آب مروارید چیست + انواع روشهای جراحی، خطرات و عوارض آن

منبع: نمکستان

160

1398/11/24

22:42


آب مروارید نواحی ابری یا مات روی عدسی چشم است. این مناطق ابری ممکن است روی دید فرد تأثیر بگذارد. آب مروارید آهسته شکل می گیرد. آنها معمولاً در افراد ۵۵ سال و بالاتر بروز می کنند، اگرچه افراد جوان تر نیز می توانند آب مروارید ایجاد کنند.

نمکستان : آب مروارید نواحی ابری یا مات روی عدسی چشم است. این مناطق ابری ممکن است روی دید فرد تأثیر بگذارد. آب مروارید آهسته شکل می گیرد. آنها معمولاً در افراد ۵۵ سال و بالاتر بروز می کنند، اگرچه افراد جوان تر نیز می توانند آب مروارید ایجاد کنند. هیچ روش شناخته شده ای برای جلوگیری از ایجاد آب مروارید وجود ندارد اما استفاده از عینک آفتابی و ترک سیگار می تواند به کاهش سرعت رشد آن ها کمک کند.

در حال حاضر، جراحی برای برداشتن عدسی و جایگزینی آن با روش مصنوعی، تنها گزینه درمانی موجود است. در این مقاله به تشریح دو نوع مختلف از جراحی آب مروارید موجود می پردازیم. ما روش ها را توصیف می کنیم و اطلاعاتی را در مورد آنچه که مردم می توانند انتظار داشته باشند قبل، حین و بعد از عمل ارائه کنند. ما همچنین خطرات و عوارض احتمالی درگیر را تشریح می کنیم.

چه کسی ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد و چرا؟

هرکسی که مبتلا به آب مروارید باشد نیازی به جراحی آب مروارید ندارد. در مراحل اولیه، آب مروارید ممکن است فقط موارد جزئی مانند نزدیک بینی را ایجاد کند. ممکن است پزشک چشم بتواند این علائم را تنها با عینک اصلاح کند. آب مروارید شکل گیری آهسته ای دارد و باعث بدتر شدن تدریجی بینایی می شود. جراحی معمولاً فقط در موارد ضروری انجام می شود که از دست رفتن بینایی فرد در فعالیت های روزمره خود مانند خواندن یا رانندگی دخالت داشته باشد. شخصی که آب مروارید دارد باید با پزشک خود صحبت کند تا دریابد که چه موقع ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

آب مروارید چیست و چگونه به وجود می آید؟

انواع آب مروارید

طبق اعلام انجمن اپتومتریک آمریکا، دو نوع جراحی آب مروارید وجود دارد: عمل جراحی آب مروارید برش کوچک و جراحی خارجی.

جراحی آب مروارید برش کوچک

جراحی آب مروارید برش کوچک (SICS) شایع ترین این دو روش است. SICS شامل ایجاد برش ریز به داخل قرنیه است که بیرونی ترین لایه چشم است. قرنیه قسمت گنبدی شکل از چشم است که در جلوی عدسی قرار دارد. جراح یک پروب را از طریق برش به داخل قرنیه وارد می کند. این کاوشگر از امواج فراصوت برای شکسته شدن لنز استفاده می کند تا جراح بتواند آن را در قطعات کوچک خارج کند.

پزشکان چشم این فرآیند را فاکو امولسیون می نامند. جراح کپسول عدسی، یعنی همان غشای بیرونی نازک را که عدسی را می پوشاند، در جای خود قرار می دهد و یک لنز مصنوعی جدید را درون آن قرار می دهد. به طور معمول، برش در قرنیه نیازی به بخیه ندارد. در بعضی موارد ممکن است فرد به دلیل سایر مشکلات چشم نتواند از عدسی مصنوعی استفاده کند. در چنین مواردی، استفاده از لنزهای تماسی یا عینک ممکن است مشکلات بینایی را برطرف کند.

جراحی خارج

جراحی خارج از قلب شامل ایجاد برش بزرگ در قرنیه است. این به جراح اجازه می دهد عدسی را در یک قطعه جدا کند. مانند SSS ، آن ها برای پشتیبانی ازعدسی های مصنوعی جدید، کپسول عدسی را در جای خود قرار می دهند.

آماده شدن برای جراحی آب مروارید

قبل از جراحی، پزشک در مورد هر نوع دارویی که مصرف می کند از فرد سؤال می کند. ممکن است فرد نیاز به متوقف کردن داروهای خاص در روز یا قبل از روز عمل داشته باشد. پزشک تشریح می کند که کدام داروها باید مصرف را متوقف کرده و گزینه های دیگری را ارائه دهد. همچنین ممکن است پزشک از فرد بخواهد تا ۶ ساعت قبل از عمل از خوردن یا آشامیدن خودداری کند.

همچنین ممکن است برخی از افراد قبل از عمل، قطره چشم مصرف کنند. جراحی آب مروارید یک روش نسبتاً سریع است و افراد می توانند انتظار داشته باشند در مدت زمان بسیار کوتاهی از عمل جراحی خارج و خارج شوند. اما، از آنجا که عمل جراحی مستقیماً روی بینایی تأثیر می گذارد، فرد باید حداقل یک همراه با خود داشته باشد تا بیمار را در کلینیک و بعداز جراحی کمک کند.

آب مروارید چیست و چگونه به وجود می آید؟

در حین عمل و بعد از عمل باید انتظار چه چیزی را داشته باشید؟

قبل از عمل جراحی، تیم آماده سازی اطلاعات مربوط به سابقه فرد و خود عمل جراحی را انجام می دهد. پس از آماده شدن فرد، جراح عمل را شروع می کند. یک پزشک معمولاً برای کمک به آرامش فرد مراحل را به طور خلاصه توضیح می دهد. پزشک ممکن است از قطره های بی حس کننده یا تزریق چشم برای بی حس کردن چشم فرد استفاده کند. در طول عمل فرد هوشیار است و ممکن است در حبن عمل حرکات سبک و کلی را احساس کند.

با این حال، قادر به دیدن این که جراح چه کاری انجام می دهد نخواهد بود. جراح برش های ریز ایجاد می کند تا بتواند به عدسی چشم برسد. سپس عدسی را جدا کرده و آن را با مصنوعی جایگزین می کند. به طور معمول، نیازی به بخیه نیست زیرا زخم به خودی خود بهبود می یابد. جراح یک محافظ را روی چشم قرار می دهد و فرد را به خارج از اتاق عمل هدایت می کند.

بهبود آب مروارید

معمولاً فرد حدود یک ساعت بعد از عمل در اتاق ریکاوری منتظر خواهد بود. جراح ممکن است چشم بیمار را باند کند تا به بهبودی آن ها کمک کند. هنگامی که در خانه هستید، فرد باید روی جلوگیری از آلوده شدن چشمان خود تمرکز کند. آن ها باید از رسیدن آب در چشم خودداری کنند و از هرگونه قطره چشم را طبق دستور جراح یا پزشک خود استفاده کنند.

فرد می تواند بیشتر فعالیت های روزانه خود را، مانند خواندن و تماشای تلویزیون ادامه دهد. با این حال، آن ها باید از بلند کردن وسایل سنگین و فعالیت هایی که می تواند چشم را مورد آسیب قرار می دهد، مانند دویدن یا بسکتبال پرهیز کنند. جراح معمولاً از فرد می خواهد که پس از عمل جراحی معاینه را انجام دهد. این امر برای اطمینان از بهبودی چشم مطابق انتظار می باشد. معاینات معاینه معمولاً روز بعد از عمل، یک هفته بعد و چند هفته بعد از عمل انجام می شود.

خطرات و عوارض

جراحی آب مروارید یک روش سرپایی است که از بی حسی موضعی استفاده می کند. به همین ترتیب، متخصصان عموماً این روش را بی خطر می دانند. با این حال، مانند هر روش پزشکی، خطر عوارض نیز وجود دارد. قبل از اینکه فرد تصمیم به جراحی آب مروارید بگیرد باید در مورد هرگونه عارضه احتمالی با پزشک خود صحبت کند.

برخی از عوارض شایع عبارتند از: تورم قرنیه و چشم، از دست دادن بینایی در اثر خونریزی، تجمع مایع در شبکیه، جدا شدن شبکیه، فشار پشت چشم، افتادگی پلک و دررفتگی یا حرکت عدسی کاشته شده.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو