شکایت استراماچونی از استقلال به روش ویلموتس!

منبع: سیمرغ

151

1399/3/18

13:41


شکایت استراماچونی از استقلال به روش ویلموتس!

به نظر میرسد استراماچونی برای دریافت مطالبات خود از استقلال, از این باشگاه شکایت خواهد کرد

استراماچونی در آستانه شکایت از استقلال

اگرچه آندره‌آ استراماچونی و همسرش حتی پس از ترک ایران مرتب از کشورمان به نیکی یاد می‌کنند و تأکید دارند هرگز روز‌های خوشی که در اینجا داشتند را فراموش نخواهند کرد ولی مدیران باشگاه استقلال باید آن‌قدر زرنگ باشند که بدانند چنین تعاریفی مانع از تلاش مرد ایتالیایی برای رسیدن به رقمی که مدعی است از استقلال طلب دارد، نخواهد شد و اگر لازم باشد به راحتی هرچه تمام‌تر شکایت خواهد کرد.

طی سالیان گذشته بار‌ها و بار‌ها شاهد بوده‌ایم که مربیان و بازیکنان خارجی فراوانی پس از حضور در ایران مشغول تعریف و تمجید شده‌اند ولی به محض آنکه با باشگاه طرف مقابل خود به مشکل برخوردند، بدون توجه به تعریف قبلی، راه فیفا را در پیش گرفته‌اند. اتفاقی که به نظر می‌رسد حالا در رابطه با مرد ایتالیایی و استقلال نیز در حال وقوع است.»

روزنامه خبر ورزشی، خبر قطعی و رسمی درباره شکایت استراماچونی ندارد و درست مثل همان خبر قبلی از تکاپوی وکلای استراماچونی خبر می دهد و می نویسد:

« وقتی سرمربی ایتالیایی استقلال اعلام کرد دیگر نمی‌تواند با این باشگاه همکاری کند، عده‌ای تأکید داشتند، چون خود این آدم کناره‌گیری کرده، شرایط برایش جهت دریافت تمام مبالغ ذکر شده در قراردادش مهیا نمی‌شود ولی معمولاً قرارداد‌ها در ایران به گونه‌ای تنظیم شود که اغلب بند‌ها به سود طرف خارجی است! ظاهراً این بار هم روز‌های دشواری در انتظار نماینده ایران خواهد بود. خبر‌های رسیده از ایتالیا حاکی است وکلای استرا دست به کار شده و در حال تهیه شکوائیه این مربی از استقلال بابت عمل نکردن به تعهدات خود هستند. آن‌ها مدعی‌اند دلیل اصلی جدایی موکل‌شان از استقلال، عدم پایبندی طرف ایرانی به مفاد موجود در قرارداد بوده و حالا باید غرامت آن را بپردازد.»

البته این خبری است که قبلا هم در این باره منتشر شده بود تقریبا همین محتوا را داشت و البته بندهای قرارداد استراماچونی هم درباره فسخ، بندهای مهمی است. اما فیفا اینجا به کمک بازیکنان و مربیانی می آید که دو ماه حقوقشان را نگیرند. قانونی وجود دارد که اگر بازیکن یا مربی تیمی دو ماه حق و حقوقشان را نگیرند، می تواند از قرارداد خارج شده و تا زمانی که تیم جدید نگیرند یا در تیم جدید بازی نکنند، کل مبلغ باقیمانده قراردادشان را در مدت زمان باقی مانده (چه چند ماه و چه چند سال بر طبق قرارداد) بگیرند. حالا استراماچونی هم هنوز بیکار است و می تواند کل قراردادش را بر اساس این قانون فیفا بگیرد.


استراماچونی چقدر باید بگیرد؟


روزنامه خبر ورزشی نوشته است که استراماچونی باید یک میلیون و 100 هزار یورو از استقلال بگیرد و آنها مبلغ قرارداد استراماچونی در دو سال را طلب او دانسته اند. البته استراماچونی، خودش سالی 550 هزار یورو قرارداد داشت، دستیارانش هر کدام 50 هزار یورو قرار بود بگیرند که سه دستیار داشت و 50 هزار یورو هم به مدیر برنامه اش می رسید. دقیقا این روزنامه دو ماه قبل پیش هم چنین مطلبی نوشته بود.

هم خبرورزشی مدعی شد شکایت استراماچونی از استقلال به فیفا رسیده و در صورتی که این مربی فصل آینده هدایت تیمی را به عهده نگیرد، استقلال نه تنها باید 300 هزار یوروی مربوط به قرارداد این فصل او را به این مربی پرداخت کند بلکه 750 هزار یوروی دیگر که مربوط به قرارداد فصل آینده این مربی هست را هم باید به حساب این مربی واریز کند.

درباره نحوه جدایی استقلال و استراماچونی هم قبلا نوشته ایم که استقلالی‌ها معتقدند مربی ایتالیایی یکطرفه قراردادش را فسخ کرده و آنها تلاش زیادی کردند تا او را به تهران برگردانند منتهی استرا نهایتا راضی به بازگشت نشد. موضوعی که در صورت شکایت مربی ایتالیایی به فیفا، شاید مورد توجه فدراسیون جهانی فوتبال قرار بگیرد.

درباره پرداختی استقلال به استراماچونی هم باید بگوییم که استقلال از 750 هزار یوروی فصل اول استراماچونی و دستیارانش، 360 هزار یورو پرداخته و به نظر می‌رسد با توجه به آنکه خود استراماچونی از این تیم رفته، آبی‌ها نهایتا باید 190 هزار یوروی دیگر به او پرداخت کنند و البته 200 هزار یورو هم به دستیاران و مدیر برنامه‌هایش بدهند تا جلوی شکایات احتمالی آنها و جریمه بیشتر را بگیرند. البته کسی هنوز خبر ندارد که باشگاه استقلال به دستیاران استراماچونی پولی پرداخته یا نه و این سوال باید طی روزهای آینده از سعادتمند و یا دیگر مدیران باشگاه پرسیده شود.

خبر ورزشی اما نوشته است:« این‌طور که برخی از افراد آگاه نسبت به قرارداد استراماچونی می‌گویند، اگر این مربی ایتالیایی بتواند تمام حرف‌های خود را در کمیته انضباطی فیفا به کرسی بنشاند (تأکید می‌کنیم اگر بتواند) آن وقت استقلال چاره‌ای نخواهد داشت جز اینکه چیزی حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار یورو برای این مربی کنار بگذارد. تازه رقم مذکور می‌تواند افزایش هم پیدا کند، چون اگر استرا دادگاه را ببرد، قطعاً تقاضای غرامت خواهد کرد و هزینه دادرسی هم بر گردن استقلال خواهد افتاد.

البته مدیران استقلال مدعی‌اند در بهترین شرایط فقط باید تا پایان فصل جاری با استرا تسویه‌حساب شود و، چون مربی خودش ول کرد و رفت، بابت فصل بعد هیچ تعهدی متوجه استقلال نخواهد بود.» درهر حال تنها پرداختی به استراماچونی از یک و نیم میلیون یوروی قرارداد دو ساله با استراماچونی و دستیارانش کم شده است و خبر ورزشی، 360 هزار یوروی واریزی را به 400 هزار یورو گرد کرده است.

رونویسی از روی دست ویلموتس

حالا که این روزها بحث قرارداد عجیب با ویلموتس داغ است بهتر است به این نکته اشاره کنیم که اگر استراماچونی از استقلال شکایت کند، درست کاری کرده که ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران کرده است. ویلموتس هم اول از قرارداد خارج شد و بعد پول عقب افتاده اش را گرفت و سرآخر هم به ایران بازنگشت و شکایت کرد و حالا تا زمانی که تیم نگیرد، می تواند کل قراردادش را تا پایان مدت زمان قراردادش بگیرد و این حقی است که فیفا به مربیان و بازیکنانی که دو ماه حقوق نگیرند داده است و البته در قرارداد هیچ مربی و بازیکن خارجی نوشته نشده است. این یک قانون است، درست مثل قوانین لازم الاجرای فوتبال. برای فیفا هم مهم نیست باشگاهها پس از ترمیشن یا خروج از قرارداد بازیکن و مربی خارجی چقدر برای حفظ یا راضی کردن آنها تلاش کرده باشند و حتی بندهای فسخ سه ماه و شش ماه و قول و قرارها هم مهم نیست. مهم تعهدی است که یک باشگاه و یا یک فدراسیون، انجام نداده است و به همین دلیل است که یک طرف قرارداد، به دلیل بدقولی طرف مقابل از آن خارج می شود. حالا استراماچونی دقیقا کاری را می تواند با استقلال بکند، که ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران کرده است.

انتشار قرارداد استراماچونی را بیچاره کرد

روزنامه خبر ورزشی ادعا کرده که استراماچونی در آستانه شکایت از استقلال قرار گرفته و اگر طی ۱۰ روز آینده قرارداد جدیدی منعقد نکند، به احتمال زیاد کار را به فیفا خواهد کشاند. البته که فعلا خبری از فوتبال نیست تا استراماچونی اصلا تیمی بگیرد اما فاش شدن رقم قرارداد 550 یورویی او با استقلال او را بیچاره کرد. رقم قرارداد استراماچونی پیش از آمدن به استقلال توسط رسانه های نزدیکش یک و نیم میلیون یورو (احتمالا با آپشن های قهرمانی لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا) در مارکت اروپایی مطرح شده بود و او اگر در استقلال طی دو سال موفق می شد، می توانست با همان مارکت و شاید با قیمتی بهتر به فوتبال اروپا و آسیا بازگردد اما انتشار قرارداد در رسانه ها توسط یک فرد یا جریان خاص، استراماچونی را بیچاره کرده و مطمئنا هر تیمی به سراغ او برود، بیشتر از 550 هزار یورو به او نمی دهد. کسی که قرارداد او را افشا کرد هم استقلال را از کورس قهرمانی دور کرد و هم استراماچونی را از استقلال گرفت و هم آینده سرمربیگری اش را تحت تاثیر قرار داد.

در هر حال استقلال باید به دنبال راهی باشد که با استراماچونی حساب و کتاب کند وگرنه ممکن است استراماچونی هم شکایت کند. هنوز خبر رسمی شکایت استراماچونی هم منتشر نشده و یکی از مدیران استقلال در این باره به خبر ورزشی گفته است:« تا وقتی که به‌صورت رسمی شکایتی صورت نگرفته باشد، ما نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم، اما مطمئن باشید برای پیروزی در این پرونده مدارک کافی جمع کرده‌ایم.

البته دلمان می‌خواهد پرونده در یک فضای آرام حل و فصل شود بنابراین شاید برای مذاکره و سازش با سرمربی اسبق، خودمان از ظرفیت دوستان آقای سعادتمند در ایتالیا هم استفاده کنیم.» خبر ورزشی نام این مدیر را فاش نکرده اما اظهار نظرش ما را به یاد روزهای مذاکره با استراماچونی در ایتالیا و پس از قهر او می اندازد. روزهایی که مدیران وقت استقلال، دوستانی در ایتالیا داشتند که قرار بود استراماچونی را بازگردانند اما او هیچ وقت به استقلال برنگشت!



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو