خواص برنج قهوه ای و بررسی ارزش غذایی آن

خواص برنج قهوه ای و بررسی ارزش غذایی آن


منبع: آرگا

182

1399/3/2

11:11


برنج قهوه ای یکی از انواع غلات کامل می باشد که دارای خواص بسیاری برای سلامت بدن است. از جمله خواص این برنج می توان به خاصیت ضد چاقی، بهبود افسردگی، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی، مفید برای افراد دیابتی و زنان شیرده و … اشاره کرد.

خواص برنج قهوه ای و بررسی ارزش غذایی آن

برنج قهوه ای یک نوع غلات کامل تصفیه نشده می باشد که فقط پوسته بیرونی آن گرفته می شود. دانه کامل برنج از چندین لایه تشکیل شده است که فقط لایه بیرونی آن جدا می شود، با جدا شدن یک لایه از برنج ما برنج قهوه ای را خواهیم داشت که از خانواده غلات سبوس دار می باشد و بسییار مقوی تر از برنج سفید می باشد. برای آشنایی با ویژگی های برنج قهوه ای در این مطلب همراه ما باشید.

انواع خواص برنج قهوه ای

برنج قهوه ای از دانه های خالص و تصفیه نشده برنج و با جدا کردن پوستخ اطراف هسته برنج به دست می آید. دانه برنج قهوه ای سبوس و مواد مغذی و همچنین لایه های گیاهی را حفظ می نماید و در برابر برنج سفید به جویدن بیشتری احتیاج دارد اما عطر و بوی بیشتری نسبت به برنج سعید داشته و خوشمزه تر است. یکی از اشکال برنج قهوه ای، جوانه ی برنج قهوه ای می باشد که دارای ارزش غذایی بسیار زیادی است. جوانه زنی باعث می شود تا اجزای مثل اسید فرولیک، لیزین، منیزیم، پتاسیم، ویتامین E، نیاسین، ویتامین B6 و فیبر رژیمی در برنج قهوه ای بسیار افزایش یابد. شاید تا کنون متوجه شده باشید که برنج قهوه ای بسیار مقوی تر از برنج سفید می باشد. روشی که باعث تبدیل برنج قهوه ای به برنج سفید می شود باعث از بین رفتن مقدار بسیار زیادی از ارزش غذایی برنج می شود. در ادامه با ارزش غذایی و انواع خواص برنج قهوه ای آشنا می شویم.

 ویژگی های برنج قهوه ای

ارزش غذایی برنج قهوه ای

این نوع برنج ماده ی غذایی بسیار مفید و سرشار از مواد مغذی می باشد. از جمله مواد معدنی ضروری موجود در برنج قهوه ای شامل منگنز، آهن، روی، فسفر، سلنیم، کلسیم، منیزیم و پتاسیم و همچنین سرشار از ویتامین های B1، B2،B3، B6، اسید فولیک، ویتامین E و ویتامین K می باشد. برنج قهوه ای منبع مناسبی از پروتئین می باشد و میزان مفیدی از فیبر را برای بدن تامین می نماید همچنین اسیدهای چرب مفید برای سلامت بدن را نیز تامین می کند.

برنج قهوه ای و ویژگی های آن برای سلامت بدن

مفید برای افراد دیابتی

برنج قهوه ای بسیار مفید برای افراد دیابتی و اشخاصی با قند خون بالا می باشد. میزان شاخص گلیسمی در برنج قهوه ای پایین می باشدبه همین جهت باعث کاهش انسولین شده و قند خون را تثبیت می نماید. این برنج سرشار از اسید فیتیک، فیبر و پلی فنول های ضروری برای بدن می باشد و روند آزاد سازی قند در آن کندتر از برنج سفید انجام می شود، که این موضوع یک ویژگی مهم برای ان محسوب می شود. کربوهیدرات های پیچیده باعث می شوند تا قند خون به کندی افزایش یابد و باعث تاثیرات مثبت بر بدن خواهند شد. برنج قهوه ای گزینه مناسبی برای بیماران دیابتی می باشد زیرا نیاز بیماران به ویتامین های ضروری و فیبر را تامین خواهد کرد.

خواص مفید برنج قهوه ای

خاصیت آنتی اکسیدانی

از دیگر خواص برنج قهوه ای سرشار بودن آن از آنتی اکسیدان های قوی می باشد به طوری که بسیار ویژه از بدن در برابر رادیکال های آزاد حفاظت می نماید. برنج قهوه ای حاوی آنتی اکسیدان مفیدی به نام سوپر اکسید دیسموتاز می باشد که از سلول ها در مقابل آسیب های وارده از اکسیداسیون در روند تولید انرژی حفاظت می نماید. برنج قهوه ای از بیماری هایی که به واسطه ی اکسیداسیون به وجود می آیند مثل سکته قلبی جلوگیری می نماید.

مبارزه با چاقی

برنج قهوه ای غذایی مناسب برای کنترل وزن در کسانی است که در حال کم کردن وزن هستند و از چاقی رنج می برند. برنج قهوه ای دارای منگنز می باشد که در سنتز چربی به بدن کمک می کند. تحقیقات انجام شده نشان دهنده این موضوع می باشد که غلات کامل مثل برنج قهوه ای تاثیرات مثبتی بر روی بدن دارند. این برنج باعث افزایش فعالیت گلوتاتیون پر اکسیداز که نوعی آنزیم آنتی اکسیدانی است می شود و باعث بالا رفتن سطح کلسترول خوب HDL در افراد چاق می شود. جوانه این برنج نیز تاثیرات ضد چاقی مفیدی دارد.

خواص برنج قهوه ای در سلامت بدن

بهبود اختلالات عصبی

برنج قهوه ای به دلیل داشتن مقادیر زیادی اسید گاما آمینوبوتریک بسیار مفید در پیشگیری از عوارض مشکلات اعصاب مانند بیماری آلزایمر می باشد. برنج قهوه ای جوانه زده دارای ترکیباتی سالم می باشد که باعث مهار آنزیم های مضر در ارتباط با بیماری آلزایمر می شوند و همچنین به منظور بهبود دیگر اختلالات مغزی مثل زوال عقل و فراموشی مفید می باشد.

مفید برای سلامت روان مادران شیرده

یکی دیگر از خواص برنج قهوه ای مفید بودن آن برای سلامت روان مادران شیرده می باشد. تحقیقات انجام شده نشان دهنده تاثیرات مثبت برنج قهوه ای و جوانه آن بر زنان و کاهش اختلات خلقی و افسردگی و خستگی در آنها می باشد. زنان شیرده در دوران شیردهی بهتر است که مصرف این برنج را بیشتر نمایند تا توانایی بدن در برابر استرس بیشتر شده و ایمنی بدن بالاتر رود.

خاصیت ها و ویژگی های برنج قهوه ای

کمک به سلامت دستگاه گوارش

این برنج بسیار سالم و مفید می باشد و شما می توانید برای داشتن سیستم گوارشی سالم این برنج را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید. برنج قهوه ای به دلی داشتن فیبر باعث بهبود عملکرد روده ها می شود و عملکرد آنها را تنظیم می نماید، همچنین باعث ایجاد حس سیری در فرد می شود و از یبوست و کولیک معده پیشگیری می نماید. پوسته ی سبوس برنج قهوه ای باعث جلوگیری از جذب اسید معده و رطوبتی می شود که ورم معده را ایجاد می نماید.

خاصیت های برنج قهوه ای برای سلامت بدن

کمک به سلامت قلب و عروق

میزان بالای سلنیوم موجود در برنج قهوه ای باعث بهبود در سلامت قلب می شود. مصرف برنج قهوه ای باعث کاهش انسداد عروق خواهد شد. استفاده از برنج قهوه ای باعث کاهش ابتلا به مشکلات قلبی مثل فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی می شود. برنج قهوه ای قسمت های بسیار سالمی دارد که در مقابل آنژیوتانسین ۲ که نوعی پروتئین غدد دورن ریز است مقاومت می نماید و باعث پیشگیری از افزایش فشار خون و تصلب شرایین و سخت شدن عروق می شود.

برنج قهوه ای و خاصیت های آن

دارای کلسترول خوب

برنج قهوه ای ماده ی غذایی مناسبی برای حفظ کلسترول خوب در مقابل چربی ها می باشد و یکی از خواص آن داشتن کلسترول خوب است. مواد طبیعی موجود در این برنج به متابولیسم لیپیدها و گلوکز کمک می نماید. برنج قهوه ای به طور قابل توجه ای باعث بهبود غلظت خون و کلسترول خوب در کسانی که اعتیاد با الکل دارند می شود.

آشنایی با خاصیت های برنج قهوه ای

پیشگیری از سرطان

برنج قهوه ای بسیار مفید و موثر در پیشگیری از انواع سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ، سرطان پستان و سرطان خون می باشد. وجود آنتی اکسیدان های قوی و میزان فیبر بالا در برنج قهوه ای باعث این خاصیت در آن می شود. فیبر موجود در این برنج می تواند به سموم مضر سرطان در بدن اتصال یابد و از اتصال سموم به دیواره های روده بزرگ جلوگیری نماید و همچنین باعث می شود سموم توسط رودهها از بدن خارج شوند. سبوس برنج قهوه ای حاوی فنل های ضروری مثل تریسین، فرولیک اسید و کافئیک اسید می باشد که در برنج سفید بسیار کمتر می باشد. این ترکیبات دارای تاثیرات بسیاری بر روی پیشگیری از تکثیر سلول های سرطانی روده ی بزرگ و پستان می باشند.

خواص مختلف برنج قهوه ای

مغز و سیستم عصبی

برنج قهوه ای باعث عملکرد بهتر سیستم عصبی و مغز می شود و باعث سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن در مغز می شود. وجود ویتامین B و مواد معدنی ضروری مثل منگنز در برنج قهوه ای در این مورد بسیار مفید می باشد. منیزیوم موجود در این برنج باعث ایجاد تعادل در فعالیت کلسیم به منظور تنظیم اعصاب و توده های عضلانی در بدن می شود و از افزایش ناگهانی کلسیم جلوگیری می نماید. ویتامین E موجود در این برنج نقش بسیاری در پیشگیری از بیماری های مغزی دارد.

خاصیت های برنج قهوه ای

بهبود افسردگی

جوانه ی برنج قهوه ای دارای خاصیت و خواص ضد افسردگی می باشد و با اختلات اضطرابی مبارزه می نماید. همچنین این برنج دارای اسید های آمینه ضروری مثل گلوتامین، گلیسیرین و گابا می باشد، که این عناصر به مهار و کاهش فعالیت انتقال دهنده های عصبی کمک می نمایند. انتقال دهنده های عصبی باعث انتقال پیام های مرتبط با اضطراب، افسردگی و استرس به مغز می شوند و با کاهش فعالیت های آنها فرد به آرامش نسبی خواهد رسید.

درمان بی خوابی

برنج قهوه ای منبع مناسبی از ملاتونین یا هورمون خواب می باشد که باعث بهبود خواب شده و با تمدد اعصاب باعث بیشتر شدن کیفیت خواب می شود. برای داشتن خوابی راحت و پر آرامش برنج قهوه ای را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

چند خاصیت برنج قهوه ای

تقویت کننده سیستم ایمنی

این نوع از برنج دارای مقادیر بالایی از ویتامین ها و مواد معدنی و ترکیبات فنلی ضروری می باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به این موضوع کمک می نماید. برنج قهوه ای توانایی بدن را در مقابل عفونت ها بالاتر برده و آنها را بهبود می بخشد.

انواع خواص برنج قهوه ای

بهبود و سلامت استخوان ها

از دیگر خواص برنج قهوه ای کمک به سلامت استخوان ها می باشد. این برنج دارای میزان زیادی منیزیم می باشد که با همراهی کلسیم باعث رشد فیزیکی استخوان ها خواهد شد. منیزیم موجود در این برنج از دمیلینه شدن استخوان ها پیشگیری می نماید و برای مشکلاتی مثل آرتریت و پوکی استخوان بسیار موثر است. همچنین می توانید برای آشنایی با خواص برنج و خواص لعاب برنج، خواص سبوس برنج کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو