که رژیم کم کالری با 1،250 کالری در روز داشتند، فقط 8٪ کاهش وزن توده عضلات بدن داشتند. مطالعات نشان می دهد خوردن پروتئین اضافی ممکن است به کاهش ریزش عضلات در طی محدودیت کالری کمک کند ، اما رژیم غذایی سیب زمینی فاقد یک منبع پروتئین با کیفیت بالا است.

احتمال دارد وزن کاهش یافته بازگشت کند

هنگامی که از یک رژیم غذایی بسیار کم کالری - مانند رژیم سیب زمینی – استفاده می کنید، بدن شما با کند کردن متابولیسم و سوزاندن کالری کمتر سازگار می شود. مطالعات نشان می دهد این کاهش سرعت ممکن است برای سالها، حتی مدتها بعد از پایان دادن به رژیم غذایی با کالری محدود، پابرجا باشد.

این "ترموژنز تطبیقی" نامیده می شود و باعث می شود حفظ وزن کاهش یافته برای طولانی مدت دشوار شود. در واقع، این مسئله دلیل اصلی این موضوع است که بیش از 80٪ از افرادی که از این رژیم غذایی استفاده می کنند با گذشت زمان به وزن قبلی خود بر می گردند.

خلاصه : از آنجا که این رژیم بسیار محدود کننده است، ممکن است منجر به رفتارهای ناسالم تغذیه ای، از دست دادن ماهیچه ها ، کمبود مواد مغذی و مجددا بازگشت وزن به مرور زمان شود.

غذاهایی که می توانید بخورید

اگرچه سیب زمینی تنها غذایی است که در رژیم غذایی سیب زمینی مجاز است اما می توانید سیب زمینی را به روش های مختلف تهیه کنید، از جمله:

  • سیب زمینی پخته
  • سیب زمینی آب پز
  • سیب زمینی بخارپز
  • سیب زمینی خام
  • هش براون بدون روغن و کبابی
  • سیب زمینی سرخ شده خانگی بدون روغن و تهیه شده در فر
  • سیب زمینی سرخ شده فرنگی بدون روغن و تهیه شده در فر

نمک تنها ادویه ای است که در ابتدایی ترین نسخه رژیم غذایی مجاز است. با این حال، در نسخه های بعدی ادویه جات و چاشنی های بدون چربی مجاز است. علاوه بر این ، برخی از رژیم های غذایی استفاده از آبگوشت مرغ یا سبزیجات را برای تهیه پوره سیب زمینی مجاز می دانند. برای نوشیدنی، به شما توصیه می شود آب ، چای ساده و قهوه سیاه بخورید.

خلاصه: سیب زمینی ساده و سفید در رژیم غذایی سیب زمینی مجاز است و می توان سیب زمینی را به روش های مختلف تهیه کرد. برای رفع تشنگی آب، چای و قهوه سیاه بخورید.

مواد غذایی که نباید بخورید

لیست غذاهایی که نباید در رژیم سیب زمینی مصرف کنید بی پایان است زیرا به غیر از سیب زمینی سایر موادغذایی را محدود می کند. از انواع خاصی از سیب زمینی نیز باید پرهیز کرد - به ویژه سیب زمینی سرخ شده در روغن یا بیش از حد فرآوری شده. در اینجا نمونه هایی از غذاها و محصولات سیب زمینی که نباید بخورید ذکر شده است:

  • سیب زمینی شیرین
  • سیب زمینی هندی
  • سیب زمینی سرخ کرده
  • تاتر توتز
  • هش براون
  • چیپس سیب زمینی

در این رژیم فقط سیب زمینی های ساده و سفید مجاز است. این بدان معنی نیست سیب زمینی شیرین ، مربا ، روغن پخت و پز ، تاپینگ ، چاشنی یا ادویه جات ترشی جات نیست. نمک یک استثناء است اما باید کم مصرف شود.

خلاصه : در رژیم غذایی سیب زمینی باید از مصرف تمام موادغذایی به جز سیب زمینی اجتناب کنید. همچنین می توانید در حد اعتدال نمک استفاده کنید.

منوی نمونه رژیم غذایی سیب زمینی

در اینجا یک برنامه غذایی سه روزه برای نمونه ذکر شده است که از قوانین رژیم سیب زمینی پیروی می کند.

روز اول

این رژیم غذایی ساده برای روز اول حاوی 9 سیب زمینی متوسط (1.4 کیلوگرم) است و تقریباً 780 کالری تأمین می کند.

  • صبحانه: 2 سیب زمینی آب پز با یک فنجان قهوه سیاه
  • میان وعده: 1 سیب زمینی آب پز ، سرد سرو می شود
  • ناهار: 2 سیب زمینی آب پز ، پوره سرو می شود
  • میان وعده: 1 سیب زمینی خام ، خرد شده
  • شام: سیب زمینی کباب شده بدون روغن با کمی نمک

روز دوم

این رژیم غذایی برای روز دوم از 12 سیب زمینی متوسط (1.8 کیلوگرم) استفاده می کند و تقریباً 1،050 کالری تأمین می کند.

  • صبحانه: هش براون پخته با یک فنجان قهوه سیاه
  • میان وعده: 2 سیب زمینی آب پز ، سرد سرو می شود
  • ناهار: 2 سیب زمینی بخارپز با کمی نمک 
  • میان وعده: 2 سیب زمینی آب پز ، سرد سرو می شود
  • شام: 2 سیب زمینی کامل و پخته 

روز سوم

این برنامه غذایی برای روز سوم از 15 سیب زمینی متوسط (2.3 کیلوگرم) استفاده می کند و تقریباً 1300 کالری فراهم می کند.

  • صبحانه: سیب زمینی سرخ شده خانگی با یک فنجان چای ساده 
  • میان وعده: 3 سیب زمینی آب پز ، سرد سرو می شود
  • ناهار: 3 سیب زمینی پخته شده 
  • میان وعده: 3 سیب زمینی آب پز ، سرد سرو می شود
  • شام: 3 سیب زمینی بخارپز با کمی نمک

خلاصه : در این برنامه غذایی روزانه 9-15 سیب زمینی متوسط استفاده می شود. این سیب زمینی ها به صورت جوشانده، بخارپز، پخته شده یا خام مصرف می شوند و روزانه 780 تا 1.300 کالری فراهم کنند.

حرف آخر

در رژیم غذایی سیب زمینی، فقط سه یا پنج روز سیب زمینی می خورید. ادعا می شود این رژیم به کاهش وزن، احیای سلامت روده و تقویت ایمنی بدن کمک می کند. گرچه ممکن است این رژیم به کاهش وزن کمک کند، اما بسیار محدود کننده است، فاقد مواد مغذی خاصی است و ممکن است منجر به رفتارهای ناسالم در غذا خوردن شود. رژیم سیب زمینی انتخاب مناسبی برای کاهش وزن سالم و پایدار نیست.

خانم ا برزویی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان داراي مدرك كارشناسي ارشد تغذیه از دانشگاه علوم پزشكي تبريز مي باشد. از فعاليت هاي عمده خانم برزويي مشاوره تغذيه و رژيم درماني است، از سوابق ايشان چاپ ٧ مقاله طرح پژوهشي در نشريات و ژورنال هاي علمي، ترجمه كتاب، كارشناس تغذيه كلينيك ديابت، كارشناس طرح تحول سلامت ، كارشناس مسئول بيمارستان، مربي آموزشي شهرداري و .. است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو