11 دلیل برای اینکه چرا بدنتان بی علت کبود میشود؟

11 دلیل برای اینکه چرا بدنتان بی علت کبود میشود؟


منبع: زیبامون

281

1398/10/2

15:39


برای اینکه بدونید چرا گاهی اوقات و بدون هیچ علت خاصی بدنتون کبود میشه، حتما در ادامه با زیبامون همراه باشید و با دلایل کبود شدن بدن بیشتر آشنا بشید.

11 دلیل برای اینکه چرا بدنتان بی علت کبود میشود؟

تا به حال شده که صبح بیدار بشید و ببینید یه نقطه از بدنتون کبوده و هیچ ایده ای نداشته باشید این کبودی زشت یهو از کجا پیداش شده؟ این اتفاق عجیب و بی علت که گاه به گاه تقریبا برای همه ماها افتاده باورتون بشه یا نه رایج تر از این حرفهاست و کلی دلایل متفاوت پشتش داره. 

از کمبود ویتامین گرفته تا مشکلات جدی سلامت، کبودی های بی علت نقاط مختلف بدن میتواند دلایل متفاوتی داشته باشند. در این مقاله از زیبامون دات کام میخواهیم این دلایل را همراه با شما بررسی کنیم.

 

چرا بدن کبود می شود؟

کبودی وقتی اتفاق میوفتد که رگ های خونی زیر پوست در نقطه ای پاره میشوند یا دچار ضربه میشوند و خون از انها خارج شده و وارد نقاط اطراف رگ در زیر پوست میشود. معمولا این اتفاق وقتی رخ میدهد که فرد دچار اسیب دیدگی ای نظیر ضربه خوردن، زمین خوردن و یا اسیب دیدن حین ورزش و یا غیره را تجربه کند. ولی اگر فرد بدون اینکه ضربه یا اسیب دیدگی خاصی را تجربه کند دچار کبودی شده اید این به این معنی است که دارید خیلی اسان کبود میشوید و همچین چیزی دلایل متفاوتی دارد که در ادامه برایتان شرح میدهیم.

 

کبودی آرنج

 

1. ارتباط استفاده از دارو با کبودی بی علت بدن

داروهای متفاوت میتونن باعث بشن بدن افراد نسبت به کبودی حساس تر بشه. براساس گفته های دکتر انتونی کوری یک جراح ارتوپد در دانشگاه پزشکی تولدو ، آسپرین و سایر داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین، هپارین ، ریواروکسابان و دبیگتران روی لخته شدن و وضعیت سلول های خونی تاثیر مستقیم میذارن و این امر میتونه به کبودی های بی علت و اسان بدن منجر بشه.

همچنین داروهای استروییدی و هورمونی هم میتونند باعث بشن که پوست شما نازک تر و اسیب پذیر تر بشه و در نتیجه سریعتر کبودی رو تجربه کنید. اگه نگرانید و یا شک دارید که داروهایی که دارید مصرف میکنید باعث کبودی بدنتون میشن بهتره که حتما با پزشک معالج و یا مشاورتون راجع به این مسئله صحبت کنید و اسون ازش عبور نکنید. اما هرگز دست از مصرف داروهاتون بدون مشورت با پزشکتون فقط چون حس کردید باعث کبود شدن بدنتون شدند نکشید.

 

2. ارتباط بالا رفتن سن و کبود شدن سریع بدن

اینکه با بالا رفتن سنتون اسون تر از قبل بدنتون کبود بشه کاملا یه امر طبیعیه. بالا رفتن سن باعث میشه که پوست خاصیت ارتجاعی و کش سان بودنش رو از دست بده و همچنین نازک تر از قبل وقتی که جوون تر بودید بشه. اون لایه چربی زیر پوست هم که باعث میشد شدت صدماتی که به پوست وارد میشه پایین بیاد هم با بالا رفتن سنتون نازک تر از قبل میشه.

دکتر میشل لی یک متخصص پوست و جراح پلاستیک ساکن لس انجلس در این رابطه گفته : سلول های خونی نزدیک به سطح پوست با بالا رفتن سن و سال در برابر ضربه ها و اسیب ها نسبت به قبل حساس تر و اسیب پذیر تر میشن و در نتیجه احتمال اینکه فرد بدنش کبود بشه هم بالا میره. معمولا این کبودی ها روی سطح دست ها، پاها ، بازوها و رون ها مشاهده میشوند.

 

کبودی ناشی از پیری

 

3. ارتباط رژیم غذایی با کبودی های بی علت بدن

متخصصان تغذیه ازعان دارند یکی از اصلی ترین علت هایی که مردم به اسانی دچار کبودی میشوند در واقع غذایی است که میخورند. در واقع اینجا حرف از غذاهای پر ضرر و یا هله هوله ها نیست بلکه حتی غذاهای سالمی مثل سیر، زنجبیل، چای سبز، زردچوبه و ...میتوانند خون را رقیق کرده و بدن و پوست شما را برای کبود شدن حساس تر و اماده تر کنند.

دکتر میشل لی در این رابطه ازعان داشت که به همین دلیل همیشه از بیمارانش میخواهد که یکی دو هفته قبل از عمل جراحی دست از خوردن این سری از مواد غذایی بکشند تا میزان کبودی ها در بدنشان پس از عمل کاهش پیدا کند.

 

میوه و سبزیجات

 

4. ارتباط کمبود ویتامین و کبودی بی علت بدن

بعضی از مواقع دلیل کبود شدن بی علت پوست میتواند کمبود بعضی از ویتامین ها در بدن فرد باشد. ویتامین c و رسیدن حد کافی از ان به بدن برای درمان زخم ها و شکل گیری کلوژن به شدت ضروری است و وقتی به حد کافی به بدن نرسد ممکن است شما شروع به دیدن کبودی در نقاط مختلف پوست خود بدون علت خاصی بکنید.

دکتر کوری در این رابطه گفته است که کمبود کلوژن باعث میشه دیواره های سلول های خونی راحتتر بشکنند و در نتیجه کبودی هم سریعتر شکل بگیره. ویتامین k یکی دیگر از ویتامین هایی است که نقش اساسی ای در منعقد شدن خون ایفا میکند و کمبود این ویتامین نیز ممکن است منجر به کبودی سریعتر شود. اگرچه که در میان همه مواردی که باعث کبود شدن افراد میشود این مورد انقدرها هم رایج نیست.

کوری در این رابطه گفته که کمبود ویتامین k بین بزرگسالان خیلی کمه و بیشتر بین نوزادها دیده میشه. با این وجود داشتن یک رژیم غذایی سالم که شامل همه ویتامین ها از جمله ویتامین c و ویتامین k و سایر مواد مغذی میشود ضروری است.

 

کبودی بدن

 

5. ارتباط اختلالات خونی با کبودی های بی علت

تعدادی از اختلالات در خون ریزی و سلول های خونی وجود دارد که داشتن انها میتواند منجر به کبودی های اسان و بی علت بدن شود. در واقع اختلال های خونی میتواند باعث خون ریزی های داخلی هم بشود. معمولا افرادی که دارای این اختلال ها هستند جدا از کبود شدن علائم دیگری مانند خون ریزی از بینی و یا خون ریزی از لثه ها را نیز تجربه میکنند.

یکی از رایج ترین بیماری های مرتبط با اختلال خونی بیماری عامل وون ویل براند  است که فقط 1% از جمعیت به ان مبتلا هستند. کسانی که به بیماری وون ویل براند هستند در واقع دچار کمبود پروتئین وون ویل براند هستند که در واقع پروتئینی ضروری برای منعقد شدن و تشکیل سلول های خونی است. بیماری دیگری که باعث کبودی های زیاد در بدن میشود هموفیلی است.

 

6. رابطه کم بودن تعداد پلاکت های خون و کبودی

پلاکت ها، سلول های کوچیک خونی ای هستند که با وصل شدن به هم لخته خون تشکیل میدهند و بعد از اسیب رسیدن به بدن شما و بروز زخم باعث میشوند کمترین حد خون ریزی را تجربه کنید. اگر پلاکت های حاضر در خون شما کم باشد و کارشان را به خوبی انجام ندهند این مسئله باعث میشود که به اسانی بدنتان کبود شود. یک پزشک میتواند به راحتی با یک تست خون ساده میزان پلاکت خون شما را بررسی کند.

 

کبودی زانو

 

7. رابطه ژنتیک و کبودی های بی علت بدن

متوجه شدید که خواهر برادر و یا والدینتان هم اسان کبود میشوند؟ بعضی از افراد به خاطر نازک بودن رگ های خونی در بدنشان به طور کل اسان کبودی را تجربه میکنند ( این مسئله بین خانوم ها رایج تر است.) و یا ممکن است پوست حساس و نازک باعث شود که فرد سریع کبود شود.برای افرادی که این مسئله ژنتیکی است اسان کبود شدن مشکل ساز نیست و نیاز نیست نگران مشکلات خاصی در سلامتی خود باشید.

 

8. ورزش های سنگین و کبودی بدن

بعضی اوقات بعد از بدن سازی یا وزنه برداری یا هر مدل ورزش سنگین دیگری بدون علت یا ضربه خاصی که به بدن وارد شده باشد یک نقطه از بدن کبودی ظاهر میشود. اما علت اصلی این اتفاق این است که فعالیت انجام شده باعث شده در نقطه دچار کبودی یکی از رگ ها پاره شود.

اگر همیشه بعد از ورزش و بدن سازی با کبودی های مختلف روی پوستتان مواجه میشوید این به این معناست که دارید بیش از حد به بدن خود فشار میاورید و بهتر است از سنگینی ورزش های خود بکاهید و یا به بدنتان ما بین ورزش ها، استراحت بیشتری بدهید.

 

آسب یدیدن

 

9. وقت گذرانی زیر نور افتاب و کبودی

شاید بی ربط به نظر برسد اما گذراندن وقت زیادی زیر نور شدید افتاب میتواند پوست شما را حساس و ضعیف کند. نور شدید افتاب دیواره های سلول های خون را ضعیف و اسیب پذیر میکند و شما را در برابر کبود شدن حساس تر میکند. کبودی هایی که به خاطر نور افتاب ایجاد میشوند معمولا هیج درد یا سوزشی ندارند و به خودی خود برطرف میشوند.

 

10. سرطان خون و کبودی پوست

از بین تمام دلایل ساده ای که میتونند به کبودی های بی علت منجر بشن سرطان خون یه دلیل جدی و خطرناکه. همونطور که گفتیم سلولهای خونی و پلاکت های خون با وصل شدن به همدیگه مانع خون ریزی بیش از حد میشن اما اگه پلاکت های خونتون به دلیل سرطان خون پایین باشه ممکنه خیلی راحت مدام کبود بشید. فقط یه دکتر میتونه سرطان خون رو تشخیص بده پس اگه علائم نگران کننده ای دارید بهتر هر چه زودتر به یه دکتر متخصص مراجعه کنید.

 

کبودی دست

 

11. مشکلات روده و کبودی پوست

مشکلات روده یکی دیگر از مشکلات جدی ای است که باعث میشود بدن شما اسان کبود شود. برای شناخت این بیماری ها باید حتما به دکتر مراجعه کنید. روده نقش تولید پروتئین هایی را دارد که به بدن ما کمک میکند خون ریزی کمی داشته باشد پس اگر مشکل و بیماری ای مربوط به روده داشته باشید ممکن است با کبودی های بی علت روی بدنتان هم مواجه شوید.

هر مشکلی که در روده پیش بیاید باعث میشود سطح و میزان ان پروتئین ها کم شود و در نتیجه فرد اسانتر کبود شود. بعضی اوقات کبودی بدن اصلا مسئله جدی ای نیست و فرد نیازی به اینکه نگران شود ندارد اما اگر این نشانه ها به طور جدی و بیش از حد ظاهر میشوند میتواند نشان از یک مشکل داخلی از درون بدن شما باشد.

اگر زیاد کبود میشوید و نگرانید میتوانید با پزشک مشورت کنید. متخصص ها در زمینه فهمیدن علت پشت این کبودی ها خبره هستند و میتوانند مشخص کنند این کبودی ها طبیعی هستند یا نیاز به درمان جدی دارند.

 

چند درمان سریع و خانگی برای کبودی

حالا که متوجه شدید کبودی های روی بدنتان میتوانند چه دلایلی داشته باشند. بهتر است به سراغ روش های سریع و خانگی ای که میتوانید با کمک انها به کبودی های ایجاد شده را درمان کنید برویم.

 

درمان کبودی با استفاده از گوشت سرد

 

گوشت تازه

 

حتما قبلا دیده اید که افراد یک تکه گوشت را روی محل کبودی قرار میدهند. گوشت قابلیت این را دارد که کبودی را کمرنگ و درمان کند.ولی این روش بیشتر به درد کبودی ای که تازه در حال شکل گیری است میخورد.

 

درمان کبودی با کمک یخ

 

یخ

 

 یخ ها را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و محل کبودی را با انها کمپرس کنید. اصلا و ابدا یخ ها را مستقیم روی پوست قرار ندهید.

 

درمان کبودی با کمک سرکه سیب

 

 سرکه سیب

 

سرکه سیب یک درمان طبیعی معجزه بخش برای کبودی است. سرکه را با اب مخلوط کنید تا رقیق شود و بعد با پنبه یا یک حوله به ناحیه کبود شده بمالید. این روش باعث افزایش جریان خون و بهبود سریعتر کبودی میشود.

 

درمان کبودی با نمک و ابلیمو

 

ابلیمو

 

مقداری لیمو ترش را اب بگیرید و اب را با نمک مخلوط کرده و یک پارچه را به ان اغشته کنید و روی محل کبودی ببندید و یک ساعت بر روی محل نگه دارید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو