چاشنی خلاقیت در آشپزخانه

خانم‌های خانه‌دار و مادران شاغل ساعت‌های طولانی در روز در فضای آشپزخانه می‌چرخند تا غذای خانواده را طبخ کنند و به همین دلیل دکوراسیون آشپزخانه خیلی زود برای آنها تکراری و عادی می‌شود. از طرف دیگر دود و دم ناشی از طبخ غذا عمر وسایل آشپزخانه را کم می‌کند و اثاث آشپزخانه خیلی زودتر از مبل و تلویزیون و... زیبایی و جلوه خود را از دست می‌دهند. آشپزخانه زودتر از سایر فضاهای خانه به بازنگری و صرف هزینه‌ای برای نوسازی آن احتیاج دارد. اگر بیش از پنج سال است که در این خانه ساکن شده‌اید، حتما باید دستی بر سر و روی آشپزخانه بکشید. دکوراسیون مجدد و نوسازی آشپزخانه را با حداقل و حداکثر هزینه می‌توان انجام داد. می‌توانید به یکی از فروشگاه‌های دکوراسیون آشپزخانه سر بزنید، از میان آلبوم‌ها و نمونه‌های موجود، طرح جدیدی از کابینت، گاز و... را انتخاب کنید. با صرف هزینه چند میلیونی صاحب یک آشپزخانه نو شوید. اگر آشپزخانه شما باز باشد، این نوسازی در تغییر حال و هوای خانه نیز موثر خواهد بود. اما با صرف هزینه محدودتر و با کمی خلاقیت نیز می‌توان رنگ تازه‌ای به آشپزخانه داد. رهنمودهایی برای هر دو روش نوسازی آشپزخانه را می‌توانید در این گزارش بخوانید. اگر جیب شما خالی یا جیب شما پر است، به هر حال این فرصت را دارید که آشپزخانه‌تان را نو کنید.
● با جیب پر
دیوارهای آشپزخانه را رنگ کنید. در اغلب خانه‌های ایرانی نیمی از دیوارهای آشپزخانه کاشی و نیمی رنگ است. آن بخشی از دیوار که رنگ است را نو کنید و این بار رنگ متفاوتی انتخاب کنید. رنگ‌های شادی چون نارنجی، زرد و رنگ‌های ملایمی چون لیمویی برای آشپزخانه مناسبند. بر اساس روان‌شناسی رنگ، این رنگ‌ها اشتها را افزایش می‌دهند.
در یک قدم بلندتر می‌توانید کاشی‌ها را عوض کنید. تعویض کاشی‌ها در کنار هزینه بیشتری، زمان بیشتر می‌خواهد و شما را چند روزی درگیر تعمیرات می‌کند. اگر دست به تعویض کاشی‌های دیوار زدید، کاشی یا سرامیک کف را هم عوض کنید. کاشی‌های دیوار و کف بهتر است روشن و تیره یک طیف رنگ یا از دو رنگ مکمل باشند. در انتخاب کاشی‌های طرح‌دار دقت کنید، این مدل کاشی‌ها زود چشم را خسته می‌کنند. چند عدد از کاشی مورد نظرتان به ویژه کاشی یا سرامیک کف نگه دارید تا در صورت شکستگی آن را به‌راحتی تعویض کنید.
اگر از این هم بودجه بیشتری در اختیار دارید، ‌کابینت‌ها را عوض کنید. برای تعویض کابینت قدرت انتخاب گسترده‌ای دارید. این روزها کابینت‌ها تنوع چشمگیری دارند. انتخاب کابینت به حوصله و زمان بیشتری احتیاج دارد تا فروشگاه‌ها را بگردید، آلبوم‌ها را ببینید و بهترین و مناسب‌ترین نمونه را انتخاب کنید. شما کافی است انتخاب کنید، چه سبک آشپزخانه‌ای دوست دارید تا انتخاب کابینت راحت‌تر شود؛ یک آشپزخانه مدرن یا یک آشپزخانه با حال و هوای قدیمی. در انتخاب کابینت‌های تازه به این نکته دقت کنید که با تغییر نحوه چیدمان کابینت‌ها باید تغییراتی هم در لوله‌کشی گاز و آب ایجاد کنید. البته وقتی هزینه چشمگیر تعویض کابینت‌ها را پرداخت می‌کنید، لوله‌کشی مجدد گاز و آب هزینه چندانی نیست.
در تمام این مراحل به هماهنگی رنگ دیوارها، کاشی‌ها و کابینت‌ها دقت کنید به ویژه اگر قصد تعویض و نوسازی یکی از اینها را دارید. در طراحی داخلی مدرن لازم نیست تمام اینها را از یک رنگ یا یک طیف رنگ باشند. این روزها رنگ‌های مکمل جذاب‌ترند.
● با جیب خالی
اگر بودجه کلان با حداقل شش صفر برای نوسازی آشپزخانه ندارید، با خلاقیت خود حال و هوای تکراری آشپزخانه را نو کنید.
به‌دنبال محصولات ارزان‌قیمتی بگردید که جایگزین کالاهای گران‌قیمت و پرهزینه می‌شوند. مثلا کاشی‌های تزئینی کوچکی در بازار موجود است که می‌توانید با استفاده از طرح‌ها و نقش‌های آنها، نقشی تازه روی کاشی‌های قدیمی خود ایجاد کنید. این کاشی‌های کوچک عموما در رنگ‌های تند و تیز و با طرح‌های مختلف هستند. اگر کاشی‌های آشپزخانه شما دارای چند طرح پراکنده مانند گل است، می‌توانید روی این نقش‌ها از کاشی‌های گفته شده، استفاده کنید. این کار کاشی‌ها را در چشم بیننده نو و تازه می‌کند. کار نصب این کاشی را خودتان هم می‌توانید انجام دهید، فقط از فروشنده روش دقیق کار و چسب مورد نیاز آن را سوال کنید. این کاشی‌های تزئینی را بیشتر از فروشگاه‌های کاشی و سرامیک، از فروشگاه‌های لوازم تزئینی می‌توانید خریداری کنید.
با نصب یک نوار رنگی می‌توانید رنگ تازه به دیوارهای آشپزخانه بدهید. از فروشگاه‌های کاغذ دیواری بخواهید، طرح‌ها و رنگ‌های مختلف نوارهایشان را به شما نشان دهند. از طرح‌ها و نقش‌های اسپرت تا کلاسیک در این مجموعه‌ها موجود است و شما می‌توانید با توجه به سبک خانه‌تان ‌انتخاب کنید. چون این نوار برای آشپزخانه است، حتما از نمونه‌های قابل شست‌وشو باشد. این نوارها را معمولا در یک سوم بالایی دیوار آشپزخانه یا در ارتفاعی که پشتی صندلی‌ها قرار دارد، نصب می‌کنند ولی مکان نصب‌ها به سلیقه شما و ارتفاع کاشی‌های آشپزخانه بستگی دارد.
اگر از کابینت‌ها خسته شده‌اید و هزینه تعویض آنها برای شما سنگین است. می‌توانید لبه بالایی کابینت‌ها را با گلدان‌های کوچک گل تزئین کنید و سبزی و شادابی گل‌ها را به آشپزخانه خود بیاورید. برای لبه کابینت آشپزخانه، گلدان‌های کوچک گل مصنوعی مناسب است اما اگر گل مصنوعی دوست ندارید، مناسب‌ترین نمونه زنده، کاکتوس است چون سایر گل‌ها به مراقبت احتیاج دارند که در بالای کابینت‌ها کار سختی است. دستگیره کابینت‌ها را هم با هزینه اندکی می‌توانید عوض کنید. چون این کار هم ظاهر کابینت را تغییر می‌دهد و هم اینکه دستگیره کابینت زودتر از خود آن خراب و شکسته می‌شود.
اگر بودجه محدودی برای انجام تغییراتی در آشپزخانه در نظر گرفته‌اید، دست به ساختار اصلی آشپزخانه نزنید، تغییر جای گاز و چیدمان کابینت‌ها ناگهان هزینه تغییرات و تعمیرات شما را چند برابر می‌کند.
پیش از هر اقدامی، فهرستی از نیازها، خواسته‌ها و آرزوهایتان برای آشپزخانه تهیه کنید. نیازها، وسایلی هستند که وجودشان در آشپزخانه ضروری است.
خواسته‌ها مواردی هستند که به آشپزخانه شما زیبایی و جذابیت بیشتری می‌دهند و تامین آنها چندان سخت نیست.
آرزوها، آن ایده‌هایی هستند که شما در رویاها برای آشپزخانه‌تان تصور می‌کنید. از نیازها شروع کنید، قدم به قدم جلو بروید، زودتر از زمانی که حدس می‌زنید به آرزوهایتان می‌رسید.

روزنامه کارگزاران
ویرایش و تلخیص:آکاایران