ترکیه: فرانسه حمایت از حفتر را متوقف کند

منبع: برترین ها

97

1398/11/10

04:16


وزارت امور خارجه ترکیه به فرانسه اعلام کرد اگر این کشور خواستار ایجاد صلح در لیبی است باید حمایت از خلیفه حفتر را متوقف کند.

خبرگزاری فارس: وزارت امور خارجه ترکیه درباره مشارکت فرانسه در ایجاد صلح در لیبی واکنش نشان داد.

در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است: «اگر فرانسه خواستار ایجاد صلح در لیبی است باید حمایت از "خلیفه حفتر" (فرمانده نیروهای شرق لیبی) را متوقف کند.»

کنفرانس برلین برای لیبی یکشنبه گذشته برگزار شد و نمایندگانی از آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا، چین، آلمان، ترکیه، ایتالیا، مصر، امارات، الجزایر، کنگو و چهار سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای شامل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب در آن حاضر شدند.

تصمیماتی که در این کنفرانس برای حل بحران لیبی اتخاذ شد شامل حوزه‌ها و مسائلی مثل اقتصاد و نفت، توقف دخالت خارجی، احترام به تحریم صدور یا استفاده از سلاح، آتش‌بس، منحل شدن شبه‌نظامیان فعال، و از سرگیری روند صلح در لیبی بود.

هم‌اکنون لیبی تحت اداره دو قدرت است. یکی پارلمان طُبرُق در شرق لیبی و دیگری دولت وفاق ملی در طرابلس (پایتخت) در غرب این کشور که به ترتیب، نیروهای شرق تحت حمایت عربستان، مصر، امارات، فرانسه و روسیه هستند و دولت در طرابلس تحت حمایت ترکیه، قطر و ایتالیاست.

سازمان ملل، دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج، مستقر در طرابلس را به رسمیت می‌شناسد اما شبه‌نظامیان شرق، تحت فشار عربستان و مصر سعی دارند، با زور نظامی، پایتخت را تصرف کنند. جنگ شرق و غرب لیبی از بهار گذشته آغاز شده و تاکنون ادامه یافته و صدها نفر از طرفین کشته شده‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو