آکاایران: پای سـیب لقمه ای

نام مدرس
میترا خدادادی کارشناس آشپزی و شیرینی پزی
مواد لازم
آرد: 250 گرم
نمک: یک قاشق چایخوری
کـره: 115 گرم
پودر قند: 30 گرم
زرده تخـم مرغ: دو عدد
وانیل: 1/8 قاشق مرباخوری
شیر سرد: 80 میلیلـیتر
سیب بزرگ: دو عدد
شکر: 50 گرم
پودر جوزهـندی: یک و نیم قاشق سوپخوری
پودر دارچین: یک و نیم قاشق چایخوری
کره: 30 گرم
طرز تهیه

ابتدا خمیر را به این ترتیب آماده می‌کنیم، آرد و نمک را با هم مخلوط کرده، 115 گرم کره را به آن اضافه می‌کنیم. با نوک چنگال کره را به خورد آرد می‌دهیم تا به شکل خرده نان درآید. (این کار را با نوک انگشتان نیز می‌توان انجام داد.) یک عدد زرده تخم‌مرغ، وانیل و پودر قند را با چنگال زده و به مخلوط آرد می‌افزاییم و مواد را با چنگال هم می‌زنیم. شیر را به تدریج اضافه کرده و مواد را با نوک انگشتان جمع می‌کنیم تا خمیر یک‌دستی حاصل شود. (به هیچ وجه خمیر را ورز ندهید.) روی خمیر را با نایلون پوشانده و به مدت یک ساعت در یخچال قرار می‌دهیم. سیب‌ها را به صورت ورقه‌های نازک برش داده و کمی ساتوری می‌کنیم تا کاملا ریز شود. شکر، دارچین و جوزهندی را با هم مخلوط می‌کنیم. کره را نیز به صورت ورقه‌های نازک درمی‌آوریم.

خمیر را با وردنه باز کرده و با قالب دایره قالب می‌زنیم، (اندازه قالب بسته به سلیقه شماست) حالا روی سینی از خمیر با فاصله یک میلی‌متر از لبه سیب ریخته، از مخلوط شکر روی آن پاشیده و یکی، دو ورقه کره روی آن قرار می‌دهیم، سپس نیمه دیگر خمیر را روی مواد برگردانده و با چنگال روی لبه خمیر فشار می‌دهیم تا به هم بچسبد. (می‌توانید به لبه‌های خمیر با دست فرم دهید) روی سطح خمیر، به وسیله چاقوی تیز یکی، دو برش نازک ایجاد می‌کنیم و روی آن زرده تخم‌مرغ مالیده و در فر با حرارت 180 درجه سانتی‌گراد به مدت 20 الی 25 دقیقه می‌گذاریم تا بپز

نکات
برای باز کردن خمیر با وردنه، همه خمیر را یکجا وردنه نکشید.
میتوانید مخلوط شکر را با سیب مخلوط کرده، بعد روی خمیر بریزید.
اگر خمیر را ورز دهید پس از طبخ، شیرینی سفت و خشکی خواهید داشت.
اگر فرم دادن خمیر برای شما مشکل است، میتوانید از انواع قالب های موجود در بازار که به قالب قطاب معروف بوده و در اندازه های مختلف موجود میباشد، استفاده کنید.
.

منبع : new.ksabz.net