آکاایران: چگونه ازآرام پـز استفاد ه کنیم؟

یک آرام پز د ر هر زمان از سال می تواند زند گی را با آسایش بیشتری همراه کند . هنگامی که د ر یک عصر پاییزی به خانه برمی گرد ید و با باز کرد ن د ر، بوی خوش خوراکی گرم و آماد ه را که د ر آرام پز منتظر شماست، استشمام می کنید ، نیمی از خستگی شما برطرف می شود . ناگفته نماند که یک آرام پز تنها د ر فصول سرد به کار نمی آید ، د ر تابستان با استفاد ه از این وسیله می توان ایجاد حرارت ناشی از اجاق خوراک پزی را بسیار کاهش د اد .

یک آرام پز د ر هر زمان از سال می تواند زند گی را با آسایش بیشتری همراه کند ، زیرا هنگامی که از قبل برای غذا برنامه ریزی می کنید ، د ر زمان اوج رسید گی به امور خانه، زمان بیشتری خواهید د اشت.هنگامی که یک مهمانی مشترک برگزار می کنید یا قرار است از صبح به پیک نیک بروید هم آرام پز به کمک شما خواهد آمد . کافی است مواد لازم را هنگام غروب د ر آرام پز قرار د هید تا د ر طول شب آماد ه شود .

▪ آیا آرام پز وسیله مطمئنی است؟

بله،آرام پز که جزو وسایل د م د ست طبخ و پز است، مواد غذایی را به آهستگی و د ر حرارت کم - معمولاً بین ۱۷۰ و ۲۸۰ د رجه فارنهایت معاد ل ۷۶ تا ۱۳۷ د رجه سانتیگراد - می پزد . حرارت کم موجب می شود که قطعات گوشت حتی اگر گوشت بسیار عالی هم نباشد ، نرم و خوش خوراک شد ه و آب کمتری از د ست بد هند .

عواملی چون حرارتی که مستقیماً د ر ظرف تولید می شود ، زمان طولانی طبخ و بخار محبوس شد ه د ر ظرف د ر بسته، باکتری ها را از بین برد ه و آرام پز را به وسیله ای ایمن برای تهیه غذا تبد یل می کنند .

ـ طبخ و پز آهسته و مطمئن برای اطمینان از سلامت غذا، د رجه آرام پز باید د ر حد ی باشد که بتواند غذا را به آرامی و بد ون نیاز به رسید گی تهیه کند و از طرفی باید آنقد ر سریع باشد که موجب فاسد شد ن غذا نشود . برای اطمینان از اینکه د رجه حرارت برای غذایی که تهیه می کنید از هر جهت سالم و مطمئن است، قبل از طبخ هر غذایی، آرام پز را با روش زیر امتحان کنید :

۱) آرام پز را با حد ود ۲ لیتر آب نیم گرم پر کنید .

۲) به مد ت ۸ ساعت آن را روی د رجه پایین قرار د هید . ۳. با استفاد ه از یک د ماسنج مناسب د مای آب را اند ازه بگیرید . این کار را باید سریع انجام د هید چون به محض برد اشتن د رب ظرف، د ما به سرعت کاهش می یابد .

۴) د مای آب باید ۱۸۵ د رجه فارنهایت یا ۸۵ د رجه سانتیگراد باشد . اگر د ما از این حد بیشتر باشد ، به این معنا است که اگر غذایی را به مد ت ۸ ساعت و بد ون به هم زد ن د ر آن بپزیم، غذا بیش از حد پخته شد ه یا آب خود را از د ست می د هد . اگر حرارت آب کمتر از ۱۸۵ باشد ، به این معنا است که آرام پز شما به د مای مناسب نمی رسد و امکان فاسد شد ن غذا د ر آن وجود د ارد .

آرام پزهایی که د ارای ظرف سرامیک هستند ، نه تنها راحت تمیز می شوند ، بلکه شما می توانید مواد غذایی را د ر هر وقت روز که می توانستید آماد ه کرد ه و ظرف را د ر یخچال بگذارید و د ر زمان مناسب آن را روی پایه قرار د اد ه و روشن کنید .

▪ چند راهنمایی مفید

ـ همواره از گوشت تازه یا آب شد ه استفاد ه کنید و گوشتی را که هنوز یخ زد ه است، به کار نبرید .

ـ به جای اینکه گوشت را به اند ازه های د رشت خرد کنید ، آن را د ر قطعات کوچک خورشتی یا ریز خرد یا ورقه ورقه کنید . د ر مورد مرغ هم هرگز مرغ را د رسته د ر ظرف قرار ند هید ، بلکه آن را به قطعات کوچک تر تقسیم کنید .

ـ د ر صورت امکان، گوشت را د ر ساعت اول با د رجه بالا طبخ کنید و سپس برای باقی مد ت، د رجه حرارت را کم کنید . به این ترتیب، آرام پز سریع د اغ شد ه و به تد ریج حرارت آن به اند ازه مناسب پایین می آید .

ـ بهتر است غذاهایی که د ر آرام پز تهیه می کنید ، شامل مایعات و به قولی آب د ار باشند . غذاهایی چون سوپ، خوراک لوبیا، تاس کباب یا سس ماکارونی انتخاب های مناسبی هستند .

ـ د ر ظرف را بسته نگه د ارید . باز کرد ن د ر ظرف برای اینکه «نگاهی به آن بیند ازید » زمان با ارزش را به هد ر د اد ه و برای رسید ن د رجه حرارت به اند ازه قبل، حد ود ۲۰ تا ۳۰ د قیقه زمان صرف می شود و این تأخیر با هر بار برد اشتن د ر ظرف تکرار خواهد شد !

▪ مقد ار مواد غذایی

ظرف آرام پز را هرگز کمتر از نصف آن و بیشتر از د و سوم گنجایش پر نکنید . د ر آرام پز، سبزیجات کند تر از گوشت و مرغ می پزند بنابراین اول سبزیجات را د ر ته و د ور ظرف قرار د اد ه و سپس گوشت را اضافه کرد ه و مواد را با مایعی نظیر آب، آب گوشت یا مرغ یا سس بپوشانید . د رب ظرف را محکم کنید و تنها د ر زمانی که باید غذا را بهم بزنید یا از پخته شد ن آن مطمئن شوید ، د رب را برد ارید .

ارسال شده: توسط نازنین

.

منبع :

چگونه ازآرام پـز استفاد ه کنیم؟  | خانه داری