تاریخچه دروازه قرآن شیراز

منبع: فرزند

204

1398/11/29

13:52


تاریخچه دروازه قرآن شیراز

شیراز یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران است که بسیاری از گردشگران با تهیه بلیط هواپیما شیراز، به این شهر زیبا سفر می کنند. در شیراز جاذبه های گردشگری فراوانی وجود دارد که از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری بسیار اهمیت دارند.

یکی از این جاذبه های منحصر به فرد،  دروازه قرآن است که یکی از آثار قدیمی ایران به شمار می رود. این مکان بسیار قدمتی، پیشینه ای طولانی دارد و تاریخ های پر فراز و نشیبی را از سر گذرانده است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با این جاذبه بیشتر آشنا کنیم.

ثبت ملی دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن در قدیم با نام طاق قرآن شهرت داشت اما در حال حاضر با نام دروازه قرآن معروف است. این جاذبه در فلکه طاووسیه و در ۱۰ متری مقبره خواجوی قرار دارد. دروازه قرآن در سال ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۰۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

امکانات و جاذبه های اطراف دروازه قرآن

غارهای بوستان خواجو

همانطور که گفتیم دروازه قرآن در نزدیکی مقبره  خواجو قرار دارد و در کنار آن هم یک جاذبه گردشگری طبیعی که شامل ۳ غار بزرگ می شود. این غارها در گذشته کاربردهای فراوانی داشته اند. یکی از آن ها مخصوص عبادت برای زاهدان بوده است. خواجوی کرمانی هم برای مدتی در این غار به عبادت پرودگار مشغول بوده است. در کنار این غار یک غار دیگر هم وجود دارد که دهانه آن بسیار مرتفع است. در این غار یک طاق شبیه به ضربدر وجود دارد که جنس آن از کجاوه و سنگ و آجر است که در این قسمت قبر دو فرد معروف شیرازی یعنی خواجه عماد الدین و شاه شیخ ابواسحال اینجو در آن قرار دارد. بر روی دیواره های اینم غار نقوش برجسته ای وجود دارد که نقش رستم و شیر می باشد. دستور هک چنین نقوشی بر روی غار را فروانروای فارس یعنی حسنعلی میرزا در سال ۱۲۱۸ هجری قمری صادر کرد. برای تماشای تمامی دیدنی های شیراز می توانید به یکی از معتبر ترین سایت های فروش بلیط، یعنی سایت مستر بلیط مراجعه نمایید.

مقبره خواجوی کرمانی

خواجوی کرمانی که نام اصلی او کمال الدین ابوالعطا محمد بن علی بن محمود کرمانی بوده است، یکی از معروف ترین شاعران بنام کشورمان می باشد که در کرمان به دنیا آمده و در شیراز زندگی می کرد. خواجوی کرمانی در قرن هشتم زندگی می کرد و تمامی شعرهایی که سروده حال و هوایی معنوی  و عرفانی دارد. بر اساس روایات حافظ در برخی از شعر ها و قصیده هایش از شعرهای خواجوی کرمانی الهام گرفته اسا. مقبره این شاعر بزرگ هم در نزدیکی دروازه قرآن شیراز قرار دارد یعنی در مجاور دروازه قرآن قرار گرفته است. یک چشمه زیبا هم که به نام چشمه رکن آباد شهرت دارد دقیقا از کنار این مقبره می گذرد. این مقبره در سال ۱۳۱۵ ساخته شده است. کافیست با خرید بلیط هواپیما به شیراز آمده و از این جاذبه های زیبا دیدن کنید.

نکاتی جالب و دانستنی در مورد دروازه قرآن

در گذشته شیراز، ۶ دروازه داشت که هر یک از این دروازه ها یک نام داشتند. که شامل: دروازه شاه داعی الی اله، دروازه قصابخانه، دروازه سعدی، دروازه کازرون، دروازه اصفهان و دروازه قرآن می شود.

در زمان عضدالدوله این، دستور ساخت دروازه قرآن صادر شد و پس از اتمام ساخت و ساز، یک قرآن بر روی آن قرار دادند. هدف از جایگاه قرآن در بالای دروازه این بود که مسافرینی که از این دروازه عبور می کنند، سفری سالم و بی خطر داشته باشند.

زمانی که دوره حکومتی زندیه شروع شد، دستور ساخت یک اتاق در بالای دروازه صادر شد و در آن اتاق دو جلد قرآن نفیس با خط سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری قرار دادند.

در گذشته قرآن های نفیس متعددی بر روی این دروازه قرار می دادند. بسیاری از این قرآن های قدیمی و قدمتی اکنون به عنوان یک اثر تاریخی در موزه پاریس قرار دارند. در زمان حکومت زندیه این قرآن ها بسیار سنگین بودند و به علت وزن بالا به آن ها قرآن های هفت منی گفته می شد.

دروازه قرآن در طی این سال ها بارها و بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این اثر تاریخی بر اساس وقوع پدیده های طبیعی همچون زلزله آسیب های بسیاری دیده است و در سال ها بعد توسط شخصی به نام محمد زکی خان نوری، برای اولین بار مورد بازسازی قرار گرفت.

مردم قدیمی شیراز اهمیت بسیاری برای دروازه قرآن قائل بودند و در ایامی خاص مانند روزهای اول ماه قمری به سمت دروازه قرآن رفته و دوبار از زیر آن رد می شدند.

نکته جالب دیگر در مورد دروازه قران این است که در سال ۱۳۱۵ خورشیدی این بنا به دستور شهردار شیراز تخریب شد. پس از مدتی، یعنی در سال ۱۳۲۸ یک دروازه جدید در همان جای قبلی ساخته شد. دروازه جدید به همت یکی از تجار معروف و بنام شیرازی یعنی حاج حسین ایگار ساخته شد.

دروازه جدیدی که جایگزین دروازه قدیمی شد، تفاوت های بسیاری داشت. برای مثال دروازه جدید مرتفع تر و بزرگ تر بود و دهانه آن قوسی تیز داشت که در پایینش دو در ورودی کوچک هم قرار گرفته است.

در بنای جدید دروازه قرآن با خط زیبای ثلث و نسخ آیاتی از قرآن نوشته شده است.

در ضلع شمالی طاق این دروازه ۹ آیه از سوره اسرا حک شده است و در ضلع جنوبی اش هم آیه ۸۸ سوره اسرا نوشته شده است. در ضلع غربی هم ۹ آیه از سوره حجر را حک کرده اند.

در ضلع چپ دروازه قرآن یک اتاق بسیار کوچک وجود دارد که در آن اعتماد التجار به خاک سپرده شده است. بر اساس روایات، خود این شخص وصیت کرده است که پس از مرگش او را در این مکان دفن کنند.

دروازه قرآن قدیمی شیراز در راه ورودی آن قرار داشت اما بعد از گذشت مدتی شهرداری شیراز متوجه شد که عبور جاده از بین آن موجب تخریب این اثر تاریخی می شود، به همین دلیل جاده را به مسیر کنار دروازه تغییر دارد تا به این اثر آسیبی وارد نشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو