زنجبیل بهترین گیاه دارویی در طب سنتی

منبع: نمکستان

107

1398/9/27

10:34


زنجبیل بهترین گیاه دارویی در طب سنتی معمولاً از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده ی گیاه که به فروش می رسد و در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد «ریزوم» نام دارد. در فرهنگ غرب این گیاه بیشتر برای تهیه شیرینی استفاده می شود. در […]

زنجبیل بهترین گیاه دارویی در طب سنتی

معمولاً از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده ی گیاه که به فروش می رسد و در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد «ریزوم» نام دارد. در فرهنگ غرب این گیاه بیشتر برای تهیه شیرینی استفاده می شود. در فرهنگ های آسیایی زنجبیل را مستقیما آسیاب می کنند و از پودر آن در نوشیدنی هایی نظیر قهوه و چای استفاده می کنند. عطر و بوی قوی زنجبیل به علت روغن موجود در اسانس آن است که از زمان های قدیم توسط سازندگان عطر از زنجبیل استخراج و در تهیه ی عطر نیز از آن استفاده شده است. نه تنها اسانس و ادویه ی زنجبیل مشهور است بلکه یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی معطر شناخته شده در درمان سنتی به ویژه در چین، هند و خاورمیانه می باشد

 

زنجبیل بهترین گیاه دارویی در طب سنتی

بیش از ۲۰۰۰ سال است که در چین برای درمان اسهال و التهاب از زنجبیل استفاده می شود. زنجبیل در جنگل های بارانی هند و مالزی و در خاک مرطوب و گرمسیری کشت می شود. کشت آن از جنوب آسیا آغاز شده اما بعد از آن به آفریقای شرقی و کارائیب نیز گسترش یافته است. گیاه چند ساله ی زنجبیل ساقه اش قهوه ای روشن با گل قرمز است که به شکل های مختلف مانند مشعل و لانه زنبوری در می آیند و اغلب در جشن های فصلی در جنوب اقیانوس آرام برای دکوراسیون جایگاه های ویژه، خانه ها و حتی لباس ها مورد استفاده قرار میگیرد. ملکه الیزابت اول انگلیس عاشق زنجبیل بود به همین دلیل باعث ابداع شیرینی زنجبیلی در قرن شانزدهم شد و هنوز میلیون ها نفر کودک و بزرگسال در سراسر دنیا عاشق این نوع شیرینی ها هستند . امروزه زنجبیل در لیست غذاهای سالم FDA قرار دارد و معمولا برای بهتر کردن مزه ی تلخ داروهایی مانند شربت سرفه استفاده می شود. علاوه بر این، فوائد سلامتی زنجبیل از دانش سنتی فراتر رفته و باعث سلامتی شما نیز می شود. با گیاه یاب همراه باشید.

 

بهبودی سلامت استخوان

زنجبیل، وضعیت استخوان ها را بهبود می بخشد و درد مفاصل را تسکین می دهد. طی دو سال گذشته مطالعه ای توسط دانشگاه میامی انجام شد که صدها بیمار با سنین مختلف که به استئوآرتریت مبتلا بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور بهبود بیماران، داروهای ضد التهاب و ضد درد به آنها تزریق می شد. بعد از یک هفته به دو گروه تقسیم شدند یک گروه از مسکن و گروه دیگر از زنجبیل استفاده می کردند. پس از شش هفته تزریق دوزهای شدید، یک بررسی میان آنها انجام شد، هر دو گروه احساس بهبودی داشتند اما ۶۳ درصد گروهی که زنـجبیل مصرف کردند دردشان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود درحالی که فقط نیمی از گروهی که مسکن های شیمیایی مصرف کرده بودند احساس کاهش درد داشتند. تست نهایی این بود که بیماران به اندازه ی ۵۰ قدم پیاده روی داشته باشند که برای گروهی که زنجبیل استفاده کرده بودند آسان تر از گروهی بود که تحت درمان مسکن های داروی شیمیایی بودند.

 

درمان اسهال

زنجبیل از قدیم الایام برای درمان اسهال مورد استفاده بوده است، اخیرا توسط محققان اثبات شده که این گیاه به درمان اسهال کمک می کند، زیرا از اسپاسم معده و گازهایی جلوگیری می کند که به تحریک و اسهال شدن منجر می شوند. در چین پودر زنجبیل به افرادی توصیه می شده که به اسهال مبتلا بودند و چینی ها هزاران سال است که در این تجویز موفق بوده اند. محققان به این نتیجه رسیده اند که تجویزهای قدیمی نسبت به داروهای شیمیایی واقعا برای این وضعیت مناسب ترند.

ضد نفخ

زنجبیل ضد نفخ است. چنانچه گاز بدن شما بیش از حد مجاز باشد می تواند به اندام های ظریف لگن فشار وارد کند. ضد نفخی مانند زنـجبیل گاز بدن را خارج می کند و همچنین از ایجاد مجدد گاز اضافه جلوگیری می کند.

 

هضم غذا

زنجبیل تسهیل کننده فرآیند گوارشی است. زنـجبیل در تنظیم میزان بالای قند که باعث مختل شدن هضم و سردی معده می شود کمک می کند و ریتم منظم آن را حفظ می کند. علاوه بر این زنـجبیل حاوی ترکیباتی است که به جذب بهتر مواد مغذی و مواد معدنی موجود در غذا کمک می کنند. به همین دلیل است که زنجبیل به عنوان اشتها آور نیز شناخته می شود، زیرا می تواند اشتها را تحریک کند و سیستم گوارش را برای ورود مواد غذایی آماده کند. در کشورهای آسیایی زنجبیل دقیقا به همین دلیل به عنوان یکی از گزینه های اشتها آور منوی غذایی محسوب می شود.

 

پیشگیری از سرطان

به دلیل اینکه زنـجبیل حاوی ترکیبات ارگانیک است، نقش مهمی در سلامت انسان و پیشگیری از سرطان دارد. همان ترکیباتی که باعث می شود زنـجبیل خاصیت ضدالتهابی داشته باشد از فعالیت های سرطان زا در روده ی بزرگ نیز جلوگیری می کند و مانع ابتلا به سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ و مقعد) می شود. این یکی دیگر از فواید بی نظیر زنجبیل در سیستم گوارشی است که باعث می شود تا مصرف زنجبیل را در وعده های غذایی خود بگنجانیم. محققان در مطالعات اخیر به رابطه ی بین مصرف زنجبیل و آپوپتوسیز سلول های سرطان تخمدان اشاره کرده اند، مصرف زنجبیل، تومورها و رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد و از سرایت این سلول ها به سلول های سالم اطراف جلوگیری می کند.

 

ضدعفونی کردن

زنجبیل به تعریق بیشتر کمک می کند. عرق کردن نه تنها باعث پاکسازی منافذ پوست می شود بلکه به سم زدایی بدن شما نیز کمک می کند. تحقیقات نشان داده اند که تعریق دارای ترکیب ضد میکروبی به نام درماتیدین است. این ترکیب به کاهش عفونت های باکتریایی و ویروسی افرادی که به طور مرتب عرق می کنند منجر می شود. زنجبیل در طب سنتی کاربرد بسیاری دارد.

 

افزایش میل جنسی

سال هاست زنـجبیل برای افزایش میل و فعالیت جنسی مورد استفاده قرار می گیرد. عطر زنجبیل جذابیت منحصر به فردی دارد که به ارتباط جنسی کمک می کند. لازم به ذکر است که زنجبیل به افزایش گردش خون نیز کمک می کند. از این رو خون به راحتی در تمام بدن وارد می شود و این امر برای افزایش میل جنسی بسیار موثر است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو