7 علت رویت خون در مدفوع نوزاد

منبع: اوما

145

1399/3/20

21:04


7 علت  رویت خون در مدفوع نوزاد

گاهی اوقات مادران با مسائلی مواجه می شوند که آن ها را بسیار نگران می کند و اگر از قبل تجربه مادری نداشته باشند و یا کسی نباشد که بتوانند از او تجربه کسب کنند این استرس و نگرانی بیشتر هم می شود. یکی از این مسائل مشاهده خون در مدفوع نوزاد است که ممکن است در هر زمان از نوزادی اتفاق بیفتد و والدین را نگران کند. در این مواقع مهم ترین سوالی که ایجاد می شود این است که خونی که مشاهده می شود به چه علت ایجاد شده است؟

دلایل مختلفی برای ایجاد خون در مدفوع نوزاد وجود دارد و گروه سلامت اوما تصمیم گرفته است در این مقاله مختصر اما جامع و مفید به تمام مواردی که می تواند باعث ایجاد خون در مدفوع کودک شود اشاره کند تا نگرانی شما مادر اومایی عزیز کمتر شده و به دنبال حل آن مسئله باشید.

چه چیزی باعث تشکیل خون در مدفوع نوزاد می شود؟

در بسیاری از موارد دلیل وجود خون در مدفوع نوزاد کاملا مشخص نیست اما اولین مورد که بررسی میشه حساسیت به پروتئین گاوی است و پزشک از شما می خواهد لبنیات گاوی و گوشت گوساله را تا یک هفته حذف کنید و ببینید تغییر می کند. اگر نوزاد با وجود خون در مدفوع همچنان به خوبی قبل رشد می کند، خون در مدفوع به صورت خود به خودی برطرف می شود و نباید نگران آن باشید، اما حتما باید به دکتر مراجعه کنید تا علت اصلی بررسی و در صورت نیاز درمان شود تا در آینده مشکلی برای کودک شما ایجاد نکند.

همچنین رنگ خون منشأ ایجاد آن را مشخص می کند. خون ناشی از کولون یا روده راست شده قرمز است و ممکن است فقط خارج از مدفوع قرار بگیرد. اگر خون از دستگاه گوارش ناشی شود، تیره تر و معمولا به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه است و معمولا به صورت ترکیبی در مدفوع دیده می شود.

7 علت وجود خون در مدفوع نوزاد 

در ادامه شما را با 7 علت اصلی که می تواند باعث ایجاد خون در مدفوع نوزاد شود، آشنا می کنیم:

1. پارگی مقعد:

 یک علت شایع وجود خون در مدفوع نوزاد، پارگی جزئی مقعد است که به خاطر عبور مدفوع بزرگ تر و حساس بودن پوست نوزاد ایجاد می شود. در این حالت مقدار کمی خون از شکاف مقعد به صورت خط قرمز روشن و تازه در خارج از مدفوع دیده می شود. معمولا با مراقبت ها خانگی این مسئله حل می شود و کم کم نوزاد بهبود پیدا می کند اما باید هنگام شستن و عوض کردن پوشک کاملا مراقبش باشید تا کمتر اذیت شود. چون مثل پارگی پوست ما بزرگسالان به شدت دچار سوزش و ناراحتی می شود. 

2. آلرژی غذایی:

 علت دیگر وجود خون در مدفوع نوزادان، آلرژی غذایی است. معمولا نوزادانی که دستگاه گوارش حساس تری دارند نسبت به برخی مواد غذایی دچار حساسیت می شوند و یکی از عوارض این آلرژی ها تولید خون در مدفوع است. برخی از آلرژن های اصلی شامل محصولات شیر گاو و سویا می شوند. در این صورت باید از طریق تست های آلرژی توسط پزشک ماده غذایی که باعث حساسیت شده است شناخته شده و از مصرف آن اجتناب شود.

3. زخم نوک سینه:

 اگر نوک پستان مادر زخم باشد یا خونریزی داشته باشد، ممکن است زمانی که کودک از خون مادر تغذیه می کند این خون را هم مکیده و وارد دستگاه گوارش خود کند که به همان شکل خون در مدفوع دیده می شود. بنابراین این موضوع نیز جای نگرانی ندارد. در این حالت مادر باید با مراقبت های پوستی سریع تر آن را بهبود دهد تا این اتفاق نیفتد و در صورت امکان از سینه دیگر به نوزاد شیر دهد.

 

8879-4

4. مصرف مکمل ها:

 گاهی پس از شروع مصرف قطره های ویتامین یا فلوراید که بعنوان مکمل و با تجویز پزشک به نوزاد داده می شود، خون یا مخاط در مدفوع نوزاد دیده می شود. در این صورت باید به پزشک اطلاع دهید. ممکن است نوزاد شما به برخی ترکیبات این مکمل ها حساسیت داشته باشد و نیاز باشد که مکمل دیگری به جای آن جایگزین شود. 

5. عفونت روده ای:

 خون در مدفوع ممکن است به علت عفونت روده ای ناشی از یک مورد موقت عدم تحمل لاکتوز باشد. لاکتوز نوعی قند است که معمولا در لبنیات وجود دارد و دستگاه گوارش برخی نوزادان نمی تواند آن را تحمل و هضم کند. به همین دلیل باعث ایجاد خون در مدفوع می شود. 

6. اسهال عفونی:

 انواع خاصی از اسهال عفونی از جمله سالمونلا و C. Difficile می تواند باعث ایجاد خونریزی شدید در نوزادان و مشاهده خون در مدفوع آن ها شود. C. Difficile یک نوع باکتری است که در روده رشد می کند و سمی هست؛ این سم باعث آسیب به مخاط روده و ایجاد مدفوع خونی می شود. جالب است بدانید نوزادانی که شیر مادر می خورند کمتر این علائم را نشان می دهند زیرا شیر مادر مانع از رشد این باکتری ها می شود و این یکی از مزیت های فوق العاده شیر مادر است.

7. شرایط دیگر:

 اشکال مختلف ورم مخاط روده بزرگ، گرفتگی عضلانی یا سایر اختلالات روده، علل دیگر ایجاد خون در مدفوع نوزاد می باشند.

آیا در صورت مشاهده خون در مدفوع نوزاد نیاز به مراجعه به اورژانس هست؟

اگر خون در مدفوع نوزاد باشد (انواع مدفوع نوزاد+عکس)، باید با دکتر نوزاد صحبت کنید، اما مراجعه به اورژانس بستگی به شرایط فرزند شما دارد. اگر کودک خوشحال و به نظر سالم است، تنها با پزشک تماس بگیرید یا در اسرع وقت به او مراجعه کنید اما نیازی به اورژانس نیست. ولی در صورتی که کودک دچار درد شکمی، خونریزی زیاد در مدفوع، اسهال، استفراغ و یا تب باشد، باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

سخن آخر

نوزادی که تازه به دنیا می آید و در اوایل رشد خود هست بیشتر دچار تنش های مختلف می شود زیرا هنوز اندام داخلی او مانند دستگاه گوارش تکامل پیدا نکرده اند و بسیار حساس است. بنابراین کوچک ترین تغییر در نحوه غذا خوردنش، شرایط و دلایل مختلف می تواند باعث بروز برخی عوارض و نگران کردن والدین شوند. اگر به وضعیت نوزادتان توجه داشته باشید خیلی راحت تر و به موقع می توانید این مسائل را حل کرده و مشکلی هم برای فرزند دلبندتان پیش نمی آید. کسب اطلاعات بیشتر نیز می تواند کمک بزرگی در این زمینه به شما بکند. 

Kelly Bonyata, BS, IBCLC. What causes blood in baby’s stool? Updated on January 13, 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو