خواص گوشت شترمرغ و فایده های متفاوت مصرف آن برای بدن و سلامتی

خواص گوشت شترمرغ و فایده های متفاوت مصرف آن برای بدن و سلامتی


منبع: آرگا

172

1399/3/17

11:00


مصرف گوشت شترمرغ نیز همانند دیگر گوشت های قرمز دارای خواص و ویتامین های بسیار متعدد می باشد. در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید تا شما را با خواص گوشت شترمرغ، تاثیراتی که بر بدن می گذارد و بهترین روشی که باید پخته شود، آشنا کنیم.

خواص گوشت شترمرغ و فایده های متفاوت مصرف آن برای بدن و سلامتی

گوشت شتر مرغ نیز از دیگر گوشت های قرمز موجود در بازار می باشد که با توجه به دارا بودن خواص و تاثیرات بسیار مناسب بر بدن، به عنوان معجزه دارویی که فرد را از هر بیماری و مراجعه به یزشک بی نیاز می کند، شناخته شده است.

در بخش های گذشته از مجله آرگا به خواص گوشت گوساله، خواص گوشت اردک  و خواص گوشت بوقلمون بر بدن پرداخته بودیم، در ادامه این مطلب نیز قصد داریم که با بیان خواص گوشت شترمرغ ، آن را در میان وعده هایی غذای خود اضافه کنید و از تاثیرات شگفت انگیز آن برخوردار شوید.

آشنایی با فواید گوشت شترمرغ

بررسی خواص گوشت شتر مرغ

در این مطلب قصد داریم با مقایسه خواص گوشت شترمرغ از جنبه طب سنتی و مدرن، به تاثیراتی که در بدن می گذارد، اشاره ای داشته باشیم. در ابتدا گفتنی است که گوشت قرمز، برای مصرف فاقد صلاحیت سلامتی است. اما اکثر افراد به علت علاقه ای که به این نوع گوشت ها دارند، نمی توانند آن را به همین راحتی از برنامه غذایی خود حذف کنند. حال قابل به ذکر است که طب سنتی مزاج این نوع گوشت را گرم و خشک معرفی کرده است، از این رو سرکه و روغن به عنوان اصلاح کننده این گوشت برای بدن معرفی کرد، تا بدن در برابر گرما بیش از حد عملکردی نادرست از خود نشان ندهد.

تاثیر این گوشت بر سلامتی

جواب این سوال بسیار آسان است، چرا که برای تمامی ما این موضوع کاملا روشن می باشد که گوشت شترمرغ از دیگر گوشت ها دارای صلاحیت بیشتری برای مصرف می باشد. طبیعی است که گوشت این پرنده، زیر مجموعه ماهی و مرغان به حساب آید. همچنین به این دلیل که رنگ آن قرمز می باشد، می توان جایگزین مناسبی برای گوشت گاو و گوسفند برای مصرف، قرار داد.

در ابتدا این گوشت بی شباهت به گوشت گاو به نظر می رسد، چرا که از نظر چشایی نیز دارای یک نوع طعم می باشد. اما گفتنی است که از نظر کلسترول، کالری و چربی خیلی کم به یک دیگر شباهت دارند. شترمرغ دارای ۶۶ درصد چربی کمتر از گوشت گاو و ۵۰ درصد کمتر از گوشت مرغ، برای کسانی که به سلامتی خود اهمیت بسیار می دهند، معرفی می شود.

فرق گوشت شترمرغ و گاو

  • ارزش غذایی و کالری

باید گفت که از نظر ارزش کالری، گوشت این پرنده از مرغ، بوقلمون، گاو و گوسفند بسیار کمتر می باشد. همچنین از دیگر خواص گوشت شترمرغ می توان به غنی بودن از پروتئین و آهن نسبت به دیگر گوشت های گاو، بره، بوقلمون و مرغ اشاره کرد.

بر عکس گوشت مرغ و بوقلمون، در این نوع گوشت هیچ قسمتی از سینه این پرنده وجود ندارد. این گوشت به صورت عمده از قسمت های پا و ران تامین می شود، چرا که چربی ها در بیرون از ماهیچه های این پرنده ته نشین می شود و راهی به داخل گوشت ها پیدا نمی کند.

علت محبوبیت طعم این گوشت را می توان به شیرینی و قوی بودن آن نسبت داد. همچنین می توان به جای استفاده از سوسیس و کالباس از این گوشت فوق العاده استفاده کنید. بعد از استفاده به مرور متوجه خواهید شد که به راحتی جایگزین دیگر گوشت ها شده است.

اگر گوشت تهیه شده نسبت به دیگر قسمت ها طرد تر بود، بهتر می باشد که کبابی و یا سرخ کرده مصرف شود. همچنین در دیگر نوع این گوشت به یاد داشته باشید که آن را به خوبی ببپزید. همچنین این گوشت به دلیل چربی کم، خیلی سریع تر از دیگر گوشت ها به جوش می رسد.

روش پخت کبابی گوشت شترمرغ

معرفی ویتامین های موجود در گوشت شترمرغ

بسیاری از متخصصان گوشت و تغذیه، این گوشت را برای مراجعه کنندگان خود سفارش می کنند. چرا که آن هابه خوبی اطلاع دارند، دیگر گوشت ها امکان بروز بیماری آترواستکلروز را در بدن افزایش می دهند.

  • معرفی انواعی از ویتامین های این گوشت

  1. پروتئین
  2. ویتامین b6
  3. ویتامین b12
  4. آهن
  5. نیامین
  6. ریبوفلامین
  7. نیاسین
  8. فسفر
  9. روی
  10. سلنیوم

 

این گوشت را می توان جایگزینی بسیار مناسب برای افراد علاقه مند به همبرگر قرار داد. همچنین گفتنی است که بسیاری از افراد طعم این گوشت را از انواع همبرگر جات و ماکیان بهتر معرفی کرده اند.

  • ارزش غذایی

  1. ویتامین A O IU
  2. فولات ۷ میلی گرم
  3. کلسیم ۷ میلی گرم
  4. منیزیوم ۲۰ میلی گرم
  5. پتاسیم ۲۹۱ میلی گرم
  6. فسفر ۱۹۹ میلی گرم
  7. آهن ۲.۹۱ میلی گرم
  8. روی ۳.۵۱ میلی گرم

آشنایی با خواص گوشت شترمرغ

مصرف این گوشت در طولانی مدت تاثیرات بسیار شگفت انگیزی بر بدن می گذارد، که در ادامه این مطلب به ذکر برخی از آن ها پرداخته شده است.

روش پخت گوشت شترمرغ

  • کاهش وزن و سایز

کاهش چربی در اطراف ماهیچه های این گوشت سبب شده تا از دیگر گوشت ها کالری کمتری را دارا باشد. از این رو برای افراد متمایل به کاهش وزن و سایز، توصیه می شود که از این گوشت برای مصرف وعده هایی غذایی خود استفاده کنند. همچیین برای بهبود بیماری هایی همچون قلبی و عروقی بسیار مناسب می باشد.

  • رفع بیماری های روحی و جلوگیری از لختگی خون

این گوشت با دارا بودن اسید چرب غیر اشباع و امگا ۳ تاثیرات بسیار شگفت انگیزی بر بدن می گذارد. از مهم ترین خواص گوشت شترمرغ می توان به جلوگیری از لخته شدن خون و ابتلا به انواعی از بیماری های روحی از جمله افسردگی اشاره کرد.

  • درمان کم خونی

همان طور که مظالعه کردید این گوشت با دارا بودن آهن بسیار برای افراد کم خون و خانم های باردار بسیار مناسب می باشد. میزان آهن در این گوشت را می توان بیشتر از گوشت گاو و کمتر از گوشت مرغ بیان کرد. به طور عده این گوشت با فیله گوشت گاو که جز بهترین فرآورده های گوشتی می باشد، مقایسه می شود و می توان اغلب به صورت استیک و کبابی آن را مصرف کرد. در این روش آماده سازی گوشت باید، آن را در درجه حرارت ملایم به رنگ قهوه ای در آورد.

تاثیر گوشت شترمرغ بر بدن

  • غنی از ویتامین و پروتئین

این گوشت دارای مواد معدنی و پروتئینی ضروری بدن می باشد. از جمله این موارد می توان به روی، منیزیوم، ویتامین B2، ویتامین B1 و نیاسین اشاره کرد. این گوشت با دارا بودن خواص رژیمی و ترکیبی بسیار زیاد به ورزشکاران و افرادی که فعالیت های شدید و طولانی مدت دارند، توصیه می شود. همچنین این گوشت برای افرادی که به تازگی بیماری شان بهبود یافته و نوجوانان در حال رشد، بسیار مناسب به شمار می آید.

  • رفع اختلالات ماهیچه ای

مصرف این گوشت به افراد دارای اضافه وزن بسیار توصیه می شود، چرا که در درمان فلج، سستی، خواب رفتگی اعضای بدن، درد مفصل و ماهیچه، سیاتیک، نقرس و دیگر بیماری های رحمی، عملکردی بسیار مناسب از خود بر بدن به جای می گذارد.

  • کاهش استرس

مصرف این گوشت و گنجاندن در وعده های غذایی، بدن را در برابر باکتری های مضر مقاوم می سازد. در واقع PH این گوشت مانع از ورود بسیاری از باکتری های آلوده کننده به بدن می شود. برای دست یابی به PH مناسب از این گوشت باید در زمان کشتار و حمل و نقل میزان استرس را در بدن این پرنده به پایین ترین حد رساند. در این صورت تاثیرات بسیاری در بهبود خلق و خوی و حالات روحی و روانی شما دارد.

آشنایی با خواص گوشت شترمرغ

  • عضله سازی

این گوشت غنی از پروتئین های ضروری بدن می باشد که در بهبود عملکرد های آن نقش به سزایی را ایفا می کند. زمانی که بدن شما حداکثر توده عضلانی را دارا باشد، در طول روز و حین انجام فعالیت ها می تواند کالری و انرژی مورد نیاز خود را کسب کند.

  • بازیابی انرژی

این گوشت با دارا بودن پروتئین و ویتامین های بسیار به شما در انجام فعالیت های شدید، کمک بسیار می کند. همچنین در برخی از موارد دیده شده که این گوشت در استفاده طولانی مدت به سراغ بافت های آسیب دیده رفته و آنان را ترمیم می کند. این گوشت با تامین ۹۰ درصد آهن مورد نیاز بدن شما، از ایجاد خستگی در بافت ها جلوگیری می کند. همچنین در رفع کم خونی بدن تاثیر به سزایی را ایفا می کند.

  • مناسب برای افراد دیابتی

جالب است بدانید که این گوشت فاقد هر گونه قند می باشد، این در حالی است که گوشت قرمز برای افراد دیابتی منع مصرف است. مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز برای قلب عوارضی در پی دارد که توصیه به مصرف کمتر آن می باشد. این در حالی است که گوشت شتر مرغ با میزان کلسیمی درحد صفر، امکان افزایش گلوکز را در خون شما ندارد، به همین دلیل پزشکان توصیه بسیاری به مصرف گوشت شتر مرغ توسط افراد دیابتی دارند.

مقایسه گوشت تشرمرغ با دیگر فرآورده های گوشتی

همان طور که تاکنون به این موضوع پرداخته شده است، برای ورود کمتری آسیب و ضرر به بدن، افراد علاقه مند به سوسیس و همبرگر می توانند از گوشت شتر مرغ که مزه ای یکسان با این موارد دارند، استفاده کنند.

  • مناسب برای افراد عصبی مزاج

این گوشت با دارا بودن ویتامین B12 احتمال ابتال به انواعی ازبیماری های عصبی همچون آلزایمر را به میزان چشم گیری کاهش می هد. همچنین از بروز علائم پیری به مانند؛ کاهش حافظه و عملکرد های بدن پیشگیری می کند.  این گوشت را می توان به عنوان عامل دفاعی در برابر ابتلا به انواعی از سرطان ها، از جمله سرطان ریه و کولون معرفی کرد.

  • مزایای مصرف

از دیگر خواص گوشت شترمرغ می توان به پیش گیری از بروز عفونت ها، درمان و رفع کم خونی، افزایش عملکرد های تیروئیدی و بارداری اشاره کرد.

خواص گوشت شترمرغ

نظر طب سنتی درباره گوشت شترمرغ

همان طور که مطالعه کردید، مزاج این گوشت گرم و خشک می باشد. مصرف این گوشت سبب از بین بردن درد هایی همچون سیاتیک، درد کمر، درد ساق پا و دیگر دیگر درد های مفصلی که منشا آن ها سردی می باشد، است. همچنین این گوشت در بر طرف کردن بیماری های رحم که بر اثر سردی بدن پدید می آید، بسیار مناسب است.

همچنین در این رابطه گفتنی است که این گوشت در از بین بردن باد های دستگاه گوارش و دیگر مناطق بدن بسیار مناسب است. این گوشت که موجب از بین رفتن بلغم های اضافه بدن می شود، باید افراد دارای طبع گرم از آن به میزان کمتری استفاده کنند.

جالب است بدانید که استفاد از روغن و چربی این پرنده در از بین بردن مشکلات تکلم کودکان، و سرعت یادگیری راه رفتن بسیار مناسب است. همچنین این گوشت در اثر از بین بردن سردی بدن، بسیاری از بیماری های عصبی همچون سستی، بی حسی و فلج های موقت را از بین خواهد برد.

این گوشت به علت غلظت بسیار زیاد، توصیه می شود افراد دارای معده ضعیف در خوردن آن زیاده روی نکنند. هر چیزی در اندازه مناسب دارو به عمل می آید و استفاده بیش از حد آن در ازای تاثیر، عواقب در پی دارد.

روش پخت خوشمزه گوشت شترمرغ

نکاتی که در زمان پخت این گوشت باید در نظر داشته باشید

همان طور که تاکنون از خواص گوشت شترمرغ به خوبی آگاه شدید، بد نیست از روش پخت و طبخ آن به روش های بسیار خوشمزه کننده نیز آشنا شوید. نکاتی که در ادامه گفته می شود تاثیر به سزایی در خوشمزه کردن این گوشت ایفا می کند. برای افزودن طعم به این گوشت می توانید از مواردی همچون؛ آب لیمو ترش، روغن زیتون، سیر له شده، فلفل قرمز، پودر زیره سبز، تخم گشنیز، نمک، فلفل سیاه، سس سیاه کمک بگیرید. به این صورت که برای مدت طولانی این گوشت را در مواردی که گفته شد، قرار دهید. این گوشت با جذب بسیار بالا در طعم می توان در مدت زمان بسیار کوتاه، بعد از خوشمزه شدن به سراغ روش کبابی کردن این گوشت بروید.

برای طبخ این گوشت توصیه می شود از مایکروویو و مایکروفر استفاده نکنید، چرا که این وسایل آشپزخانه گوشت را خشک می کنند. قابل به ذکر است که اگر این گوشت با روشی مناسب طبخ شود، طعمی شگفت انگیز را دارا می شود. پس با توجه به این که گوشت شترمرغ از بافت ظریف و نرمی برخوردار می باشد، در مدت زمانی که برای پخت به او اختصاص می دهید، توجه داشته باشید. قابل به ذکر است که در پخت برشی مساوی از گوشت شترمرغ و گاو، گوشت این پرنده از زمان بسیار کمتری برای طبخ برخوردار می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو