دلایل وزن کم نکردن خود را بشناسید

منبع: دوستان

90

1398/11/11

17:39


بهترین زمان برای وزن کشی صبح ناشتا پس از اجابت مزاج و تخلیه روده ها و با یک لباس سبک و راحت است که وزن دقیق را نشان می دهد، که این اندازه گیری فقط باید هفته ای یک بار باشد.

www.dustaan.com دلایل وزن کم نکردن خود را بشناسید

دلایل وزن کم نکردن خود را بشناسید

خوردن صبحانه

نخوردن صبحانه باعث می‌شود تا در وعده‌های بعدی غذای بیشتر بخورید. خوردن صبحانه به‌ طورکلی متابولیسم را کنترل می‌کند. خوردن فیبر بالا و پروتئین در صبحانه نیز باعث احساس سیری می‌شود.

نزدیک زمان خواب غذا می‌خورید

این امر ممکن است دمای بدن، قند و انسولین خون را افزایش داده و سوزاندن چربی را در بدنتان کاهش دهد.

سعی کنید شام خود را سه ساعت پیش از خواب بخورید.

در خوردن غذاهای سالم افراط دارید: غذاهایی نظیر آجیل، موز، شکلات سیاه همگی سالمند اما به این معنی نیست که عاری از کالری هستند. بنابراین در نظر داشته باشید که چه مقدار از آن برای شما مورد نیاز است.

خواب کافی ندارید: اگر سعی در کاهش وزن دارید حداقل ۵ الی ۸ ساعت در شب بخوابید.

 

تفاوت بدنی عضلانی با بدنی پر چربی

باید بدانید که عضله، دارای چگالی بیشتری نسبت به چربی است، یعنی نسبت به یک توده‌ی چربی مشابه، حجم کمتری می‌گیرد. این مساله توضیح می‌دهد که چرا ممکن است بدون آنکه وزن قابل توجهی از دست دهید، لاغرتر بنظر برسید.
وزن ﯾﮏ ﮐﯿﻠﻮ ﻋﻀﻠﻪ ﺑﺎ ﯾﮏ ﮐﯿﻠﻮ ﭼﺮﺑﯽ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺳﺖ .ﻫﺮ ﺩﻭﯼ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﯾﮏ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮﻡ ﻫﺴﺘﻨﺪ! ﺍﻣﺎ ﭼﻮﻥ ﻋﻀﻼﺕ ﻣﺘﺮﺍﮐﻢﺗﺮ ﺍﺯ ﭼﺮﺑﯽﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻭﻗﺘﯽ ﻋﻀﻠات ﺑﺪﻧﺘﺎﻥ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﭼﺮﺑﯽﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ،ﻻﻏﺮﺗﺮﺑﻪ نظر ﻣﯽﺭﺳﯿﺪ. در واقع از آنجایی که یک کیلو چربی، حدود ۴ برابر بافت عضلانی فضا اشغال می‌کند، این امکان وجود دارد که حتی با ثابت ماندن وزن بدنتان، جمع و جورتر بنظر برسید.
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﯾﮏ ﮐﯿﻠﻮ ﻋﻀﻠﻪ ﺣﺪﻭﺩ ۱۰۰ ﮐﺎﻟﺮﯼ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻣﯽﺳﻮﺯﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮏ ﮐﯿﻠﻮ ﭼﺮﺑﯽ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﺣﺪﻭﺩ ۴ ﮐﺎﻟﺮﯼ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﻣﯽﺳﻮﺯﺍﻧﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﻫﺮ ﻗﺪﺭبا افزایش عضله بدن ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺗﺮ ﺷﻮﯾﺪ، ﺳﺮﻋت ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﯿﺴﻢ ﺑﺪﻧﺘﺎﻥ نیز ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻣﯽﺭﻭﺩ. ﻭﺭﺯﺵﻫﺎﯼ ﻫﻮﺍﺯﯼ ﻣﺜﻞ دوﯾﺪﻥ ﺑﺎﻋﺚ ﺳﻮﺧته ﺷﺪﻥ ﭼﺮﺑﯽﻫﺎﯼ ﺍﺿﺎﻓﯽ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺗﻤﺮﯾنات ﻗﺪﺭﺗﯽ ﺑﻪ ﺳﺎﺧﺖ ﺑﺎﻓﺖ ﻋﻀﻼﻧﯽ ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻧﻮﻉ ﺍﯾﻦ ﻭﺭﺯﺵﻫﺎ ﺗﻀﻤﯿﻦ ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﯿﺴﻢ ﺑﺪﻥ ﻭ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺍﻧﺪﺍﻡ ﺍﺳﺖ.
بهتر است به جای حساسیت بی جا به وزن بدن، با اندازه گیری سایز بدن میزان موفقیت را در کاهش وزن بسنجیم زیرا همانطور که ذکر شد حجم چربی از حجم عضله بیشتر است و وقتی فردی سایز کم میکند به طور حتم چربی از دست داده ،که این بهترین اتفاق در رسیدن به تناسب اندام است و نشانگر این است که فرد مورد نظر در راه درستی قدم بر می دارد و علاوه برتناسب اندام با داشتن بدنی عضلانی تر و چربی کمتر به سلامتی خود نیز کمک می کند.
متاسفانه اعداد و ارقام ترازوها برای بیشتر بانوان ما به شکل یک شاخص صحیح در آمده و از نظر روانی بسیار آنان را آزار می دهد. بهتر است به جای توجه بیش از حد به وزن و دقت بی مورد به بالا و پایین شدن گرمی از وزن که هیچ پشتوانه علمی ندارد، دقت کنیم که سالم و اندازه غذا بخوریم و ورزش را به صورت یک عادت در زندگی خودمان قرار دهیم. زیرا با این روش به طور حتم در عین داشتن سلامتی و شادابی به تناسب اندام نیز خواهیم رسید.

 

وزن به تنهایی نشانگر چاقی یا لاغری نیست

اعداد ترازو به تنهایی نمی تواند نشانگر دقیقی برای این باشد که فردی ازدیاد و یا کاهش وزن دارد و وی را چاق یا لاغر محسوب کرد، زیرا اعداد ترازو بدون توجه به نسبت قدی و نوع استخوان بندی فرد فقط و فقط وزن را نشان می دهد.
باید به اسکلت بدنی و استخوان بندی بدن افراد نیز توجه کرد، به قول قدیمی ها برخی افراد استخوان بندی درشتی دارند و جرم استخوان این افراد نیز بیشتر از سایرین است، پس نمی توان فقط با رفتن روی ترازو و اندازه گیری از طریق آن فردی را چاق یا لاغر بنامیم.
مهم نیست که فرد چند کیلو است،بلکه ورزیدگی عضلات بدن است که شاخص توده بدنی (BMI)که مقیاسی برای اندازه گیری میزان تناسب وزن نسبت به قد فرد است را نشان می دهد. امکان دارد دونفرکه از نظر قدی با هم برابرهستند از نظر وزنی نیز هردو ۱۰۰ کیلوگرم وزن داشته باشند . یکی از آنان فرد ورزشکاری است با بدنی عضلانی۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد، اما دیگری یک فرد عادی با بدنی پر از توده چربی است که او نیز ۱۰۰ کیلو وزن دارد.
به طور کامل مشخص است که فرد عادی با بدنی مملو از چربی در معرض خطر است اما فرد ورزشکار دارای بدنی سالم است، در حالیکه این دو نفر اگر بر روی ترازو بروند به یک میزان اضافه وزن دارند. پس محاسبه بدن برای کاهش وزن و لاغری و رسیدن به تناسب اندام از طریق ترازو کاری غیر علمی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو