قاعدگی نامنظم چه علتی دارد و چطور درمان می شود؟

قاعدگی نامنظم چه علتی دارد و چطور درمان می شود؟


منبع: آرگا

130

1399/2/28

18:42


بیش از ۳۰ درصد از خانم ها دچار مشکلات قاعدگی نامنظم می شوند که هر کدام ممکن است بنا به دلیل خاصی باشد. اختلال در قاعدکی و بی نظمی آن ممکن است بنا به دلایلی مثل ورزش سنگین، رژیم غذایی سخت، بیماری های مختلف مثل دیابت یا تیروئید، مصرف قرص های بارداری، استرس، مصرف الکل و از همه مهمتر به دلیل کیست تخمدان پلی کیستیک باشد.

مدت زمان چرخه پرودی به شکل طبیعی ۲۸ روز می باشد، ولی این زمان در زنان یکسان نیست و با هم متفاوت است. پریودی نامنظم وقتی اتفاق می افتد که مدت زمان این چرخه بیشتر یا کمتر از حد معمول روز شود و یا هر چند ماه یکبار تغییر نماید.

بررسی قاعدگی نامنظم

پریود به مرحله ای از چرخه عادت ماهیانه گفته می شود که طی آن اندومتر یعنی همان بافت پوششی رحم شروع به ریزش می کند و به شکل خونریزی از بدن خارج می گردد. پریود معمولا از سنین ۱۰ تا ۱۶ سالگی شروع می شود و تا زمان یائسگی یعنی حدود ۴۵ تا ۵۵ سالگی ادامه خواهد داشت. بعضی از خانم ها چرخه پرودی منظمی دارند و پریودی شان به طور دقیق یعنی هر ۲۸ روز یکبار اتفاق می افتد ولی حدود ۳۰ درصد از خان ها در سنین باروری دچار نامنظمی پرودی خود می شوند. نامنظم شده دوره عادت ماهیانه معمولا دلیل مهم و خاصی نداشته است ولی در برخی موارد امکان دارد نشانه ای از یک مشکل در سلامتی فرد باشد که نیاز به درمان خواهد داشت.

درمان قاعدگی نامنظم

چه زمانی پریود نامنظم است؟

در حالت طبیعی دوره بین دو پریودی ۲۸ روز، بعلاوه یا منهای ۷ روز می باشد. پرودی وقتی نامنظم می شود که زودتر از ۲۱ روز آغاز شود و یا بیش از ۸ روز ادامه داشته باشد، همچنین پریودهای دیر هنگام و یا خونریزی های کوتاه مدت هم می تواند از نشانه های قاعدگی نامنظم باشد.

بررسی علل قاعدگی نامنظم

علل پریود نامنظم

در خیلی از موارد، پریودی نامنظم به شرایط تخمک گذاری وابسته می باشد که به دلایل عدم تعادل هورمونی و تخمک گذاری در چرخه ی قاعدگی پیش می آید اما سبک زندگی و شرایط دیگری نیز بر آن تاثیر گذارند که در ادامه با آنها آشنا می شویم:

ورزش خیلی زیاد یا رژیم غذایی سخت:

انجام ورزش های شدید و سخت می تواند چرخه ی پریودی را دچار تاخیر نموده و یا حتی متوقف کند، توقف در عادت ماهیانه در زنانی که ورزش های استقامتی انجام می دهند متداول می باشد. همچنین کمبود وزن و لاغری شدید به دلایل ورزش یا رژیم غذایی نامناسب و یا بی نظمی در غذا خوردن و بیماری هم می تواند تاثیرات مشابه های بر این چرخه بگذارد.

دلایل دوره ماهیانه نامنظم

استرس:

داشتن استرس بیش از حد و غیر معمول و یا حتی اضطراب های کوتاه مدت در رابطه با موضوعی خاص ممکن است باعث برهم خوردن تعادل هورمونی برهم خورده و به عدم پریودی یا اختلال در چرخه ی آن شود.

استفاده از قرص:

در بعضی از زنان امکان دارد مصرف برخی قرص های ضد بارداری باعث برهم خوردن چرخه قاعدگی در آنها شود و دوره را کوتاهتر یا بلندتر نماید و یا باعث توقف آن شود، به خصوص مصرف قرص های اورژانسی امکان بر هم خوردن چرخه را بیشتر می کند.

دوره ماهیانه نامنظم

سندروم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS:

سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی از انواع مختلف کیست تخمدان می باشد که باعث ایجاد به وجود آمدن کیست های کوچک در تخمدان می شود و این موضوع تخمک گذاری را با اختلال همراه کرده و مشکل ایجاد می نماید. خان هایی که از این مشکل رنج می برند معمولا دچار قاعدگی نامنظم می شوند. همچنین وجود این کیست تخمدان ممکن است باعث ناباروری در زنان شود و خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را نیز بیشتر می کند.

بروز قاعدگی نامنظم

سایر بیماری ها:

برخی از بیماری ها مانند اختلالات در غده ی تیروئید مثل پرکاری یا کم کاری تیروئید، افزایش یا کاهش سطح هورمون تیروئید در خون ممکن است قاعدگی را دچال اختلال کند. همچنین برخی دیگر از بیماری ها مانند بیماری های مقاربتی، دیابت، فیبروئید، اختلالات تغذیه ای و آندومتریوز یاعث بر هم خوردن نظم قاعدگی خواهند شد.

سن:

در شروع اولین دوره های عدت ماهیانه چرخه قاعدگی منظم نیست و تغییراتی دارد و به طور معمول چند سال طول خواهد کشید تا شکل طبیعی پیدا کند. بعلاوه در برخی زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند مشکلات قاعدگی دیده می شود.

مصرف لکل:

کبد با متابولیزه نمودن استروژن و پروژسترون باعث تنظیم قاعدگی در خانم ها می شود. استفاده از الکل ممکن است باعث صدمه به کبد شود و در عملکرد آن مشکل ایجاد نماید و باعث برهم خوردن نظم پریودی در خانم ها شود.

بررسی دوره پریودی نامنظم

چه وقت باید نگران پریود نامنظم بود؟

همانطور که گفته شد پریودی های نامنظم ممکن است به دلیل وجود بیماری در فرد باشد که نیاز به مراجعه به پزشک و تشخیص درست دارد. اگر مشکل پریودی نامنظم مدت هاست که شما را درگیر کرده باید حتما به دنبال علت آن باشید که مهمترین آن همان PCOS است. در زمان بروز این مشکل خانو ها بهتر است که یک چکاپ کامل انجام دهند تا دلیل اصلی مشکلاشان مشخص شود و در صورت نیاز درمان گردد. پس با طولانی شدن این مشکل حتما با یک متخصص مشورت نمایید و علت آن را جویا شوید.

پریودی های نامنظم در خانم ها

پیشگیری و درمان

بعد از تشخیص مشکل اگر استرس دلیل این موضوع در شما می باشد باید با روش های مختلف مثل یوگا، مدیتیشن و یا تای چی استرس خود را درمان نمایید، اما اگر دلیل مشکلتان ورزش و ذوزیم غذایی سخت است باید آنها را کنار بگذارید تا بهتر شوید. با مراجعه به پزشک در حالت معمول برای حل مشکل قرص های ضد بارداری تجویز می شود، ولی علاوه بر قرص می توانید از روش های طبیعی برای حل این مشکل استفاده کنید:

  • گیاه کوهوش سیاه یا توت مار: از این گیاه دارویی برای درمان قاعدگی های نامنظم و سندروم پیش از قاعدگی استفاده می شود.
  • زنجبیل: زنجبیل یک درمان طبیعی و خانگی برای دمان پریودی نامنظم می باشد که از گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است، البته مدرک علمی برای آن وجود ندارد. اما استفاده از آن رضایت بخش خواهد بود.
  • دارچین: بر طبق تحقیقات انجام شده دارچین دارای فوائد زیادی برای سلامت زنان می باشد. دارچین باعث تنظیم چرخه ی قاعدگی در خانم ها می شود و همچنین گزینه خوبی برای درمان کیست تخمدان پلی کیستیک می باشد. بعلاوه این ادویه درد و حالت تهوع ئ استفراغ را در دوره پریودی کاهش می دهد.

دوره ماهیانه نامنظم

  • دریافت ویتامین: کمبود برخی ویتامین ها مثل ویتامین D باعث بروز اختلالات قاعدگی می شود. همچنین دریافت ویتامین D کمک زیادی به درمان کیست تخمدان می کند. با مصرف به اندازه این ویتامین می توانید به طور طبیعی مشکل خود را حل کنید. ویتامین های گروه B نیز می توانند به درمان این مشکل کمک کنند.
  • سرکه ی سیب: نوشیدن روزانه ۱۵ میلی لیتر سرکه سیب باعث می شود تا تخمک گذاری در زنان بهبود یابد. می توانید سرکه سیب را با مقداری آب رقیق کرده و در طول روز بنوشید.
  • آناناس: آناناس یک روش مناسب برای حل مشکلات قاعدگی در خانه می باشد. وجود آنزیم برملین در این میوه باعث می شود تا پوشش رحم نرم شده و سیکل قاعدگی تنظیم شود، شاید این موضوع اثبات نشده باشد اما برملین خاصیت تسکین درد قاعدگی و ضد التهابی دارد و تاثیرات زیادی در حل این مشکل خواهد داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو