به کمک ۱۵ درمان خانگی از شر گرفتگی بینی خلاص شوید

به کمک ۱۵ درمان خانگی از شر گرفتگی بینی خلاص شوید


منبع: خبرنما

4

1402/6/18

14:04


اگر شما هم بعد از تغییرات آب و هوایی مشکل گرفتگی بینی دارید، این 15 درمان خانگی کیپ شدن بینی به شما کمک خواهند کرد زیرا همه آنچه لازم دارید در خانه‌تان پیدا می‌شود…

به کمک ۱۵ درمان خانگی از شر گرفتگی بینی خلاص شوید

گرفتگی بینی می‌تواند به دلیل مخاط یا رگ‌های خونی ملتهب در سینوس‌ها باشد و اغلب زمانی که بیمار شده‌اید یا سرما خورده‌اید رخ می‌دهد. به غیر از مصرف داروها، چندین درمان خانگی کیپ شدن بینی می‌تواند به رفع مشکل شما کمک کند.

گرفتگی بینی یا کیپ شدن بینی گاهی می‌تواند واقعا آزاردهنده باشد و اغلب بر زندگی روزمره تأثیر بگذارد. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که گرفتگی بینی به دلیل وجود مخاط بیش از حد در مجرای بینی است. با این حال، گرفتگی در واقع نتیجه التهاب رگ‌های خونی در سینوس‌هاست. سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی یا عفونت سینوسی همگی می‌توانند این رگ‌های خونی را ملتهب کنند. صرف نظر از دلیل گرفتگی بینی شما، راه‌های آسانی برای تسکین آن وجود دارد که در این نوشتار با هم خواهیم دید.

درمان خانگی کیپ شدن بینی

روش‌های زیر برخی از موثرترین روش‌های درمان طبیعی کیپ شدن بینی هستند:

از یک دستگاه بخور استفاده کنید

دستگاه بخور یا رطوبت ساز می‌تواند راهی سریع و آسان برای کاهش درد سینوسی و کمک به رفع گرفتگی بینی باشد. این دستگاه آب را به رطوبت تبدیل و به آرامی فضا را مرطوب می‌کند.

تنفس در این هوای مرطوب می‌تواند بافت‌های تحریک شده و رگ‌های خونی متورم در بینی و سینوس‌ها را آرام کند. برخی افراد ادعا می‌کنند که هوای گرم و مرطوب نیز می‌تواند به تخلیه بهتر مخاط احتقانی کمک کند. با این حال، بررسی‌ها نشان داده‌اند که هیچ مدرکی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد.

اگر علائم گرفتگی بینی را تجربه می‌کنید، ممکن است همچنان از قرار دادن یک دستگاه بخور یا رطوبت ساز در خانه یا محل کار فایده ببرید.

دوش بگیرید

از کمپرس گرم استفاده کنید - درمان خانگی کیپ شدن بینی

آیا تا به حال وقتی دچار گرفتگی بینی بوده‌اید، متوجه شده اید که بعد از دوش آب گرم می‌توانید خیلی بهتر نفس بکشید؟ احتمالا دلیل خوبی برای این تاثیر وجود دارد. بخار موجود در حمام ممکن است مخاط بینی را رقیق کرده و التهاب را کاهش دهد. گرفتن دوش آب گرم می‌تواند تنفس شما را بهبود دهد و حداقل برای مدتی به حالت عادی بازگردد.

با تنفس بخار آب داغ در سینک هم می‌توانید همین اثر را تجربه کنید:

  • آب گرم سینک را باز کنید.
  • هنگامی که درجه حرارت مناسب است، یک حوله روی سرتان قرار دهید و سر را روی سینک بگیرید.
  • اجازه دهید بخار ایجاد شود و نفس عمیق بکشید.
  • مراقب باشید صورت خود را با آب داغ یا بخار نسوزانید.

هیدراته بمانید

اگر مشکوک به سرماخوردگی یا علائم آنفولانزا هستید، نوشیدن مقدار زیادی مایعات مهم است. حفظ سطح بهینه هیدراتاسیون می‌تواند به رقیق شدن مخاط در مجرای بینی کمک کند، مایعات را از بینی خارج کند و فشار را در سینوس‌ها کاهش دهد. فشار کمتر به معنای التهاب و تحریک کمتر است.

اگر گلودرد هم دارید، مایعات گرم مانند چای نیز ممکن است به کاهش ناراحتی گلو کمک کنند.

از اسپری سالین استفاده کنید

هیدراتاسیون را با آب نمک، محلول آب شور، کمی موثرتر کنید. استفاده از اسپری سالین بینی می‌تواند رطوبت سوراخ‌های بینی را افزایش دهد. برخی از اسپری‌های سالین حاوی داروهای ضد احتقان نیز هستند. قبل از شروع استفاده از اسپری‌های نمکی یا داروهای ضد احتقان با پزشک خود صحبت کنید.

سینوس‌ها را تخلیه کنید

جذاب نیست، اما می‌توانید سوراخ‌های بینی‌تان را با نتی پات تمیز کنید. نتی پات ظرفی است که برای تخلیه مخاط و مایعات از مجرای بینی طراحی شده است. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از آب مقطر یا استریل را به جای آب لوله کشی توصیه می‌کند.

در اینجا نحوه استفاده از یک نتی پت  آورده شده است:

  • بایستید و سر خود را روی سینک دستشویی قرار دهید.
  • دهانه نتی پت را در یک سوراخ بینی قرار دهید.
  • نتی پت را کج کنید تا آب وارد مجرای بینی شما شود.
  • هنگامی که آب وارد سوراخ بینی شما می‌شود، از سوراخ دیگر بینی شما خارج می‌شود و در سینک تخلیه می‌شود.
  • این کار را حدود 1 دقیقه انجام دهید و سپس سوراخ بینی را عوض کنید.

از کمپرس گرم استفاده کنید

برای رفع گرفتگی بینی از کمپرس گرم استفاده کنید

کمپرس گرم ممکن است با باز کردن مجرای بینی به کاهش برخی از علائم احتقان بینی کمک کند. برای تهیه کمپرس گرم به عنوان درمان خانگی کیپ شدن بینی ابتدا یک حوله را در آب گرم خیس کنید. سپس آب حوله را بگیرید، آن را تا کنید و روی بینی و پیشانی قرار دهید.

گرما می‌تواند باعث تسکین درد شود و به کم شدن التهاب در سوراخ‌های بینی کمک کند. این روش درمانی را هر چند وقت یک بار که لازم است تکرار کنید.

داروی بدون نسخه مصرف کنید

احتقان بینی ممکن است ناراحت کننده باشد، اما برخی از داروهای بدون نسخه (OTC) ممکن است مجرای بینی را باز کرده و تسکین دهند. هنگام انتخاب داروی ضداحتقان، آنتی هیستامین یا داروی آلرژی حتماً با یک داروساز صحبت کنید. داروساز همچنین می‌تواند به هر سوالی که ممکن است در مورد یک داروی خاص داشته باشید پاسخ دهد. اگر گرفتگی بینی شما پس از مصرف دارو به مدت بیش از 3 روز بهبود نیافت، یا اگر تب هم دارید، با پزشک تماس بگیرید.

از آنتی هیستامین یا داروهای آلرژی استفاده کنید

اگر احتقان بینی شما ناشی از یک واکنش آلرژیک باشد، ممکن است بخواهید از آنتی هیستامین یا داروهای آلرژی استفاده کنید. هر دو نوع دارو می‌توانند تورم مجرای بینی شما را کاهش دهند و به باز کردن سینوس‌ها کمک کنند. ترکیب داروهای حاوی آنتی هیستامین و ضد احتقان می‌تواند فشار و تورم سینوسی ناشی از واکنش‌های آلرژیک را کاهش دهد.

دستورالعمل این داروها را به دقت دنبال کنید. اگر این کار را نکنید، ممکن است وضعیت بینی را بدتر کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که آنتی هیستامین‌ها ممکن است باعث خواب آلودگی شوند. اگر مطمئن نیستید که آنتی هیستامین چه تاثیری بر شما می‌گذارد، در زمانی که نیاز به فعالیت یا کار نیاز به تمرکز دارید از این دارو استفاده نکنید.

زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان بالایی است و به همین دلیل می‌تواند درمان خانگی کیپ شدن بینی باشد. این ریشه خوراکی بسیار قوی در برابر گرفتگی بینی بسیار موثر است. می‌توانید از زنجبیل به عنوان نوعی کمپرسور استفاده کنید.

برای آماده کردن کمپرسور می‌توانید تکه‌های زنجبیل را در دو فنجان آب بجوشانید. یک دستمال شستشوی تازه را در این ترکیب خیس کنید و به مدت 15 دقیقه روی صورت قرار دهید. شما همچنین می‌توانید چای زنجبیل درست کنید و این چای را سه بار در روز برای تسکین فوری گرفتگی بینی بنوشید.

عسل

عسل درمان خانگی کیپ شدن بینی

عسل همه کاره است و واقعا برای هر بیماری مفید است. این ماده منبع غنی مواد مغذی قدرتمند مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی است. عسل در عین حال خاصیت ضد باکتریایی دارد و به مبارزه با عفونت‌های باکتریایی مختلف کمک می‌کند. این ماده می‌تواند مجرای بینی و سوزش گلو را آرام کند و تجمع بیش از حد مخاط را از بین ببرد.

دو قاشق غذاخوری عسل با یک فنجان آب ولرم می‌تواند گرفتگی مجرای بینی شما را پاک کند. همچنین می‌توانید عسل را در شیر یا چای برای تسکین علائم دیگر و به عنوان درمان خانگی کیپ شدن بینی مصرف کنید.

سیر

سیر بهترین منبع آنتی اکسیدان است که با تکثیر گلبول‌های سفید، سیستم ایمنی بدن را به کار وا می‌دارد. این ماده غذایی قدرتمند به تولید آنتی بادی‌هایی که می‌توانند در رفع مشکلات تنفسی موثر باشند، کمک می‌کند.

برای امتحان کردن این درمان طبیعی گرفتگی بینی می‌توانید حداقل دو بار در روز مقداری حبه سیر یا سیر له شده را به یک کاسه سوپ داغ اضافه کنید و بخورید.

عصاره گریپ فروت

گریپ فروت منبع غنی ویتامین C و آنتی اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. این میوه پرفایده حاوی نوعی آنتی اکسیدان قوی به نام کوئرستین است که به عنوان یک عامل ضد حساسیت عمل می‌کند.

برای گرفتن بهترین نتیجه ممکن، چند قطره عصاره گریپ فروت را در آب گرم بریزید و آن را استنشاق کنید. بخار این عصاره ممکن است فوراً مجرای بینی را باز کند.

پیاز

پیاز به دلیل داشتن ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها، سرشار از فواید مختلف برای سلامتی است. این ماده خوراکی بوی تندی دارد و بوییدن آن به مدت 5 دقیقه می‌تواند گرفتگی بینی را برطرف کند.

ادویه‌ها

از بین ادویه‌ها، فلفل سیاه در گرفتگی بینی به طرز شگفت انگیزی موثر است. می‌توانید از یک قاشق غذاخوری فلفل سیاه و یک قاشق غذاخوری عسل و مقداری آب گرم یک نوشیدنی موثر تهیه کنید. این مواد را مخلوط و به آب اضافه کرده و آب را بجوشانید. نوشیدن این ترکیب می‌تواند باعث تسکین گرفتگی بینی شود.

سرکه سیب

سرکه سیب

تمام مواد مغذی ضروری موجود در سرکه سیب برای باز کردن گرفتگی بینی کمک کننده است. این ماده پرکاربرد همچنین خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد. برای انجام این درمان خانگی گرفتگی بینی دو قاشق چایخوری سرکه سیب را با آب گرم مخلوط کرده و حداقل 3 بار در روز مصرف کنید. می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل نیز به این نوشیدنی اضافه کنید.

کلام پایانی

گرفتگی بینی که بسیاری از افراد از آن به عنوان کیپ شدن بینی یاد می‌کنند، نتیجه التهاب رگ‌های خونی در سینوس‌هاست. اگر علائم احتقان بینی را تجربه می‌کنید، درمان‌های خانگی قید شده در این نوشتار را می‌توانید امتحان کنید. در غالب موارد با امتحان کردن این درمان‌ها به خوبی تسکین خواهید بافت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو