آموزش خرید و نگهداری از ماهی قرمز عید


در حالی که طول عمر ماهی قرمز بین ۲۵ تا ۴۰ سال گزارش شده ، به علت سهل انگاری و کم توجهی، ماهیان قرمز عید حتی چند ماه هم عمر نمی کنند. لازم است نسبت به نگهداری و مراقبت از جاندارانی بپردازیم که زندگی و جان آنان هم اکنون در اختیار ماست.


ماهی قرمز، ماهی گلی، ماهی حوضی، ماهی طلایی، ماهی تنگی و... را همه می شناسند. می گویند حضور ماهی قرمز بر سر سفره هفت سین و به هنگام فرا رسیدن نوروز نشان از پویایی، شادابی و سرزندگی است و رنگ سرخش و زلال آبی که در آن غوطه ور است پیام آور کمال جویی انسان است.این حیوان کوچک خانگی که بسیار جذاب و دوست داشتنی است، در صورت مراقب مناسب می تواند تا چند سال در کنار ما در منزل زندگی کند.

اما متاسفانه به خاطر قیمت ارزان آن، اغلب توجه لازم به آن نمی شود و در شرایط نامناسب نگهداری می گردد، لذا بیش از چند ماه عمر نمی کند.

دکتر علی جاویدپور، در راستای حفظ سلامت و بهداشت عمومی بر ضرورت توجه به سالم بودن ماهی های قرمز شب عید تاکید و اظهارکرد: ماهی قرمز شب عید شادی و آرامش و زیبایی سفره هفت سین را دو چندان می کند لذا توجه به سلامتی آنها در راستای حفظ سلامتی و بهداشت عمومی اهمیت دارد.

ماهی گلی

مدیر اداره مبارزه با بیماری های طیور و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان به ویژگی های ماهی سالم شب عید اشاره کرد و گفت: ماهی قرمز باید دارای تحرک مناسب باشد و پولک های آن سالم و فاقد هرگونه ضایعه از قبیل زخم و …. باشد.
این دکترای دامپزشکی تصریح کرد: همچنین باله های شنای ماهی نیز می بایستی قائم و دم آن کشیده باشد و تحرک لازم را داشته باشد.
جاویدپور همچنین گفت: ماهی سالم باید فاقد هرگونه برآمدگی در بدن بوده و چشم های ماهی نیز باید فاقد بیرون زدگی و یا تورفتگی باشد.
وی با بیان اینکه گشادی دهانه تنگ نگهداری ماهی، مهمتر از حجم آن است خاطرنشان کرد: عدم ایجاد استرس، نگهداری در دمای 20 درجه سانتی گراد،تغذیه مناسب و آب فاقد کلر و تعویض به موقع آب از نکات بسیار مهم در نگهداری ماهی قرمز است.
مدیر اداره مبارزه با بیماری های طیور و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان ادامه داد: جلوگیری از دست زدن کودکان و افراد حساس دارای سابقه آلرژی و شستن دست ها پس از تماس با ماهی از نکات دیگری است که باید حتماً مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار کرد: از هرگونه تغییر در دمای آب ماهی می بایستی خودداری شده و در صورت مشاهده تغییر در ظاهر و رفتار ماهی می بایستی با دکتر دامپزشک مشورت کرد.
مطمئن باشید اگر موارد بالا را رعایت کنید مشکل خاصی برای سلامت این ماهی های دوست داشتنی پیش نخواهد آمد.
آموزش خرید و نگهداری از ماهی قرمز عید 4.2/5 25
منبع : ایسنا-/ف