19 خوراکی معجزه آسا در افزایش تعداد اسپرم

منبع: اوما

172

1399/2/6

17:10


19 خوراکی معجزه آسا در افزایش تعداد  اسپرم

مسئله ناباروری یک مسئله مشترک بین زوجین می باشد که دلیل آن ممکن است مربوط به خانم یا آقا و یا هر دو نفر باشد. مهم ترین دلیل ناباروری در آقایان کمبود اسپرم است. طبق استاندارد سازمان بهداشت جهانی وجود بیش از 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر از مایع منی به معنی وجود میزان کافی اسپرم های مرد است و اگر کمتر از این مقدار باشد غیر طبیعی است و مشکل ناباروی را ایجاد می کند. یکی از تاثیرگذارترین مسائل در تعداد اسپرم های مرد رژیم غذایی اوست که اگر مناسب باشد به ندرت ممکن است با کمبود اسپرم مواجه شود.

در این مقاله می خواهیم یک سری مواد غذایی را به شما پیشنهاد بدهیم که باعث افزایش تعداد اسپرم های مردانه شده و تا حد زیادی مشکل ناباروری را نیز می تواند حل کند.

خوراکی های افزایش دهنده اسپرم و حجم مایع منی

رژیم سالم حاوی آنتی اکسیدان ها می تواند کیفیت اسپرم را بهبود بخشد و از تعداد بالای اسپرم و حیات آن محافظت کند. در زیر مواد غذایی که باعث افزایش تعداد و حجم اسپرم می شود ذکر شده است:


1.گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع غنی از لیکوپن است که یک آنتی اکسیدان است و باعث افزایش حرکت، بهبود ساختار و فعالیت اسپرم می شود. تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم آب گوجه فرنگی می تواند باعث تحرک بیشتر اسپرم در مردان نابارور گردد. همچنین می توانید روغن زیتون را به گوجه فرنگی پخته یا فرآوری شده برای بهبود جذب آنتی اکسیدان اضافه کنید.

2.گردو

گردو غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است. مطالعه ی انجمن مطالعات تولید مثل نشان داد مصرف روزانه 5/2 اونس یا 70 گرم گردو باعث بهبود حیات، مورفولوژی و تحرک اسپرم در مردان بین 21 تا 35 ساله می شود. می توانید گردو را به سالاد افزوده یا به صورت مستقیم به عنوان میان وعده مصرف کنید.

3. تخمه کدو 

تخمه کدو حاوی مواد آنتی اکسیدان ها، اسید آمینه های ضروری و فیثواسترول هستند که باروری را در مردان افزایش می دهند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که تخمه کدو می تواند سطح سرمی تستوسترون، تعداد اسپرم، تحرک و حیات آن را افزایش دهد. می توانید تخمه کدو را به صورت خام و ارگانیک به سالاد، غلات و شیرینی ها بیفزایید یا بصورت خام یا بوداده در میان وعده های خود مصرف کنید.

4. عدس

عدس غنی از اسید فولیک (فولات) است که ماده مغذی بسیار مهم برای باروری مردان است. مطالعات نشان می دهد مصرف پایین و کمبود اسید فولیک در بدن مردان باعث افزایش احتمال ناهنجاری های کروموزومی در مردان می شود. مصرف عدس به صورت روزانه باروری را بهبود می بخشد.

5. توت ها

انواع توت ها، از جمله زغال اخته، توت فرنگی و ... حاوی مواد ضد التهابی و آنتی اکسیدان های قوی کورستین و رزوراترول هستند. این مواد کیفیت اسپرم، تعداد و تحرکشان را بهبود می بخشند. می توانید  به صورت روزانه یک مشت از انواع توت مصرف کنید یا آن ها را به کیک یا ماست بیفزایید.

6. انار

انار غنی از آنتی اکسیدان ها است. مطالعات نشان می دهد انار سطح تستوسترون و کیفیت اسپرم را بهبود می بخشد و باعث افزایش میل جنسی می شود. یکی از مطالعات نشان داد مصرف انار در موش ها به صورت روزانه به مدت هشت هفته باعث غلظت سلول های اسپرم شده است.

7. شکلات تلخ

شکلات تلخ غنی از اسید آمینه L-arginine است، که باعث افزایش حجم و تعداد اسپرم می شود. همچنین غنی از آنتی اکسیدان ها است که از اسپرم ها در برابر رادیکال های آزادی که بر کیفیت اسپرم تاثیر می گذارند، محافظت می کند. مصرف شکلات تلخ بصورت روزانه باعث افزایش تعداد اسپرم می شود.

مقاله پیشنهادی اوما: مورفولوژی اسپرم باید چقدر باشد؟

8. سیر

سیر حاوی آليسين، يک ماده فعال کننده تحريک گردش خون، است. بنابراین جریان خون به اندام های جنسی بیشتر منتقل می شود تا اسپرم را از هرگونه آسیب محافظت کند. همچنین سیر حاوی سلنیوم است که باعث تحرک و حیات اسپرم می شود.

9. تخم مرغ

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین و ویتامین E است (تاثیر ویتامین e بر اسپرم ) که به تحریک تولید سلول های اسپرم می پردازد. تخم مرغ اسپرم ها را از آسیب های رادیکال آزاد محافظت می کند و حرکت آنها را بهبود می بخشد.

10. هویج

هویج حاوی بتا کاروتن است که یک آنتی اکسیدان قوی است. ترکیبات هویج با حفظ رادیکال های آزاد به حفظ اسپرم سالم کمک می کنند. آنتی اکسیدان ها همچنین باعث تحرک اسپرم ها می شوند و به آن ها کمک می کنند به تخمک برسند.

مقاله پیشنهادی اوما: مورفولوژی اسپرم باید چقدر باشد؟

خوراکی افزایش دهنده اسپرم

11. جینسینگ

جینسینگ یک ریشه فدریزیک است که بعنوان یک داروی گیاهی در طب سنتی کاربرد دارد. در یک مطالعه که شامل 66 مرد بود، استفاده از عصاره جینسینگ آسیایی به افزایش سطح تستوسترون و افزایش تعداد اسپرم کمک کرد. همچنین این ماده برای درمان اختلال نعوظ مناسب می باشد. این ماده را می توان به شکل چای مصرف کرد.

12. مارچوبه

مارچوبه فوق العاده غنی از ویتامین C می باشد و اسپرم را از آسیب اکسیداتیو محافظت می کند و تعداد اسپرم و تحرک آن ها را افزایش می دهد. 

13. موز

موز دارای یک آنزیم نادر به نام برملائین است که هورمون جنسی را تنظیم می کند. همچنین موز حاوی ویتامین A، B1 و C است که باعث تقویت استقامت در مردان و توانایی تولید اسپرم بیشتر می شود.

14. سبزیجات برگ سبز

سبزیجات دارای برگ سبز غنی از اسید فولیک هستند که نقش مهمی در باروری مردان ایفا می کند. همچنین مطالعات نشان می دهد مصرف روزانه اسید فولیک احتمال اختلالات اسپرم را کاهش می دهد. از جمله این سبزیجات می توان به اسفناج، کلم بروکلی، لوبیا سبز و ... .اشاره کرد.

15. غذاهای غنی از روی

روی می تواند اسپرم را از آسیب های رادیکال آزاد محافظت کند. همچنین با جلوگیری از تبدیل تستوسترون به استروژن، میل جنسی را تحریک می کند. سطح تستوسترون را افزایش می دهد و تعداد اسپرم و تحرک را نیز بالا می برد. گوشت قرمز، جو، ماهی و صدف از جمله مواد غذایی غنی از روی هستند.

16. صدف ها

صدف ها نیز یک منبع عالی از روی هستند. آن ها همچنین حاوی مواد مغذی مانند تائورین و گلیکوژن هستند که نقش مهمی در تحریک سیستم تولید مثل دارند. یافته های تحقیقات مختلف نشان می دهد که عصاره صدف در جلوگیری از نقایص باروری و بهبود تولید اسپرم موثر می باشد.

17. گوشت گاو

گوشت گاو همچنین یک منبع غنی از روی است. در 100 گرم گوشت بدون چربی گاو، 6.31 میلی گرم روی وجود دارد. 

18. شنبلیله

این یک گیاه دارویی برای درمان کاهش میل جنسی و تعداد کم اسپرم است. یک مطالعه نشان داد که مصرف عصاره شنبلیله به مدت 12 هفته، میزان اسپرم و کیفیت آن را بهبود می بخشد.

مقاله پیشنهادی اوما: آلرژی یا حساسیت به اسپرم چیست؟

19. روغن زیتون

مصرف منظم روغن زیتون باعث افزایش تعداد اسپرم و کیفیت آن ها می شود. این عمل با کاهش سطح کلسترول بد عمل می کند، بنابراین باعث تحریک جریان اکسیژن به بیضه ها (اندازه طبیعی بیضه چقدر است؟ ) و ایجاد اسپرم سالم می شود.

نکته مهم:

لیست بالا یک رژیم جامع نیست. مواد غذایی دیگر از جمله روی، ویتامین A، B12، C و فولات نیز باعث تولید اسپرم سالم در بیضه ها می شوند. 

 

سخن آخر

گاهی اوقات کیفیت اسپرم نیز بر باروری تاثیر می گذارد. اگر کیفیت اسپرم بالا باشد، تعداد اسپرم کم هم می تواند منجر به بارداری شود. اسپرم نسبت به رادیکال های آزاد آسیب پذیر است و این آسیب بر روی حیات اسپرم تاثیر می گذارد. بنابراین، در صورت پایین بودن کیفیت اسپرم تعداد بالای آن نیز باعث بارداری نمی شود. در نتیجه باید یک رژیم غذایی عالی را با توجه به موارد گفته شده، برای خود انتخاب کنید که هم در تعداد اسپرم ها و هم بالا بردن کیفیت اسپرم ها تاثیرگذار باشد.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: www.momjunction.com 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو