ماه هشتم بارداری

منبع: اوما

299

1399/1/25

22:05


ماه هشتم بارداری

ماه هشتم بارداری یکی از ماه‌های حساس دوران بارداری است که تغییرات مختلفی ممکن است در وضعیت جسمی و روحی مادر و جنین ایجاد شود. به همین دلیل با آگاهی از این تغییرات قبل از رسیدن به ماه هشتم بارداری خیلی بهتر می‌توانید شرایط را کنترل کنید و لذت بیشتری از ماه‌های آخر بارداری ببیرد.

در این مقاله می خواهیم درباره علائم ایجاد شده در ماه هشتم بارداری، تغییرات بدنی در جنین و مادر، روش های درمانی و نکاتی برای پدران در این ماه به شما اطلاعات لازم را بدهیم. پس با ما همراه باشید:


ماه هشتم بارداری از هفته چندم شروع میشه؟

ماه هشتم بارداری شامل هفته های سی دوم تا سی و ششم بارداری می باشد

تصاویر جنین در ماه هشتم بارداری

در این ماه جنین بیشترین وزن گیری را دارد و شما باید بیشتر به تغذیه خود برسید. رحم و لگن هم در حال بزرگ شدن و جا باز کردن و آمادگی برای زایمان میشود.

 

تصاویر جنین در ماه هشنم بارداری

علائمی که مادر در این ماه تجربه میکند:

به دلیل رشد بیشتر جنین در ماه هشتم شما علائم جدیدی را تجربه خواهید کرد. مهم‌ترین این علائم شامل موارد زیر هستند:

1- تنگی نفس

در این ماه رحم مادر به دلیل رشد جنین بیشتر رشد می کند و در نتیجه باعث ایجاد فشار روی تمامی اعضای داخلی می شود و مادر دچار تنگی نفس می شود. خبر خوب این است که جنین شما مانند شما احساس ناراحتی نمی کند و امنیت کامل دارد زیرا اکسیژن لازم خود را از جفت دریافت می کند. علاوه بر رشد جنین ممکنه کمبود آهن در بدن مادر باعث تنگی نفس شود که در این حالت باید بیشتر به رژیم غذایی خود توجه کنید و از طریق آن کمبود آهن را جبران کنید. 

روش‌های کاهش تنگی نفس در این ماه:

  1. اگر تنگی نفس خفیف باشد و تنها به دلیل رشد جنین اتفاق افتاده باشد طبیعی است و بهترین کاری که برای نفس کشیدن راحت تر می توانید انجام دهید تغییر حالتتان است. مثلا اگر نشسته اید بلند شوید کمی قدم بزنید یا برعکس. این کار باعث می شود فضای بیشتری در ریه ها ایجاد شده و راحت تر بتوانید نفس بکشید.
  2. در صورتی که تنگی نفس شدید باشد، در حدی که رنگ لب ها و سرانگشتان کبود شود، باید به پزشکتان مراجعه کنید.
  3. زود غذا خوردن یا زیاد غذا خوردن نیز باعث تنگی نفس می شود. بنابراین داشتن یک برنامه غذایی منظم با تعداد وعده های بیشتر و مقدار کمتر در هر وعده به وضعیت تنفس شما کمک می کند.

نکته مهم: به مرور زمان و نزدیک شدن به تولد نوزادتان به دلیل حرکت جنین به موقعیت خود پیش از تولد در رحم فشار روی اعضای داخلی بدن شما کمتر شده و تنفستان بهتر می شود. اما تا آن زمان باید این وضعیت را تحمل کنید.

2- درد در ناحیه پشت

درد در ناحیه پشت بخصوص در ماه هشتم بسیار رایج است و درمان خاصی جز استراحت کافی برای آن وجود ندارد. علت این درد بزرگ شدن رحم و فشار آوردن به ناحیه پشت است.

روش های کاهش درد ناحیه پشت در این ماه:

  1. کاری که برای کمی تسکین درد می‌توانید انجام دهید حالت درست نشستن و ایستادن شماست. زیرا حالت اشتباه باعث ایجاد فشار بیشتر به پشت شده و درد را بیشتر می کند.
  2. در حالت نشستن یا خوابیدن بهتر است کمی پاها بالا قرار بگیرند.
  3. از گره زدن پاها هنگام نشستن خود داری کنید.
  4. خوابیدن روی سطح سفت می تواند درد را کمی کاهش دهد.

3- ترشحات سینه

در سه ماهه سوم بارداری و نزدیک تولد نوزاد امکان چکیدن ترشحاتی از سینه وجود دارد که به رنگ زرد روشن تا تیره هستند. در واقع این حالت نشانه ای از آماده شدن بدن زن برای شیردهی است. این اتفاق در همه خانم ها ایجاد نمی شود. بنابراین اگر با این حالت مواجه نشدید نگران این نباشید که در آینده شیر نخواهید داشت یا شیر شما کم خواهد بود. این حالت فقط یکی از علائم است که برخی افراد آن را تجربه می کنند. در صورت داشتن رابطه جنسی و تحریک پستان ها امکان افزایش ترشحات نیز وجود دارد. 

روش‌های کاهش ترشحات سینه:

به دلیل حالات هورمونی ایجاد شده برای بدن مادر شما نمی توانید جلوی این ترشحات را بگیرید اما برای ناراحتی کمتر می توانید:

  1. مرتبا لباس خود را عوض کنید. این کار در شادابی شما نیز اثرگذار است.
  2. برای جلوگیری از چکیدن ترشحات روی لباستان از پدهای موجود سینه استفاده کنید.

4- انقباضات هیکس براکستون

انقباضات هیکس براکستون نشانه ای طبیعی برای آماده شدن بدن برای زایمان است. از ماه هفت و هشت بارداری، عضلات رحم سفت می شود و علائم زایمان را نشان می دهند. این انقضباضات، دردهای نامنظمی ایجاد می کنند. معمولا هر انقباضی بین 30 ثانیه تا 1 دقیقه طول می کشد.

روش‌های کاهش انقباضات دردناک در ماه هشتم:

  1. بصورت فراوان آب بنوشید. کم شدن آب بدن انقباضات را دردناک تر می کند.
  2. تغییر وضعیت (در حالت ایستادن یا خوابیدن) در هنگام انقباض نیز درد را کاهش می دهد.
  3. در صورتی که در هر ساعت بیش از چهار بار این انقباضات را تجربه کردید یا انقباضات درد زیادی داشت که تحملش برایتان سخت بود با پزشکتان مشورت کنید.

هشدار مهم: در حین این انقباضات اگر خونریزی واژن مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید. زیرا این مسئله نشانه ای از زایمان زودرس است و باید معاینه شوید.

5- ایجاد بواسیر

در ماه های آخر بارداری امکان افزایش یبوست و دردهایی شبیه درد بواسیر وجود دارد. به دلیل رشد رحم و تحت فشار قرار گرفتن اندام های داخلی در این ماه ها  فشار خون بالا رفته و رگ های اطراف مقعد ورم می کنند. در این حالت ممکن است خونریزی از پشت به دلیل فشار روی حرکات روده را نیز تجربه کنید. 

روش‌های کاهش بواسیر و یبوست:

  1. با پزشک خود صحبت کنید و از او ملین های مجاز یا همان شل کننده مدفوع را بخواهید.
  2.  سبزیجات برگ دار سبز یا غذاهای سرشار از فیبر مصرف کنید.
  3. مادران بارداری که مدت طولانی یک جا می نشینند بیشتر دچار این مشکل می شوند بنابراین باید هرچند دقیقه، چند قدمی پیاده روی کنید.
  4. انجام ورزش‌های سبک با مشورت پزشکتان، فشار خون را کاهش داده و دردهای یبوستی را کم می کند.

تغییرات بدن مادر

رشد جنین در این ماه بسیار با سرعت است و به همین دلیل با گذشت هر هفته شما حداقل نیم کیلو افزایش وزن خواهید داشت. رحم در این ماه به بالا حرکت می کند و به معده و دستگاه گوارشی فشار می آورد. به همین دلیل شما تمام اوقات حالت تهوع دارید. این مسئله باعث می شود به سرعت نیاز به دستشویی رفتن داشته باشید.

رشد رحم باعث می شود ترک هایی بر روی شکم و ران ها ایجاد شود. احساس خستگی در این ماه افزایش پیدا می کند. تعداد زمان های مورد نیاز به دستشویی افزایش پیدا می کند و بیدار شدن شبانه برای خالی کردن مثانه بیشتر به شما فشار می آورد.

نگرانی های رایج در ماه هشتم

 

نگرانی های ماه هشتم بارداری

سلامتی جنین یکی از مسائلی است که ذهن شما را در این ماه بیشتر درگیر می کند. نگرانی های رایج که جنین یا مادر را در این ماه تحت تاثیر قرار می دهد، عبارتند از:

1- زایمان زودرس

اگر جنینی در هشت ماهگی به دنیا بیاید باید در دستگاه قرار داده شود زیرا ریه نوزاد هنوز کامل نشده است. بنابراین به درستی نمی تواند نفس بکشد. اگر علائم خطر زایمان زودرس قابل تشخیص باشد پزشک به شما توصیه می کند استراحت مطلق داشته باشید. جنینی که در ماه هشتم به دنیا می آید نابالغ است. فاکتورهای زیادی وجود دارد که باعث زایمان زودرس می شود. برخی دلایل رایج زایمان زودهنگام شامل پایین بودن جفت، پره اکلامپسی و جداشدگی جفت می باشد. گاهی اوقات جنین سریع تر به موقعیت تولد حرکت می کند و به منطقه دهانه رحم می رسد و زودتر از موعود متولد می شود.

2- فشار خون بالا

در ماه هشتم بارداری بالا بودن فشار خون به دلیل رشد رحم امری طبیعی است. اما این امر برای برخی خانم ها بسیار اذیت کننده است. همچنین برخی مادران مبتلا به پره اکلامپسی هستند. این حالت شرایطی است که فشار خون و پروتئین ادرارافزایش پیدا می کند. پره اکلامپسی مشکلی است که زندگی شما را در خطر می اندازد زیرا باعث کاهش حرکت جریان خون به جنین می شود و احتمال جدا شدگی جفت و از بین رفتن جنین نیز وجود دارد.  اما نگران نباشید زیرا با تشخیص به موقع، پزشک در این حالت رژیم غذایی کم سدیم و مصرف قرص های فشار خون را برای شما تجویز می کند و فشارتان کنترل می شود.

سونوگرافی ماه هشتم بارداری

اگر جنین مشکلی نداشته باشد و خودتان هم شرایط طبیعی داشتید، سونو بررسی وضعیت جنین از هفته 28 تا 32 بارداری قابل انجام است. در این سونو وزن جنین، وضعیت قرارگیری او، مایع آمنیوتیک و وضعیت جفت بررسی میشود

وزن و قد جنین در ماه هشتم بارداری

جنین در این ماه حدود دو و نیم کیلو وزن دارد و قدش حدود نوزده اینچ یا 48/5 سانتیمتر است. در آخر ماه هشتم، تمام اندام های جنین به جز مغز و ریه کامل شده است. چربی در بدن جنین، بخصوص در اطراف بازوها تجمع می کند .

ناخن های جنین رشد می کنند و موهای سر او نیز رشد کرده است. چشم ها و پلک ها در این ماه کامل شده است و جنین می تواند پلک بزند. در انتهای ماه هشتم بارداری فعالیت جنین نسبت به قبل کمتر می شود. زیرا فضای کمتری برای فعالیت و حرکات او وجود دارد.

رژیم غذایی ماه هشتم بارداری

در ماه هشتم برای کاهش علائم ناراحت کننده و همچنین به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدنتان باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. در رژیم غذایی خود در این ماه حتما به نکات زیر توجه کنید:

  1. مواد غذایی دارای اسیدهای چرب امگا3 برای رشد مغز جنین موردنیاز است. همچنین به رشد سیستم عصبی بدن جنین نیز کمک میکند. گردو و ماهی منابع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.
  2. آهن ماده مغذی بعدی است که برای رشد جنین مورد نیاز است. سبزیجات برگ دار، گوجه فرنگی و ریشه چغندر منابع اصلی آهن هستند.
  3. مصرف فولیک اسید از عیوب ناشی از تولد جلوگیری می کند. پاپایا، قارچ، کلم و بادمجان سرشار از فولیک اسید هستند.
  4. ناهار متداول باید شامل سبزیجات، ماست، نان گندم و برنج باشد.
  5. میوه نیز به عنوان دسر مناسب است. 
  6. در صورت داشتن فشار خون و یا اضافه وزن بیش از اندازه از خوردن قندهای مصنوعی پرهیز کنید.
  7. از خوردن مواد سنگین و یا ایجاد کننده نفخ و یبوست جلوگیری کنید.

باید ها ونباید های ماه هشتم بارداری

با پیشرفت بارداری، فکر کردن درباره زایمان، بخصوص اگر اولین زایمانتان باشد، ذهن شما را مشغول می کند. برای کاهش نگرانی باید اطلاعات کافی داشته و بر نگرانی خود غلبه کنید. راهکارهای زیر نیز می توانند کمک کننده باشند:

  • پزشک به شما ورزش های لازم برای جلوگیری از درد ناحیه پشت را توصیه می کند. پس هر روز آن ها را انجام دهید. به علاوه ورزش حالت کسل بودن را از شما دور می کند.
  • اگر شاغل هستید حتما در کلاس های پیش از زایمان شرکت کنید.
  • سعی کنید خود را با موارد دلخواهتان سرگرم کنید.
  • تمام وسیله های لازم برای فرزند را خریداری کنید. 
  • به موسیقی های شاد گوش دهید.
  • کمتر در مورد خطرات زایمان و موارد این چنینی مطالعه کنید زیرا از این ماه به بعد نیاز به آرامش بیشتری دارید.

در ماه هشتم بارداری چگونه بخوابیم؟

خانم باردار وقتی می خوابد یا در هر حالت و پوزیشن دیگری که قرار می گیرد، هیچ جایی از بدنش نباید تحت فشار قرار داشته باشد و از هفته ۱۲ به بعد سعی کند طاق باز نخوابد. بهتر است زیر پایش بالش نرمی بگذارد تا پاها کمی از سطح زمین بالاتر باشند. خانم های باردار وقتی می خواهند پهلو به پهلو بشوند نیاز نیست حتما به طور کامل از جا بلند شوند و بنشینید. همین که یک مقدار بدن را از سطح زمین بلند کنند و به سمت دیگر بچرخند و دوباره دراز بکشند، کافی است. اگر احساس فشار یا درد نکنند یعنی اینکه وضعیت خوب است و مشکلی پیش نخواهد آمد.

نکاتی برای پدرها در ماه هشتم بارداری

پدران نقش بسیار تاثیرگذاری در حفظ سلامت و آرامش مادران باردار بخصوص از ماه هشتم به بعد دارند. شما بعنوان پدر نوزاد می توانید از طریق موارد زیر با همسرتان همراهی کنید تا تولد فرزندتان به بهترین نحو انجام شود:

  • برنامه ریزی برای آینده نوزاد درباره مسائل مالی و نگرانی های مادر
  • همسرتان را در رویارویی با زایمان یاری کنید.
  • هرچقدر به زایمان نزدیک تر می شوید نگرانی همسر شما درباره زایمان افزایش می یابد. به او اطمینان دهید از پس این کار بر می آید و او را آرام کنید. 
  • برای همسرتان آشپزی کنید تا بفهمد شما او را در امور خانه تنها نمی گذارید.
  • در کارهای منزل مانند تمیز کردن و مرتب کردن منزل، آماده سازی بچه های بزرگ تر برای مدرسه به همسرتان کمک کنید.
  • پیش از خواب برای همسرتان شیر گرم بیاورید و او را آرام کنید.

حرف آخر

شما در ماه هشتم باید هر دو هفته یک بار پزشکتان را ملاقات کنید تا از روند درست بارداری مطمئن شوید. در این معاینات نمونه خون و ادرار آزمایش می شود و علائم عفونت و سطح گلوکز بررسی می شود. پزشک همچنین فشار خون و ضربان قلب جنین را بررسی می کند. به علاوه سایز و شکل رحم را بررسی می کند. در انتهای این ماه پزشک به بررسی علائم حرکت جنین به محل تولد می پردازد و شما را برای زایمان آماده می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو