آکاایران: مایت ها در کجای خانه زندگی میکنند

مایت ها یا هیره ها موجوداتی میکروسکوپی هستند که در گرد و خاک خانه وجود دارند. مایت ها سلامتی دستگاه تنفسی را به خطر می اندازند و باعث بروز آسم و آلرژی (حساسیت) می گردند. لذا برای حفظ سلامتی افراد خانواده باید تعداد مایت ها را کاهش داد.

مایت های گرد و غبار از سلول های مرده پوست بدن انسان، به عنوان غذا استفاده می کنند. در نتیجه روی رختخواب و وسایل خانه که حاوی سلول های مرده پوست بدن هستند، به میزان زیادی وجود دارند.

شاید تا به حال نام مایت را نشنیده باشید و ندانید که مایت ها یا هیره های خانگی موجوداتی میکروسکوپی هستند که با چشم غیرمسلح نمی توانیم آنها راا ببینیم اما این حشرات ریز همیشه در کنار ما و اغلب در بالش، ملحفه، پتو، صندلی راحتی، تار و پود فرش ها، عروسک های پولیشی، موها و حتی در میان مژه ها و ابروهای ما و سایر جاهای گرم و مرطوب که غبار در آنجا جمع می شود، زندگی می کنند.

مایت ها چگونه حشراتی هستند

مایت ها از خانواده عنکبوتیان و به گروه کنه ها تعلق دارند. اغلب هشت پا دارند و در گرد و خاک خانه به مدت دو ماه و نیم زندگی می کنند و روزانه تخم می گذارند.
غذای اصلی مایت، سلول های مرده پوست بدن، شوره سر انسان و حیوانات، قارچ ها، ذرات ریز موادغذایی پخش شده در سطح خانه و گردو خاک است.
اما آیا مایت ها برای سلامت انسان مضرند؟ بله. اجزای بدن و پروتئین مدفوع این حشرات سبب بروز واکنش آلرژیک یا شعله ور شدن علائم آسم می شود و می تواند باعث آبریزش بینی، ریزش اشک از چشم، عطسه، مشکلات تنفسی و التهاب پوستی شود.

آکاایران: مایت چیست و چگونه از شر مایت ها در خانه خلاص شویم؟

رختخواب از مکان های مستعد حضور مایت ها است

راه رهایی چیست؟

رعایت بهداشت فردی و نظافت روزانه خانه می تواند از تعداد مایت ها به میزان چشمگیر بکاهد. بیشترین جایی که هیره ها در آنجا تجمع دارند روی بالش و ملحفه هاست. بنابراین هفته ای یکبار آنها را با آب داغ بشویید. شست و شو موجب کاهش دسترسی مایت به غذا و در نتیجه کاهش تعداد مایت ها می شود.
در بالش هایی که با مواد متفرقه غیربهداشتی و حساسیت زا پُر شده اند یا حاوی پَر نشسته اند علاوه بر مایت، قارچ هایی زندگی می کنند که با حمله به ریه و سینوس، تشدید کننده آلرژی و عود کننده آسم هستند. اسپورهای قارچ در این نوع بالش ها از پوسته های بدن و مدفوع مایت ها تغذیه می کنند.
تحقیقات نشان داده است، این قارچ ها عامل عفونت در بیماران مبتلا به لوسمی و دریافت کنندگان پیوند مغز استخوان هستند.
فرش و مبلمان نیاز به نظافت دارد و باید هر هفته با جارو برقی تمیز شود.
برای به دام انداختن مایت های موجود در گرد و غبار، در دستگاه جارو برقی باید از فیلتر مخصوص استفاده شود.
با توجه به این که مایت ها در مکان های خشک و خنک کمتر حضور دارند، هوای داخل خانه باید تهویه شود تا از میزان رطوبت هوا کاسته شود.
اگر لباس و ملحفه به صورت مرطوب داخل کشو و کمد قرار گیرد، مکان مناسبی برای تجمع مایت ها فراهم می آید.
موهایتان را داخل اتاق خواب شانه نکنید و جوراب های کثیف و لباس های نیمه چرک را در اتاق نگه ندارید، زیرا مملو از سلول های مرده پوست بدن و منبع غذایی مایت ها هستند. از نگهداری پارچه های پشمی، روزنامه و کاغذ باطله نیز بپرهیزید.

مایت چیست و چگونه از شر مایت ها در خانه خلاص شویم؟

57
منبع : جام جم / م.ف
.

منبع :

مایت چیست و چگونه از شر مایت ها در خانه خلاص شویم؟  | خانه داری