سفر به هندورابی و بازدید از این جزیره فوق العاده

سفر به هندورابی و بازدید از این جزیره فوق العاده


منبع: آرگا

247

1399/3/5

13:25


سفر به هندورابی جزیره ای بکر و دست نخورده، و دارای جذابیت های زیبا و منحصر به فرد قطعا می تواند برای گردشگری گزینه ای عالی محسوب شود. این جزیره در خلیج فارس واقع شده است.

سفر به هندورابی و بازدید از این جزیره فوق العاده

هندورابی یکی از جزیره های ایرانی که در فاصله ۹ کیلومتری چیرو، و در بین دو جزیره معروف و زیبای لاوان و کیش واقع شده است، جزیره هندورابی از جزایر خلیج فارس دارای ساحلی زیبا، و آرام و بدور از هیاهو می باشد که به دلیل این سکوت و زیبایی مورد بازدید گردشگران زیادی قرار می گیرد.

جزیره هندورابی یا هندُرابی یکی از جزایر معروف ایرانی در فاصله ۹ کیلومتری جنوب غربی چیرو قرار دارد، این جزیره با دارای طول و عرضی به اندازه ۷ و ۴ می باشد که میان دو جزیره لاوان و کیش واقع شده است.

این جزیره مساحتی به اندازه ۲۲/۸ کیلومتر مربع داشته و در فاصله ی ۳۲۵ کیلومتری بندرعباس واقع در خلیج فارس قرار گرفته که فاصله اش تا تا بندر لنگه ۱۳۳ کیلومتر می باشد.

سفر به جزیره هندورابی با مسجد و روستای تاریخی

این جزیره دارای زمینی هموار و صاف می باشد که جمعیتی کمی را در خود جای داده است، همچنین این جزیره ساحلی زیبای شنی و همچنین تخته سنگ های جذاب دارد که محیط خوبی را برای گردش و تفریح از جمله گرفتن حمام آفتاب و شنا ایجاد می نماید که موجب منحصر به فرد شدن این جزیره می گردد.

در حقیقت جزیره هندورابی از لحاظ گردشگری در بخش ایران گردی از زیر مجموعه های جزیره کیش محسوب می گردد، که با توجه به دارا بودن آب و هوا، خاک، جاذبه های زیبای طبیعی و موقعیت خاص کیش در زمینه تجارت این توانایی در این جزیره نمود یافته است.

و اما در مورد ملحق شدن جزیره هندورابی و جزیره های فاور کوچک و بزرگ به منطقه آزاد جزیره کیش در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ قانونی از طرف رئیس جمهور صادر گردید. بیشترین ارتفاع در جزیره هندورابی به ۴۳ متر می رسد.

مسافرت به جزیره هندورابی واقع در خلیج فارس

روستای هندورابی

روستای تاریخی هندورابی واقع در جزیره هندورابی دارای خانه هایی ساخته از مصالح گچ، سنگ و مرجان ها و به شکل سنتی می باشد، که البته برخی از این خانه ها به طریقه ساختار امروزه بازسازی گردیده است، در روستای هندورابی مغازه ای کوچک و مدرسه ای تنها یک اتاقه دارد.

در همسایگی روستای هندورابی، دو روستای الصراه و الدورات واقع شده اند که تصویری تاریخی را به وجود آورده اند. در آن زمان که پرتغالی ها در جنوب ایران دارای مقرهایی بودند، در این جزیره اقامت داشتند که جنگی میان یکی از مقرهای نظامی پرتغالی ها و هندورابی آغاز شد که بازمانده های ویرانه ی پایگاه های پرتغالی ها نشانی از این نبرد هستند.

قبرستان هندورابی

در مجاورت خرابه های دو روستای الصراه و الدورات، شاهد قبرستانی تاریخی و کهن می باشید که مزار ایرانی ها و پرتغالی های بسیاری می باشد. نکته جالب و متفاوت این گورستان تمایز سنگ ها برای افراد دارای جنسیت مختلف است، و البته فقط جنسیت مشهود بوده و هیچ اسم و اثری از فوت شده مشخص نیست. به این صورت که بر روی مزار زنان دو عدد سنگ و بر روی مزار مردان فقط یک سنگ قرار داده شده است که همگی این ویژگی ها دلیل خاص بودن این گورستان تاریخی به شمار می رود.

مسجد تک مناره هندورابی

مسجد تک مناره متعلق به اهل سنت مسجدی متفاوت با معماری سنتی احداث گردیده که از مصالح سیمان و خاک ایجاد شده است، این مسجد دارای مساحت بزرگی می باشد که ظرفیت در خود جای دادن همه ی ساکنان جزیره را دارد. این مسجد یکی از چشم اندازهای تاریخی هندورابی محسوب می گردد که حال و هوای خاصی را برای گردشگران تداعی می نماید.

سفر به هندورابی جزیره ای زیبا و تاریخی

ساحل های زیبا و بکر هندورابی

جزیره بکر و آرام هندورابی دارای جاذبه های دیدنی بسیاری است که از مهمترین این جذابیت ها سواحل زیبا و در عین حال دست نخورده ی آن می باشد که با وجود هجوم موج بالایی از گردشگران به این منطقه، باز هم آرامش دهنده ی توریست ها است.

ساحل هایی پوشیده از شن های نرم، دارای آب های به رنگ سبز و مرجانی، و در سوی دیگر این جزیره صخره هایی شگفت انگیز واقع شده اند که به وسیله ی امواج دریا این صخره ها کنده کاری گردیده اند، به همراه غارهایی کوچک و بزرگ که از جاذبه های دیدنی هندورابی محسوب می گردد.

منبع ذخیره آب هندورابی

آب انبار یکی دیگر از جاذبه های تاریخی و گردشگری این جزیره می باشد که دارای اهمیت بسیاری است. این مکان منبعی برای ذخیره آب شیرین باران بوده تا در صورت نیاز توسط مردمان این جزیره مورد استفاده قرار گیرد؛ به این صورت که در سال هایی که بارش به اندازه کافی نیست و چاه های آب شیرین خالی می گردند، اهالی این جزیره برای مصرف خود به این آب انبار رجوع می کنند.

مکان های تفریحی هندورابی

کانون تفریحات دریایی، تفرجات آبی زیبا و جذابی را برای بازدیدکنندگان مهیا می سازد، از جمله سواحل زیبای مرجانی را با لاک پشت ها و سایر جانداران دریایی، ساحل های زلال و با عمق کم شرایط مناسبی را جهت غواصی ایجاد نموده است.

امکانات تفریحی دیگری نیز مانند موتورسواری در ساحل، سافاری، جت اسکی و … در این جزیره وجود دارد، از طریق راه جزیره کیش و به وسیله ی کشتی یا قایق می توان به این جزیره وارد گردید.

مسافرت به جزیره هندورابی جزیره ای واقع در خلیج فارس

شغل مردم هندورابی

هندورابی جزیره ای ۱۰۰ خانواری با جمعیتی ۸۰ نفره می باشد که بیشتر اهالی آن به صید و غواصی مشغول اند، در محیط زیست این جزیره موجوداتی از جمله انواع پرندگان کوچک، پرندگان مهاجر مانند شاهین، باز و همچنین نمونه های اندکی از خزندگان و موش صحرایی وجود دارد. مردم جزیره هندورابی دارای دین اسلام با مذهب تسنن هستند که زبان بیشتر آنها عربی، و زبان عده ای هم فارسی است.

زمان مناسب سفر به هندورابی

بهترین زمان برای سفر به جزیره هندورابی از اوایل پاییز تا ماه اردیبهشت می باشد که در مجموع سفر به جنوب ایران در فصل های سرد انجام می شود. به خاطر سطح صاف و هموار و همچنین مساحت کم نخلستان مسافرت در فصل های گرم سال مناسب نمی باشد.

یکی از جذابیت های دیدنی در این جزیره تخم گذاری لاک پشت ها از اواسط ماه اسفند تا اوایل ماه خرداد می باشد که در این زمان بیشترین گردشگر به این مکان روانه می گردد.

اقامت در هندورابی

تقریبا تا ۶ سال پیش هیچ محلی برای اقامت گردشگران در این جزیره در نظر گرفته نشده بود، اما پس از تقاضای تورهای توریستی و گردشگران خصوصی هتل های چادری برای اقامت توریست ها ایجاد شد که دارای امکانات بسیاری نبوده و فقط به عنوان پناهگاهی جهت استراحت مورد استفاده قرار می گیرد. غیر از این هتل های چادری می توانید خود شما نیز در محیط ساحل چادر بزنید.

مسیر دستیابی به جزیره هندورابی

جزیره هندورابی یک جزیره کوچک دارای مساحتی تقریبا ۲۳ کیلومتر مربع می باشد که این جزیره جزو استان بندرعباس و شهرستان بندر لنگه است، این جزیره از توابع کیش بوده و هرساله میزبان تعداد زیادی از توریست ها می باشد.

آشنایی با جزئیات کوچ به هندورابی یا همان هندرابی

برخی از گردشگران خواهان بازدید از محیط های بکر و آرام می باشند که اغلب این سکوت و زیبایی همراه با آرامش را در سواحل جنوب ایران کاوش می نمایند، یکی از مهم ترین این جزایر جزیره هندورابی است که با سفر به هندورابی می توانید از چشم اندازهای زیبا و تاریخی آن دیدن نمایید. اگر قصد سفر به جنوب کشور را دارید همینطور می توانید برای آشنایی با دیدنی های کیش کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو