قرص چربی سوز ونوستات+طریقه مصرف آن

منبع: اوما

313

1398/3/26

18:07


قرص چربی سوز ونوستات+طریقه مصرف آن

 برای تولید اثر و تغییر فرآیند پاتولوژیک که در بدن اتفاق می افتد و برای کاهش علائم و یا درمان بیماری، دارو باید به نحوی خاص عمل کند. تغییرات ایجاد شده در سطح سلولی نتیجه مطلوبی برای درمان بیماری ارائه می کند. داروها اغلب از طریق تحریک یا مهار گیرنده یا آنزیم یا پروتئین عمل می کنند. داروها به طریقی تولید می شوند که مواد تشکیل دهنده محل خاصی را هدف قرار می دهند و باعث تغییرات شیمیایی در بدن می شوند که می تواند واکنش شیمیایی را که موجب بیماری می شود، متوقف یا معکوس کند.


ونوستات یا زنیکال نام‏های تجاری مختلف «اورلیستات» است که جزو داروهای مهارکننده جذب چربی محسوب و داخل و خارج از کشور تولید می‌شود. مصرف زنیکال به‌دلیل عدم جذب چربی‏ها باعث دفع مدفوع پرچرب می‏ شود و بوی بسیار زننده ‏ای ایجاد می‏کند.

اشکال دارویی ونوستات

 کپسول ونوستات (120 میلیگرم و 60 میلی گرمی) یک مهار کننده برگشت پذیر معده و لیپاز پانکراس است. این ماده با محدود کردن جذب چربی های رژیم غذایی از طریق مهار هیدرولیز تری گلیسیرید، اثرات ضد انعقادی را اعمال می کند. این ماده اثر کاهش اشتها ندارد.

طریقه مصرف قرص ونوستات

- این قرص را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید. بیشتر از حد توصیه شده توسط پزشک مصرف نکنید، همچنین تعداد دفعات مصرف را نیز افزایش ندهید و آن را برای مدت طولانی تر از مدت توصیه شده توسط پزشک مصرف نکنید.

- قرص ونوستات مانع از جذب برخی از چربی هایی که مصرف می کنید می شود. باید آن را با مایعات در طول غذا یا یک ساعت بعد از غذا مصرف کنید. اگر یک وعده غذا را فراموش کنید یا غذای حاوی چربی مصرف نکنید، نباید قرص ونوستات مصرف کنید.

- از آنجایی که قرص ونوستات ممکن است ویتامین هایی که بدن از مواد غذایی جذب می کند را کاهش دهد، باید مکمل مولتی ویتامین یکبار در روز مصرف کنید. حداقل دو ساعت قبل یا بعد از مصرف قرص ونوستات، مکمل ویتامین مصرف کنید. همچنین می توانید مکمل مولتی ویتامین را در هنگام خواب مصرف کنید.

- هنگام مصرف قرص ونوستات، رژیم غذایی شما نباید بیش از 30 درصد کالری به صورت چربی باشد. چربی بیشتر در رژیم غذایی، عوارض جانبی قرص ونوستات را افزایش می دهد. رژیم غذایی شما باید از لحاظ تغذیه متعادل باشد و مصرف روزانه چربی، کربوهیدرات ها و پروتئین ها باید در سه وعده غذایی اصلی توزیع شود.

- به دقت دستورالعمل های دکتر خود را برای یک برنامه رژیم غذایی کم کالری و ورزش منظم دنبال کنید. قبل از شروع هر برنامه تمرینی با دکتر خود صحبت کنید.

تداخل دارویی ونوستات

اگر از سیکلوسپورین  و لووتیروکسین استفاده می کنید، آنها را به صورت همزمان با قرص ونوستات مصرف نکنید. بهتر است سیکلوسپورین را حداقل 3 ساعت قبل یا 3 ساعت بعد از مصرف قرص ونوستات مصرف کنید. لووتیروکسین باید حداقل 4 ساعت قبل یا 4 ساعت پس از مصرف قرص ونوستات مصرف شود.

در مورد پارواستاتين و وارفارين باید محتاط باشید و ويتامين‌هاي محلول در چربي مانند ويتامين E و بتاكاروتن : ممكن است باعث كاهش جذب اين داروها شوند. بايد دو ساعت با هم فاصله داشته باشند.

در بيماراني كه به ونوستات يا تركيبات آن حساسيت دارند و در بيماران با سندرم مزمن سوء جذب يا كلستاز منع مصرف دارد. همچنين قبل از شروع درمان با ونوستات علل ارگانيك چاقي همچون کم کاری تيروئيدي بايد رد شده باشد.

موارد احتياط: اين دارو بايد در بيماران ريسك بي اشتهائي عصبي يا بوليميا (Bulimia) يا سابقه هايپراگزالوري يا سنگهاي كليوي كلسيم اگزالات با احتياط مصرف شود. 

عوارض جانبی قرص ونوستات

  •  روغنی شدن مدفوع
  •  تغییر رنگ مدفوع
  • نفخ شکم
  • شل شدن مدفوع
  • عدم توانایی در کنترل اجابت مزاج
  • افزایش تعداد اجابت مزاج
  • درد معده
  • حالت تهوع
  • درد مقعد

مقدار مصرف قرص ونوستات

طریقه مصرف قرص ونوستات

دوز قرص ونوستات برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورالعمل پزشک یا دستورالعملهای نوشته شده بر روی برچسب قرص را دنبال کنید. اطلاعات زیر شامل دوز متوسط ونوستات می باشد. اگر دوز شما متفاوت است، تا زمانی که پزشک دستور نداده است آن را تغییر ندهید.

مقدار دارویی که مصرف می کنید بستگی به قدرت دارو دارد. همچنین، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف میکنید، زمان مجاز بین دوزها و طول مدت مصرف دارو بستگی به بیماری دارد که به خاطر آن دارو مصرف میکنید.

فرم خوراکی دارو (کپسول)، برای درمان چاقی:

بزرگسالان و نوجوانان - 120 میلی گرم سه بار در روز با وعده های غذایی حاوی چربی. کودکان زیر سن 12 سال - مصرف دارو باید توسط پزشک تعیین شود.

اگر دارو فراموش شد، چکار کنم؟

اگر یک وعده از قرص ونوستات را فراموش کردید، قرص فراموش شده را مصرف نکنید و سایر قرص ها را طبق برنامه به صورت منظم مصرف کنید. هیچ گاه دو وعده قرص را به صورت همزمان مصرف نکنید.

نحوه نگهداری از قرص ونوستات

دارو را در یک ظرف در بسته در دمای اتاق، دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم نگهداری کنید. از یخ زدن دارو جلوگیری کنید.

  • دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.
  • داروهایی که تاریخ انقضایشان گذشته است را نگهداری نکنید.
  • از متخصص در خصوص دور ریختن دارو سوال کنید.

مصرف قرص ونوستات در بارداری و شیردهی:

تأثيرات دارو بر جنين مشخص نشده است و در دوران بارداري نيز توصيه نمي‌ شود و مشخص نيست كه دارو در شير ترشح مي‌ شود. ازمصرف دارو درخانمهاي شيرده اجتناب شود.

نکات مهم درباره قرص ونوستات

- مدیریت دارو بسیار مهم است، زیرا جذب و عملکرد دارو بستگی به زمان مصرف و مدیریت دارو دارد. برخی داروها قبل از غذا یا بعد از غذا یا همراه با غذا تجویز می شوند. زمان مصرف دارو نسبت به غذا به افزایش جذب آن و اثربخشی آن مرتبط است. برخی داروها با معده خالی بهتر عمل می کنند و برخی دیگر باید 1 یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف شوند. برخی داروها به شکل قرص مصرف می شوند، برخی دیگر به صورت کپسول و برخی به صورت سرم مصرف می شوند. اشکال دیگر دارو می تواند به صورت شیاف در مقعد یا به صورت استنشاقی باشد.

- قرص ونوستات تنها بخشی از برنامه کامل درمان است که شامل رژیم غذایی، ورزش و کنترل وزن نیز می شود. مصرف روزانه چربی، پروتئین و کربوهیدرات ها باید در تمام وعده های روزانه تقسیم شود. رژیم غذایی، دارو و ورزش را طبق دستور متخصص تغذیه دنبال کنید.

- قرص ونوستات را در طول غذا یا 1 ساعت بعد از وعده غذایی که حاوی چربی است مصرف کنید (بیش از 30 درصد کالری برای هر وعده غذایی). قرص ونوستات معمولا 3 بار در روز مصرف می شود.
اگر یک وعده غذایی را مصرف نکردید یا غذایی خوردید که حاوی چربی نیست، در این وعده قرص ونوستات را مصرف نکنید.

- مقدار چربی رژیم غذایی روزانه نباید بیش از 30٪ کل کالری مصرفی روزانه شما باشد. به عنوان مثال، اگر در روز 1200 کالری مصرف می کنید، بیش از 360 کالری از آن نباید به صورت چربی باشد. برچسب همه اقلام غذاهای مصرفی را بخوانید و توجه ویژه به کالری وعده ها داشته باشید. پزشک، مشاور تغذیه یا متخصص تغذیه می تواند به شما در برنامه غذایی سالم کمک کند.

- پزشک شما ممکن است توصیه کند مکمل های ویتامین و مواد معدنی را هنگام مصرف قرص ونوستات مصرف کنید. این دارو باعث می شود بدن شما ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های A، D، E و K. را سخت تر جذب کند. دستورالعمل های پزشک را درباره نوع مکمل های مولتی ویتامین یا مواد معدنی مورد استفاده دنبال کنید.

- ویتامین یا مکمل خود را در هنگام خواب یا حداقل 2 ساعت قبل یا بعد از مصرف قرص ونوستات مصرف کنید.

- میزان داروی مصرفی از هر بطری جدید را بررسی کنید. قرص ونوستات دارویی است که می تواند به عنوان یک درمان برای کاهش وزن مورد استفاده قرار گیرد و باید آگاه باشید که آیا کسی داروهای شما را بدون نسخه مصرف می کند یا خیر.

 Kaci Durbin. Orlistat. www.drugs.com. on Mar 6, 2019

خانم ا برزویی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان داراي مدرك كارشناسي ارشد تغذیه از دانشگاه علوم پزشكي تبريز مي باشد. از فعاليت هاي عمده خانم برزويي مشاوره تغذيه و رژيم درماني است، از سوابق ايشان چاپ ٧ مقاله طرح پژوهشي در نشريات و ژورنال هاي علمي، ترجمه كتاب، كارشناس تغذيه كلينيك ديابت، كارشناس طرح تحول سلامت ، كارشناس مسئول بيمارستان، مربي آموزشي شهرداري و .. است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو