تفاوت ضربان قلب جنین پسر و دختر

منبع: اوما

167

1399/2/24

00:38


تفاوت ضربان قلب جنین پسر و دختر

معمولا یکی از روش های تشخیص جنسیت جنین بررسی ضربان قلب او از طریق سونوگرافی داپلر در هفته هشتم بارداری است. همچنین شنیدن ضربان قلب جنین شوق و انگیزه خاصی به پدر و مادر برای تحمل راحت تر شرایط بارداری می دهد. اما شاید برایتان این پیش بیاید که چگونه پزشکان از طریق ضربان قلب جنسیت فرزند شما را تشخیص می دهند و اساسا چه تفاوتی بین ضربان قلب جنین پسر و دختر وجود دارد؟

خبر خوب این است که گروه سلامت اوما قصد دارد در این مقاله علمی به طور کامل این تفاوت را برای شما مادران عزیز توضیح بدهد. پس با ما همراه باشید:

آیا ضربان قلب جنین می تواند جنسیتش را پیش بینی کند؟

پاسخ واضح به این سوال جواب خیر است. باید بگوییم ضربان قلب نمی تواند جنسیت جنین شما را پیش بینی کند. شاید داستان های بسیاری از افراد دیگری که در اطرافتان هستند و بارداری را تجربه کرده اند درباره مشخص کردن حنسیت جنین با ضربان قلب شنیده اید که فکر می کنید خودتان می توانید این کار را انجام دهید. همچنین در برخی از تحقیقات ادعا می شود که اگر ضربان قلب بیش از 140 بار در دقیقه باشد ، فرزند شما دختر است و اگر زیر 140 بار در دقیقه باشد شما صاحب یک پسر خواهید شد.

اما حقیقت این است که ، قلب کودک شما احتمالاً حدوداً در هفته 6 بارداری شروع به فعالیت  خواهد کرد و ضربان دارد. این ضربان که در سونوگرافی نیز مشخص می شود از مقدار کم شروع شده و با پیشرفت بارداری زیاد می شود و برای همه جنین ها چه دختر و چه پسر اتفاق می افتد. بعنوان مثال ضربان در دقیقه (bpm) به آرامی از 90 تا 110 بار در دقیقه شروع می شود و روزانه افزایش می یابد. در هفته نهم میزان ضربان قلب به اوج خود رسیده و بین 140 تا 170 بار در دقیقه متفاوت خواهد بود. بنابراین نمی توان در این هفته ها با توجه به تعداد ضربان قلب جنسیت را مشخص کرد.

اما این کار از طریق پزشک شما امکان پذیر است زیرا او می داند که متوسط ضربان قلب در جنین پسر در سه ماهه اول 9/154 بار در دقیقه (به علاوه یا منفی 22.8 بار در دقیقه) و برای جنین دختر 7/151 بار در دقیقه (به علاوه یا منفی 22.7 بار در دقیقه) می باشد و با توجه به سونوگرافی هایی که برای شما انجام داده است این موضوع را بررسی مس کند.

چه زمانی بعد از رابطه برای بارداری جنسیت فرزند مشخص می شود؟

جنسیت کودک شما به محض اینکه اسپرم  بتواند خود را به تخمک زن رسانده و وارد آن بشود مشخص می گردد. بنابراین قبل از اینکه حتی بدانید باردار هستید، جنسیت کودک شما مشخص شده است. زیرا همان اول مشخص می شود که کدام یک از کروموزوم های اسپرم با کروموزوم تخمک یعنی  X جفت شده است.

اگر کروموزم X اسپرم با تخمک جفت شود فرزند شما دختر و اگر کروموزوم Y اسپرم با تخمک جفت شود فرزند شما پسر خواهد شد. این موضوع تا هفته دهم تا بیستم بارداری مشخص نمی شود زیرا یکی از چیزهایی که جنسیت دختر و پر را از هم متمایز می کند آلت تناسلی ان هاست که تا هفته دهم به طور واضح خودش را نشان نمی دهد.

 

تفاوت ضربان قلب جنین پسر و دختر

برای تعیین جنسیت جنین از چه آزمایش هایی استفاده می شود؟

همان طور که گفتیم در سه ماهه اول تشخیص جنسیت از روی ضربان قلب کار مشکلی است اما آزمایش های دیگری وجود دارد که به شما برای تعیین جنسیت کمک می کند تا بفهمید باید برای نی نی کوچولی خود رنگ ابی را انتخاب کنید یا رنگ صورتی ؟

آزمایش سل فری یا nipt

آزمایش خون به نام تست DNA در طی چند سال گذشته کاملا کنار گذاشته شده است. اما شما می توانید با انجام ان در اویل هفته نهم بارداری جنسیت فرزند خود را بشناسید. هر چند هدف اصلی انجام این آزمایش تعیین جنسیت نوزاد نیست و بیشتر برای تشخیص ناهنجاری های ژنتیکی جنین مورد استفاده قرار می گیرد. اما کروموزوم های جنسی فرزند شما نیز یکی از اطلاعت ژنتیکی است که در این آزمایش مشخص می شود.

باید به این نکته توجه داشته باشید که انجام این آزمایش برای خانم هایی که مولتیپل هستند یا با استفاده از تخمک های اهدایی از شخص دیگر باردار شده اند و آیا قبلا پیوند مغز استخوان انجام داده اند، خطرناک است و نباید /ان را انجام دهند. احتمال مشکلات ژنتیکی که بعد از آن نیاز به آزمایشات این چنینی را مشخص می کند با غربالگری در سه ماهه اول بررسی می شود.

آزمایشات ژنتیکی

در صورتی که غربالگری سه ماهه اول شما نتیجه پرخطری را نشان دهد، احتمالا پزشک در مراحل بعدی آزمایشی به نام آزمایش آمنیوسنتز یا نمونه گیری پرز کوریونی جنین (CVS) را برای شما تجویز می کند. این آزمایش نیز دقیقاً مانند DNA عاری از سلول برای بررسی ناهنجاری های ژنتیکی انجام می شود. در نتیجه می تواند جنسیت کودک شما را آشکار کند. 

این آزمایشات دقیق تر از آزمایش خون سل فری است ، اما به دلیل اینکه تهاجمی تر هستند ( هنگام آزمایش روی جنین متمرکز می شوند) خطر سقط جنین را به همراه دارد. آزمایش CVS معمولاً در بین هفته های 10 و 13 انجام می شود. در مرحله بعد ممکن است این آزمایش بین هفته های 14 تا 20 انجام شود. زمان دقیق آن بر اساس توصیه پزشک و نتایج غرباگری سه ماهه اول و دوم تعیین می شود.

سخن آخر

همان طور که گفتیم از نظر علمی ضربان قلب جنین در اوایل بارداری یک شاخص قابل اعتماد برای تعیین جنسیت فرزند شما نیست و ممکن است نتیجه اشتباهی به شما بدهد. در حقیقت ، به نظر می رسد در اوایل بارداری تفاوت کمی بین ضربان جنین پسر و دختر بصورت تعداد صربان در هر دقیقه وجود داشته باشد. اما اگر کمی صبور باشید با تشکیل کامل اندام تناسلی فرزند شما، جنسیتش به طور صحیح در سونوگرافی مشخص می شود.

 Karen Richardson Gill, MD, FAAP, specialty in pediatrics. Baby Heart Rate and Gender: Can It Predict the Sex of Your Baby? on October 10, 2016 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو