استعمال دخانیات سالانه ۸ میلیون نفر را می کشد/ دروغ بزرگ صنایع دخانی برای پایین نگه داشتن مالیات سیگار/بالاترین میزان مصرف سیگار و قلیان مربوط به کدام استان ها است؟

135

1399/3/11

18:00


استعمال دخانیات سالانه ۸ میلیون نفر را می کشد/ دروغ بزرگ صنایع دخانی برای پایین نگه داشتن مالیات سیگار/بالاترین میزان مصرف سیگار و قلیان مربوط به کدام استان ها است؟

سلامت نیوز:معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه:« الان در کل دنیا چیزی حدود ۳۶۰ هزار مرگ بر اثر کرونا داشته ایم اما استعمال دخانیات سالانه ۸ میلیون نفر را می کشد که رقم بسیار بالایی است.» از دروغ بزرگ صنایع دخانی برای افزایش تولیدات دخانیات پرده برداشت.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر علیرضا رییسی در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات گفت:« در حال حاضر بیماری کرونا همه دنیا را فرا گرفته و کانون توجه حوزه سلامت و مردم به سمت کرونا است که بیماری واگیرداری است که می تواند باعث مرگ و میر شود تا الان در کل دنیا چیزی حدود ۳۶۰ هزار مرگ بر اثر کرونا داشته ایم اما استعمال دخانیات سالانه ۸ میلیون نفر را می کشد که رقم بسیار بالایی است و هزینه های زیادی برای کل دنیا ایجاد می کند.»


وی در ادامه گفت:« یکی از موضوعاتی که درباره بحث کرونا و دخانیات مطرح است این است که اولا افرادی که سیگاری هستند و یا قلیان استعمال می کنند افرادی هستند که دچار بیماری های مزمن ریوی هستند و با توجه به آسیبی که به مخاط آنها وارد می شود و نیز احتمالا مشکلات قلبی که دارند بسیار مستعد ابتلا به بیماری های واگیردار از جمله کرونا هستند که اتفاقا کرونا چون بر روی اندوتلیوم عروق تاثیر می گذارند سیگاری ها و قلیانی ها آسیب پذیری شان بسیار بالا است.»


وی افزود:« افرادی که نقص ایمنی دارند در برابر کرونا آسیب پذیرتر هستند. بالاترین آمار مرگ و میر کرونا ۳۳ درصد در مبتلایان به سرطان ریه است که رقم بسیار بالایی است به همین دلیل کرونا با توجه به اینکه از طریق دراپلت ها منتقل می شود استعمال قلیان بسیار فرد را مستعد ابتلا به کرونا می کند.»


وی با اشاره به شعار سازمان جهانی بهداشت درباره روز جهانی بدون دخانیات گفت:« محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفندهای صنایع دخانی و پیشگیری از مصرف دخانیات و نیکوتین در آنها شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات است. بحث محافظت از جوانان یک بحث کلیدی است همچنین بحث ترفندهای صنایع دخانی هم مهم است که به روش های مختلف فریبکاری می کنند و مواد دخانی را در بسته بندی های شیک و جذاب عرضه می کنند که باعث شده جوانان به سمت مصرف قلیان بروند.باید جوانان را از این ترفندها محافظت کنیم.»


وی خاطرنشان کرد:« حتی در فضای مجازی می بینید که تبلیغاتی وجود دارد در ارتباط با اینکه مصرف قلیان کم خطرتر از سیگار است یا سیگار الکترونیک کم خطر است حتی برای تبلیغات دخانیات در فضای مجازی از افراد مشهور استفاه می کنند. در بازاریابی ها از نظر روانشناسی جوانان را هدف گرفته اند و دکه های سیگار فروشی راه انداخته اند و درکنار چیپس و پفک و آدامس بسته های سیگار می گذارند یا سیگار را به صورت نخی می فروشند. در بسیاری از فروشگاه ها دستگاه های خودپرداخت سیگار وجود دارد اینها ترفندهایی است که برای افزایش مصرف دخانیات استفاده می کنند.»


وی درباره مالیات بر سیگارگفت:«سالانه در کشور۵۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می شود یعنی چیزی حدود ۱۸ هزار میلیاردتومان سالانه با مصرف سیگار دود می شود از طرف دیگر هزینه سلامت آن از جمله هزینه از کار افتادگی یا سایر هزینه های اقتصادی ۳۰ هزار میلیاردتومان است که اگر حساب کنیم چیزی حدود ۷۰ هزارمیلیاردتومان برای کشور هزینه دارد. براساس اخرین آماری که ما داریم حدود ده درصد از افراد بالای ۱۸ سال در کشور به صورت روزانه سیگار مصرف می کنند کل مصرف کنندگان سیگار ۱۴ درصد است در روستاها چیزی حدود۱۵.۴ و در شهرها ۱۳.۶ سیگار استعمال می شود. بالاترین مصرف سیگار مربوط به استان های مرکزی آذربایجان غربی، قزوین و البرز است که معمولا بالای ۳۰ درصد مردان سیگار مصرف می کنند. بالاترین میزان مصرف قلیان در استان های جنوبی کشور است که بوشهر رتبه اول را داد همچنین هرمزگان ، سیستان و بلوچستان و فارس رتبه اول مصرف قلیان را در سطح کشور دارند.بالاترین میزان مصرف دخانیات در گروه سنی ۴۵ سال است.»


وی تاکید کرد:« مهمترین عاملی که می تواند باعث کاهش مصرف دخانیات شود مالیات است در دنیا ثابت شده که هرقدر مالیات دخانیات بالاتر باشد مصرف آن کاهش پیدا می کند.کشور ترکیه به یکباره مالیات دخانیات را بالای ۷۰ درصد برد که مصرف آن در این کشور بسیار کاهش پیدا کرد. این خبر بد را می دهم که کشورهای جهان سوم و کشورهای در حال توسعه بزرگترین و تا چند سال دیگر تبدیل به تنهاترین کشورهای مصرف کننده دخانیات می شوند. کشورهای دیگر به سمت کاهش مصرف دخانیات رفته اند.»


وی افزود:«در لایحه مالیات بر ارزش افزوده مالیات انواع سیگار و محصولات دخانی که در صحن علنی تصویب شد انواع سیگار و محصولات دخانی، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخل ۲۵ درصد باید مالیات پرداخت کنند، سیگار و محصولات دخانی، توتون پیپ و تنباکوی با نشان بین المللی ۴۰ درصد مالیات پرداخت می کنند. برای واردات توتون خام ۱۰ درصد مالیات باید پرداخت شود و سیگار، توتون و تنباکو وارداتی ۶۵ درصد مالیات دارد. توتون فراوری شده ۳۵ درصد مالیات دارد. تولید دخانیات در کشورمان بالای ۷۰ میلیارد نخ سیگار است. بالا بردن مالیات به عنوان موثرترین راه کاهش مصرف است ولی باید روی همه محصولات دخانی چه داخلی و چه خارجی مالیات به یک اندازه باشد.»


وی گفت:« اقدام خوبی که انجام شد این است که در ارتباط با بحث استفساریه خروج قهوه‌خانه‌ها از فهرست اماکن عمومی ، مجلس خیلی خوب عمل کرد و مجمع تشخیص مصلحت نظام با مصوبه تبصره یک قانون جامع دخانیات گفت این استفساریه از دستور کار خارج شود و با دوندگی های بسیار این استفساریه حذف شد.»


وی خاطرنشان کرد:« نکته مهم این است که در مورد قاچاق سیگار بزرگنمایی می شود به دلیل اینکه بگویند برای مبارزه با قاچاق تولید داخلی را باید بالا ببریم همچنین گفته می شود اگر ما مالیات سیگار را بالا ببریم قاچاق سیگار زیاد می شود اصلا چنین چیزی نیست و این یک دروغ بزرگ است. سال ۹۶ حدود ۳ میلیارد نخ سیگار قاچاق شده است و ۵۵ میلیارد نخ نیز تولید داخل است.کارخانجات برای اینکه مجوز بگیرند برای بالا بردن تولیداتشان و جلوگیری از بالا رفتن مالیات دروغ می گویند. متاسفانه ظرفیت تولید سیگار را به صد میلیارد نخ در کشور رسانده ایم و می توانیم جزو صادرکنندگان سیگار به عنوان یک کشور مسلمان باشیم!»

ادامه دارد...

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو