آکاایران: یکی از سوالاتی که همواره برای هر یک از ما وجود داشته راههای تشخیص ماهی سالم از فاسد به هنگام خریداری است :
1) بوی ماهی : ماهی‌هایی که تازه هستند تقریبا بوی مطبوعی دارند و اگر از آبهای شیرین صید شده باشند بوی گیاهان آبزی همان منطقه را می‌دهند. ولی ماهی فاسد بوی نامطبوعی دارد که بیشتر اوقات بوی آمونیاک و ترشیدگی و در اثر پیشرفت فساد بوی گندیدگی می‌دهد.
2) حالت فلس‌ها و پولک ها در ماهی : در رابطه با ماهی‌های تازه فلس‌ها کاملا به بدن چسبیده و به سختی جدا می‌شوند در حالی که در ماهی‌های فاسد فلس‌ها برجسته و به راحتی کنده می‌شود.

آکاایران: راههای تشخیص ماهی سالم از ماهی فاسد

3) شکل بدن ماهی‌ها : بدن ماهیهای تازه قابلیت ارتجاعی دارد و فاقد ترشحات می‌باشند ولی بدن ماهی‌های فاسد اگر با انگشتان فشاری روی بدن ماهی وارد میشود کاملا ایجاد فرو رفتگی می‌کند و ترشحات بدن ماهی زیاد و حالت چسبندگی دارد.
4) چشمهای ماهی : در ماهی‌های تازه چشم علاوه بر این که شفاف درخشان است حالت کاملا محدب دارد در صورتی که در ماهیهای فاسد چشم ماهی تیره و کدر است و کره چشم به طور کامل در حفره چشم فرو رفته است.
5) سرپوش گوش‌ها : در ماهی‌های تازه سرپوشها به طور کامل و تقریبا چسبیده هستند و سطح داخلی آنها لکه ندارد ولی در ماهی‌های فاسد این سرپوش‌ها تقریبا جدا هستند و بر روی سطح داخلی آنها لکه‌های قهوه‌ایی و قرمز رنگ دیده می‌شود.
6) حالت آبشش‌ها : در ماهی‌های تازه آبشش‌ها مرطوب و به رنگ قرمز روشن هستند. ولی در ماهی‌های فاسد آبشش‌ها مرطوب نبوده و رنگی خاکستری دارند.

تشخیص ماهی تازه
چشم های ماهی باید روشن و شفاف باشد .
فلس های ماهی باید درخشان و محکم باشد .
گوش های ماهی باید سرخ رنگ و یا صورتی باشد .
انگشت اضافه را روی بدن ماهی فشار دهید ، اگر اثر انگشت باقی نماند ماهی تازه است .
پولک ماهی تازه براق و درخشان است و محکم به پوست آن چسبیده است .
ماهی تازه دارای بویی طبیعی است و نسبت به حجم خود سنگین تر است .
در هنگام پاک کردن ماهی روی آن کمی نمک بپاشید . نمک به ماهی می چسبد و از سرخوردن آن جلوگیری می کند .
برای گرفتن فلس ماهی می توانید ان را 5 دقیقه در ظرف آب و نمک قرار دهید و بعد در همان ظرف فلس ماهی را پاک کنید تا فلس ها به اطراف نپرد .
برای از بین بردن بوی ماهی از دست خود می توانید آن را با محلول آب و سرکه بشویید یا اینکه لیمو ترش نصف شده را به دستتان بمالید و بعد از چند لحظه دست خود را بشویید .
ابتدا دستتان را خیس کنید . سپس کمی زردچوبه به تمام دستتان بمالید و چند دقیقه صبر کنید سپس با آب و صابون کاملا دستتان را بشویید .
برای بسته بندی ماهی آن را در کیسه نایلونی بگذارید و روی آن برچسبی بزنید و نوعی ماهی و تاریخ خرید آن را بر روی آن بنویسید .
ماهی را به مدت دو تا سه ماه می توانید در فریزر نگهداری کنید .
برای آب پز کردن ماهی از آب و سرکه استفاده کنید تا ماهی له و خرد نشود .
برای سرخ کردن ماهی ابتدا به تمام قسمت های ماهی کمی نمک ، زعفران ، آبلیمو و ادویه بزنید و یا 10  دقیقه در محلول آب و سرکه قرار دهید و بعدآن را سرخ کنید .
برای اینکه مطمئن شوید ماهی بزرگ پخته است ، یک سوزن تمیز را در قسمت گوشت آلود ماهی فرو کنید و به مدت 30 ثانیه نگه دارید و به سرعت بیرون آورید اگر سوزن داغ بود ماهی پخته است .
3-2 ساعت قبل از سرخ کردن ماهی ، ماهی را داخل آبلیمو، سرکه و یا آبغوره قرار دهید از مخلوط هر دوی آن ها هم می توانید استفاده کنید بعد از چند ساعت ماهی را داخل آبکش قرار دهید ، تا آب اضافی آن خارج شود سپس روغن را خوب داغ کنید و ماهی ها را سرخ کنید با این روش احتیاج به آرد هم نیست و ماهی خوشمزه می شود .

تهیه و گردآوری :: گروه تحریریه پرداد

.

منبع :

راههای تشخیص ماهی سالم از ماهی فاسد
  | خانه داری