کدبانوگری هنری دلنشین و اما پیچیده است که بدون دانستن چم و خم کار شاید موفقیت چندانی را در پی نداشته باشد. لذا برای هر خانم خانه دار لازم است تا اطلاعاتی ظریف و کارا در مورد مواد غذایی، چگونگی نگهداری آنها ، و چگونگی استفاده از آنها را داشته باشد .

دیدن یک قوطی کنسرو تاریخ گذشته یا بیسکویت‌هایی که بوی ماندگی گرفته‌اند در کابینت آشپزخانه اتفاق ناخوشایندی است. این نکته‌ها کمک می‌کند تا خوراکی‌ها و غذاها را مدیریت و از دور ریختن و خراب شدنشان پیشگیری کنید...

1 -به کابینت‌ها سر و سامان دهید. کلوچه‎ها و بیسکویت‌هایی که در بسته‎بندی‌شان باز است به طور مناسب نگهداری کنید. برای نگهداری غلات و خشکبار از کیسه‌های مخصوص که درشان خوب بسته و راحت باز می‌شود، استفاده کنید. قوطی‌های کنسرو و مواد غذایی قدیمی‌تر را در قسمت‌های جلویی بچینید تا زودتر مصرف شوند.

3 -همه قوطی‌ها و بسته‌بندی‌ها برای استفاده مجدد مناسب نیستند. ظروف شیشه‌ای که خوب تمیز می‎شوند برای نگهداری خوراکی‌ها مناسب‌اند اما در مورد قوطی‌های فلزی آلومینیومی توصیه می‌شود پس از باز کردن، مواد غذایی داخل این ظروف نگهداری نشوند. ظروفی هم که خوب شسته نمی‌شوند به محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها تبدیل می‌شوند.

4 -به‌هم‌‌ریختگی‌ها را از بین ببرید. قوطی‌های کوچک را در ظروف بزرگ کنار هم قرار دهید. خوراکی‌هایی که احتمال ریختن‌شان وجود دارد به شکل عمودی در ظرف مناسبی قرار دهید. برای استفاده راحت‎تر می‌توانید از یک ظرف یا سبد چهارگوش دسته‌دار استفاده کنید.

5 -هوا عامل اصلی فساد مواد غذایی است. با استفاده از وکیوم و هواگیری، مواد غذایی را به جای چند هفته تا ماه‌ها سالم نگه دارید.

6 -هنگام خرید ظروف نگهداری مواد خوراکی به شکل آنها هم توجه کنید. ظروف چهارگوش فضای کابینت و یخچال را افزایش خواهند داد.

در مورد مصرف مواد منجمد فریزری چه می دانید ؟

نکاتی که باید هنگام مصرف ماده غذایی منجمد رعایت کرد به اندازه مراحل مختلف انجماد حائزاهمیت است. برای این که یک ماده غذایی منجمد هنگام مصرف ، طعم و بو و رنگ خوبی داشته باشد، باید هنگامی که یخ آن باز می شود، به چند نکته توجه کرد. تجربه ثابت کرده است که بهترین روش " باز کردن" یک ماده منجمد ، طبخ آن است ( یعنی همانطور که منجمد است، در ظرف بگذاریم و حرارت دهیم) . این روش علاوه بر اینکه بهترین روش از نظر حفظ خواص مواد است ، از نظر وقت نیز صرفه جویی به حساب می آید و زمانی که فرصت کافی برای

تنظیم برنامه غذایی از پیش وجود ندارد ، مفید واقع می شود.

اصول اولیه برای بازکردن مواد غذایی

- ماده غذایی منجمد را تنها زمانی از بسته بندی اش خارج کنید که می خواهید مستقیماً روی اجاق بگذارید.

- ماده غذایی ای که از حالت انجماد خارج می شود، باید در اسرع وقت مصرف شود.

- فقط مقدار مورد نیاز ماده غذایی را از فریزر خارج کنید، نه بیشتر. زیرا همانطور کآه بارها گفته شده ، انجماد مجدد مواد غذایی به هیچ وجه صحیح نیست.همچنین نگهداری آن در یخچال اصلاً توصیه نمی شود .

روشهای مختلف باز آردن مواد غذایی منجمد

1- می توان بسته ی مورد نظر را در دمای عادی آشپزخانه قرار داد تا به تدریج یخ آن باز شود. اما تجربه ثابت کرده است که این روش بیش از این که مفید باشد ، مضر است . این روش فقط برای میوه های خام منجمد شده پیشنهاد می شود و همچنین برای شیرینی های منجمد، خمیرهای مخصوص تارت و پای و نان . در صورت استفاده از این روش ، باید بدانید که دمای آشپزخانه نباید از 20 درجه سانتیگراد بیشتر باشد. بر حسب این که بسته شما چه اندازه ای داشته باشد، باید بین دو تا چهار ساعت صبر کنید تا یخ آن باز شود.

2- می توانید بسته مورد نظر را همراه کیسه یا ظرف یکبار مصرف آن در ظرفی بزرگتر ، حاوی آب( آب سرد) قرار دهید. این روش بیشتر مناسب انواع گوشت سفید و قرمز است.

3- روش سوم که راحت ترین و مطمئن ترین روش است ، قرار دادن بسته مورد نظر در یخچال است تا به تدریج یخ آن باز شود. این روش از این جهت مطمئن ترین شناخته شده که تغییردمایی صورت نمی گیرد و احتمال اکسیداسیون مواد ( لااقل در سطحشان ) خیلی کمتر از دو روش پیشین است ؛ در ضمن تقریباً مناسب همه نوع مواد هست. ( از جمله انواع شیرینی ، نان و خمیر تارت و پای ) .برای اینکه بتوانید از این روش استفاده کنید، بهتر است برنامه غذایی را قبلاً تنظیم نمایید تا مجبور به تصمیم گیری سریع و ناگهانی نشوید.موادی که به این طریق یخشان را باز می کنید، حداکثر ظرف مدت 24 ساعت به مصرف برسانید.

4- در مواردی که عجله دارید، می توانید بسته مورد نظر خود را حرارت دهید تا زودتر باز شود.البته این روش برای موادی که در بسته بندی های آلومینیومی قرار دارند، مفید است . برای اینکار فر را روی حرارت کم ( حداکثر 60 درجه سانتی گراد ) تنظیم کنید ( زیرا حرارت باید کمتر ازحرارت مورد نیاز برای طبخ باشد ) سپس حدود 45 دقیقه بسته را در فر قرار دهید . ( از روشحرارت غیرمستقیم هم می توانید استفاده کنید.) این روش برای انواع گوشت مفید است ( مگر گوشت کبابی و سرخ کردنی مثل استیک )،همچنین برای نان هم خوب است زیرا درست مانند نان تازه خواهد شد.

5- روش آخر، طبخ مواد منجمد است . این روش نتیجه خیلی خوبی می دهد. برای استفاده ازاین روش ، مواد را به محض خروج از فریزر در آب داغ یا روغن داغ قرار می دهند.موادی که معمولاً در فر می پزند مثل ژیگو و مرغ بریان را مستقیماً در فر قرار می دهند و حرارترا مطابق معمول تنظیم می کنند، فقط باید مدت زمان بیشتری را برای طبخ در نظر گرفت .

گوشتهای برش داده شده مثل استیک ، فیله مرغ یا خوراک هایی مانند شامی کباب و کتلت را مستقیماً در ماهیتابه و مطابق معمول می پزند.

سبزیجات را هم در ظرفی حاوی آب جوش و کمی نمک می ریزند تا بپزند. برای غذاهای آماده هم می توان از طبخ در فر یا از طبخ به روش حرارت غیرمستقیم استفاده کرد. در برخی موارد هم می توان، غذای آماده را در قابلمه قرار داد و حرارت داد ( مثل دلمه ).

در صورتی که خمیر تارت یا پای را قبل از انجماد در قالب های آلومینیومی قرار داده اید، بدون بازکردن یخشان با مواد مورد نیاز پرکنید و در فر بگذارید.

فرآوری: کهتری

بخش خانواده ایرانی

منابع:

 سلامت-شهرداری تهران

مقالات مرتبط :

اقتصادی فکر کنید   

نگهداری بهتر از یخچال

آنچه از سفره نمی دانستید 

فوت های کوزه گری

منبع : tebyan.net