اختراعات عجیب و منسوخ شده ولی جالب؛ لیست 27 وسیله عجیب

اختراعات عجیب و منسوخ شده ولی جالب؛ لیست 27 وسیله عجیب


منبع: روزانه

5

1402/4/26

18:53


اختراعات عجیب و منسوخ شده در اغلب موارد بشریت را به سمت پیشرفت و زندگی راحت تر و زیباتر سوق داده اند. این مخترعان و دانشمندان بوده اند که در قرن های گدشته با اختراعات خود باعث شده اند زندگی مدرن امروزی شکل بگیرد و ما بتوانیم از زندگی خود در عصر تکنولوژی لذت ببریم. […]

اختراعات عجیب و منسوخ شده در اغلب موارد بشریت را به سمت پیشرفت و زندگی راحت تر و زیباتر سوق داده اند. این مخترعان و دانشمندان بوده اند که در قرن های گدشته با اختراعات خود باعث شده اند زندگی مدرن امروزی شکل بگیرد و ما بتوانیم از زندگی خود در عصر تکنولوژی لذت ببریم. اگرچه اختراعات معمولا کمک کننده بوده و از مخترعان گذشته به نیکی یاد می شود اما موارد استثنائی هم در مورد مخترعان و چیزهایی که با خلاقیت و ذهن خود خلق کرده اند وجود دارد.

برخی از اختراعات عجیب و منسوخ شده در تاریخ بوده اند که اگر امروز به ساختار آنها یا عکس ها و نوشته هایی که درباره آنها وجود دارد نگاهی بیندازیم نه تنها به مخترع آفرین نمی گوییم، بلکه ممکن است ناراحت با خشمگین هم بشویم. اختراعات ترسناکی در طول تاریخ بشریت به وجود آمده اند که امروزه ساخت آنها احمقانه به نظر می رسد و به خاطر همین در گذر سالها این وسایل عجیب و غریب آنقدر مورد استفاده قرار نگرفته اند تا به کلی منسوخ شدند.

در یوتیوب تماشا کنید: 10 اختراع مسخره و منسوخ شده! اختراعات خنده دار و عجیب بشر!

لیست 27 اختراع منسوخ شده جالب و عجیب

در این مقاله ما قصد داریم تعدادی از اختراعات عجیب و منسوخ شده بشری که از نگاه انسان هوشمند و مدرن امروزی عجیب یا ترسناک به نظر می رسند را برای شما لیست کرده و توضیحات کوتاهی را نیز برای توصیف دقیق تر هر کدام از آنها به شما ارائه کنیم. برای آشنا شدن با این لیست با ما همراه باشید…

1. دستگاه قدیمی فر کننده مو

مثل امروز، در دهه های گذشته نیز بسیاری از افراد و به خصوص زنان دوست داشتند با فر کردن موهای خود جذاب تر به نظر برسند. در دهه های 1920 و 1930 میلادی فر کردن موها طرفداران خاصی داشت و برای این کار از دستگاه های منحصر به فرد و عجیبی استفاده می شد که اگر به عکس های آن نگاهی بیندازید حتما تعجب می کنید. این دستگاه برای فر کردن موی زنان یک سری کارهای بسیار پیچیده را انجام می داد و برعکس دستگاه های امروزی استفاده از آن بسیار سخت بود.

اختراعات عجیب و منسوخ شده ولی جالب؛ لیست 27 وسیله عجیب

این دستگاه فر کننده موی قدیمی در ساختار خود چند گیره از جنس فلز دارد که آرایشگر این گیره ها را به موهای کسی که می خواهد موهای خود را فر کند وصل می کند. این دستگاه به منظور فر کردن موهای افراد از آب، حرارت زیاد و یک سری مواد شیمیایی استفاده می کرده است.

2. دستگاه ریزسنج زیبایی از اختراعات عجیب و منسوخ شده

شرکت مکس فکتر با دستگاهی که برای اولین بار به دنیا معرفی کرد توانست یکی از اختراعات عجیب و منسوخ شده را به ثبت برساند. این وسیله دستگاه ریزسنج زیبایی بود که جزو معروف ترین دستگاه های زیبایی ترسناک در طول تاریخ بشریت محسوب می شود. این دستگاه ساختاری شبیه به قفس های سر مورد استفاده در شکنجه ها داشته و از میله های فلزی عمودی در ساختار خود تشکیل شده است.

کلاه مورد بحث طوری ساخته شده بود که قابلیت تنظیم به چند صد روش را داشته باشد تا برای همه افراد قابل استفاده شود. عملکرد این دستگاه طوری بود که با قرارگیری روی صورت افراد تقارن قسمت های مختلف صورت را بررسی کرده و جاهایی که عدم تقارن وجود داشت را شناسایی می کرد. این اختراع بیشتر به عنوان یک وسیله کمکی در دست میکاپ آرتیست ها استفاده می گردید تا قادر باشند کار خود را دقیق تر انجام دهند. در واقع این افراد با کمک دستگاه زیبایی سنج بخش هایی از چهره فرد که متقارن نبود و نیاز به کار بیشتر داشت را پیدا می کردند.

3. ماسک زیبایی الکتریکی

امروزه افراد برای کاربردهای مختلفی از ماسک هایی که کل صورت را می پوشانند استفاده می کنند. حتی برخی از ماسک ها هستند که در ساختارشان از نورهای ال ای دی بهره می گیریم و شاید مقداری هم عجیب به نظر برسند. با این حال ماسک زیبایی الکتریک یک اختراع قدیمی و از اختراعات عجیب است که برعکس این ماسک ها بسیار عجیب و ترسناک به نظر می رسد.

اختراعات عجیب و منسوخ شده ولی جالب؛ لیست 27 وسیله عجیب

مخترعان قدیمی، این ماسک را به گونه ای طراحی کرده بودند که از المنت های حرارتی در آن استفاده می شد تا با کمک جریان برق و حرارت به زیبایی چهره افراد کمک کند. این المنت ها با عملکرد خود چین و چروک های روی پوست فرد را از بین می بردند و خاصیت ارتجاعی پوست را نیز مثل روز اول ترمیم می کردند. فارغ از میزان نتیجه دهی مثبت این دستگاه، ظاهر آن و استفاده از برق در فاصله بسیار نزدیک به پوست باعث شد که این اختراع طرفداران زیادی نداشته باشد و با گذشت زمان به کلی منسوخ شود.

4. سشوارهای عظیم الجثه

وقتی دستگاه سشوار برای اولین بار ساخته شد انسان ها در قرن نوزدهم میلادی به سر می بردند و از اختراعات عجیب و منسوخ شده هستند. در این برهه زمانی وضعیت زندگی و تفکر افراد به گونه ای بود که تصور می شد هر چه یک وسیله بزرگ تر باشد عملکرد بهتری از خود نشان داده و کارآمدتر خواهد بود. به همین خاطر بود که آرایشگرها در مغازه های خود از سشوارهای بسیار بزرگی استفاده می کردند که به وسیله پایه های فلزی در جای خود در پشت صندلی مشتری ثابت می شدند.

اختراعات عجیب و منسوخ شده ولی جالب؛ لیست 27 وسیله عجیب

این سشوارهای غول پیکر نه تنها مزیت خاصی نداشتند بلکه بخاطر عیب های متعدد خود در گذر زمان جای خود را به سشوارهای دستی و کوچک دادند. سشوارهای پایه داد فضای زیادی را اشغال می کردند و دسترسی آرایشگر را نسبت به سر مشتری محدود می کردند. این سشوارها یک بخش شبیه به کلاه هم داشتند که روی سر مشتری قرار می گرفت و بیشتر از آنکه مفید باشد باعث آزار او می شد.

5. دستگاه مخصوص لاغری

این ابزار کمکی در واقع برای کمک به افراد برای لاغر شدن ساخته شده و از اختراعات عجیب بود. این دستگاه با کمک جریان الکتریسیته و پدهای مخصوص خود کنترل لرزش ماهیچه ها را در دست می گرفت و سعی می کرد با این روش افراد را لاغر کند. در زمان ساخت این دستگاه تصور می کردند که این وسیله جای ورزش را خواهد گرفت اما این اختراع جدید به راحتی از جوامع انسانی حذف شد. دستگاه مخصوص کاهش وزن بیشتر به وسیله بانوان خریداری و استفاده می شد تا زنان را به وزن و اندان ایده آل خود برساند. همچنین خوب است بدانید که ماشین لاغری در انواع مختلف تولید و برای لاغر کردن قسمت های مختلف بدن افراد مورد استفاده قرار می گرفت.

6. قفس های مخصوص پشت پنجره ای برای کودکان

این اختراع از عجیب ترین و ترسناک ترین وسایلی به شمار می رود که برای استفاده کودکان ساخته شده است. این وسیله هدف و فلسفه ای بسیار عجیب داشت که برای رسیدن به این هدف ساخته شده بود. در آن زمان عده ای عقیده داشتند که با سختی دادن به نوزاد و قرار دادن نوزاد در شرایط محیطی دشوار و طبیعی می توان او را در مقابل آسیب هایی مانند سرماخوردگی مقاوم کرد.

اختراعات عجیب و منسوخ شده ولی جالب؛ لیست 27 وسیله عجیب

همانطور که گفتیم مردم در زمان اختراع این دستگاه تصورات غلطی داشتند و فکر می کردند که با قرار دادن کودک خردسال خود در برابر آب و هوای سرد بیرون سیستم ایمنی او را در مقابل بیماری های خفیفی که در اثر شرایط هوایی ایجاد می شوند مقاوم می کنند. در نتیجه این تفکر نوزادان را در این قفس ها گذاشته و در پشت پنجره های می گذاشتند تا آنها را قوی و ضد بیماری بار بیاورند. البته کارهای دیگری مثل حمام کردن نوزاد با آب سرد هم در این دوران انجام می شد که دلیل مشابهی داشته است.

7. کلاه ماساژور الکتریکی

حتما با ماساژ و تاثیر مثبت آن روی بدن انسان آشنایی دارید. امروزه دستگاه های مختلفی برای ماساژ دادن خودکار به انسان طراحی شده و علاوه بر آن افرادی هم به عنوان ماساژور حرفه ای و آموزش دیده فعالیت می کنند. این در حالی است که در سال 1960 دستگاهی اختراع شد که قرار بود در امر ماساژ دادن به کمک انسان بیاید و کار را برای او راحت تر کند.

اختراعات عجیب و منسوخ شده ولی جالب؛ لیست 27 وسیله عجیب

این دستگاه ماساژ شکلی شبیه به یک کلاه خود فلزی مخصوص جنگ داشت و افراد برای استفاده از آن باید کلاه را بر سر می گذاشتند. وقتی این کلاه را روی سر خود می گذاشتید مکانیسم عمل آن با استفاده از نیروی برق به کار می افتاد و منجر به ماساژ دادن سر افراد می شد.

8. سشوار مجهز به کلاه و لوله

سشوارهای کلاه دار هم نوع دیگری از اختراعات عجیب و منسوخ شده بودند که خیلی کاربردی واقع نشدند. این سشوار در سال 1951 اختراع شد و برای اولین بار به دست مشتریان خود رسید. این دستگاه از دو بخش مجزا تشکیل شده است؛ یک سشوار ثایت و یک کلاه پلاستیکی قابل حمل که به کمک یک لوله پلاستیکی به سشوار مرتبط می شد.

اختراعات عجیب و منسوخ شده ولی جالب؛ لیست 27 وسیله عجیب

سازندگان این دستگاه فکر می کردند که با این طراحی می توانند حداکثر خروجی را از سشوار گرفته و همه باد آن را به سمت سر افراد هدایت کنند. البته باید گفت که طرح سشوار کلاه دار در طول سال ها به کلی از بین نرفت. بلکه با کمک تغییراتی که در ساختار اولیه آن به وجود آوردند یه یک دستگاه کارآمدتر تبدیل شد که هنوز هم استفاده دارد.

9. دستگاه ایجاد کننده چال لپ

دستگاه چال ساز هم یکی دیگر از اختراعات عجیب و منسوخ شده است که در این مقاله به معرفی آن می پردازیم. طراحی این وسیله اصلا پیچیده نبوده وساختاری شبیه به یک میکروفون خلبانی امروزی داشته است. این دستگاه دو برجستگی کوچک و یک فنر در ساختمان خود داشت که با این فیزیک خاص سعی می کرد به گونه ها فشار آورده و فرو رفتگی هایی به شکل چال لپ را برای افراد ایجاد کند.

اختراعات عجیب و منسوخ شده ولی جالب؛ لیست 27 وسیله عجیب

در سال های ابتدایی ساخت این دستگاه خیلی از افراد نسبت به عملکرد مثبت آن امیدوار بودند اما پس از مدتی مشخص شد که این وسیله هیچ فایده ای ندارد. چرا که چال گونه داشتن یک خصوصیت مادرزادی است که به این راحتی ها ایجاد نخواهد شد.

10. ماشین ریش تراش گروهی

این ماشین در قرن نوزدهم میلادی و به منظور تراشیدن ریش دسته ای از افراد به صورت گروهی و یک جا ساخته شد. در حالی که کار اصلاح صورت باید با دقت انجام شود مشخص نیست که دلیل ساخت همچین دستگاهی چه بوده است.

اختراعات عجیب و منسوخ شده ولی جالب؛ لیست 27 وسیله عجیب

برای استفاده کردن از این وسیله گروهی که قصد تراشیدن ریش خود را داشتند در مکان های تعبیه شده مخصوص در پشت ماشین می نشستند تا ماشین مخصوص بتواند ریش آنها را یکی پس از دیگری کوتاه کند. واضح است که این اختراع به دلیل ناکارآمدی خیلی زود منسوخ شد.

11. قفس تعویض پوشک کودک

قفس تعویض پوشک هم از جمله اختراعات عجیب و منسوخ شده است که در گذر زمان بلا استفاده شده است. این دستگاه به منظور کمک به والدین برای پوشک کردن کودکانی ساخته شده است که در این زمینه برای والدین خود دردسرساز هستند.

اختراعات عجیب و منسوخ شده ولی جالب؛ لیست 27 وسیله عجیب

البته اینکه کودک خود را به نوعی غل و زنجیر کنید تا بتوانید پوشکش را تعویض کنید به نظر کار درستی نمی رسد و به همین دلیل امروه از این اختراع استفاده نمی کنیم!

12. سد دهانی برای لاغر شدن

این مورد در لیست اختراعات عجیب و منسوخ شده آن را بررسی می کنیم. سال ها پیش به منظور کاهش وزن افراد دچار به اضافه وزن دستگاهی اختراع شد که راه حلش برای لاغر شدن بستن ورودی دهان افراد بود! این وسیله مثل یک سد جلوی دهان قرار می گرفت و نمی گذاشت فرد استفاده کننده هیچ چیزی بخورد! این سد عجیب حتی جلوی حرف زدن را هم می گرفت تا به اختراعی عجیب و بدون کاربرد تبدیل شود.

13. پیانو بر روی آب

پیانو بر روی آب یک اختراع جالب و همچنین از اختراعات عجیب و منسوخ شده است که به صورت موقتی در دهه ۱۹۶۰ توسط یک هنرمند فرانسوی به نام جان-پیرول کانن آغاز شد. این اختراع شامل قرار دادن کلاویه‌های پیانو روی سطح آب و بازی کردن آنها بر روی آب به جای کلیدهای عادی پیانو بود.

عملکرد این پیانو بسیار وابسته به خواص سطح آب است. سطح آب باید به گونه‌ای باشد که به صورت تساوی و تراز باشد تا کلاویه‌ها بتوانند روی آن حفظ تعادل کنند و صدا تولید شود. برای راه اندازی این پیانو، از یک سیستم هیدرولیک یا تنظیم کننده آب استفاده می‌شود تا سطح آب بهینه شده و تعادل کلاویه‌ها حفظ شود.

اجرای پیانو بر روی آب اغلب به عنوان یک نمایش هنری و سرگرمی اجرا می‌شود تا به خودی خود صدای موسیقی زیبا تولید کند. این اختراع به خاطر نوآوری و جذابیت بصری خود، مورد توجه بسیاری قرار گرفت. اما به دلیل محدودیت‌های عملکردی و عملیاتی، این اختراع همچنان محدود به نمایش‌ها و عرضه‌های خاص است و به صورت گسترده در صنعت موسیقی استفاده نمی‌شود.

میزان توجه و اهمیتی که به پیانو بر روی آب داده می‌شود، بیشتر به عنوان یک اثر هنری و تجربه تئاتری است که موسیقی و هنر را با عناصر طبیعت و آب ترکیب می‌کند. این اختراع بیشتر به عنوان یک پدیده مؤقت و جالب شناخته می‌شود که توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند، اما به طور عملی در صنعت موسیقی برای نواختن پیانو استفاده نمی‌شود.

14. اختراع جعبه پستی صوتی

اختراع جعبه پستی صوتی یک ابداع در زمینه ارتباطات در گذشته و از اختراعات عجیب و منسوخ شده بود. این سیستم ارتباطی بر پایه صوت بود که به افراد اجازه می ‌دادند پیام‌ های صوتی را بین همدیگر ارسال کنند. هر فرد می ‌توانست پیام صوتی خود را ضبط کرده و در جعبه پستی صوتی خود قرار دهد. سپس فرد دیگری که اجازه دسترسی به جعبه صوتی داشت، می‌ توانست پیام را گوش کند.

این اختراع در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم معروف بود و در برخی مناطق به عنوان یک روش ارتباطی مورد استفاده قرار می ‌گرفت اما با توسعه سیستم تلفن و ارتباطات بی ‌سیم، جعبه پستی صوتی کم‌ کم جایگزین شد و کاربرد آن به شدت کاهش یافت. تلفن‌ های ثابت و سیستم‌ های تلفن همراه به افراد امکان می ‌دهند در زمان واقعی با یکدیگر صحبت کنند و نیازی به استفاده از جعبه پستی صوتی نیست.

استفاده از جعبه پستی صوتی به خاطر محدودیت‌ های عملکردی و عدم توانایی در ارتباط زنده و بی‌وقفه، کاهش یافته است. امروزه با پیشرفت فناوری، ارتباطات تصویری بر اساس اینترنت و نرم‌افزارهای مخابراتی همچون اسکایپ، واتساپ و فیس‌تایم که امکان صحبت و برقراری ارتباط به صورت صوتی و تصویری را در هر زمان و مکانی فراهم می ‌کنند، جایگزین شده ‌اند.

بنابراین، جعبه پستی صوتی به عنوان یک اختراع منسوخ شده در حوزه ارتباطات محسوب می ‌شود و توسط فناوری‌ های مدرن جایگزین شده است.

16. جاروبرقی صوتی

جاروبرقی صوتی یکی از اختراعات عجیب و منسوخ شده بود که در دهه 1900 معرفی شد. این ایده مبتنی بر ایجاد صدای جاروبرقی در همراهی با موسیقی ضبط شده بود. جاروبرقی صوتی شامل یک جاروبرقی معمولی بود که صدای آن به همراه موسیقی اجرا می ‌شد.

هدف از این اختراع، تبدیل یک وظیفه روزمره مانند جاروبرقی کردن به یک تجربه سرگرم‌ کننده ترفیهی بود. با پخش موسیقی همراه با صدای جاروبرقی، قرار بود جذابیت و لذت بیشتری به این کار روزمره ببخشد.

اگرچه این اختراع در ابتدا توجه بسیاری را به خود جلب کرد، اما به دلیل مشکلاتی که باعث محدودیت در استفاده عملی از آن می ‌شد، به طور گسترده در بازار عرضه نشد. مشکلاتی مانند صدای بلند جارو برقی که می ‌توانست برخی از جزئیات موسیقی را پوشش دهد، عدم هماهنگی صدا و موسیقی و نیاز به استفاده از آهنگ‌ های خاص برای اجرا می‌ بودند.

اختراعات عجیب و منسوخ شده ولی جالب؛ لیست 27 وسیله عجیب

به علاوه، پس از مدتی مردم به استفاده از جاروبرقی صوتی عادت کردند و جذابیت ابتدایی آن کاهش یافت. در نهایت، با پیشرفت فناوری جاروبرقی و عملکرد بهتر آن به همراه کاهش هزینه و افزایش سهولت استفاده، جاروبرقی صوتی به طور کلی جای خود را از دست داد.

در مجموع، جاروبرقی صوتی به عنوان یک اختراع عجیب و کمی منسوخ شده در جهان شناخته می ‌شود. امروزه، جاروبرقی‌ ها با تکنولوژی پیشرفته و عملکرد بهینه، بدون نیاز به صدای موسیقی همراه، برای تمیز کردن منازل و محیط‌ های دیگر استفاده می‌شوند.

17. لامپ‌ های کریستال موسیقی از اختراعات عجیب و منسوخ شده

لامپ‌ های کریستال موسیقی یک اختراع جالب و از اختراعات عجیب و منسوخ شده که در قرن نوزدهم بود که توسط توماس ادیسون ابداع شد. این لامپ‌ ها شامل یک محفظه شیشه‌ ای کوچک بودند که در آن نور تولید می ‌شد و به همراه آن، صدای موسیقی که از طریق مواد کریستالی منتشر می ‌شد، برای ایجاد جذابیت و تجربه بصری و شنیداری بیشتر استفاده می ‌شد.

اصل عملکرد این لامپ‌ها بر اساس تنظیم جریان الکتریکی بود. وقتی جریان الکتریکی از یک الکترود به دیگری می‌ رسید، مواد کریستالی درون لامپ به لرزش در می ‌آمدند و صدا تولید می‌ شد. در عین حال، نوری نیز از طریق محفظه شیشه‌ ای به بیرون تابیده می ‌شد.

از آنجا که کیفیت صدا و کارایی این لامپ ‌ها به طور کلی به نیروی مکانیکی که مواد کریستالی تولید می ‌کردند وابسته بود، محدودیت‌ هایی در عملکرد و کیفیت صدا وجود داشت. همچنین، استفاده از این لامپ‌ ها معمولاً محدود به تولید صدا در فرکانس‌ های محدودی بود و برای تولید صداهای پیچیده و دقیق نیاز به تنظیم و تنوع بیشتری داشت.

اختراعات عجیب و منسوخ شده ولی جالب؛ لیست 27 وسیله عجیب

اختراع لامپ‌ های کریستال موسیقی در آن زمان به دلیل جذابیت بصری و صوتی خود توجه بسیاری را به خود جلب کرد. اما با پیشرفت تکنولوژی نورپردازی و صوتی، و همچنین بهبود در عملکرد سیستم‌های نوری و صوتی، استفاده از لامپ‌ های کریستال موسیقی به تدریج کاهش یافت و به جایگزینی بهتر و کارآمدتر برای تولید صداها و نورهای مختلف پرداخته شد.

بنابراین، لامپ‌ های کریستال موسیقی به عنوان یک اختراع منسوخ شده در جهان شناخته می ‌شوند و در حال حاضر به صورت محدود و بیشتر به عنوان یک عنصر دکوراتیو کاربرد دارند.

18. ماشین لباسپوشان

ماشین لباسپوشان (با نام تجاری “لباسپوش”) یکی از اختراعات عجیب و منسوخ شده در زمینه لباسپوشانی است. این اختراع در دهه ۱۹۳۰ توسط آبل مسیلر ابداع شد و قرار بود به صورت خودکار لباس را بر روی بدن فرد پوشانده و وقت و زحمت لباسپوشانی را کاهش دهد.

ماشین لباسپوشان شامل یک ساختار بزرگ و پیچیده بود که فرد می ‌توانست وارد آن شود و با استفاده از مکانیزم ‌های مختلف، لباس ‌ها را به صورت خودکار بر روی بدن خود بپوشاند. این اختراع هدفی را دنبال می ‌کرد که زمان و مشقت لازم برای لباسپوشانی را کاهش داده و فرآیند را سریع تر و آسان‌ تر کند.

اما ماشین لباسپوشان با چالش‌ های زیادی روبرو شد و به دلیل مشکلات عملکردی و عملیاتی، به طور گسترده‌ ای در بازار و صنعت لباسپوشانی قبول نشد. برخی از مشکلات این اختراع عبارت بودند از:

۱. پیچیدگی سیستم: ماشین لباسپوشان ساختاری پیچیده و حجیم داشت که به راحتی قابل استفاده و نگهداری نبود. علاوه بر این، نیاز به تنظیمات دقیق و استفاده صحیح از ماشین مشکل ‌ساز بود.

۲. ناسازگاری با انواع لباس: ماشین لباسپوشان در برخی موارد ناسازگار با انواع لباس بود و نمی ‌توانست به خوبی با لباس ‌های گوناگون سازگاری داشته باشد. این باعث محدودیت در استفاده عملی از این اختراع شد.

۳. کیفیت نامطلوب لباسپوشانی: ماشین لباسپوشان نمی ‌توانست به طور کامل به تنظیمات دقیق لباسپوشانی بپردازد و برخی از لباس ‌ها را به درستی پوشانده و شکل دهد. نتیجه ‌گیری نامطلوب و بدشکلی در لباسپوشانی می ‌توانست رخ دهد.

به همین دلیل، ماشین لباسپوشان در عمل استفاده و بهره ‌برداری گسترده‌ ای نداشت و با گذر زمان به منسوخ شدن و فراموشی سپرده شد.

19. ماشین جت پرشینگ

ماشین جت پرشینگ یکی از اختراعات عجیب و غیرعملی در دهه ۱۹۶۰ بود. این اختراع قصد داشت با استفاده از چرخ‌ هایی که بر روی آب قرار می ‌گرفتند، حرکتی مشابه جت ایجاد کند و بتواند روی آب حرکت کند.

ماشین جت پرشینگ به شکلی شبیه به اتومبیل طراحی شده بود و در پایین آن چرخ ‌هایی قرار داشت که به طور خودکار می ‌چرخیدند. هدف این اختراع ایجاد یک وسیله نقلیه بر روی آب بود که بتواند به سرعت حرکت کند و از طریق جت‌ های آبی قدرت دفعی بگیرد.

اما مشکلات زیادی باعث شدند که ماشین جت پرشینگ به طور عملی در زمینه حرکت روی آب استفاده نشود. برخی از این مشکلات عبارت بودند از:

1. مشکلات استحکام: ماشین جت پرشینگ دچار مشکلات استحکام بود. چرخ‌ هایی که بر روی آب قرار داشتند، نمی ‌توانستند در شرایط مختلف به خوبی عمل کنند و سبب از دست دادن کنترل و استحکام ماشین می ‌شدند.

2. محدودیت سرعت: این اختراع نتوانست سرعت بالایی را بر روی آب بدست آورد. مشکلات فنی و عدم توانایی در تولید قدرت و جت آبی مناسب باعث محدود شدن سرعت ماشین شد.

اختراعات عجیب و منسوخ شده ولی جالب؛ لیست 27 وسیله عجیب

3. مشکلات عملکردی: ماشین جت پرشینگ دچار مشکلات عملکردی بود. استفاده از چرخ ‌ها بر روی آب در شرایط مختلفی از جمله موج‌ ها، جریان آب و موانع ممکن بود و این مشکلات باعث محدودیت در استفاده و کارکرد ماشین شد.

به همین دلیل، ماشین جت پرشینگ تبدیل به یک اختراع عجیب و غیرعملی شد و در عمل در صنعت و استفاده عمومی مورد استفاده قرار نگرفت. امروزه، روش‌ های مدرن تری برای حرکت روی آب مانند جت اسکی و قایق‌های موتوری موجود است که قابلیت عملکرد و کنترل بهتری دارند.

20. تلفن‌ های پاسخگو

ماشین ‌های جواب دهنده (تلفن‌ های پاسخگو) یکی از اختراعات قدیمی در زمینه ارتباطات تلفنی بودند. این اختراع در دهه ۱۹۸۰ معرفی شد و امکان ضبط و پخش پیام‌ های صوتی را فراهم می ‌کرد. هدف اصلی این اختراع، ارائه یک راه حل خودکار برای پاسخگویی به تماس‌ های تلفنی بود.

ماشین‌ های جواب دهنده دارای یک سیستم ضبط و پخش پیام بودند. شما می ‌توانستید پیامی را برای دیگران ضبط کنید و افرادی که با شما تماس می ‌گرفتند، می‌ توانستند این پیام را بشنوند و پیغام خود را بگذارند. در واقع، این اختراع معادل یک اتاق پیامک صوتی در زمان‌های قبل از وجود پیامک متنی بود.

ماشین ‌های جواب دهنده قادر بودند به صورت خودکار تماس ‌های ورودی را شناسایی کنند و پیام ضبط شده را پخش کنند. همچنین، در برخی از مدل‌ ها، قابلیت تنظیم پیام ‌های مختلف برای موارد مختلف نیز وجود داشت. به عنوان مثال، می ‌توانستید یک پیام خوش آمدگویی یا یک پیام خارج از دسترسی را تنظیم کنید.

اما با پیشرفت تکنولوژی و شبکه‌ های تلفن همراه، استفاده از ماشین‌ های جواب دهنده به شکل گسترده کاهش یافت. با انتشار تلفن‌ های همراه، افراد می ‌توانستند به صورت مستقیم و زنده با یکدیگر تماس بگیرند و نیاز به یک سیستم پاسخگوی خودکار کاهش یافت. همچنین، فناوری ‌های مدرن مانند پیامک و ایمیل نیز قابلیت ارسال پیام‌های متنی را فراهم کردند که به طور کلی جایگزین مناسبی برای ماشین‌های جواب دهنده شدند.

به همین دلیل، ماشین‌های جواب دهنده در حال حاضر به عنوان یک اختراع منسوخ شناخته می‌ شوند و به صورت گسترده در بازار و صنعت تلفن همراه استفاده نمی‌ شوند.

21. جوراب‌ های ضدزلزله

جوراب ‌های ضدزلزله (Earthquake-Proof Socks) از اختراعاتی هستند که در دهه 1930 معرفی شدند. این اختراع بر اساس ادعایی بود که جوراب‌ ها قادر به حمایت و محافظت از پاها و پاشنه ‌ها در هنگام زلزله هستند. ایده اصلی این بود که جوراب‌ هایی با ساختار و طراحی خاص تولید شوند که از طریق تقویت پشته پاشنه و تثبیت پا درون جوراب، بتوانند به پای کاربر در هنگام زلزله استحکام بیشتری بدهند.

با این حال، عملکرد واقعی این جوراب‌ های ضدزلزله بسیار محدود و ناموثق بود. علمای مدرن و متخصصان زلزله ‌شناسی تأکید می ‌کنند که این اختراعات نمی ‌توانند به طور موثری در جلوگیری از آسیب یا اصابت افراد در زمان زلزله کمک کنند. زلزله ‌ها به دلیل نیروها و تکانه ‌های بسیار قوی که در اثر حرکت صفحات زمینی ایجاد می ‌شوند، قدرت و مقاومت این جوراب‌ها را به چالش می ‌کشند و ممکن است شکست خورده یا تخریب شوند.

به علاوه، اصلاح طراحی جوراب ‌ها نیز به تنهایی کافی نیست. اینکه در هنگام زلزله، شخص به طور صحیح و مناسب عمل کند و به مکان‌ های امن تلاش کند، بسیار مهم تر است تا به دستگاه‌های خاصی که ممکن است قدرت محافظتی ناچیزی داشته باشند.

از آن زمان تا به امروز، ایده جوراب‌ های ضدزلزله به عنوان یک اختراع منسوخ و غیرعملی شناخته می ‌شود و به طور گسترده در عمل استفاده نمی ‌شود. در عمل، راهکارهای دیگری برای مقابله با آسیب‌ های زلزله، از جمله ساخت ساختمان‌ های مقاوم در برابر زلزله و آموزش افراد برای رفتار مناسب در زمان وقوع زلزله، بیشتر مورد تأکید قرار می ‌گیرند.

22. جوراب تن ‌آور

جوراب تن‌آور (Self-adjusting Socks) از اختراعات عجیب و منسوخ شده بود که هدف آن تأمین راحتی و صحت برای پوشیدن جوراب بود. ایده اصلی این اختراع این بود که جورابی ساخته شود که بتواند به طور خودکار به اندازه پا و ساق پوشیده شده و تنظیم شود، بدون اینکه نیاز به تنظیم دستی داشته باشد.

این اختراع از طریق استفاده از مواد انعطاف‌پذیر و تنظیم‌پذیر، قابلیت تنظیم اندازه جوراب را فراهم می‌ کرد. با پوشیدن جوراب تن‌ آور، به طور خودکار به شکل پا و ساق شخص پاسخ می‌ دهد و به طور مثال، در هنگام کشیدن جوراب بر روی پا، اندازه آن به طور دقیق تنظیم می ‌شود.

هدف از این اختراع، راحتی بیشتر در پوشیدن جوراب و جلوگیری از ایجاد ناراحتی ‌های مربوط به اندازه نامناسب جوراب بود. با این حال، با توجه به مشکلات فنی و طراحی، جوراب تن ‌آور به عنوان یک اختراع عملی و مناسب به حساب نیامد و در بازار به طور گسترده ‌ای استفاده نشد.

از آن زمان تا کنون، تکنولوژی پوشاک و جوراب‌ ها نیز پیشرفت کرده است، اما ایده جوراب تن‌ آور به شکلی کامل و عملی در بازار معرفی نشده است. امروزه، برخی از جوراب ‌ها با استفاده از مواد انعطاف‌پذیر و فناوری‌ های نوین، قابلیت تنظیم بهتری در اندازه و راحتی برای استفاده کننده را فراهم می‌ کنند.

23. نوارهای صوتی برای لاغری

نوارهای صوتی برای لاغری (Sound Therapy Weight Loss Tapes) در دهه ‌های 1960 و 1970 به عنوان یک روش غیرمعمول برای کاهش وزن و کنترل غذاخوری معرفی شدند. این نوارها شامل ضبط‌ های صوتی با پیام‌ های تحریک ‌کننده بودند که به ادعای سازندگان آنها، تأثیر مستقیمی بر رفتار غذاخوری، تشنج و کنترل وزن داشتند.

ایده اصلی این نوارها بر این اساس بود که با گوش دادن به ضبط‌ های صوتی خاص، شما می ‌توانید الگوهای ذهنی خود را تغییر داده و از طریق ایجاد تغییر در الگوی غذاخوری و کاهش اشتها، به کاهش وزن بپردازید. برخی از ادعاها شامل مواردی مانند افزایش اعتماد به نفس، کنترل اضطراب، تقویت انگیزه برای ورزش و تسهیل کاهش وزن بود.

اختراعات عجیب و منسوخ شده ولی جالب؛ لیست 27 وسیله عجیب

با این حال، نوارهای صوتی برای لاغری هیچ تأییدیه علمی قوی ندارند و به طور کلی به عنوان یک روش کاهش وزن موثر تأیید نشده‌اند. بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که کاهش وزن موفق و سالم نیازمند تغییر در رژیم غذایی، فعالیت بدنی منظم و سبک زندگی سالم است. هر چند گوش دادن به ضبط‌ های صوتی ممکن است بر برخی افراد تأثیر مثبتی در کنترل اشتها و مدیریت استرس داشته باشد، اما ایده یک نوار صوتی واحد که به تنهایی باعث کاهش وزن شود، در حالت کلی مورد تأیید قرار نمی‌ گیرد.

در حال حاضر، برای کاهش وزن به روش ‌های موثرتر و علمی‌ تری مانند رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم، تغییر سبک زندگی و مشاوره از کارشناسان تغذیه و روانشناسان روی آورده می‌ شود.

24. زنگ تماس برای سیگار

زنگ  تماس برای سیگار (Cigarette Ringtone) یکی از اختراعات عجیب و منسوخ شده قرن بیستم بود. این اختراع معمولاً در دهه 1950 و 1960 معرفی شد و ایده اصلی آن این بود که با اتصال یک زنگ تماس به جعبه سیگار، هر باری که سیگاری برداشت می ‌شد، زنگی به صدا درمی ‌آمد.

مقصود از این اختراع این بود که به کمک زنگ تماس، فردی که سیگار می ‌کشید، به تعداد سیگارهایی که مصرف می ‌کند، آگاه شود. هدف اصلی این بود که افراد را به فهمیدن میزان مصرف سیگار و در نتیجه کاهش آن ترغیب کند.

با این حال، این اختراع به دلایلی به عنوان یک روش موثر در کاهش مصرف سیگار شناخته نشد. این ایده از نظر اخلاقی و عملکردی نقدهای بسیاری را به دنبال داشت. همچنین، مصرف سیگار وابستگی و اعتیادی است که باعث می ‌شود راهکارهای ساده مانند شنیدن زنگ تماس، تنها برای کاهش مصرف مؤثر نباشند. در عمل، راهکارهایی مانند برنامه‌ های درمانی، مشاوره ‌های ترک سیگار، و دسترسی به منابع پشتیبانی موثرتر هستند.

اختراع زنگ تماس برای سیگار به طور گسترده به فراموشی سپرده شده است و در حال حاضر تا حد زیادی منسوخ شده است، زیرا نمی‌ تواند به طور موثری در کاهش مصرف سیگار کمک کند و راهکارهای دیگر و مدرن‌تری در این زمینه وجود دارد.

25. لیفت لباس

لیفت لباس (Dress Lift) یک اختراع قدیمی است که در دهه 1900 و 1910 معرفی شد. هدف اصلی این اختراع این بود که به زنان کمک کند تا لباس‌ های سنگینی مانند لباس‌ های زیر، لباس‌های عروس و لباس‌های مجلسی را بر روی خود بپوشند.

لیفت لباس در واقع یک سیستم بود که با استفاده از تسمه ‌ها، کلیپس‌ ها یا سیم‌ه ا، لباس را به بدن زنان متصل می ‌کرد و به طور مؤثری آن را بالا می ‌برد. این اختراع ممکن می ‌ساخت که لباس در نقاط مشخصی مانند شانه‌ها، کمر یا زیر زانو به بدن زنان متصل شود، به این ترتیب لباس از زمین بلندتر قرار می ‌گرفت و زنان به راحتی می‌ توانستند لباس را بر روی خود ببندند.

با این حال، لیفت لباس به دلایل فنی و راحتی محدود در استفاده، پرطرفداری و محبوبیت بسیاری نداشت و به تدریج به فراموشی سپرده شد. یکی از مشکلات این اختراع این بود که عملکرد و استحکام آن به طور کامل و به صورت یکنواخت تضمین نمی ‌شد و ممکن بود لباس در طول زمان بلافاصله یا در حین استفاده از آن بیفتد.

با پیشرفت مد و فناوری پوشاک، طراحی و ساخت لباس‌ ها نیز تغییر کرد و راهکارهای مدرن ‌تری برای پوشیدن و بستن لباس ‌های سنگین و پرتعداد پیدا شدند. به  طوری که امروزه روش‌ هایی مانند زیپ، دکمه، چسب لباس و سیستم ‌های بند و بسته جایگزینی مناسب تر برای این نیازها شده‌ اند.

بنابراین، لیفت لباس به عنوان یک اختراع منسوخ و کمتر استفاده شونده، جای خود را به روش‌های مدرنتر و کارآمدتری در حوزه پوشاک و بستن لباس‌های سنگین داده است.

26. برس خشک کننده برای مو

برس خشک کننده برای مو (Hair Drying Brush) یک اختراع است که به عنوان یک روش دوکاره برای خشک کردن و سفت کردن موها معرفی شده است. این اختراع شامل یک برس برقی است که دارای عملکرد خشک کننده می ‌باشد، به علاوه با دستگاه گرمایی مجهز شده است که می ‌تواند موها را در عین حال سفت نماید.

برس خشک کننده برای مو، با ترکیب عملکرد خشک کننده و برس کردن مو، هدف اصلی خشک کردن و سفت کردن موها را در زمان کمتری ارائه می ‌دهد. با استفاده از این دستگاه، می ‌توان موها را به طور همزمان خشک کرده و شکل داده، به نحوی که آنها حالت و حجم بیشتری بگیرند و به شکل دلخواه سفت شوند.

با این حال، برخی از محدودیت ‌ها و مشکلات در استفاده از برس خشک کننده برای مو وجود دارد. اولاً، این دستگاه‌ ها ممکن است برای موهایی که به شکل طبیعی خشک و سفت هستند، خیلی گرم باشند و به موها آسیب برسانند. ثانیاً، زمان استفاده از این اختراع‌ ها ممکن است طولانی تر باشد نسبت به استفاده از دستگاه‌های جداگانه برای خشک کردن و سفت کردن موها. همچنین، استفاده از حرارت زیاد بر روی موها می‌تواند باعث خشکی، شکنندگی و آسیب به موها شود.

اختراعات عجیب و منسوخ شده ولی جالب؛ لیست 27 وسیله عجیب

با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه‌هایی مانند سشوارهای حرفه‌ای و دستگاه‌های سفت کننده مو به طور جداگانه و بهتری عرضه شده‌اند. این دستگاه‌ها عملکرد و کارآیی بهتری در خشک کردن و سفت کردن موها دارند و به موها کمتر آسیب می‌رسانند.

به طور کلی، برس خشک کننده برای مو به عنوان یک اختراع کمتر مورد استفاده و توجه قرار می‌گیرد، زیرا روش‌های جداگانه و مدرن‌تری برای خشک کردن و سفت کردن موها وجود دارند.

27. کاپوت قابل جداشدن از ماشین

اختراع کاپوت قابل جداشدن از ماشین (Detachable Car Hood) در دهه 1920 معرفی شد. این اختراع ایده  ای بود که کاپوت (کاور موتور) ماشین را به صورت قابل جداشدن طراحی کند تا عملیات تعمیر و سرویس‌دهی آسان ‌تر شود. کاپوت قابل جداشدن بوده است که با کمک برخی از قفل ‌ها، بلند کردن آن و جدا کردن از بدنه ماشین امکان‌پذیر شود.

هدف اصلی این اختراع این بود که به تعمیرکاران و سرویس‌ دهندگان ماشین، امکان دسترسی آسان به قسمت‌ های داخلی موتور و سیستم‌ های مختلف ماشین را بدهد. با جدا کردن کاپوت، تعمیر و نگهداری برخی از قطعات و اجزای ماشین بسیار ساده‌تر می ‌شد و زمان و هزینه های مربوط به سرویس ماشین را کاهش می ‌داد.

با این حال، این اختراع تنها به مدت کوتاهی مورد استفاده قرار گرفت و به تدریج جای خود را به سیستم‌های ثابت کاپوت در ماشین ‌ها داد. علت اینکه کاپوت قابل جداشدن از ماشین منسوخ شده است، عملکرد محدود و عملی نبودن آن در طول زمان و همچنین مشکلات ایمنی و طراحی مربوط به اتصال کاپوت به بدنه ماشین بود.

امروزه، تکنولوژی و طراحی ماشین‌ ها به گونه‌ ای تغییر یافته است که برای دسترسی به اجزا و قطعات داخلی ماشین‌ ها، سیستم‌های پیچیده‌ تر و مطمئن ‌تری استفاده می ‌شود. این سیستم ‌ها علاوه بر فراهم کردن دسترسی آسان ‌تر، همچنین برای حفظ ایمنی و عملکرد بهینه ماشین نیز طراحی شده‌ اند.

به طور کلی، اختراع کاپوت قابل جداشدن از ماشین به عنوان یک اختراع قدیمی و منسوخ، جای خود را به سیستم‌ های ثابت و مدرن کاپوت در ماشین‌ ها داده است.

جمع بندی

اختراعات انسان ها همیشه منجر به پیشرفت و راحت تر شدن زندگی نمی شوند؛ بلکه گاهی اوقات هم طرح چیزهایی به ذهن سازندگان و مخترعان می رسد که اصلا کاربردی نیستند. در این مقاله تعدادی از اختراعات عجیب و ترسناک را به شما معرفی کردیم که با توجه به ناکارآمد بودنشان امروزه مورد استفاده کسی قرار نمی گیرند. از قفس های نگهداری کودکان گرفته تا ماساژورها و دستگاه های لاغری که با الکتریسیته کار می کردند! امیدواریم از خواندن مقاله اختراعات عجیب و منسوخ شده لذت برده باشید…

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو