همه چیز درباره لمینت دندان و هزینه آن

همه چیز درباره لمینت دندان و هزینه آن


منبع: زیبامون

273

1398/10/21

16:48


در این مقاله از زیبامون با تمام چیزهایی که باید در رابطه با لمینت دندان ها بدانید، آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

همه چیز درباره لمینت دندان و هزینه آن

این روزها، داشتن دندان های سفید، یکدست و درخشان دیگه یه آرزو نیست و همه افراد میتونن خیلی سریع و راحت با روش های جدیدی که در دندان پزشکی وجود داره به این خواسته دست پیدا کند و نه تنها دندان های زیباتر و درخشان تری داشته باشند بلکه زیبایی بیشتری رو هم برای لبخندشون به وجود بیارند.

احتمالا تا حالا چیزهایی زیادی در رابطه لمینت کردن دندان ها شنیدید و یا این که تمایل دارید اطلاعات جزئی و بیشتری در رابطه با این روش، کسب کنید. توصیه ما این هست که حتما در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با تمام چیزهایی که باید در رابطه با لمینت کردن دندان ها بدانید، آشنا بشید.

 

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یا ونیر دندان، در واقع روکش هایی دندانی بسیار نازکی هستند که به طور اختصاصی و با استفاده از مواد رنگی، برای دندان های هر فرد ساخته میشن و بعد از اتصال به جلوی دندانها، شکل، رنگ، اندازه و بلندی دندان ها رو تغییر میدن و باعث میشن تا دندان هایی سفیدتر، درخشان تر و یکدست تر داشته باشید. در واقع لمینت دندان تاثیر خیلی خوبی در بهبودی ظاهر و اندازه دندان ها داره.

این لمینت یا ونیر یا روکش دندانی هم میتونه از مواد سرامیکی یا پرسلن (porcelain) و هم از مواد کامپوزیتی رزینی (resin composite) ساخته بشن. تفاوتی که در این روکش ها وجود داره این هست که وینرهای پرسلن در برابر لکه ها مقاومت بیشتری نسبت به وینرهای رزینی دارند. علاوه بر این روکش پرسلن، درست شبیه به دندان های طبیعی، خاصیت انعکاس نور دارن. 

البته باید این نکته رو بدونید که برای انتخاب بهترین نوع روکش و لمینت برای دندان ها حتما باید با دندانپزشک مشورت کنید و با توجه به توصیه هایی که دندون پزشک داره، بهترین و مناسب ترین لمینت رو برای دندون های خودتون انتخاب کنید.

 

لمینت دندان

 

لیمنت یا ونیر دندان برای برطرف کردن چه مشکلاتی در دندان ها کاربرد دارند؟

روکش های دندانی معمولا یک گزینه خیلی خوب برای اصلاح شکل، ظاهر و رنگ دندان ها هستند که در ادامه به برخی از بهترین کاربردهای وینر یا لیمنت دندان اشاره کرده ایم:

 

  • لیمنت برای دندان هایی که تغییر رنگ داده اند. که این تغییر رنگ میتونه هم به دلیل درمان کانال ریشه دندان ها باشه، هم به دلیل استفاده بیش از حد از فلوراید و یا اینکه استفاده از پرکننده های رزینی باعث ایجاد تغییر رنگ در دندان ها شده است.
  • لیمنت برای دندان های فرسوده و پوسیده.
  • لیمنت برای دندان هایی که تراشیده و یا شکسته شده اند.
  • لیمنت برای دندان هایی که به شکل نادرست، ناهموار یا نا منظم شکل گرفته اند.
  • لیمنت برای دندان هایی که فاصله خیلی زیادی از هم دارند. (برای از بین بردن فاصله بین دندان ها)

 

مراحل انجام لمینت دندان چگونه است؟

اگر تصمیمتون برای لمینت کردن دندان ها قطعی شده است باید بدونید که پروسه لمینت کردن دندانها حداقل به سه جلسه مراجعه حضوری به دندانپزشک، نیاز داره. یک جلسه برای مشاوره و معاینه دندان ها، یک جلسه برای ساخت و انتخاب رنگ لمینت ها و یک جلسه برای نصب لمینت روی دندان های طبیعی. در ادامه این فرآیند رو به طور جداگانه توضیح داده ایم:

 

معاینه، تشخیص و طرح درمان برای لمینت کردن 

این مرحله به مشارکت فعال شما نیاز داره. یعنی باید تمام انتظارات خودتون رو از لمینت کرن دندان با دندانپزشک در میان بگذارید. در طی این جلسه، دندون پزشک دندونهاتون رو معاینه می کنه تا مطمئن بشه که لمینت دندان برای شما مناسب هست یا نه! علاوه بر این در مورد روش انجام کار هم توضیحاتی رو بهتون ارائه میده.

در این جلسه ممکنه دندون پزشک با استفاده از اشعه x از دهان و دندان شما عکسبرداری کنه.

 

آماده سازی لمینت یا ونیر دندان

برای اینکه دندان های طبیعی شما برای لمینت شدن آماده بشن، دندان پزشک، مقدار کمی از مینا دندان رو تراش میده تا لمینت ها به بهترین شکل ممکن به دندان ها بچسبند. برای این مرحله با تشخیص پزشک و انتخاب شما، ممکنه از بی حسی موضعی هم استفاده بشه.

بعد از تراش دادن جزئی دندان ها، دندان پزشک، قالب و شکل اصلی دندان های شما رو برمیداره و به آزمایشگاه دندان پزشکی میفرسته تا ونیر و لیمنت مناسب با دندون هاتون ساخته بشه. این فرآیند معمولا 2 تا 4 هفته طول میکشه.

 

ونیر دندان

 

اتصال لمینت به دندان ها

قبل از اینکه لمینت به طور دائم روی دندان ها متصل بشه، دندان پزشک این ونیرها رو به طور موقت روی دندون هاتون قرار میده تا رنگ و شکل لمینت رو بر روی دنداون هاتون ببینید و تناسب اون رو تایید کنید.

دندان پزشک برای اینکه لمینت دندان به طور متناسب و عالی روی دندان ها قرار بگیره، به طور مرتب این ونیرها رو میتراشه و صاف میکنه تا شکل و اندازه لمینت ها روی دندان ها کاملا طبیعی و مناسب باشه.

در مرحله بعدی، دندان های برای لمینت شدن اماده میشن. سطح دندان ها توسط دندانپزشک تمیز شده و صیقل داده میشه. سپس چسب مخصوص یا سمنت مخصوص لمینت به پشت لمینت زده میشه و سپس لمینت روی دندان ها فیکس خواهد شد.

بعد از اینکه تمام لمینت ها روی دندان ها قرار گرفت، دندان پزشک، یک پرتو نوری مخصوص رو بر روی دندان ها میگیره تا مواد شیمیایی درون چسب لمینت فعال بشه و سریع تر سفت و سخت بشه.

 

لمینت کردن دندان

 

در مرحله آخر هرگونه چسب اضافی در بین لمینت ها پاک میشه و تنظیم نهایی لیمنت روی دندان ها انجام میشه. بعد از پایان کار ممکن هست دندان پزشک از شما بخواد که طی دو هفته آینده برای ویزیت مجدد، مراجعه کنید تا وضعیت لثه، لمینت و ... مورد بررسی قرار بگیره. 

 

 

مزایای لیمنت دندان چیست؟

 

  • از اونجایی که لمینت دندان به صورت جداگانه برای هر دندان طراحی و ساخته می شود، بنابراین تشخیص تفاوت بین دندان لیمنت شده و دندان طبیعی سخت خواهد بود و در کل ظاهر طبیعی برای دندان ها ایجاد میکنه.

 

  • لیمنت های دندانی به دلیل تکنولوژی های جدیدی که در ساخت آن ها استفاده می شود، نسبت به دندان های طبیعی در برابر لکه های چای، قهوه، مواد غذایی و ... بسیار مقاوم هستند.

 

  • اگر لکه های ایجاد شده بر روی دندان ها، نسبت به بهترین روش های سفید کننده دندان مقاوم بوده و این روش ها تاثیری در تغییر رنگ و سفید شدن دندان ها نداشته باشند، در این صورت لمینت دندان پرسلن یا سرامیکی میتونه یک انتخاب خیلی عالی و موثر برای از بین بردن و پوشش دادن این لکه های سرسخت و سمج روی دندان ها باشه.

 

  • بافت لثه به گونه ای هست که به خوبی میتونه لمینت های پرسلن یا سرامیکی رو تحمل کنه.

 

  • شما میتونید رنگ لمینت رو خودتون انتخاب کنید و این رنگ ها به گونه ای هستند که میتونن تیره ترین دندان ها رو هم سفیدتر نشان دهند.

 

  • ونیر و لیمنت دندان یک روش محافظه کارانه و مطمئن برای سفید کردن دندان ها هستند و رنگ و شکل دندان ها رو به خوبی تغییر خواهند داد. 

 

لمینت سرامیکی

 

دندان پزشکی نکو

 

معایب لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان در کنار تمام مزایایی که به همراه داره، معایبی هم داره و لازمه با این معایب هم آشنا باشید و بعد تصمیم قطعی خودتون رو برای لمینت کردن دندون ها بگیرید.

 

  • شکل و رنگ لمینت بعد از چسبیده شدن به دندانها قابل تغییر نیست و میشه گفت لمینت دندان ها یک روش برگشت ناپذیر هست.
  • ونیر و لمینت معمولا هزینه خیلی بالایی دارند.
  • لمینت و ونیر دندان ها در صورت شکسته شدن یا لب پر شدن، قابلیت ترمیم ندارند و باید تعویض بشن.
  • از انجایی که برای انجام لمینت دندان، مقداری از مینای دندان تراش داده شده است، ممکن هست دندان هاتون بعد از لمینت شدن نسبت به سرما و گرما حساس تر شوند.
  • رنگ لمینت و ونیر دندان ها معمولا با رنگ اصلی دندان ها تفاوت دارند و بعد از لمینت شدن دندانها، تغییر رنگ لمینت ها امکان پذیر نیست. بنابراین اگر قصد دارید بعد از انجام این کار، رنگ کلی دندان هاتون یک شکل و یک رنگ باشه، لازمه قبل از لمینت کردن، سایر دندان ها رو سفید کنید.
  • اگرچه این احتمال بسیار کم هست اما ممکنه در اثر فشار اوردن به دندان، لمینت دندان از دندان جدا بشه! بنابراین در هنگام خوردن یا جویدن خوراکی های سفت و سخت باید دقت بیشتری داشته باشید و فشار خیلی زیادی رو به دندون ها وارد نکنید.
  • لمینت یا ونیر دندان برای افرادی که دندان های ناسالم دارند، مثل پوسیدگی دندان شدید، دندان ضعیف در اثر پوسیدگی یا شکستگی و ... انتخاب مناسبی نیست

 

دندان لمینت شده

 

هزینه لمینت دندان چقدر است؟

برآورد هزینه لمینت دندان چیزی هست ک به سادگی نمیشه انجام داد. زیرا هزینه این فرآیند با توجه به مواد و متریال مورد استفاده، نوع دندان ها هر فرد، هزینه آزمایشگاه برای ساخت لمینت، جنس لمینت، تعرفه پزشکی و ... متغیر هست. اما به طور کلی هزینه لمینت سرامیکی هر دندان نسبت به لمینت کامپوزیتی بسیار بیشتر هست.

به طور کلی هزینه لمینت سرامیکی برای هر دندان از چیزی حدود 2 میلیون شروع می شود و هزینه لمینت کامپوزیتی هر اندازه از چیزی حدود 700 هزار تومان شروع می شود و با توجه به مواردی که در بالا اشاره شد، ممکن هست این هزینه، در هر کلینیک و مطب متغیر باشد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو