اما وقتی در سال ۹۵ از ساینا رونمایی شد، سایپا روی خوشی که بازار به تیبا نشان داده بود را نسبت به این خودروی جدید ندید. دلیلش هم شباهت بیش از اندازه فنی دو خودرو به هم بود. یعنی این همه پول اضافه فقط برای یک ظاهر کمی زیباتر؟ کاری که به نظر می‌رسید خریدار ایرانی چندان مایل به انجامش نباشد. بنابراین سایپا در سال‌های بعد اقدام به تولید مدل‌های مختلف ساینا با امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی متفاوت کرد. البته رسم همیشگی سایپا هم برقرار شد؛ تولید تیپ‌های مختلف از یک خودرو در اسامی متفاوت. در این مطلب می‌خواهیم شما را با این تیپ‌ها و اسامی و تفاوت‌هایشان آشنا کنیم. تنها کافی است پنج دقیقه وقت بگذارید تا برای خودتان، یک‌پا متخصص ساینا شوید.

ساینا؛ آپشن‌های مختلف با مشخصات فنی یکسان

قبل از هر توضیحی لازم است بگوییم ماشین ساینا در تمام تیپ‌ها و مدل‌ها از یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپه بهره می‌برد که توان تولید ۸۰ اسب بخار قدرت را دارد و محور متحرکش در جلوی خودرو قرار گرفته. مصرف سوخت این خودرو ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است با ظرفیت باک ۴۱ لیتر. اما مورد اصلی که در تیپ‌های مختلف ساینا تفاوت ایجاد می‌کند، جعبه دنده اتوماتیک و دستی آن است. ساینا در ابتدا با جعبه دنده ۵ سرعته دستی تولید شد و بعدها نمونه دنده اتوماتیک آن نیز به بازار آمد. ساینای دنده‌ای در دو تیپ SX و EX عرضه شد که تیپ EX با امکاناتی نظیر کولر، دو ایربگ، ترمز ABS  و EBD، سنسور پارک عقب، رینگ اسپرت، سیستم تهویه اتوماتیک، شیشه بالابرها و آینه‌های برقی نسخه فول محسوب می‌شود. تیپ SX هم فاقد آینه‌های برقی، شیشه بالابر برقی عقب و سنسور پارک بود. سایپا خیلی زود توقف تولید این تیپ را اعلام کرد، اما ساینا با جعبه دنده اتوماتیک نیز در دو تیپ مختلف تولید شد. 

در ادامه باید این مهم را یادآور شد که ساینا دنده اتومات از یک جعبه دنده CVT ساخت شرکت Punch Powertrain کشور بلژیک بهره می‌برد. تیپ فول آپشن ساینا دنده اتوماتیک با نام ساینا لوکس شناخته می‌شد که شامل امکاناتی مانند ورود به خودروی بدون کلید، نویگیشن، شیشه‌های دودی عقب، سنسور هشدار فشار باد تایرها، صفحه نمایش ۷ اینچی، سیستم صوتی مجهز به بلوتوث و خروجی USB و هشدار سرقت بود. تیپ دیگر این مدل ساینا ES نام گرفت که از نظر امکانات رفاهی تقریباً هم‌سطح ساینا EX قرار می‌گرفت. تنها امکانات بیشتر این تیپ نسبت به EX دنده دستی، کروز کنترل و قابلیت کنترل سیستم صوتی از روی فرمان بود. در ضمن بد نیست بدانید که سایپا در پایان سال ۹۷، تولید مدل‌های دنده تومات ساینا را متوقف کرد؛ تحریم بود و قطعات مورد نیاز نبود.

درباره بازار فعلی تیپ‌های مختلف

در مورد بازار خودرو باید گفت مدل‌های دنده اتوماتیک که تولیدشان متوقف شده با وجود کیفیت بیشتر و امکانات بهتر بازار چندان خوبی ندارند. این مدل‌ها که طبعا تنها به صورت کارکرده در بازار موجودند، به دلیل هزینه تعمیر بالا و در دسترس نبودن برخی قطعات مشتری چندانی ندارند. حتی مدل‌های سلامت و کم‌کارکردشان را هم نمی‌توان به راحتی فروخت. نمونه‌های کارکرده تیپ SX هم که در تیراژ خیلی کم تولید شدند بازار خوبی ندارند و به عنوان خودرویی اقتصادی مانند پراید اما با کیفیت‌تر از آن شناخته می‌شوند. اما ساینا EX که مدل فول آپشن ساینا دنده‌ای است، حامیان زیادی دارد و بازار گرم خود را حفظ کرده است. خرید و فروش مدل صفر آن با قیمتی در حدود ۸۰ میلیون (اسفند ۹۸) در بازار صورت می‌گیرد و قیمت کارخانه‌ای‌اش هم ۵۵ میلیون است. حتی حواله این تیپ ساینا فروش راحت و بی‌دردسری دارد.