اگزما (درماتیت) چیست + علائم و دلایل به وجود آمدن اگزما

منبع: نمکستان

172

1398/12/17

08:32


اگزما یک بیماری پوستی است که با علامت قرمز و خارش دار روی پوست مشخص شده است، به آن درماتیت نیز گفته می شود.

نمکستان: اگزما یک بیماری پوستی است که با علامت قرمز و خارش دار روی پوست مشخص شده است، به آن درماتیت نیز گفته می شود. عواملی که اگزما را ایجاد می کند، از آلرژی تا تماس با یک ماده تحریک کننده می توانند باشد. علاوه بر این، این محرک ها می توانند تا حد زیادی از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند. مگر در مواردی که محرک های خود را بشناسید، درمان اگزما دشوار است. ممکن است ماه ها بدون علائم باین بیماری را داشته باشید اما ناگهان شعله ور شود.

اگزما مسری نیست. حتی اگر یک علامت فعال وجود داشته باشد، نمی توانید شرایط را به شخص دیگری منتقل کنید. اگر فکر می کنید از شخص دیگری به اگزما مبتلا شده اید، احتمالاً بیماری پوستی دیگری دارید. با این حال، اگزما اغلب باعث ایجاد ترک هایی در پوست می شود و این امر را در برابر عفونت آسیب پذیر می کند. این عفونت های ثانویه ممکن است مسری باشند.

چه عواملی باعث اگزما می شود؟

چه عواملی باعث اگزما می شود؟

انواع زیادی از اگزما وجود دارد. بسیاری از آن ها دلایل مختلفی دارند که برخی از آن ها هنوز کاملاً درک نشده اند. درماتیت آتوپیک یکی از شایع ترین انواع آن است. این نوع غالباً ژنتیکی است و تمایل دارد تا در دوران کودکی ظاهر شود. این پیوند ژنتیکی ممکن است باعث شود که اگزما مسری به نظر برسد، زیرا ممکن است چندین عضو در همان خانواده به آن مبتلا باشند.

اگزمای آلرژیک نیز می تواند ارثی باشد. افراد مبتلا به این نوع اگزما بعد از قرار گرفتن در معرض آلرژن های خاص مانند غذای حیوان خانگی، گرده، قارچ انگلی، تماس با پارچه های خاصی مانند پشم و علائم آن ها عود کند. درماتیت تماسی یکی دیگر از شایع ترین انواع اگزما است. این نوع تمایل دارد افراد مبتلا به پوست حساس را تحت تأثیر قرار دهد. شعله ور شدن هنگامی که با یک ماده تحریک کننده تماس پیدا می کنید اتفاق می افتد. این مواد تحریک کننده در افراد متفاوت است ، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عطر ها
  • رنگ ها
  • نیکل و سایر فلزات
  • پارچه های مصنوعی
  • دود سیگار

اگزما چگونه فرد را مبتلا می کند؟

اگزما چگونه فرد را مبتلا می کند؟

بثورات همراه با اگزما می تواند پوست شما را خشک و ترک کند. علاوه بر این، بثورات اگزما اغلب خارش دارند و باعث خراش شما می شوند. همه این ها می تواند زخم های کوچکی در پوست شما ایجاد کند که می توانند باعث ایجاد بیماری آهای زیر شوند:

  • بیماری های ویروسی مانند تب خال های ساده
  • آلوده شدن با باکتری هایی مانند استافیلوکوک
  • آلوده شدن با قارچ ها، مانند کاندیدا

طبق اعلام بنیاد ملی اگزما، عفونت های استاف ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس شایع ترین است. این امر به این دلیل است که سطح پوست شما به طور طبیعی حاوی S. aureus است، بنابراین ورود از طریق ترک های اگزما به راحتی امکان پذیر است. اگر به اگزما مبتلا شده اید، می توانید از طریق تماس نزدیک، عفونت ثانویه را به شخص دیگری منتقل کنید. علائم اگزمای آلوده شامل موارد زیر است:

  • قرمزی که در اطراف بثورات اصلی پخش می شود
  • تاول یا جوش
  • درد
  • خارش شدید

آیا عفونت از طریق اگزما قابل پیشگیری است؟

عفونت هایی که توسط اگزما به وجود می آیند همیشه قابل پیشگیری نیستند، اما چندین کار وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر خود به میزان زیادی انجام دهید. با تلاش برای جلوگیری از ایجاد ترک های پوستی یا ایجاد زخم های باز، شروع کنید. سعی کنید در برابر میل به خاراندن پوست خود مقاومت کنید. این ساده ترین کاری است که می توانید انجام دهید، به خصوص در وسط مواقعی که میل شدیدی به خاراندن دارید. اگر قبلاً این کار را انجام نداده اید ، مرتباً لوسیون را روی پوست آسیب دیده بمالید تا مرطوب شود تا این امر به کاهش خارش کمک کند.

راه حل دیگر این است که اطمینان حاصل کنید که اگزمای شما به درستی مدیریت و درمان می شود. در حالی که اگزما یک عارضه ی طولانی است و به زودی بهبود پیدا نمی کند، اما این بدان معنی نیست که شما همیشه بثورات را تجربه خواهید کرد. بثورات  را فقط در حین تشدید اگزما تجربه خواهید کرد. این در شرایطی است که بدن شما با محرک ها روبرو می شود و به عنوان یک واکنش بثورات ایجاد می کند. در حالی که علت اگزما کاملاً درک نشده است، شناسایی و جلوگیری از محرک های احتمالی یکی از راه های حفظ پوست شفاف و سالم است. اگزمای خفیف تا متوسط ممکن است به کرمهای موضعی بدون نسخه (OTC) پاسخ دهد. اگر مبتلا به اگزما شدید هستید، ممکن است لازم باشد اقدامات بیشتری را برای مواجهه با برخی محرک ها انجام دهید.

دلایل به وجود آمدن اگزما

دلایل به وجود آمدن اگزما :

برخی غذاها

برخی از غذاها می توانند اگزمای شما را بدتر کنند. ممکن است بعد از مصرف غذاها و موادی که موجب التهاب می شوند، دچار تشدید اگزما شوید. این غذا ها شامل قندها، کربوهیدرات های تصفیه شده، گلوتن، گوشت قرمز و لبنیات است.

به همین ترتیب، خوردن غذاهایی که به آن ها حساسیت دارید می تواند یک واکنش التهابی را ایجاد کند و علائم اگزما را بدتر کند.

هوای سرد

ممکن است شما از آمدن زمستان استقبال کنید، اما هوای سرد می تواند باعث تشدید شدن اگزما در برخی از افراد شود. هوای سرد و هوای خشک اغلب دست به دست هم می دهند. هوای خیلی خشک می تواند پوست شما را از رطوبت طبیعی محروم کند. خشکی غالباً به خارش منجر می شود، که منجر به خارش و التهاب می شود. برای محافظت از پوست خود، حداقل دو بار در روز از مرطوب کننده پوست باستفاده کنید.

آب و هوای گرم

از طرف دیگر، هوای گرم همچنین می تواند اگزما را تحریک کند. تعریق زیاد می تواند منجر به خارش پوست شود. تا حد ممکن خود را خنک نگه دارید تا  از عرق ریختن جلوگیری کنید. همچنین برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، مایعات زیادی بنوشید، در مناطق سایه دار بنشینید یا بایستید و از پنکه استفاده کنید.

استرس و اضطراب

استرس باعث اگزما نمی شود، اما می تواند علائم را برانگیزد. بدن هنگام استرس، هورمونی به نام کورتیزول را آزاد می کند. در دوزهای بزرگ، مانند مواجهه با استرس مزمن و مداوم، کورتیزول باعث افزایش التهاب در بدن می شود. این می تواند به التهاب پوست و شعله ور شدن اگزما منجر شود. تنفس عمیق، مدیتیشن، استراحت زیاد و ورزش منظم کلیدهایی برای مقابله با موقعیتهای استرس زا هستند. توانایی کاهش استرس ممکن است اگزما را کنترل کند.

مواد شوینده

مواد شوینده لباس می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در افراد دارای پوست حساس شود. بسیاری از مواد شوینده حاوی مواد شیمیایی و رایحه هایی هستند که پوست را تحریک می کنند و باعث خشکی، خارش و قرمزی می شوند. اگر به نظر می رسد اگزما بعد از شستشوی لباس بدتر می شود، به یک شوینده بدون رایحه لباس های خود را بشویید.

بزاق

اگزما در نوزادان و کودکان شایع است، بنابراین محافظت از پوست ظریف آنها مهم است. اگزما می تواند در اطراف گونه ها و چانه های کودک ایجاد شوند. بزاق باعث ایجاد اگزما نمی شود، اما می تواند پوست کودک را خشک کند و باعث ایجاد خارش و لکه های قرمز شود. برای جلوگیری از این عارضه، لوسیون یا کرم هایی را که برای پوست های حساس بی خطر هستند استفاده کنید. مدیریت اگزما فقط شامل استفاده از کرم ها و داروها نیست. همچنین شامل آگاهی از عوامل احتمالی به وجود آورنده اگزماست. کارهای روزانه خود را ردیابی کنید تا مشخص کنید چه چیزی می تواند علائم شما را بدتر کند. سپس، اقدامات لازم را برای کاهش قرار گرفتن در معرض آن غذاها یا محصولات انجام دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو