آکاایران: زندگینامه شهید هادی باغبانی – Hadi Baghbani

آکاایران: زندگینامه شهید هادی باغبانی

زادروز : ۱۳۶۲/۰۶/۱۵ – روستای دار بدین روشن بهنمیر، از توابع شهرستان بابلسر

درگذشت : ۲۸ مرداد ۹۲ – دمشق

آرامگاه : گلزار شهدای امامزاده ابراهیم (ع) بابلسر

محل زندگی : تهران

ملیت : ایرانی

تحصیلات : کارشناسی ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد بوعلی

پیشه : کارگردان و مستندساز

مذهب : شیعه

همسر : خانم مریم مهدی پور

فرزندان : خانم رضوانه باغبانی

زندگی

شهید هادی باغبانی در سال ۱۳۶۲ در روستای دار بدین روشن بهنمیر، از توابع شهرستان بابلسر متولد شد. وی فرزند سوم خانواده بود. پدرش که کارمند راه آهن بوده بعد از تولد هادی، به بندر ترکمن منتقل شد و هادی دوران کدوکی خود را تا ۶ سالگی در بندر ترکمن گذراند.

پس از انتقال پدر به فیروزکوه، هادی درسش را در فیروزکوه ادامه داد و پس از پایان دوره متوسطه، در رشته حسابداری در دانشگاه فنی کرج پذیرفته شد اما پس از مدتی تغییر رشته داده مدرک کارشناسی در رشته ارتباطات اجتماعی را از دانشگاه بوعلی تهران اخذ کرد.

علاقه هادی به هنر و به خصوص مستندسازی موجب شد که به این راه کشیده شود. او سابقه چند سال فعالیت مستندسازی در حوزه هنری، روایت فتح و صداوسیما داشت و این سال ها با اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی همکاری می کرد.

پدر این شهید بزرگوار بعد از بازنشستگی به اتفاق خانواده به بابلسر عزیمت کرد اما هادی برای کار و تحصیل در تهران ماند. شهید باغبانی، در سال ۱۳۸۸ ازدواج کرد که حاصل این ازدواج یک دختر به نام رضوانه است که در هنگام شهادت پدر تنها ۳ سال داشت.

شهید هادی باغبانی، خبرنگار و مستندسازی بود که از ابتدای نبرد سوریه به همراه یک گروه از مستندسازان ایرانی برای ثبت دقیق جنایات سلفی ها و تکفیری ها در این کشور حضور پیدا کرده بود، در تاریخ ۲۸ مرداد ۹۲، در آخرین جنایت گروه های تروریستی مخالفان حکومت بشار در درگیری های مناطق حاشیه ای دمشق توسط تروریست های تکفیری جبهه النصره به شهادت رسید.

پیکر مطهر شهید هادی باغبانی ابتدا در تاریخ ۳۰ مرداد ۹۲، در محل سکونت سابق وی در محله حکیمیه تهران و سپس در تاریخ ۳۱ مرداد سال ۹۲، در زادگاه وی، شهرستان بابلسر و با حضور گسترده و حماسی امت حزب الله تشییع و در گلزار شهدای امامزاده ابراهیم (ع) این شهرستان به خاک سپرده شد. در مراسم تشییع پیکر این شهید فرهنگی، تعدادی از مسئولان ارشد استانی، نظامی، خانواده های شهدا و ایثارگران و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.

ازدواج

باغبانی، در سال ۱۳۸۸ ازدواج کرد که حاصل این ازدواج یک دختر به نام رضوانه است. زمانی که باغبانی کشته شد، رضوانه سه سال داشت.

درگذشت

باغبانی در دومین سفر به سوریه برای ساخت مستند در ۲۸ مرداد ۹۲، در آخرین جنایت گروه های تروریستی مخالفان حکومت بشار در درگیری های مناطق حاشیه ای دمشق توسط تروریست های تکفیری جبهه النصره درگذشت. در تاریخ ۳۱ مرداد سال ۹۲، وی در گلزار شهدای امامزاده ابراهیم (ع) بابلسر به خاک سپرده شد. فرماندار بابلسر، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان، سازمان بسیج مستضعفین و علی خامنه ای، رهبر ایران، از جمله کسانی هستند که برای درگذشت وی پیام داده اند.

مستند هادی

بعد از کشته شدن باغبانی در سوریه، مستندی تحت عنوان “هادی” ساخته شد که زندگی هادی باغبانی را در وقایع اخیر سوریه روایت نشان می دهد. مستند “هادی” به کارگردانی “یحیی محمدعلی” و به تهیه کنندگی “محمد سعید یکه تاز” ساخته شده است. این مستند در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ در سازمان هنری رسانه ای رونمایی گردید.

مستند رضوانه

رضوانه نام دختر سه ساله هادی باغبانی است و در این مستند زندگی نامه باغبانی نشان داده می شود. علی احمدی زرین کلاهی کارگردان این مستند می باشد.

روایتی از شهادت هادی باغبانی در سوریه

مرتضی شعبانی، مستند ساز، بعد از شهادت شهید باغبانی در گفت وگو با خبرنگار سینمایی فارس، اظهار داشت: «در طی دو سال گذشته گروه های مستندساز مختلفی برای ثبت وقایع و جنایات سلفی ها به سوریه اعزام شدند که حاصل آن ساخت ۲۲ فیلم مستند بوده است که شهید هادی باغبانی نیز برای دومین بار همراه با تیمی ۳ نفره عازم سوریه شدند که در آخرین حمله نیروهای پیشروی سوریه در حومه دمشق در کمین تکفیری ها و سلفی ها گفتار و به درجه رفیع شهادت می رسند. اطلاعات زیادی از نحوه شهادت ایشان نداریم اما می دانیم که در منطقه اطراف دمشق توسط تروریست های سوری مورد هدف قرار گرفتند و شهید شدند.»

این مستندساز در ادامه گفت: «موضوع فیلمی که شهید باغبانی و همراهانشان در حال ساخت آن بودند بحث تحولات اخیر که منجر به پیروزی های پیاپی نیروهای سوری شد بود چرا که در هفته های اخیر ارتش سوریه پیروزی های پی در پی را به دست آورد که منجر به پیشروی و آزادسازی مناطق گسترده ای از سوریه شده بود که این گروه نیز همراه با نیروهای پیشرو در حال حرکت بودند که هادی باغبانی توسط تروریست ها به شهادت رسید. شهید باغبانی و گروهشان در اعزام دوم به سوریه اقامت ۱۰ روزه ای در این کشور داشتند که همراه با نیروهای پیشرو در حال ثبت و ضبط پیروزی ها ی ارتش سوریه بودند.»

خاطره همیشه جاری…

پدر شهید باغبانی در مراسم تشییع پیکر فرزندش، در حالی که ایمان و صبر همراه باصلابت در چهره‏اش موج می‏زد در وصف آن شهید بزرگوار گفت: «او به نماز اول وقت بسیار اهمیت می داد. بسیار به انجام فرائض دینی اهمیت می داد. درعین حال به کار خود بسیار علاقمند بود و مدام در حال تلاش و فعالیت می بود. او یک مسلمان بکر و ناب بود.»

مردم راه شهید باغبانی و دیگر شهدا را ادامه دهند تا شرمنده این عزیزان نشویم.

مادر شهید باغبانی در مراسم تشییع و خاک سپاری فرزندش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بابلسر که چه احساسی دارد، تنها دستان خود را به سوی آسمان بلند کرد و گفت: «خدا را شکر می کنم که فرزندم به آرزویش رسید.»

وی بابیان اینکه آخرین بار عید سعید فطر به دیدار خانواده اش به بابلسر آمده بود، افزود: «رعایت حجاب، تشویق به دینداری و تقویت ایمان یکی از سفارش های فرزندم بوده است. نماز و روزه و احترام به پدر و مادر از سوی فرزند شهیدم به عنوان یک الگو برای جوانان و به خصوص نزدیکانش مثال زدنی بود. خوش قلبی یکی از خصوصیات بارز پسرم بود و همیشه به اطرافیانش عشق می ورزید.»

شهید رسانه بیداری و مقاومت

در طول سه سالی که از آغاز فتنه بسیار پیچیده در سوریه می گذشت، بسیاری از مردم چه در داخل و چه در خارج، اسیر پروپاگاندای تبلیغاتی رسانه های استکباری شده و از اصل ماجرا و حقیقت به دورمانده‏بودند. این رسالت سنگینی بود که هادی و همکارانش بر دوش خود احساس نمودند و مردانه وارد میدان عمل شدند.

باغبانی که سابقه چند سال فعالیت مستندسازی در حوزه هنری، روایت فتح، صداوسیما داشت و این سالها با اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی همکاری می کرد؛ شهادتش برگ تغییردهنده ای برای جریان مستندسازی ایرانی بود در حالی که همه گونه های دیگر هنر ایرانی به یک سکوت دو ساله در مورد اتفاقات سوریه مشغول بودند، جریان مستندساز ایرانی بدون واسطه و بدون انتظار برای حل ناکارآمدی سیستم مدیریت فرهنگی، شجاعانه وارد میدان شد و شهید داد.

جوانان بی ادعا و بی امکاناتی که معمولا بدون پیش بینی هماهنگی های دولتی زمان بر و کسل کننده، مستقلا وارد میدان بزرگترین بحران های دنیا شده اند تا آرمان های انقلاب را فریاد بزنند. راز کمال امثال هادی عزیز، ترکیب سلاح رسانه و ایمان است. هرگاه ایمان باشد، سلاح مؤثر است ولا غیر و هرگاه صداقت باشد، پیروزی را به همراه خواهد داشت.

اما ذکر دو نکته حائز اهمیت است. نکته اول، ولایت پذیری، بصیرت و اقدام به موقع؛ مقام معظم رهبری این دو عنصر را لازم و ملزوم همدیگر می دانند و هادی این اصل را رعایت کرد. چرا که جبهه حق را با بصیرت که همان قطب نماست یافت و در اقدام به موقع به روشنگری پرداخت و جان خود را در این راه از دست داد و به کمال ابدی دست یافت. نکته دوم، ایمان شهید که آن را باید در سیره اش بررسی نمود و دیگری اخلاص که در گمنامی و مظلومیتش باید جستجو نمود.

پیام‏های تسلییت پس از شهادت شهید باغبانی

در پی شهادت خبرنگار و مستندساز جوان جهان اسلام شهید هادی باغبانی، پیامهای تسلیتی از سوی فرماندار شهرستان بابلسر، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، مرکز مستند حقیقت، سازمان بسیج مستضعفین و دیگر نهادهای انقلابی و مردمی خطاب به خانواده آن شهید والامقام صادر شد. بخشهایی از این پیامها بدین شرح است:

پیام فرماندار بابلسر به مناسبت شهادت شهید هادی باغبانی

بی تردید شجاعت ها و رشادت های جوان رشید نهضت جهانی اسلام شهید هادی باغبانی هرگز از خاطره امت اسلام پاک نخواهد شد چرا که آن فرزند صالح بر عهد و پیمان خویش با ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه ای راست قامتانه ایستاد و ((هل من ناصر)) مظلومانه کودکان، زنان و مردان ظلم کشیده ی مسلمان را لبیک گفت و در طوفان حوادثی عظیم لحظه ای قد خمود نکرد.

هاشم میرزا خانی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان

عکاسان و مستندسازان ایرانی همواره در تمامی صحنه های مهم و تاریخی حضورداشته اند و باعث افتخار جمهوری اسلامی ایران است که به عنوان مهم ترین قطب کشورهای مسلمان در جهان در کنار مسلمانان سایر کشورها همواره حضور دارند، شهادت این مستندساز و فیلم ساز جوان را به خانواده محترم وی و جامعه مستندسازان تسلیت می گویم. روحش شاد، یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

بیانیه مرکز مستند حقیقت در پی شهادت هادی باغبانی

«من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه فمنهم من قضی نحبه ومنهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا (احزاب، ۲۳)
ظهر روز دوشنبه، مرکز مستند حقیقت، یکی از مستندسازان متعهد خود را از دست داد. شهید سرافراز» هادی باغبانی «که با عزمی راسخ و ایمانی استوار برای تصویربرداری و ثبت واقعیت های ناگفته مقاومت به سوریه رفته بود، در حال عزیمت به یکی از مناطق بحرانی، گرفتار کمین تروریست های تکفیری مزدور صهیونیسم شد و درحالی که آخرین اوضاع منطقه را در دوربینش ثبت می کرد، به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

پیام تسلیت سازمان بسیج مستضعفین در پی شهادت هادی باغبانی

روابط عمومی سازمان بسیج مستضعفین ضمن اعلام انزجار و تنفر نسبت به دخالت برخی کشورهای غربی و عربی در حاکمیت مستقل کشور مردمی سوریه، شهادت هنرمند و خبرنگار بسیجی «هادی باغبانی» را شدیداً محکوم نموده و شهادت این جوان نسل سومی را که خود گویای شجاعت و غیرت این نسل و انتقال ارزش های والای انقلاب از نسل اول به نسل کنونی ایران سرافراز می باشد به محضر امام خامنه ای، مسلمین جهان به ویژه خانواده آن شهید و جامعه هنری کشور تبریک و تسلیت عرض نموده و برای آن شهید سعید، علو درجات را مسألت می نماید.

عکس شهید هادی باغبانی

  شغل هادی باغبانی

بیوگرافی شهید هادی باغبانی

  شهید هادی باغبانی

عکس خانوادگی هادی باغبانی به همراه همسر و دخترش

  علت شهادت هادی باغبانی

تصاویر شهید هادی باغبانی

  همسر هادی باغبانی

گالری تصاویر هادی باغبانی

  زندگینامه هادی باغبانی

زندگینامه و عکس شهید هادی باغبانی

  بیوگرافی هادی باغبانی

 

منبع :

زندگینامه شهید هادی باغبانی