روش های قلمه زدن و تکثیر گل جگن و نحوه پرورش این گیاه

روش های قلمه زدن و تکثیر گل جگن و نحوه پرورش این گیاه


منبع: آرگا

210

1399/3/4

02:42


بهتر است بدانید که گیاه جگن در واقع از گیاهان زینتی و آپارتمانی به شمار می آید که طرفداران زیادی را جذب خود کرده و به همین منظور در این مطلب سعی داریم شما را با روش های مختلف پرورش و تکثیر گل جگن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

روش های قلمه زدن و تکثیر گل جگن و نحوه پرورش این گیاه

توجه داشته باشید که در واقع گل جگن یک گیاه آپارتمانی به شمار می آید که متاسفانه در کشور ما بسیار کمیاب است و با این وجود نیز می توانید تعداد بستر معدودی از آن مشاهده نمایید. به همین خاطر بایستی چگونگی کاشت، پرورش و تکثیر گل جگن را بیاموزید تا بتوانید روند پرورش آن را به خوبی انجام دهید.

آشنایی با چگونگی تکثیر گل جگن

بهتر است بدانید که گیاه جگن از خانواده گیاهان گرامینه ها محسوب می شود و دارای شکلی ساده و گندمی است که در فضاهای مختلف خانه و گلخانه که درجه حرارت زیادی ندارند به خوبی رشد خواهد کرد. به طور کلی گل جگن از معدود گیاهان گرامینه ها به شمار می آید که مناسب برای پرورش در فضای خانه است و از آنجایی که از رشد بسیار سریعی برخوردار است در طول دو سال بایستی تعویض گلدان را شش مرتبه انجام دهید تا گیاه بتواند بهترین رشد خود را انجام دهد.

چگونگی تکثیر گل جگن

روش ها و دستورالعمل تکثیر گیاه جگن:

توجه داشته باشید که برای تکثیر گل جگن در واقع راه و روش های مختلفی مانند کاشت بذر و قلمه زنی وجود دارد که در ادامه سعی داریم شما را با این روش های مفید آشنا نماییم:

کاشت بذر:

توجه داشته باشید که در واقع بهترین روش برای تکثیر این گیاه زیبا استفاده از روش کاشت بذر است که البته بایستی در این مورد نکات مهمی را مورد توجه قرار دهید. اول اینکه بذرهایی را برای بستر تهیه نمایید که مدت زمان زیادی از انبار کردنشان نگذشته باشد و به اصطلاح قوه نامیه خود را از دست نداده باشند. همچنین توصیه می شود که در روند کاشت حتما فضای پرنور و دمای مناسب را برای گیاه خود فراهم نمایید و همچنین آبیاری منظم و روزانه را از یاد نبرید و بدین ترتیب پس از گذشت مدتی جوانه های بیرون آمده از خاک را مشاهده خواهید کرد.

روند کاشت و پرورش گل جگن

قلمه زنی:

به طور کلی روش قلمه زنی اینگونه است که بخشی از گیاه مادر بایستی جدا شده و درون هورمون ریشه زایی قرار گیرد. توجه داشته باشید که تنها می توانید از دو نوع قلمه زنی قلمه ساقه و قلمه برگی برای گیاه خانگی خود استفاده نمایید. برای تهیه قلمه ساقه که در واقع معمول ترین روش تکثیر در میان گیاهان آپارتمانی محسوب می شود بایستی قسمتی از ساقه را که دارای دو الی چهار جوانه یا گره می باشد به طول ۷ الی ۱۵ سانتی متر جدا نمایید و در بستری مناسب بکارید. توصیه می شود که حتما این قلمه را درون گلدانی پر از خاک زهکشی شده بکارید و همچنین از سوراخ بودن انتهای گلدان نیز اطمینان حاصل نمایید. از آنجایی که خاک بستر کشت قلمه ها باید بسیار سبک باشد می توانید از نسبت یک به دو نیز استفاده نمایید یعنی دو واحد ماسه شسته شده را با پرلیت و خاک برگ ترکیب نمایید. پس از کاشت قلمه حدود ۲ الی ۳ هفته طول خواهد کشید تا روند جوانه زنی آغاز گردد.

اما برای قلمه برگی بایستی برگ سالمی را همراه دمبرگش از گیاه جدا نمایید و سپس دمبرگ را درون خاک قرار دهید و این کار را به نحوی انجام دهید که سطح زیرین پهنک برگ در تماس با خاک بستر باشد. به طور کلی برخی از گیاهان را می توان قلمه نیمه برگی گرفت به این صورت که پهنک برگ برش خورده و درون خاک قرار داده می شود تا ریشه دار گردد مانند گیاهان سانسوریا، استرپتوکارپوس و بنفشه آفریقایی.

دستورالعمل تکثیر گل جگن در فضای خانه

شرایط مورد نیاز برای تکثیر نمودن گیاه جگن:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی انجام دهند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و شرایط لازم برای پرورش و تکثیر گل جگن خواهیم پرداخت:

رطوبت و آبیاری:

توصیه می شود که بایستی بستر کشت گیاه جگن همواره مرطوب باشد و به همین خاطر لازم است در طول فصل تابستان هفته ای ۳ مرتبه و در طول فصل زمستان گیاه خود را یک مرتبه در طول هفته آبیاری نمایید. توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد می تواند صدمه شدید به گیاه وارد کند و در مقابل نیز آبیاری نامنظم و کمبود آب در گیاه می تواند عوارض بدی داشته باشد و به همین منظور پیشنهاد می شود اجازه دهید در طول دو آبیاری بستر کشت تا حدودی خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید.

آبیاری لازم برای رشد گیاه جگن

نور و دمای مناسب:

بهتر است بدانید که گل جگن برای رشد نیاز به بستری با نور بسیار زیاد دارد و اگر چنانچه آن را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید به سرعت از بین خواهد رفت. به همین خاطر توصیه می شود که مراقبت های لازم را از آن انجام دهید. به طور کلی بهترین درجه دما برای بستر کشت گل جگن باز دمایی فصل تابستان ۲۴ درجه و در طول فصل زمستان ۱۲ درجه سانتی گراد می باشد که بایستی حتما تامین گردد در غیر این صورت گیاه پس از مدتی پژمرده خواهد شد.

خاک و تغذیه:

به طور کلی بهترین خاک برای بستر کشت و تکثیر گل جگن خاک کمپوست یا خاک لیمونی است و همچنین می توانید از ترکیب خاک های باغچه، تورب و کمی ماسه که برای رشد گیاه بسیار مناسب می باشند نیز استفاده نمایید. بهتر است بدانید که گیاه جگن به دلیل نیاز کمی که به تغذیه دارد بایستی هر دو هفته یک مرتبه با نصف میزان توصیه شده آن را تغذیه نمایید و همچنین می توانید در طول اردیبهشت ماه تا شهریور ماه نیز هر هفته یک بار به میزان ۲ گرم در لیتر به گیاه خود کود بدهید.

خاک لازم برای بستر کشت گیاه جگن

آفات و بیماری های گل جگن:

اگر برگ های گیاه بسیار نازک و کاغذی شده اند علل کمبود آبیاری است و بایستی آبیاری لازم را انجام دهید و از خشک شدن بستر کشت جلوگیری نمایید.

اگر برگ های گیاه پژمرده می شود و رشدشان متوقف شده علت می تواند تغذیه نامناسب گیاه باشد که در این زمینه بایستی بر اساس توصیه نوشته شده بر روی بسته عمل نمایید.

اگر لکه هایی چسبنده قرمز مایل به قهوه ای در طوب برگ ها مشاهده می شود مشکل مربوط به هجوم حشرات به گیاه است که می توانید برای از بین بردن آن ها اقدام به استفاده از سموم حشره کش طبق دستور هر دو هفته یکبار بکنید.

اگر گیاه به خودی خود خشک می شود و در حال پژمرده شدن است علل مکان بیش از اندازه گرم می باشد و بایستی گیاه خود را به مکانی با هوای خنک انتقال دهید.

اگر برگ های گیاه دراز و لاغر شده اند و به اصطلاح ظرافت خود را از دست داده اند علت آن تغذیه بیش از حد می باشد و برای رفع این مشکل بایستی تغذیه مصنوعی را متوقف نمایید تا گیاه به حالت اولیه خود بازگردد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو