ماه نهم بارداری

منبع: اوما

227

1399/4/10

17:16


ماه نهم بارداری

تبریک می گم! به زودی مادر میشی. راه طولانی و سختی طی کردی و در چند هفته آینده نتیجه آن را در آغوش میکشی. ماه نهم بارداری از یک طرف پر از استرس است و از یک طرف هیجان دیدن فرزندتان شما را به وجد می آورد. به دلیل وزن گیری جنین در ماه های اخیر عوارض ماه نهم بارداری بیشتر خواهد شد و شما نیاز به استراحت کافی و تغذیه مناسب دارید. اگر شاغل هستید و حتی تا ماه هشتم هم سر کار رفته اید توصیه می کنیم ماه نهم را در خانه بمانید تا هم آرامش بیشتری داشته باشید و هم تحمل شرایط برایتان راحت تر باشد. اگر فردی که با او ارتباط خوبی دارید مانند خواهر، مادر یا یک دوست و یا همسرتان بتواند تمام وقت کنارتان بماند خیلی بهتر است. در این مقاله می خواهیم همه موارد مهم در ماه نهم بارداری را برای شما عزیزان اومایی توضیح دهیم.

در این مقاله می خوانیم:

علائم ماه نهم بارداری

علائم مشابه قبل است اما شدت آن دوبرابر می شود. در اینجا علائم اصلی ماه نهم بارداری را بررسی می کنیم:

1- چکیدن ترشحات از پستان

در انتهای بارداری، پستان ها شروع به چکه مایعی زرد رنگ به اسم کلستروم یا آغوز می کنند. کلستروم شیر اولیه ای است که به نوزاد داده می شود و حاوی مواد مغذی فراوانی است. برخی خانم ها کلستروم را زودتر یعنی در ماه نهم مشاهده می کنند. همان طور که انقباضات براکستون در ماه هشتم بارداری شما را برای زایمان آماده می کند، چکه کردن پستان نیز سینه های شما را برای تغذیه کردن نوزاد آماده می کند. چکیدن کلستروم به معنی نزدیک بودن زمان زایمان نیست همچنین نچکیدن آن نیز به معنی وجود مشکل نیست. این مسئله پدیده ای طبیعی است و جای نگرانی ندارد. بهتر است برای جلوگیری از خیس شدن لباستان از پد مخصوص استفاده کنید.

2- تغییر مکان جنین

چند هفته پیش از زایمان احساس سوزش معده و تنگی نفس افزایش پیدا می کند. این حالت به دلیل تغییر مکان جنین و قرار گرفتن آن در مسیر زایمان است. برخی بچه ها در ماه هشتم بارداری در مسیر زایمان قرار می گیرند و برخی تا زمان زایمان صبر می کنند. در زایمان دوم جنین تا هنگام زایمان صبر می کند زیرا عضلات مادر به اندازه کافی کشیده شده است و جنین احساس راحتی می کند. در کنار سوزش معده، یبوست و پشت درد نیز وجود دارد. افتادن جنین در مسیر زایمان به معنی نزدیک بودن زایمان است اما می تواند چند روز یا چند هفته پیش از شروع انقباضات باشد. همچنین تغییر مکان جنین مقدمه ای بر علائم دیگر شامل ترشحات واژن و پشت درد برای زایمان است.

3-دفع ادرار مکرر

در اثر حرکت جنین به مکان جدید، به مثانه فشار بیشتری وارد می شود. بنابراین احتمالا شما هر چند دقیقه یک بار به دستشویی می روید. این عارضه نیز دلیلی برای در خانه ماندن است. همچنین کنترل مدفوع نیز دشوار است. در ماه نهم بارداری سعی کنید مایعات بیشتری بخورید زیرا مواد مغذی لازم برای جنین تامین می شود. یادتان باشد در صورت مصرف کمتر مایعات احتمال عفونت مجاری ادراری افزایش می یابد.

4-انقباضات براکستون

در نزدیکی زمان زایمان، انقباضات اشتباه یا براکستون افزایش می یابد. این انقباضات احتمالا از چند هفته پیش از زایمان شروع می شود. اگر چه این انقباضات به شدت انقباض اصلی زایمان نیست اما دردهای لحظه ای و شدید ایجاد می کند. در واقع آن ها به قدری شدید هستند که دهانه رحم را باز می کنند. اما فاصله زمانی آن ها زیاد است و به همین دلیل با درد زایمان تفاوت دارد. هنگامی که دچار انقباض می شوید سعی کنید حالت نشستن یا ایستادن خود را تغییر دهید.

کم آبی بدن باعث افزایش انقباضات می شود. بنابراین مایعات زیادی بنوشید. این انقباضات یکی از قسمت های طبیعی بارداری است. اما اگر در یک ساعت بیش از چهار انقباض تجربه کردید می تواند درد زایمان باشد که باید با پزشک صحبت کنید. اگر درد از پشت شروع شد و به جلو آمد یا ترشحات واژن زیاد شد با پزشک تماس بگیرید. 

4-اسهال

اسهال علامتی غافلگیر کننده است زیرا احتمالا در چند ماه اخیر دچار یبوست بوده اید. اسهال در اواخر بارداری یکی از علائم نزدیکی زمان زایمان است. همچنین حرکات روده نیز باعث افزایش انقباضات شکم و کمک به شروع درد زایمان می شود.

5- سبکی

اگر بارداری اول شما است، افتادن جنین در مسیر زایمان را دو تا سه هفته پیش از زایمان تجربه می کنید. اما برای مادرهایی دیگر این مسئله تا چند روز پیش از زایمان اتفاق نمی افتد. زمانی که نوزاد به درستی در مسیر زایمان قرار می گیرد مادر نسبت به قبل احساس سبکی می کند. 

6- تغییر در حرکات جنین

با رشد جنین ضربه های او کاهش می یابد. زیرا فضای بیشتری برای حرکت لازم دارد، اما رحم نمی تواند بیشتر از این کشیده شود. با این حال ضربات در حال حاضر شدیدتر هستند. جنین در این زمان الگوی رفتاری مشخصی دارد و ساعت خواب و بیداری او منظم است. پزشک تعداد ضربه ها در یک ساعت را از شما می پرسد و در صورت کاهش ناگهانی باید به پزشک اطلاع دهید. میتوانید حرکات و لگد زدن جنین را با اپلیکیشن بارداری  ثبت کرده و انجام دهید. معمولا جنین باید در دو ساعت زمان حداقل 5 حرکت داشته باشد.

7- ترشحات واژن همراه با خون

در دهانه رحم ماده مخاطی تجمع می کند. هنگامی که دهانه رحم باز می شود مقداری از این مواد از واژن ترشح می کنند. گاهی این ترشحات شفاف هستند و گاهی همراه با کمی خون می باشند. اما ترشحات واژن علامت مطمئنی برای رسیدن زمان زایمان نیستند. ترشحات واژن بخصوص ترشحات بعد از نزدیکی جنسی، نگران کننده نیستند . اما در صورتی که ترشحات زرد رنگ هستند یا بو می دهند باید بررسی شوند زیرا ممکن است مبتلا به عفونت واژن شده باشید که برای جنین خطرناک است.

تغییرات بدن در ماه نهم بارداری

در ماه نهم بارداری وزن شما زیاد شده است و برای زایمان آماده می شوید. بیشتر انتظار کشیدن برای کامل شدن جنین بهترین حالت است. رحم در قسمت بالایی شکم قرار دارد و به خاطر افزایش وزن جنین راه رفتن دشوار است. در اثر افتادن جنین در مسیر زایمان سوزش معده و تنگی نفس به سراغ شما می آید. پشت شما بیش از حد درد می کند که حمام گرم و ماساژ به بهبود آن کمک می کند.

جنین در ماه نهم بارداری

فرزند شما در این ماه برای زایمان آماده می شود. در هفته سی و پنجم بارداری جنین به سرعت بخصوص در اطراف پاها و دست ها چربی جذب می کند. هنگامی که تمام اندام های او کامل شدند ریه و مغز نیز به بلوغ می رسند. در هفته سی و ششم بارداری و هفته سی وهفتم بارداری افزایش وزن همچنان ادامه دارد. بدن جنین شروع به تولید پادتن می کند که او را در روزهای اول نسبت به بیماری های مختلف مصون نگه دارد.

در هفته سی و هشتم بارداری افزایش وزن آرام تر پیش میرود؛ اما دست ها و ماهیچه ها به قدر کافی قوی شده اند. کم کم سر جنین به قسمت پایین حرکت می کند اما دهانه رحم به قدری باز نشده است که انقباضات شروع شوند. اگرچه استخوان ها رشد کرده اند اما جمجه برای عبور از کانال تولد بسیار نرم است. زمانی که نوزاد واقعا برای آمدن به دنیای جدید آماده باشد فشار بیشتری به رحم وارد می کند و علائم زمان زایمان ظاهر می شوند.

در طول هفته 33 – 34 چه اتفاقی می افتد؟

CRL  جنین حدود 30 سانتی متر است. چشم ها به اندازه کافی رشد کرده است و در برابر نور باز و بسته می شود. لانگو ( پوسته مومی شکل که از جنین محافظت می کند.) به طور کامل فرو ریخته است. 

در طول هفته 35 – 36 چه اتفاقی می افتد؟

CRL جنین حدود 132 سانتی متر است. جنین بطور قابل ملاحظه ای چربی جذب کرده است، به طوری که پوست کمتر چروک می شود و آن هم به دلیل شناور بودن در مایع است که بعد از چند روز که از تولد بگذرد از بین خواهد رفت. 

 

تغییرات بدن مادر و جنین در ماه نهم بارداری

نگرانی های رایج در ماه نهم بارداری

 جنینی که بین هفته سی و پنج و سی و هفت به دنیا می آید به طور کامل بالغ نشده است. در واقع تنها حدود چهار درصد بچه ها در زمان مناسب و تعیین شده به دنیا می آیند. سایر نوزادان زودتر یا دیرتر از زمان تعیین شده به دنیا خواهند آمد. در کنار زایمان زودرس نگرانی های دیگری نیز در ماه نهم بارداری وجود دارد:

1- تشخیص زمان شروع درد زایمان:

این نگرانی در بین مادرهایی که برای اولین باردار شده اند رایج است. حتی مادرهای با تجربه نیز نگران هستند نتوانند درد اولیه را تشخیص دهند. نشانه های اولیه شامل ترشحات مخاطی، اسهال و پشت درد می باشد. پاره شدن کیسه آب نیز یکی از علائم نزدیکی زایمان است.

2- پاره شدن کیسه آب:

پاره شدن کیسه آب در محیط عمومی یکی از نگرانی ها و ترس های یک خانم باردار است. اما خونسرد باشید تعداد کمی از خانم ها دچار این مسئله می شوند. در واقع در کمتر از پانزده درصد خانم ها پیش از شروع انقباضات، کیسه آب پاره می شود. بنابراین گاهی اوقات پزشک از مایع آمونیاک مصنوعی استفاده می کند (علائم پارگی کیسه آب جنین). مایع آمونیاک باید بی رنگ و بی بو باشد. اگر مایع سبز رنگ است یا بو می دهد با پزشک تماس بگیرید.

3- مکونیوم:

مکونیوم ماده ای غلیظ است که حاوی آب، نمک صفراوی، کرک های جنینی و ... است و اولین مدفوع نوزاد می باشد. این ماده چند روز بعد از تولد خارج می شود. اما گاهی جنین آن را استنشاق کرده و راه تنفسی او را مسدود می کند. به این مشکل سندروم مکونیوم حلقی می گویند که متناسب با مقدار آن می تواند بی خطر یا همراه با خطر جدی باشد.

مقاله پیشنهادی اوما: راه های کاهش درد زایمان طبیعی

رژیم غذایی درماه نهم بارداری

افسانه های زیادی درباره دردهای زایمان ناشی از غذا خوردن وجود دارد. اما هیچ مدرکی برای درست بودن آن ها وجود ندارد. برخی خانم ها غذاهای هندی تند می خورند اما تاثیری بر انقباضات ندارد. تغذیه در ماه نهم بارداری با رژیم غذایی ماه های قبل فرقی ندارد. بدن شما به کلسیم و آهن در کنار پروتئین نیاز دارد. محصولات لبنی منبع غنی از کلسیم هستند و آهن در سبزیجات برگ دار وجود دارد. ماهی هایی مانند ساردین منبع غنی از اسید چرب امگا سه است. برای جلوگیری از یبوست، غذاهای سرشار از فیبر مانند سبزیجات، میوه ها و غلات را بیشتر مصرف کنید.

در ذهن شما در ماه نهم بارداری چه می گذرد؟

در ماه نهم بارداری درباره برنامه ریزی برای آینده فرزند فکر می کنید. اگر جنسیت بچه را نمی دانید درباره آن فکر می کنید. سعی کنید درباره وظایف و برنامه های آینده با همسر خود صحبت کنید تا افکارتان آرام شود. 

نکاتی برای پدرها در ماه نهم بارداری

با نزدیک شدن به زمان زایمان برخی پدرها دچار ترس و نگرانی می شوند. اما برخی احساس مسئولیت می کنند. در اینجا نکاتی که می توان در ماه نهم رعایت کرد تا همسرتان آرام تر باشد برای شما ذکر شده است:

به او کمک کنید تمرینات نفس کشیدن را انجام دهد:

ممکن است همسرتان خسته باشد یا فراموش کند تمرینات لازم برای تنفس در حین زایمان را انجام دهد بنابریان به او یادآوری کنید و به او آرامش بدهید.

در بستن کیف بیمارستان به او کمک کنید:

اگر همسرتان قصد بستن کیف بیمارستان دارد با شوق وذوق به او کمک کنید. همچنین فراموش نکنید وسیله های خود را نیز مانند لباس، کتاب و .... جمع کنید.

آماده باشید:

اگر شما در دسترس نباشید همسرتان باید با چه کسی تماس بگیرد؟ اگر احساس انقباض دارد با چه کسی تماس بگیرد؟ دفترچه بیمه او کجاست؟ به این سوالات پیش از این که زمان زایمان برسد پاسخ دهید.

کارهایی که باید انجام دهید:

سعی کنید کیف بیمارستان آماده باشد و چیزی از قلم نیفتد. همچنین مقداری غذاهای آماده شده داخل یخچال قرار دهید. به علاوه فردی را مسئول رساندن خبر زایمان خود به خانواده قرار دهید.

وضعیت شما در ماه نهم بارداری در مطب پزشک

در ماه نهم بارداری هر هفته باید پزشک را ملاقات کنید. پزشک سایز رحم، وزن شما، فشار خون، ادرار و ضربان قلب جنین را بررسی می کند. همچنین علائم ورم را بررسی کرده و برای بررسی بازشدگی دهانه رحم نیز آزمایشات لازم را انجام می دهد.

سخن آخر

ما می دانیم که ماه نهم بارداری ماه سختی است و نگرانی درباره زایمان هم می تواند شما را کلافه کند. اما می دانیم آن قدر شجاع هستید که همان زور که هشت ماه را به خوبی پشت سر گذاشتید از پس زایمان هم برخواهید آمد. نگران نباشید. سعی کنید خودتان را با تغییرات چیدمان اتاق کودک، گوش دادن به موسیقی های مورد علاقه و ... سرگرم کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو