اپیلاسیون در بارداری، ضرر دارد؟

منبع: نی نی بان

226

1398/10/21

14:25


استفاده از اپیلاتور‌ها و انواع موبر‌ها در میان زنان امری شایع است. هرچند در برهه‌ای از زندگی، میزان استفاده از برخی وسایل تغییر می‌کند. بارداری و حامله شدن بهترین مثال برای این موضوع است. در این دوره میزان هورمون‌ها تغییر کرده، مو‌ها ضخیم‌تر شده، زنان دچار تغییرات خلقی می‌شوند و آستانه تحمل درد در زنان کاهش یا افزایش پیدا می‌کند. این تغییرات را نمی‌توان به آسانی کنترل کرد. اگر چه این تغییرات طبیعی هستند، اما بدین معنی نیست که زنان در دوره بارداری، نمی‌توانند از اپیلاسیون استفاده کنند.

اپیلاسیون در بارداری، ضرر دارد؟

 
چرا زنان در زمان بارداری، دیگر از اپیلاتور‌ها استفاده نمی‌کنند؟
اگر چه استفاده از اپیلاتور‌ به مادر یا نوزاد آسیب نمی‌رساند، با این حال، خم شدن مادر برای از بین بردن مو‌های زائد می‌تواند برای وی سخت و طاقت فرسا باشد. در حقیقت، با بزرگ شدن شکم، این کار غیر ممکن می‌شود. به همین دلیل است که زنان باردار، دیگر از اپیلاتور‌ها استفاده نکرده و از روش‌های دیگر برای از بین بردن مو‌های زائد خود استفاده می‌کنند. علاوه بر این، در زمان حاملگی، آستانه تحمل درد در زنان کمتر از حد معمول می‌شود.
با این وجود، استفاده از اپیلاتور‌ها در دوران بارداری ایمن بوده و به جنین آسیب نمی‌رساند. هرچند عوارضی مانند ایجاد اگزما و ملتهب یا حساس شدن پوست ممکن است به وجود آیند که در این مورد بهتر است با پزشک مشورت کنید. در این شرایط برای اپیلاسیون در بارداری می‌توان از روش‌های دیگر استفاده کرد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. به طور کلی بهتر است در این دوران مراقبت‌ها را بیشتر کنید.
 
موارد منع استفاده از اپیلاتور در دوران بارداری
در دفترچه راهنمای اکثر دستگاه‌های اپیلاتور توصیه شده است که در زمان بارداری، از این دستگاه استفاده نشود. این توصیه بدین دلیل است که افراد از اپیلاتور‌ها برای از بین بردن مو‌های زائد در تمام قسمت‌های بدن استفاده می‌کنند. اگرچه این امر طبیعی است، اما در زمان بارداری به هیچ عنوان نباید از این دستگاه برای از بین بردن مو‌های شکم، شرمگاه (خط بیکینی) و کمر استفاده کرد. استفاده از اپیلاتور بر روی شکم موجب درد بسیار شده که بر روی جنین تاثیر می‌گذارد. بنابراین، انجام این کار در دوران بارداری ممنوع است. 
 
استفاده از موچین و بند
برای برداشتن مو‌های زائد ابرو، چانه، صورت و اطراف سینه، بهتر است که از موچین و بند استفاده کنید. استفاده از آن‌ها آسان و بدون درد بوده و می‌توانید در خانه، خودتان از موچین استفاده کنید، اما بهتر است که برای بند انداختن از افراد ماهر کمک بگیرید.

اپیلاسیون در بارداری، ضرر دارد؟

 
اصلاح
برای اصلاح صورت می‌توانید از تیغ یا ماشین ریش تراشی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که همیشه از تیغ جدید و نو استفاده کرده و از تیغ‌های مصرف شده توسط دیگران اجتناب کنید. زیرا این کار می‌تواند موجب ایجاد عفونت در شما شود. همچنین می‌توانید مو‌های زائد پا را نیز با تیغ بزنید. بهتر است در زمان حمام، اصلاح نکنید. زیرا احتمال لیز خوردن وجود دارد.

استفاده از وکس
اگر در زمان بارداری پوست شما زیاد حساس نشده است، می‌توانید از وکس برای از بین بردن مو‌های زائد خود استفاده کنید. از وکس نباید بر روی واریس، خال، زگیل، روی بینی، گوش، نوک سینه یا پوست تحریک شده و آفتاب سوخته استفاده کرد. قبل از استفاده از وکس، با پزشک خود در این خصوص مشورت کنید.

استفاده از مواد موبر
اگر چه استفاده از کرم‌ها، ژل‌ها، لوسیون‌ها و اسپری‌ها راحت می‌باشد، با این حال، هنوز ثابت نشده است که آیا استفاده از آن‌ها در دوران بارداری ایمن است یا خیر. این محصولات حاوی پودر سولفید باریم و کلسیم تیوگلیکولات بوده که بر ساختار پروتئین مو اثر گذاشته و آن‌ها را از بین می‌برند. این مواد دارای رایحه ناخوشایندی بوده که در موارد نادر ممکن است باعث واکنش آلرژیک شوند. بنابراین اگرچه از لحاظ علمی ضرر این مواد برای جنین ثابت نشده است، اما بهتر است که از آن‌ها در دوران بارداری استفاده نشود.
 
بلیچینگ یا سفید کردن مو
استفاده از مواد سفید کننده و رنگبر می‌تواند باعث جذب این مواد در پوست شده و احتمال انتقال آن‌ها به جنین نیز وجود دارد. هرچند از لحاظ علمی این موضوع اثبات نشده است، اما بهتر است که از آن‌ها در دوران بارداری استفاده نشود.

لیزر و الکترولیز کردن مو‌ها
اشعه لیزر رنگدانه‌های مو را هدف قرار داده و با تخریب فولیکول‌های مو، رشد آن‌ها را متوقف می‌کند. الکترولیز از طریق ارسال پالس‌های الکتریکی به فولیکول مو باعث از بین رفتن مو‌ها می‌شود. این روش خطرناک بوده، زیرا می‌تواند مایع آمنیوتیک درون رحم را تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه از لحاظ علمی، خطرناک بودن لیزر و الکترولیز برای جنین ثابت نشده است، اما بهتر است که از این روش‌ها برای اپیلاسیون در بارداری استفاده نشود.
 
استفاده از موم در دوران بارداری
در صورت باردار بودن احتمالا از عوارض و مشکلات مختلف این دوران که به دنبال تغییرات گسترده هورمونی در بدن ایجاد می شوند به خوبی آگاهید. در واقع تصور ایمن نبودن استفاده از موم در دوران بارداری نیز بر گرفته از همین حقیقت است:
- پوست بدن در دوران بارداری نسبت به گذشته بسیار حساس تر است. این حساسیت ناشی از تغییرات هورمونی بدن در این دوران است.
- تجمع مایعات بدن در دوران بارداری به عنوان عارضه ای اجتناب ناپذیر موجب جریان یافتن خون اضافه در زیر پوست و در نتیجه بروز ادم و تورم در آن می شود. احتباس و تجمع مایعات بدن در این دوران موجب تورم دست ها، صورت، ساق و مچ پاها خواهد شد.
- تورم بدن حساسیت بیشتر پوست را به دنبال دارد. به این ترتیب فرایند موزدایی با استفاده از موم علاوه بر ایجاد التهاب منجر به بروز جوش های ریز پوستی در آن ناحیه خواهد شد. این مساله حتی ممکن است بروز آکنه و رشد موهای زیر پوستی را نیز به دنبال داشته باشد.
- در صورت استفاده از کیت های اپیلاسیون خانگی خطر سوختگی با موم داغ افزایش خواهد یافت.

اپیلاسیون در بارداری، ضرر دارد؟

 
آیا برای اپیلاسیون ناحیه بیکینی می توان از موم استفاده کرد؟
اغلب خانم ها از این تصور که در دوران بارداری و به خصوص روزهای نزدیک زایمان موفق به موزدایی ناحیه تناسلی خود نشوند نگرانند. در واقع برای اسودگی خاطر خود بهتر است بدانید که در هنگام رفتن به اتاق زایمان این مساله کوچکترین اهمیتی برای پرستار و یا پزشک مامای شما ندارد!
- تغییرات هورمونی دوران بارداری موجب افزایش رشد موهای بدن بویژه در ناحیه شکم، صورت، زیر بغل و ناحیه تناسلی خواهد شد.
- در دوران بارداری تراشیدن موهای ناحیه تناسلی به دلیل افزایش جریان خون در این ناحیه روش مناسبی برای این کار به نظر نمی رسد.
- اپیلاسیون ناحیه بیکینی با استفاده از موم با خطر پارگی مویرگ های کوچک یا حتی پارگی پوست همراه است. علاوه بر آن استفاده از این روش خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی را نیز افزایش خواهد داد.
- خارش مداوم پوست از دیگر عوارضی است که ممکن است آن را در دوران بارداری خود تجربه کنید. بنابراین اپیلاسیون ناحیه بیکینی با استفاده از موم ممکن است با تشدید این عارضه همراه باشد.
- در بسیاری از بیمارستان ها موهای زائد ناحیه تناسلی را پیش از زایمان شیو می کنند. بنابراین زیاد به خود سخت نگیرید.

آیا استفاده از موم در دوران بارداری دردناک است؟
اگر چه بسیاری از خانم های باردار در حین انجام اپیلاسیون با موم احساس درد بیشتری دارند ولی این موضوع لزوما در مورد همه آنها یکسان نیست. به طور کلی شدت احساس درد از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
- در صورت احساس نیاز به اپیلاسیون یا موزدایی بدن به مراکز معتبر و متخصصان مجرب مراجعه کنید. پیش از انجام اپیلاسیون با موم حتما باید در قسمت کوچکی از پوست تست حساسیت انجام گیرد.
- مرجله بعد استفاده از روش های صحیح و موم های مرغوب است. باز هم در صورت وجود تردید یا عدم اطمینان در مورد ایمن بودن این روش با پزشک خود در این خصوص مشورت کنید.
- و در نهایت آنکه حتی یک لحظه هم تردید نکنید که به محض فرا رسیدن زمان زایمان مرتب بودن ظاهر بدن هیچ گونه اهمیتی برایتان نخواهد داشت!
بارداری یکی از شگفت انگیزترین مراحل زندگی شماسـت که همانند سـکه اى دورو با دغدغه ها و لذت های خاص خودش همراه است. بنابراین آن را آسان بگیرید و به جای مشغول کردن ذهن خود به مسائل بی اهمیتی مثل رفع موهای زائد بدن سعی کنید از لحظات ماندگار این دروان استفاده کرده و از آن لذت ببرید. شما به همان نحو که هم اکنون هستید زیبایید چرا که زیباترین و نفیس ترین گوهر دنیا را در خود حمل می کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو