تهیه کافه لاته



کافی شاپی در خانه تان تاسیس کنید

دراین مطلب با طرز تهیه چند نوع قهوه یا بهتر بگویم با طرز تهیه صحیح چند نوع قهوه همه پسند آشنا می شویم؛ قهوه هایی که هر وقت هوس نوشیدن آنها را داشتید، می بایست به کافی شاپ مراجعه می کردید ولی حال می توانید به راحتی آن ها را در منزل خود، همانند یک متصدی قهوه تهیه کنید و در کنار لذت بردن با نوشیدن آن ها هنر خود را به رخ دیگران بکشید.



ابتدا باید بدانیم که قهوه جوش با شیرجوش فرق دارد و هر کدام برای منظور خاصی طراحی شده است. قهوه جوش دهنه ای تنگ نسبت به پایین ظرف دارد و کمر باریک است، تا به این وسیله بتوان قهوه ای مطلوب را به دست آورد، درحالی که شیرجوش در بدنه خود انحنا ندارد و دهنه آن نیز هم راستا با بدنه است تا بتوان هنگام حرارت دادن شیر، کف مناسبی را به دست آورد.



ترکیبات کافه لاته



قهوه شیری رنگ
کافه لاته یا قهوه لاته به طور تحت اللفظی شیر قهوه نامیده می شود که شامل یک سوم لیوان قهوه اسپرسو و دوسوم لیوان شیر کفدار است. در ایتالیا خوردن کافه لاته تنها در صبحانه مرسوم است اما در ایالات متحده نوشیدن این قهوه در تمام طول روز طرفدار دارد، به ویژه این که با شربت های شیرین طعم دار شده باشد.

مواد و وسایل لازم مورد نیاز:
  • شیر جوش
  • لیوان بلوری بلند
  • دستگاه اسپرسوی خانگی یا سنتی
  • پودر قهوه اسپرسو 8گرم
  • شیر سرد پر چرب نصف فنجان قهوه خوری
  • سس شکلات نصف فنجان قهوه خوری کوچک (اختیاری)
طرز تهیه:

شیر را درون شیرجوش ریخته و روی حرارت ملایم قرار داده تا داغ شده و کف روی آن تشکیل شود. سپس آن را از روی حرارت بر دارید.قهوه اسپرسو را به اندازه یک سوم لیوان تهیه کرده و داخل یک قهوه جوش بریزید. درصورتی که از سس شکلات استفاده می کنید، آن را ته لیوان بریزید، سپس با یک قاشق کف روی شیر را طوری که با سس قاطی نشود با ملایمت روی سس ریخته و بعد از آن شیر را روی آن بریزید و ولی نباید با سس قاطی شود. این کار را ادامه دهید تا دو سوم لیوان پر شود. بعد قهوه ای را که در قهوه جوش دارید را خیلی به آرامی روی شیر بریزید. درصورتی که این کار را با حوصله انجام دهید، قهوه بین شیر و کف شیر قرار می گیرد.

نکته:

1 – مثل کاپوچینو درصورتی که دستگاه اسپرسو در اختیار ندارید، از پودر قهوه فوری اسپرسو استفاده کرده و یک قاشق چای خوری پودر قهوه را در نصف فنجان آب جوش حل کنید.




۱- به دلیل خاصیت نشاط بخشی قهوه، ضد افسردگی است.

۲- نوشیدن یک فنجان قهوه در بسیاری از مواقع سردرد را برطرف می کند.

۳-قهوه به دلیل داشتن ماده ای به نام تانن از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

۴- تحقیقات ۹ ساله دانشمندان ژاپنی نشان می دهد مصرف منظم قهوه به دلیل دارا بودن اسید کلروژونیک، خطر ابتلا به سرطان کبد را تا ۴۹ درصدو مصرف نامنظم قهوه می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را تا ۲۹ درصد کاهش دهد.

۵- محققان هلندی به این نتیجه رسیدند که نوشیدن یک فنجان قهوه در طی روز خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. زیرا ترکیبات موجود در قهوه از جمله منیزیم و پتاسیم به سوخت و ساز قند در بدن کمک می کند.

۶- تحقیقات مریم سابقی و یاسر دری، دو محقق ایرانی در ایالت متحده نشان داده است که بوییدن دانه های قوه می تواند باعث بازگشت اشتهای از دست رفته پس از آشپزی شود. آنان معتقدند که مولکول های قهوه با حرکات جنبشی خاص خود باعث جدا شدن مولکول های غذا از گیرنده های بویایی بینی و بدین ترتیب باعث بازگشت اشتها می شود. این دو محقق همچنین این روش را برای افزایش سلامت حیوانات در موسسه های تحقیقاتی پیشنهاد کرده اند.



کافه لاته ویکی



محبوب ترین قهوه ها

قهوه ترک

قهوه ترک یکی از محبوب ترین قهوه هاست که در بین خانواده ها طرفدار زیادی دارد، برای همین طرز تهیه صحیح آن را در اینجا آوردیم.

مواد مورد نیاز:

  • قهوه جوش
  • فنجان قهوه کوچک سفید
  • آب سرد: یک فنجان
  • پودر قهوه ترک: یک قاشق چای خوری سر پر
  • شکر: درصورت نیاز یک قاشق چای خوری
طرز تهیه:

برای این که قهوه ای خوب داشته باشید، ابتدا پودر قهوه را داخل قهوه جوش بریزید. در نظر داشته باشید که برای تهیه قهوه ترک، در صورتی که آن را شیرین می خواهید، شکر را قبل از درست کردن باید به آن اضافه کنید. بنابراین بعد از ریختن پودر قهوه داخل قهوه جوش، به میزانی که می خواهید قهوه را شیرین کنید، (بین نصف قاشق چای خوری تا یک قاشق چای خوری شکر داخل قهوه جوش بریزید). برای این که چربی پودر قهوه را در آورید، با پشت قاشق مخلوط، پودر قهوه و شکر را به دیواره قهوه جوش خوب بمالید و بعد از آن یک فنجان آب سرد روی آن ریخته و روی شعله حرارت کم بگذارید تا قهوه تان زمان مناسب برای جا افتادن را داشته باشد. توجه کنید که آن را هم نزنید، فقط حواس تان باشد که سر نرود. قهوه ترک در زمانی که می خواهد به جوش آید، از کناره های بدنه قهوه جوش شروع به بالا آمدن می کند و روی آن دایره ای تشکیل می شود، زمانی که این دایره به اندازه یک سکه  2 ریالی شد آن را از روی گاز برداشته و درون فنجان سفید سرو کنید.

نکته:

 1 - درصورتی که می خواهید بیش از یک فنجان قهوه درست کنید، مقدار مواد را ضرب در تعداد فنجان هایی که می خواهید داشته باشید، بکنید.

2- بعد از آماده سازی قهوه برای بیش از یک نفر، ابتدا خامه روی قهوه را بین فنجان ها به طور مساوی تقسیم کرده و این کار را تا آخر ادامه دهید تا فنجان قهوه های یکسان داشته باشید.

3 – به جای استفاده از آب می توانید از شیر سرد استفاده کنید.



کافه لاته طرز تهیه



نوشیدنی راهبان

کاپوچینو

کاپوچینو یک نوشیدنی ایتالیایی است و دلیل اسم گذاری آن، این است که در گذشته یک گروه راهب در رم ایتالیا وجود داشتند به نام کاپوچین. راهب های این گروه به دلیل ریاضت های زیاد چهره ای رنگ پریده داشتند و برای پوشاندن خود از عبایی قهوه ای رنگ استفاده می کردند که این عبا کلاه نیز داشت که روی سر می انداختند. به دلیل شباهت این نوشیدنی قهوه به چهره راهب ها که صورتی رنگ پریده و سفید داشتند با کلاهی قهوه ای بر سر، نام آن را کاپوچینو نهادند.

مواد و وسایل لازم مورد نیاز:

  • شیر جوش
  • فنجان قهوه بزرگ
  • دستگاه اسپرسوی خانگی یا سنتی
  • پودر قهوه اسپرسو: 8گرم
  • شیر سرد پر چرب:نصف فنجان قهوه خوری
طرز تهیه:

شیر سرد را داخل شیرجوش ریخته و روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا داغ شود. وقتی کف روی شیر تشکیل شد، آن را از روی گاز برداشته و فنجان را تا نیمه از شیر پر کنید. سپس قهوه اسپرسو را همانگونه که در شماره قبل آمده، آماده کرده و روی شیر بریزید تا فنجان پر شود. در آخر نیز به کمک یک قاشق کف شیر را روی نوشیدنی خوب پخش کنید.

نکته:

1 – درصورتی که دستگاه اسپرسو در اختیار ندارید، از پودر قهوه فوری اسپرسو استفاده کرده و یک قاشق چای خوری پودر قهوه را در نصف فنجان آب جوش حل کنید.

2 – روی قهوه را با پودر دارچین یا قهوه تزئین کنید.

 

منبع: برترین ها