زایمان طبیعی راحت، ترفندها

منبع: نی نی بان

116

1398/9/12

21:05


این موضوع یکی از مفاهیمی است که هنگام فرزندآوری بیشتر دست کم گرفته می شود. من قبلا این را به دفعات بسیار گفته ام که تنها آسایش و آرامش مادر در درجه ی نخست اهمیت است. درک این مسئله سخت نیست که یک مادر، فقط اگر در فضایی باشد که در آن احساس راحتی کند، واقعا راحت خواهد بود.

۱-انتخاب مکانی که می خواهید در آن جا زایمان کنید
برای بعضی از زنان بیمارستان ها این کار را نمی کنند. شاید این ترس از بیمارستان یا ناراحتی از بودن در یک مکان ناآشنا باشد. در هر صورت شما در مورد جایی که می خواهید زایمان کنید، تصمیم می گیرید. به هیچ کس دیگری اجازه ندهید که این تصمیم مهم را برای شما بگیرد.

۲- مقدار زیادی مایعات بنوشید
به یاد داشته باشید که در هنگام درد زایمان انرژی زیادی مصرف می کنید. زایمان کار دشواری است و شما باید خود را همواره هیدراته نگه دارید؛ خواه نوشیدنی های ورزشی، آب میوه یا فقط آب. مطمئن شوید که در زمان زایمان به خوبی تغذیه و هیدراته شده اید.
چنانچه به دلیل دی هیدراته بودن (کمبود آب) هوشیاریتان را از دست بدهید، هیچ فایده ای نخواهد داشت. همیشه هیدراته بمانید و زایمان را برای خود آسان تر بسازید.

۳- دردی بیش از آنچه را که مجبور هستید؛ تحمل نکنید
من شنیده ام که برخی از زنان می گویند که چنانچه می خواهید زایمان طبیعی داشته باشید، باید تمام دردی را که با آن همراه است تحمل کنید. تا جایی که من می دانم درد هیچ گاه چیز خوبی نیست. درد حواس شما را کند می کند، عضلاتتان را سفت کرده و سبب استرس هیجانی شدید می شود.
شما باید همیشه در طول زایمان، در مورد دردی که غیر قابل تحمل می شود، گزینه های بازی را داشته باشید.
در سال های اخیر اپیدورال ها راه درازی را طی کرده اند. اپیدورال به آهستگی به درون بدن منتشر شده و به معنی تسکین درد ثابت و ماندگارتراست.
اپیدورال دیگر خطرناک نیست و با ورود اپیدورال کنترل شده شما می توانید مقدار تزریق شده به بدنتان را کنترل کنید که بستگی به مقدار دردی دارد که حس می کنید.
اپیدورال گزینه ی خوبی است، اما گاهی شروع آن زمان می برد (۲۰-۱۵ دقیقه).
اسپاینال نیز اگرچه چیزی نیست که من توصیه کنم، اما یک گزینه است. اسپاینال برخلاف اپیدورال تنها یک تزریق با مدت تاثیر ۴۵ دقیقه است. اسپاینال بیشتر برای سزارین متداول است، اما می تواند برای زایمان های طبیعی نیز مورد استاده قرار گیرد.

۴- مطمئن شوید که راحت هستید
هنگام درد زایمان آنچه را که در مورد آسودگی گفتم، فراموش نکنید. آسودگی چیزی است که شما باید همیشه از آن آگاه باشید. در مدت درد زایمان و دقیقا پیش از زایمان دچار عجله و دست پاچگی نشوید.
پوزیشن راحتی را که در آن حداقل مقدار درد را حس کنید، بیابید. چند پوزیشن مختلف را امتحان کنید. مادامی که شما راحت باشید، بدنتان در حالت آرامش بوده و زایمان راحت تر خواهد بود.

۵-هنگامی که زمان فشار دادن است، تصویر بزرگ تر را در ذهن داشته باشید
پس از این که همه چیز گفته شد و انجام داده شد و شما نکات بارداری برای زایمان طبیعی را که در این متن است دنبال کردید، اما هنگامی که زمان فشار دادن است، همه چیز را فراموش می کنید و اجازه می دهید که ترس بر شما غالب شود. تمام تلاش شما به هدر خواهد رفت.
آرام باشید، بر روی تنفستان تمرکز کنید، بر روی تمریناتتان متمرکز شوید، بر روی سیستم حمایتی خود، یعنی افرادی که در اطرافتان هستند، تمرکز کنید. سفر طولانی نه ماه ی خود را به یاد آورید، تمام آنچه را که یاد گرفتید به خاطر آورید، تمام خطرات و نیرویی را که حفظ کرده بودید به یاد آورید.
تصویر بزرگ تر را ببینید. از خود و بدنتان مطمئن باشید. شما می توانید این کار را انجام دهید. این یک کوزه ی طلایی است؟. شما توانایی انجام این کار را دارید!

چگونه برای زایمان طبیعی یوگا انجام دهیم
یوگا یکی از قدیمی ترین ورزش هاست که شبیه یک مسیر رمزآلود به سوی ذهنی آرام و بدنی سالم است. انجام ورزش یوگا در طول ماه نهم بارداری دارای چند مزیت است که عبارتند از قدرت تمل و انعطاف پذیری افزایش یافته. شما می توانید واکراسانا، اوتکاسانا، کناسانا و هادراسانا را امتحان کنید.
حالت کابلر
هم چنین چگونگی انجام حالت کابلر برای دوران بارداری طبیعی به عنوان حالت خیاطی کردن شناخته شده است. حالت کابلر به کشش لگنتان و ایجاد انعطاف پذیری خوب کمک می کند. به یاد داشته باشید که این ورزش را با بالشتی در زیر ران ها و پشتتان انجام دهید.
حرکت سگ رو به پایین
این ورزش از آن جایی دارای اهمیت است که باعث تقویت عضلات ران می شود. برای انجام این ورزش پاهایتان را باز کرده و در حالی که پشتتان را به طرف آسمان شناورحرکت می دهید، روی تمام چهار عضوتان خم شوید. به مدت دو دقیقه در این وضعیت بمانید، رها کنید. آن را روزانه تکرار کنید.
ورزش های کگل
ورزش های کگل نیز به عنوان ورزش های کف لگن شناخته شده اند. ورزش های کگل یکی از مهم ترین ورزش ها در طول ماه نهم بارداری می باشند؛ زیرا این ورزش ها به تقویت عضلاتی که در مقعد و واژن شما قرار گرفته اند، کمک می کنند.
شما می توانید این ورزش را با منقبض کردن یا با نگه داشتن عضلات کف لگن انجام دهید. آن را به مدت ۱۰ ثانیه نگه داشته و سپس رها کنید. این ورزش را ۲۰-۱۵ بار در روز انجام دهید.
به خاطر داشته باشید که همیشه حالات صحیح را حفظ کنید، هرگز خود را خسته نکنید و همیشه این ورزش ها را برای بازه های زمانی کوتاه انجام دهید. این ورزش ها مفاصل لگن را منعطف نگه داشته، جریان خون را به پایین تنه ی شما افزایش می دهد، بنابراین زایمانتان را تسهیل می کند.
ما امیدواریم که شما این ورزش ها را در طول ماه نهم بارداری انجام داده و تجربیاتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو