خواص و فایده های خوردن جوانه نخود را بهتر بشناسید

خواص و فایده های خوردن جوانه نخود را بهتر بشناسید


منبع: آرگا

216

1399/2/25

16:10


جوانه نخود دارای خواص زیادی برای سلامت بدن و پوست و مو می باشد. برخی از خواص آن عبارتند از: پیشگیری از سرطان، بهبود یبوست، سلامت گوارش، درمان ناباروری، تقویت حافظه، سلامت پوست و مو و بهبود دیابت.

نخود یکی از انواع گیاهان مفید برای سلامت بدن می باشد که برای بهره مندی از خاصیت های آن باید همیشه در برنامه غذایی گنجانده شود. قرار دادن حبوبات در سبد غذایی هفتگی و استفاده از آنها سلامت بدن را به همراه دارد. در مطالب گذشته با خواص جوانه عدس، خواص جوانه گندم و خواص جوانه یونجه آشنا شدید در ادامه این مطلب خاصیت های جوانه نخود را بررسی می کنیم.

آشنایی با خواص جوانه نخود

نخود یکی از انواع بنشن می باشد که سرشار از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات های بسیار پیچیده است که متاسفانه امروزه خیلی در سفره های ایرانی دیده نمی شود. دو نوع نخود داریم: نخود زرد که اغلب در خاورمیانه و آمریکای شمالی کاشت می شود و نخود سیاه که در هند، پاکستان و اتیوپی یافت می گردد. نخود دارای فوائد بسیاری برای سلامت بدن می باشد و از برخی بیماری ها در بدن جلوگیری می کند، علاوه بر خود نخود جوانه نخود نیز دارای خواص بسیاری است که در این مطلب با آنها آشنا می شویم.

سلامت بدن با خواص جوانه نخود

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم جوانه نخود

هر ۱۰۰ گرم از جوانه نخود دارای ارزش غذایی زیر است:

  • ۱۶۵ کالری
  • ۴ گرم چربی
  • ۲۴ گرم کربوهیدرات
  • ۱۰ گرم پروتئین
  • ۳ گرم فیبر

جوان کننده پوست صورت

جوانه نخود دارای مقدار خیلی زیادی ویتامین C می باشد. وجود این ویتامین در جوانه نخود باعث افزایش کلاژن سازی پوست شده و به حفظ الاستیسیته ی پوست کمک می نماید و به همین جهت باعث کاهش چین و چروک در پوست می شود و جوان سازی پوست را به همراه دارد.

ویژگی ها و خاصیت های جوانه نخود

برطرف کننده آکنه و جوش صورت

یکی دیگر از خواص جوانه گندم وجود اسیدهای چرب امگا ۳ در آن است. امگا ۳ موجود در نخود باعث کاهش التهاب می شود و در نتیجه باعث کاهش آکنه و جوش صورت می شود.

درمان کننده سریع زخم ها

همانطور که اشاره کردیم جوانه نخود دارای مقدار خیلی زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد به همین دلیل مصرف روزانه از این جوانه باعث می شود تا زخم ها سریعتر از حالت معمول درمان شوند و در بهبود جای زخم و برطرف شدن آن نیز موثر می باشد.

تقویت کننده و افزایش دهنده رشد مو

یکی دیگر از مواد مفید موجود در جوانه نخود، آهن می باشد که به میزان قابل توجهی در آن وجود دارد. آهن باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خون شده و باعث بهبود گردش خون در پوست می شود. همچنین جاونه نخود فولیکول های مو را تقویت کرده و باعث افزایش رشد موهای سر می شود.

انواع خاصیت های جوانه نخود

درمان کننده ریزش مو

از دیگر ویتامین های موجود در جوانه نخود ویتامین A می باشد. این ویتامین باعث تقویت فولیکول های مو می شود و از ریزش موها پیشگیری می کند و احتمال آن را بسیار کمتر می کند. همچنین یکی از دلایل ریزش مو در خانم ها عدم تعادل هورمونی است که جوانه نخود باعث بهبود آن می شود و ریزش موها را درمان می نماید.

درمان کننده شوره سر

یکی دیگر از خواص جوانه نخود درمان کردن شوره سر می باشد. وجود سلنیوم در جوانه نخود باعث کاهش قارچ ها و میکروب های عامل شوره سر می شود  و به منظور درمان شوره سر بسیار مفید می باشد.

خواص متفاوت جوانه نخود

آب رسان طبیعی به مو

می توانید از جوانه نخود به عنوان یک آبرسان طبیعی برای موهایتان استفاده نمایید. پروتئین های موجود در این جوانه مقوی باعث آبرسانی به پوست سر و موها می شوند و سلول های مرده را بازسازی می نمایند.

کاهش دهنده وزن و لاغری

جوانه نخود دارای کالری خیلی کمی است و میزان فیبر بالا در آن باعث کاهش اشتها می شود و از پرخوری ها جلوگیری می نماید و از چاقی جلوگیری کرده و  باعث کاهش وزن می شود. جوانه نخود بسیار مناسب برای رژیم های لاغری است.

خواص مختلف جوانه نخود

معده و دستگاه گوارش

همانطور که گفتیم جوانه نخود دارای مقداری فیبر می باشد که این فیبر باعث بهبود هضم غذا می شود، همچنین باعث درمان سوء هاضمه می شود و به همین دلیل به سلامت دستگاه گوارش کمک می نماید.

برطرف کننده یبوست

وجود فیبر بالا در جوانه نخود باعث بهبود گوارش و حرکات روده می شود و در نتیجه باعث پیشگیری از مشکل یبوست می گردد. پیشنهاد می شود افرادی که با یبوست مشکل دارند این جوانه را در برنامه روزانه خود بگنجانند.

بهبود دهنده کلسترول خون و قلب

کلسترول بالای خون و خطر ابتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی با مصرف جوانه نخود کاهش می یابد. این موضوع به دلیل وجود فیبر در جوانه نخود می باشد. با مصرف جوانه نخود کلسترول خون را بهبود بخشید.

خاصیت های جوانه نخود برای بدن

بهبود دیابت و مشکل قند خون

یکی دیگر از خواص جوانه نخود بهبود دهنده دیابت می باشد. بر طبق تحقیقات انجام شده جوانه نخود به دلیل داشتن مقدار بالایی از فیبر باعث تثبیت قند خون می شود و برای ثابت شدن قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ بسیار مفید می باشد.

منبع طبیعی پروتئین

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم جوانه نخود دارای مقدار زیادی پروتئین و کربوهیدرات می باشد و به عنوان یکی از پروتئین های گیاهی خوب و عالی برای گیاه خواران و سایرین محسوب می گردد.

بدنسازی

وجود پروتئین و کربوهیدرات ها به میزان بالا در جوانه نخود، باعث می شود تا انرژی افزایش یابد به همین دلیل این ماده به عنوان یک غذای مناسب بعد از تمرینات بدنسازی شناخته می شود.

خاص2یت های مختلف جوانه نخود

پیشگیری کننده از سرطان

آنتی اکسیدان ها بسیار مفید در مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن هستند، رادیکال های آزاد عوامل به وجود آورنده سرطان در بدن می باشند. جوانه نخود داری مقدار بالایی از آنتی اکسیدان ها می باشد به همین جهت باعث کاهش رادیکال های آزاد اضافه در بدن شده و خطر ابتلا به سرطان ها به خصوص سرطان پوست را کمتر می کند. جوانه گندم با تقویت سیستم ایمنی بدن همچنین از سرطان ریه و سینه نیز پیشگیری می کند.

درمانی برای ناباروری

جوانه نخود ارزش غذایی زیادی دارد و یکی از مهمترین خاصیت های آن افزایش اسپرم و تقویت کنندگی قوای جنسی می باشد. به همین دلیل این جوانه برای افرادی که مشکلات باروری دارند مفید و تاثیر گذار است.

تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر

جوانه نخود به دلیل داشتن مواد مغذی و مفید باعث بهبود سیستم عصبی و تقویت حافظه می شود همچنین مصرف جوانه نخود از آلزایمر پیشگیری می نماید.

خاصیت های بیشمار جوانه نخود

موارد منع مصرف جوانه نخود

جوانه نخود دارای خاصیت های زیادی برای سلامت بدن می باشد اما در برخی موارد نباید مصرف شود. این موارد عبارتند از:

  • نوزادان و کودکان: جوانه نخود به دلیل اینکه در محیط های مرطوب رشد می کند امکان دارد دارای میکروب های بیماری زای سالمونلا باشد، به همین دلیل توصیه می شود نوزادان و کودکان از مصرف آن دوری کنند.
  • زنان باردار: سازمان غذا و دارو در آمریکا بر این عقیده است که زنان در دوران بارداری و شیردهی نباید از این جوانه استفاده کنند.
  • نفخ شکم: زیاده روی در مصرف جوانه نخود باعث نفخ و احتباس گاز در روده ها می شود.

طبع جوانه نخود

جوانه نخود دارای طبع گرم و خشک است. این جوانه سرشار از آنتی اکسیدان ها، تیامین، نیاسین، ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین C، ویتامین k، کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، آهن، پروتئین، فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو