زمان نزدیکی بعد از مصرف کلومیفن

منبع: اوما

253

1399/3/25

21:29


زمان نزدیکی بعد از مصرف کلومیفن

همان طور که در مقاله معرفی قرص کلومیفن برای شما اومایی های عزیز توضیح دادیم، یکی از مهم ترین مصارف این دارو در خانم ها و آقایان تقویت تخمک گذاری و افزایش تعداد و کیفیت اسپرم ها می باشد. در نتیجه هم در زنان و هم در مردان میزان باروری را تقویت می کند. اما شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که چه زمانی بعد از پایان دوره مصرفی کلومیفن بهترین وقت برای نزدیکی است تا نتیجه بهتری بگیرید؟

ما در این مقاله توضیحات لازم در مورد زمان مناسب نزدیکی جنسی بعد از مصرف کلومیفن را برایتان شرح خواهیم داد.

نزدیکی در زمان تخمک گذاری

پس از مصرف قرص های کلومیفن زمان نزدیکی برای شانس بیشتر در باردار شدن بسیار مهم است. اگر شما از قبل نسبت به خودتان شناخت کافی دارید و می توانید زمان تخمک گذاری تان را مشخص کنید باید بگوییم در روزهای تخمک گذاری بهترین زمان برای نزدیکی بعد از مصرف کلومیفن است. البته زمان تخمک گذاری برای افراد مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی مانند طول سیکل قاعدگی و منظم یا نامنظم بودن آن نیز بستگی دارد. 

در قسمت بعد میانگین زمان تخمک گذاری بعد از مصرف کلومیفن را برایتان توضیح می دهیم. با این حال باید بدانید که در زمان تخمک گذاری تنها یک تخمک بالغ قابل باروری آزاد می شود اما چون دقیقا مشخص نمی شود که چه زمانی این تخمک آزاد می شود و از طرفی اسپرم ها این قدرت را دارند که تا پنج روز در بدن زن زنده بمانند بنابراین از 72 ساعت یعنی حدود 3 روز قبل تا 3 روز بعد از تخمک گذاری زمان های بسیار مناسبی برای نزدیکی است و برای گرفتن نتیجه بهتر باید سعی کنید در این روزها تعداد نزدیکی هایتان را به طور منظم افزایش دهید. با این کار نتیجه بهتری از درمان کلومیفن خواهید گرفت. 

میانگین زمان نزدیکی پس از مصرف کلومیفن

بیشتر خانم ها بین 7 تا 10 روز پس از مصرف  آخرین قرص کلومیفن خود تخمک گذاری می کنند. بسته به دوره درمانی Clomid که تحت نظر پزشک در آن قرار دارید، بهتر است از روز 11 تا روز 21 سیکل قاعدگی خود هر روز رابطه جنسی داشته باشید. 

زمان نزدیکی در روش های مختلف مصرف کلومیفن

بعضی از پزشکان توصیه می کنند کلومید را در روزهای 3، 4، 5، 6 و 7 سیکل قاعدگی خود که اولین روزهای خونریزی هستند مصرف کنید، در حالی که برخی دیگر توصیه می کنند که کلومید را در روزهای 5، 6، 7، 8 و 9 مصرف کنید.

اگر از روز سوم تا هفتم این قرص را مصرف کردید، این بدان معناست که شما به احتمال زیاد در روزهای 14 تا 17 چرخه قاعدگی خود تخمک گذاری می کنید. بنابراین باید در این روزها رابطه جنسی داشته باشید. برای نتیجه گیری بهتر نیز می توانید رابطه جنسی خود را از روز یازدهم تا هجدهم سیکل قاعدگی افزایش دهید.

اگر پزشک شما مصرف قرص کلومیفن را از روز پنجم تا روز نهم تجویز کرده باشد، به احتمال زیاد زمان تخمک گذاری شما بین روزهای 16 الی 19 سیکل قاعدگی است. در این حالت باید نزدیکی های خود را از روز 13 تا 21 سیکل قاعدگی افزایش دهید.

توجه داشته باشید

این اطلاعات بصورت میانگین از نمونه های مختلفی که مورد درمان قرار گرفته اند و با توجه به اطلاعات پزشکی جمع آوری شده اند. بنابراین گاهی نیز ممکن است تخمک گذاری شما زودتر یا دیرتر از زمان گفته شده باشد. معمولا هم خود پزشک یک برنامه مناسب برای زمان های بهتر برای نزدیکی به شما می دهد که نتیجه بیشتری از درمان بگیرید. در غیر این صورت بهتر است پس از پایان مصرف داروی کلومید به طور منظم نزدیکی داشته باشید و اگر هر روز باشد نتیجه بهتری به شما می دهد.

 

زمان نزدیکی بعد از مصرف کلومیفن

تشخیص بهترین زمان نزدیکی با استفاده از کیت تخمک گذاری

بهترین روشی که بصورت دقیق تر زمان تخمک گذاری و زمان مناسب برای نزدیکی را مشخص می کند، آزمایش پیش بینی تخمک گذاری است. اگر شما تا کنون از کیت بینی تخمک گذاری (OPK) استفاده نکرده اید باید بدانید که این تست ها مانند آزمایش های بارداری بسیار کاربرد دارند و دقیق هستند.  این آزمایش مانند تست بی بی چک از طریق ادرار به شما نشان می دهد که در زمان تخمک گذاری هستید یا خیر؟ 

می توانید  تست های پیش بینی روز تخمک گذاری را یک روز پس از اتمام قرص Clomid استفاده کنید. تست های خود را ادامه دهید تا نتیجه مثبت بگیرید. نتیجه مثبت نشان می دهد که شما به تخمک گذاری نزدیک می شوید و باید رابطه جنسی برقرار کنید. پس از مثبت شدن و شروع نزدیکی نیز هر روز تست را انجام دهید تا زمانی که تست دیگر مثبت نباشد. منفی شدن دوباره تست به معنی پایان زمان تخمک گذاری شما می باشد.

نمودار دما را در نظر بگیرید

یک نکته را باید به خاطر داشته باشید و آن نکته مهم این است که تست پیش بینی زمان تخمک گذاری مثبت به معنای تخمک گذاری نیست. این بدان معنی است که هورمون LH در ادرار شما تشخیص داده شده است. در واقع به طور طبیعی میزان هورمون LH قبل از تخمک گذاری افزایش می یابد، بنابراین با اینکه این آزمایشات کمک بزرگی در تشخیص روزهای تخمک گذاری می کنند اما بصورت تضمینی و صد در صد نیستند. اگر می خواهید در کنار انجام این آزمایشات مطمئن باشید که تخمک گذاری کرده اید، دمای پایه بدن خود را نیز در نظر بگیرید. در روزهای تخمک گذاری دمای بدن شما بیشتر از دمای پایه و همیشگی بدن خواهد بود. 

تخمک گذاری هنگامی که شما Clomid را بصورت  تزریقی مصرف می کنید به چه صورت است؟

گاهی اوقات، Clomid بصورت تزریقی تجویز می شود. شایع ترین داروی تزریقی برای این کار، هورمون گنادوتروپین کوریونی انسان (hCG) است. این روش بعضی وقت ها به عنوان یک محرک شلیک یا محرک تخمک گذاری نیز نامیده می شود زیرا باعث می شود تخمک گذاری در طی 24 تا 48 ساعت پس از تزریق رخ دهد. این بدان معناست که بارورترین روز شما روز تزریق شات ماشه یا همان هورمون گنادوتروپین خواهد بود و نهایتا 24 الی 72 ساعت بعد از تزریق تخمک آزاد می شود.

بنابراین بعد از تزریق و تا دو روز بعد باید مرتبا نزدیکی داشته باشید. برای بیشتر شدن شانس بارداری بهتر است تا سه روز بعد از تزریق روزانه سه مرتبه نزدیکی داشته باشید.

یک ماه به طور کامل و منظم مقاربت های منظم انجام دهید!

اگر ترجیح می دهید از کیت تخمک گذاری استفاده نکنید و ناراحتتان می کند، می توانید هر روز یا یک روز در میان ، در تمام طول ماه، رابطه جنسی داشته باشید. اگر هر روز یا یک روز در میان رابطه جنسی برقرار کنید، در طول روزهای تخمک گذاری هم مقاربت خواهید داشت و حتی بدون تشخیص روز تخمک گذاری شانس بارداری افزایش پیدا می کند. بنابراین می توانید بلافاصله پس از مصرف داروی کلومید تا یک ماه برنامه منظمی برای رابطه های خود بصورت روزانه یا دو روز یک بار را در نظر بگیرید. رابطه جنسی مکرر مزایای دیگری نیز مانند افزایش کیفیت و تعداد اسپرم و کاهش فشارهای روانی خواهد داشت.

فشار روانی ناشی از رابطه جنسی برنامه ریزی شده

معمولا رابطه جنسی از روی عشق و علاقه است و یک تفریح محسوب می شود. بنابراین گاهی اوقات زمانی که زوج ها بالاجبار باید طبق یک برنامه زمانی برای بچه دار شدن این کار را انجام بدهند تحت فشار روانی قرار می گیرند. در واقع رابطه جنسی و زمان آن از رازهای بین زوجین می باشد و این موضوع که پزشک شما می داند دقیقا در چه زمانی این کار را انجام داده اید یا می خواهید انجام دهید ممکن است حس خوبی را برایتان ایجاد نکند.

اما یادتان باشد پزشک در این حرفه آنقدر مشغولیت دارد که حتی به این موضوع فکر هم نمی کند و تنها چیزی که برایش مهم است نتیجه گرفتن شما از روش درمانی است که برایتان انجام داده است. همچنین اگر بصورت مکرر یعنی هر روز یا دو روز یک بار و منظم رابطه داشته باشید دیگر نیاز به حساسیت برای تعیین روزهای تخمک گذاری نیست و همین عامل فشار و استرس شما را تا حد زیادی کاهش می دهد. از طرفی در نظر داشته باشید که این اتفاق فقط برای شما به وجود نیامده است و برای بسیاری از زوج ها در جهان ممکن است رخ دهد. 

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که این حالت رابطه جنسی همیشگی نیست و پس از موفقیت در بارداری می توانید به برنامه گذشته خود بازگردید و یک زمان زودگذر است. 

سخن آخر

تجویز داروی کلومیفن برای آقایان و خانم ها از اولین روش های درمان ناباروری یا کمک به باروری سریع تر می باشد که هم استفاده آن آسان است و هم عوارضش نسبت به روش های دیگر کمتر است. همچنین از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه است. تنها نکته ای که در درمان با این داور باید مد نظر داشته باشید این است که دقیقا طبق برنامه ای که پزشک به شما می گوید رفتار کنید تا نتیجه بهتری بگیرید و نیاز به روش های دیگر نباشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو